Saturday 27 August 2016

Contoh Ayat Perkataan "keyakinan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "keyakinan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Pancasradha merupakan keyakinan dasar umat Hindu.
  2. Ia juga boleh membawa kepada peningkatan jenayah akibat masalah kewangan dan masalah tekanan jiwa dan tiada keyakinan diri.
  3. Pekali Gini dikira dari sampel adalah statistik dan standard error, atau selang keyakinan bagi penduduk pekali Gini, harus dilaporkan.
  4. Baginda turut menyatakan rasa keyakinan kepada kepimpinan Perdana Menteri Malaysia Najib Razak untuk menyelesaikan masalah ini dengan baik.
  5. Kenaikan keluaran di dalam ekonomi dalam negara berupaya mengimbangi kemerosotan sejagat, dan keyakinan perniagaan dan pengguna masih tegap.
  6. Kepercayaan utama orang Sikh adalah keyakinan dalam Waheguru - yang digambarkan menggunakan simbol suci Ä“k ōaá¹…kār, iaitu Tuhan Universal.
  7. Walaupun begitu elemen-elemen dasar ini masih lagi wujud dan akan diganti secara beransur-ansur apabila bumiputera sudah mempunyai keyakinan diri.
  8. Satu penyusunan telah dibuat dengan Green Party, yang telah memberikan satu komitmen tidak mengundi menentang kerajaan di dalam keyakinan dan bekalan.
  9. Benitez menyatakan keyakinan beliau bahawa Liverpool akan bangkit semula apabila bertemu Maccabi Haifa dalam perlawanan kelayakan Liga Juara-Juara pada 9 Ogos.
  10. Sekatan ini akan diangkat sekiranya Iran membekukan "aktiviti-aktiviti disyaki " dalam masa 60 hari bergantung kepada keyakinan Agensi Tenaga Atom Antarabangsa.
  11. Dr Mahathir mengisytiharkan keluar daripada UMNO pada 19 Mei 2008 dalam satu ceramah di Alor Setar, Kedah kerana hilang keyakinan terhadap kepimpinan Abdullah Ahmad Badawi.
  12. Namun begitu, Yang di-Pertuan Agong juga boleh melantik seorang ahli parlimen lain yang menurut budi bicaranya boleh mempunyai keyakinan dan kepercayaan ahli-ahli dewan lain.
  13. Tambahan pula, New Zealand First dan United Future memberikan bekalan dan keyakinan sebagai timbal balas bagi pemimpin-pemimpin mereka menjadi menteri-menteri di luar kabinet.
  14. Beliau juga berkata Liverpool akan menghadapi masalah keyakinan kalau tewas kepada pasukannya dalam perlawanan Charity Shield 2006 kerana Chelsea akan bermain hanya pada tahap 50%.
  15. Keadaan ekonominya semakin meruncing pada 2001 dengan "widening of spreads" pada Bon Argentina, pengeluaran secara besar-besaran daripada bank serta kejatuhan keyakinan pengguna dan para pelabur.
  16. Untuk memastikan kestabilan kerajaan, Gabenor Jeneral biasanya melantik pemimpin semasa parti politik yang boleh meraih keyakinan kemajmukan dalam Dewan Rakyat sebagai Perdana Menteri yang memilih Jemaah Menteri.
  17. Baginda boleh membubarkan parlimen meskipun sesi perkhidmatannya masih lagi awal ataupun jika Perdana Menteri tidak lagi mempunyai keyakinan dan kepercayaan majoriti ahli-ahli dewan kerana tewas samada melalui undi percaya atau meluluskan belanjawan.
  18. Pertempuran di sepanjang sempadan Sierra Leone dan Liberia serta pergerakan pelarian telah mengakibatkan gangguan ekonomi yang utama, dan memburukkan lagi keyakinan pelabur, dengan syarikat-syarikat pelombongan asing mengurangkan kakitangan ekspatriatnya.
  19. Rahman Ya'kub mengetuai sekumpulan ahli politik Sarawak yang kecewa dari Parti Kebangsaan Sarawak dan PBDS untuk berkumpul di Hotel Ming Court, Kuala Lumpur untuk meluluskan mosi hilangkeyakinan terhadap kepimpinan Taib dengan mengumpulkan tandatangan ADUN pada surat.
  20. Kehilangan kapal perang meninggalkan tentera laut Amerika Syarikat tiada pilihan kecuali meletakkan keyakinan mereka pada kapal induk dan kapal selam, yang merupakan kebanyakan yang tinggal—dan ini merupakan peralatan dengan mana tentera laut Amerika Syarikat menghentikan dan kemudiannya mengundurkan kemaraan Jepun.
  21. Dalam istilah yang mudah, feminisme merupakan kepercayaan kepada kesamaan sosial, politik, dan ekonomi antara kedua-dua jantina, serta kepada sebuah gerakan yang dikendalikan berdasarkan keyakinanbahawa jantina harus tidak merupakan faktor penentu yang membentuk identiti sosial atau hak-hak sosiopolitik dan ekonomi seseorang.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...