Saturday 27 August 2016

Contoh Ayat Perkataan "acara"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "acara" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Keseluruhan terdapat 247 acara dalam temasya.
  2. Pada masa itu, hanya satu acara dipertandingkan.
  3. Sukan Komanwel adalah acara pelbagai jenis sukan.
  4. Sejak itu, acara marathon menjadi semakin popular.
  5. Mereka menggabungkan acara ritual tekiya atau bakuto.
  6. Terdapat 301 acara pingat dalam 28 acara sukan berbeza.
  7. Ia merupakan acara julung kali Sukan Olimpik Belia (YOG).
  8. Biasanya, acara ini akan bermula pada awal-awal pagi lagi.
  9. Akar Yakuza masih boleh dilihat dalam beberapa acara tradisi.
  10. Pada masa ini, perlumbaan acara marathon telah bermula dari stadium.
  11. Seramai 17 orang atlet telah mengambil bahagian dalam acara tersebut.
  12. Temasya ini featured 84 acara pingat dalam 15 disiplin grouped over 7 sukan.
  13. Nombor selepas setiap disiplin sukan menunjukkan nmbor acara dipertandingkan.
  14. Seramai 11,028 atlet dari 204 negara (JOK) bertanding dalam 302 acara dalam 28 sukan.
  15. Stadium ini mampu menganjurkan pelbagai acara dan juga sebagai tempat acara olahraga.
  16. Latar belakang merah jambu merupakan acara yang bukan dalam Kejuaraan Dunia Formula Satu.
  17. Sejumlah 98 acara dalam 15 disiplin sukan musim sejuk dijadualkan dalam Sukan Olimpik ini.
  18. Biasanya acara ini bermula pada awal pagi dan para peserta akan berlari di atas jalan raya.
  19. Pertandingan seperti memukul gong dan sukan rakyat juga menjadi antara acara utama dalam perayaan ini.
  20. Kira-kira 2,600 orang atlet daripada 82 buah negara menyertai dalam 86 acara dalam lima belas disiplin.
  21. Lima belas acara sukan musim sejuk telah diumumkan sebagai sebahagian daripada Olimpik Musim Sejuk 2010.
  22. Mulanya acara yang dikenali sebagai Sukan Empayar British diadakan pada 1930 di Hamilton, Ontario, Kanada.
  23. Peserta yang memenangi acara ini adalah dianggap sebagai pelari paling kuat daya diri dan semangat juangnya.
  24. Pelbagai gaya seni mempertahankan diri ala-haiwan liar ditonjolkan, namun polis sedang menyiasat acara tersebut.
  25. Boleh menampung 72,000 penonton ketika Sukan Olimpik tapi hanya 56,700 penonton semasa acara balapan dan padang.
  26. LIMA merupakan acara dwi-tahunan yang diadakan pada bulan Disember, setiap tahun ganjil di pulau Langkawi, Kedah.
  27. Namun begitu, peserta dari Jepun dan China dari benua Asia tidak juga kurang handal dan hebatnya dalam acara ini.
  28. Sultan Iskandar menganjurkan acara rumah terbuka di kediaman rasminya di Istana Bukit Serene, atau di Istana Besar.
  29. Ia hanyalah terma atau gelaran yang digunakan apabila pesilat merancang acara persembahan mereka di majlis keramaian.
  30. Ia diadakan dari 9 Jun hingga 9 Julai 2006 di Jerman, yang memenangi hak penganjuran acara itu pada bulan Julai 2000.
  31. Tiga acara yang dikategorikan sebagai alpine skiing dan acara snowboarding adalah: alpine, freestyle and snowboarding.
  32. Juga, Eurosport menyiarkan temasya ini, menandakan kali pertama bahawa benua Eropah boleh menonton acara sukan Asia ini.
  33. Sungguhpun temasya dibiayai oleh pihak swasta, namun tempat-tempat acara dan Taman Olimpik banyak dibiayai oleh dana awam.
  34. Begitu juga acara perbarisan yang diwakili oleh pelbagai agensi turut diadakan bagi memeriahkan lagi suasana hari tersebut.
  35. Dalam kejohanan Sukan Olimpik 1908, perlumbaan acara marathon telah bermula dari White City, di bahagian barat kota London.
  36. Tiga acara yang dikategorikan sebagai acara Nordic adalah: biathlon, cross country skiing, ski jumping, dan nordic combined.
  37. Selain popular di Sukan Olimpik, marathon juga adalah satu acara yang diadakan di Sukan Komanwel dan kejohanan terbuka lainnya.
  38. Ketika acara LIMA yang berlangsung pada Disember 2009, Boustead Naval Shipyard mempertontonkan rekabentuk yang ditingkat upaya.
  39. Upacara perasmian dan penutupan, serta acara olahraga dan perlawanan akhir bola sepak akan diadakan di Stadium Nasional Beijing.
  40. Pukulan smash paling pantas yang pernah direkodkan dalam acara perseorangan ialah 305 km/h (189 mph) oleh Taufik Hidayat dari Indonesia.
  41. 3,531 atlet berumur antara 14 dan 18 tahun dari 204 Jawatankuasa Olimpik Kebangsaan (NOC) akan bertanding dalam 184 acara dalam 26 sukan.
  42. Usain Bolt menggondol gelaran tradisi iaitu "Manusia Terpantas di Dunia" dengan mencatat rekod dunia dalam perlumbaan acara 100m dan 200m.
  43. Selepas semua persediaan ini siap, orang ramai mulalah mandi, berpakaian kemas dan bersedia untuk acara malam menyambut gawai pada 31hb Mei.
  44. Peserta berkulit hitam dari Kenya seperti Henry Rono, adalah antara peserta yang unggul dalam acara ini di peringkat Sukan Olimpik dan dunia.
  45. Apabila Sukan Olimpik moden bermula di Athens pada tahun 1896, marathon adalah acara paling ditunggu-tunggukan oleh peserta dan para peminatnya.
  46. Terdapat banyak juga acara sukan yang dipertandingkan di luar Beijing iaitu bola sepak, ekuestrian (di Hong Kong), dan kapal layar (di Qingdao).
  47. Nazar ialah memohon sesuatu hajat kepada Dewa Murugan dan jika permohonan dikabulkan, maka satu acara tertentu diadakan sebagai tanda kesyukuran.
  48. Binaan terbesar dunia untuk sukan dalam dewan itu akan menjadi gelanggang acara gimnastik, angkat berat, tinju, wusyu dan kabbadi pada Sukan Asia.
  49. Perayaan ini disertai negara Australia, Canada, Afrika Selatan dan United Kingdom bagi merebut pingat untuk acara tinju, gusti, renang dan olahraga.
  50. Hadirin untuk acara ini pada tahun-tahun kebelakangan ini melaporkan bahawa sentimen anti-Barat telah turun berbanding dengan persembahan sebelumnya.
  51. Konsol ini pertama kali diumumkan dalam acara Electronic Entertainment Expo tahun 2005, dan telah dilancarkan secara rasmi pada penghujung tahun 2006.
  52. Semasa Sukan Komanwel 1998 di Kuala Lumpur, Malaysia, dua bandar menyatakan hasrat menjadi tuan rumah acara ini; Melbourne dan Wellington, New Zealand.
  53. Belanja penganjuran Sukan Olimpik adalah berasingan dengan belanja membina tempat acara dan prasarana, serta membangunkan semula tanah untuk Taman Olimpik.
  54. Pada zaman moden sekarang, acara sukaneka pada siang harinya, permainan sukaria, karaoke, bejoget dan disco boleh diselitkan untuk memeriahkan suasana gawai.
  55. Pemandu dalam teks tebal masih bersaing dalam kejuaraan Formula SatuLatar belakang merah jambu merupakan acara yang bukan dalam Kejuaraan Dunia Formula Satu.
  56. Untuk pengetahuan pengguna semua, acara marathon adalah acara yang biasanya dijalankan pada hari terakhir sesuatu kejohanan sukan peringkat Asia dan Olimpik.
  57. Pasukan dalam teks tebal masih bersaing dalam kejuaraan Formula SatuLatar belakang merah jambu merupakan acara yang bukan dalam Kejuaraan Dunia Formula Satu.
  58. Para peminat acara ini berbaris di tepi-tepi jalan raya untuk menyaksikan pertandingan yang menguji daya tahan otot dan stamina pelari yang mengambil bahagian.
  59. Seperti jumlah acara sukan Olimpik, Sukan ini turut mengandungi beberapa sukan yang dimain meluas di negara Komanwel, seperti lawn bowl, ragbi dan bola jaring.
  60. Sukan Olimpik Belia Singapura 2010 atau Sukan Olimpik Remaja Singapura 2010 ialah acara multi-sukan untuk belia yang diadakan di Singapura pada 14-26 Ogos 2010.
  61. Sejak dari masa kanak-kanak sehingga kedewasaan, masyarakat Yogyakarta sering menyaksikan dan mengikuti berbagai-bagai acara kesenian dan kebudayaan di kota ini.
  62. Lapan acara yang dikategorikan sebagai sukan ais ialah: bobsled, luge, skeleton, hoki ais, figure skating, speed skating, short track speed skating, dan curling.
  63. Sesetengah masjid sedang mengatur “Hari terbuka masjid” dengan acara istimewa, budaya Islam, pertunjukan video, perbincangan dan makanan jari untuk para pelawat.
  64. Rumah panjang atau kampung seterusnya akan bermesyuarat untuk menubuhkan sebuah jawatankuasa atau komiti bagi mengatur acara sambutan gawai pada 31hb Mei dan 1hb Jun.
  65. Semenjak 1990-an, bandar raya ini menjadi tuan rumah kepada berbilang acara sukan, politik dan kebudayaan, termasuk Sukan Komanwel 1998 dan Kejohanan Dunia Formula Satu.
  66. Dibawah pengurusan Matt Gillies dan pembantunya Bert Johnson, Leicester layak ke perlawanan akhir Piala FA dua kali, tetapi tewas dalam kedua-dua acara pada tahun 1961 dan 1963.
  67. Pada 30 November 2013, pada kira-kira 3:30 pm waktu tempatan, Walker dan Roger Rodas,38, meninggalkan acara untuk kebajikan Reach Out Worldwide Walker untuk mangsa Taufan Haiyan.
  68. Pada pagi hari itu, kira-kira 8:25, satu letupan yang sangat besar memberi isyarat permulaan, mengapa kelihatan acara utama ini keletusan episod? 8 km kolum lava timbul daripada kawah.
  69. Sukan Olimpik Musim Sejuk XX secara rasmi dikenali sebagai XX Olympic Winter Games merupakan acara pelbagai sukan yang diadakan di Turin, Itali dari 10 Februari hingga 26 Februari 2006.
  70. Setiap tahun pada hari itu, umat Islam di seluruh dunia akan mengadakan majlis memperingati keputeraan Nabi Muhammad s.a.w dengan mengadakan beberapa acara seperti perarakan, ceramah dan sebagainya.
  71. Badminton ialah acara sukan Olimpik dengan lima disipin yang kompetitif perseorangan lelaki dan wanita, beregu lelaki dan wanita, dan beregu campuran, yang mana setiap pasangannya ialah lelaki dan perempuan.
  72. Selepas itu, acara pembersihan kubur selalunya diadakan setiap tahun sebagai tanda penghormatan bagi orang-orang yang telah meninggal seperti nenak-moyang, ahli-ahli keluarga, sahabat handai and masyarakat setempat.
  73. Sebilangan pertubuhan perlumbaan Grand Prix telah merangka peraturan bagi satu Kejohanan Dunia sebelum perang, namun akibat penggantungan acara lumba ketika perang, Kejohanan Pelumba Dunia tidak dirasmikan sehingga 1947.
  74. Ia seluas 290 meter persegi dan mempunyai 20 buah bilik, lapan padang bola bersaiz sebenar, kolam renang bersaiz Olimpik, balapan olahraga 200m, kolam acara terjun, dewan gimnastik, dewan serbaguna, dewan pingpong dan gelanggang skuasy.
  75. Kumpulan Bersih Global, yang berpusat di Geneva bagi mewakili masyarakat diaspora Malaysia seluruh dunia akan mengadakan acara solidariti awam di 50 buah bandar seluruh dunia bagi menyatakan sokongan kepada Perhimpunan Bersih 4 di Malaysia.
  76. Mereka diberi nama Wenlock, sempena pekan Much Wenlock yang mengadakan suatu acara perintis kepada Sukan Olimpik masa kini, dan Mandeville, sempena Stoke Mandeville, sebuah desa di Buckinghamshire di mana diadakannya perintis kepada Sukan Paralimpik.
  77. Pertandingan secara individu mungkin menetapkan sekatan lanjutan, seperti mengawal-selia saiz logo yang dipamerkan diatas baju, dan didalam acara antara pasukan yang mempunyai warna yang serupa, pasukan pihak pelawat perlu menukar kepada warna berlainan.
  78. Jawatankuasa yang dipengerusikan oleh Lord Coe ini bertanggungjawab melaksanakan dan menganjurkan temasya, sementara Lembaga Penyampaian Olimpik (Olympic Delivery Authority, ODA) yang ditubuhkan pada April 2006 bertugas membina tempat acara dan prasarana.
  79. Gunung Merapi berkesinambungan mempunyai kepentingan tertentu kepada orang-orang Jawa: ia menjadi salah satu daripada empat tempat di mana para pegawai daripada istana beraja Yogyakarta dan Solo membuat acara tahunan bagi menjamu roh-roh orang Jawa purbakala.
  80. Pada 12 Ogos 2010, Microsoft mengumumkan bahawa IE9 Beta Awam akan dilancarkan pada 15 September 2010 semasa satu acara khas di San Francisco yang dipautkan pada idea 'kecantikan web.' Adalah disahkan bahawa pelayar ini hanya akan berfungsi pada Windows Vista dan Windows 7.
  81. Pada November 2007, Malaysia digemparkan lagi oleh dua acara tunjuk perasaan anti-kerajaan yang mendakwa anasir rasuah dan perselisihan dalam sistem ekonomi Malaysia yang memihak kepada parti pemerintah, Barisan Nasional yang menguasai Malaysia sejak merdeka pada tahun 1957.
  82. Acara-acara Sukan ini diadakan di sekitar dua gugusan lokasi; Taman Olimpik yang dibina di Lembah Imeretinsky Sochi di persisir Laut Hitam, dengan Stadium Olimpik Fisht dan lokasi dalam Sukan terletak dalam jarak berjalan, dan acara salji di bandar peranginan Krasnaya Polyana.
  83. Dua cerita telah direka tentang maskot-maskot ini, iaitu Out Of A Rainbow, iaitu kisah kelahiran Wenlock dan Mandeville, dan Adventures On A Rainbow yang mengisahkan pertemuan kanak-kanak dari Out Of A Rainbow dengan maskot-maskot ini di samping mencuba pelbagai acara sukan Olimpik dan Paralimpik.
  84. Selain itu, terdapat juga sukan rakyat yang pada awalnya dimainkan sebagai sukan harian dan kini telah di mainkan di kejohanan-kejohanan sukan utama seperti sepak raga yang telah dikomersilkan sebagai permainan sepak takraw yang telah menjadi salah satu acara di beberapa kejohanan peringkat kebangsaan atau asia tenggara.
  85. Prototaip pertama yang dipamerkan pada Mei 2005 mempunyai dua input HDMI, tiga input Ethernet dan enam input USB, namun begitu apabila prototaip ini dipamerkan kembali dalam acara E3 2006, jumlah input berkurangan dengan hanya satu input HDMI, satu input Ethernet dan empat input USB, berkemungkinan untuk menjimatkan kos.
  86. Sukan Olimpik Musim Sejuk 2010, secara rasmi XXI Olympic Winter Games atau 21st Winter Olympics, adalah acara pelbagai sukan antarabangsa berlangsung pada 12–28 Februari 2010 di Vancouver, British Columbia, Kanada dengan sesetengah acara diadakan di bandar resort Whistler, Richmond, West Vancouver dan University Endowment Lands.
  87. The classical men's 50 km and women's 30 km distances, which were held at the Olimpik Musim Sejuk sebelumnya pada 2002, tidak diadakan dalam temasya ini, dimana acara tersebut bergilir-gilir dengan acara freestyle yang sama jarak; Kebanyakan acara cross country skiing dalam temasya melibatkan jarak yang berbeza dari edisi Salt Lake City.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...