Saturday 27 August 2016

Contoh Ayat Perkataan "bersih"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "bersih" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Bekalan air bersih juga mudah diperoleh.
  2. Air yang bersih diperlukan untuk menghasilkan campuran warna.
  3. Sejak bulan Disember 1999, cadangan devisa bersih mencapai $ 1.8 juta dolar.
  4. Semua orang akan memakai pakaian bersih dan ceria dan selepas itu yang muda akan memohon kemaafan daripada yang tua.
  5. Sebuah bekas seperti gelas atau botol yang bermulut lebar diperlukan untuk mengisi air bersih dan untuk mencuci berus.
  6. Kawasan itu musnah dalam kebakaran besar pada tahun 1913, dan kemudiannya hampir disapu bersih oleh satu gempa bumi pada tahun 1923.
  7. Bagi tahun kewangan yang berakhir pada 30 April 2004 sahaja, KL Infra mencatat kerugian bersih RM46.24 juta daripada hasil jualan RM15.08 juta.
  8. Pada masa sekarang, bekalan air bersih untuk kegunaan manusia dianggarkan semakin berkurangan disebabkan oleh pencemaran, dan permintaan yang meningkat.
  9. Kelainan perhimpunan bersih kali ini adalah ia bakal dilaksanakan sehari sebelum tanggal sambutan Hari Kemerdekaan Malaysia yang diadakan pada 31 Ogos 2015.
  10. Malah dianggarkan bahawa punca air bersih mampu mencetuskan peperangan di masa akan datang sekiranya isu-isu ini tidak ditangani dengan cermat pada masa sekarang.
  11. Mignolet bermain dalam setiap perlawanan pada musim berikutnya, mengekalkan jersi bersih banyak kali dan menghasilkan beberapa persembahan pemain terbaik perlawanan.
  12. Isu-isu terkini yang membimbangkan sesetengah ahli ekonomi adalah defisit akaun semasa yang tinggi serta tahap-tahap hutang asing bersih yang dipinjam oleh sektor swasta.
  13. Hampagas amat tinggi digunakan dalam kajian substrate atomik, kerana hanya hampagas sangat baik mengekalkan permukaan bersih skala atomik bagi tempoh masa yang agak lama.
  14. Sawah padi ini mendapat bekalan air secara terkawal dan sistematik dari empangan di Tasik Labong yang juga menjadi sumber bekalan air bersih kepada penduduk di sekitar Endau.
  15. Dia kemudiannya merekod dua lagi jersi bersih ketika menentang Aston Villa dan Manchester United, dengan kedua-dua perlawanan berakhir dengan kemenangan 1-0 kepada Liverpool.
  16. Dikatakan kaum Cina yang menang telah berarak dengan mengikat penyapu kepada kenderaan mereka sebagai lambang kemenangan mereka menyapu bersih kerusi sambil melaungkan slogan.
  17. Memarandum ini berkaitan dengan pendakwaan bahawa pilihan raya umum Malaysia lalu kendalian Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia tidak bersih dan menyebelahi kerajaan Barisan Nasional.
  18. Asal usul nama Batu Pahat disusur kembali melalui legenda abad ke-15 apabila tentera Siam menyerang tempat batu yang dipahat di kampung Minyak Beku bagi mendapatkan bekalan air bersih semasa pengunduran mereka.
  19. Dalam perlawanan seterusnya di tempat sendiri, kemenangan 1–0 ke atas Manchester City, Mignolet mengekalkan jersi bersih buat kali pertama untuk Sunderland, selepas melalukan reaksi cemerlang untuk menyelamatkan percubaan Emmanuel Adebayor.
  20. Setakat itu, tidak satu pun tuntutan Bersih yang ditunaikan, apatah lagi dengan tanda-tanda bahawa kerajaan Malaysia bakal menyeru pilihan raya umum tanpa sebarang pembaharuan dalam sistem pilihan raya, Bersih mengumumkan perhimpunan ketiga untuk menuntut pilihan raya yang bersih dan adil pada 28 April 2012.
  21. Selepas ditolak cukai dan kepentingan minoriti, keuntungan bersih syarikat minyak negara itu adalah RM46.4 bilion, peningkatan 7.7 peratus daripada RM43.1 bilion.Dengan pencapaian itu, jumlah pembayaran Petronas kepada kerajaan dalam tahun kewangan dikaji meningkat kepada RM48.3 bilion daripada RM41.7 bilion pada tahun kewangan sebelumnya, mewakili 35.4 peratus daripada pendapatan keseluruhan Kerajaan Persekutuan.
  22. Objektif utama badan bukan kerajaan ini adalah untuk menggesa Kerajaan Malaysia yang berada di bawah pentadbiran Barisan Nasional untuk mengolah kembali dan membaik pulih sistem pemilihan atau pilihanraya berdasarkan konsep keadilan sejagat yang lebih bebas, terbuka dan bersih dari unsur sabotaj, ketirisan dan rasuah pilihanraya. Selain itu sebagai suatu platform bagi mendesak Kerajaan Malaysia mengamlakan sistem pemerintahan lebih demokratik, saksama dan tidak berat sebelah. Perhimpunan Bersih 4 ini merupakan jalinan perhimpunan awam berbangkit sama seperti yang pernah diadakan pada tahun 2007, 2011, 2012.

1 comment:

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...