Saturday 27 August 2016

Contoh Ayat Perkataan "didakwa"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "didakwa" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Ini, yang didakwa mereka, menyebabkan kebebasan digital masa depan lumpuh.
  2. Ia sering didakwa bahawa roh seseorang samurai terletak pada pedang katana yang dibawanya.
  3. Pada tahun 2000, iaitu selama sembilan tahun kerana didakwa melakukan kesalahan di luar tabii.
  4. Mengikut akhir tahun 2006, kempen ini telah didakwa mempunyai lebih 12,000 ahli-ahli yang didaftarkan.
  5. Selain King, FBI didakwa terlibat dengan pembunuhan seorang lagi aktivis kulit hitam terkenal iaitu Malcolm X.
  6. Menjelang perhimpunan itu, didakwa bahawa pengerusi dan timbalan pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya merupakan ahli UMNO.
  7. Beliau juga memberitahu bahawa Fodx Soumah, bekas gabenor Bank Negara Guinea, telah didakwa atas tuduhan-tuduhan rasuah pada 16 November 2006.
  8. Pada akhir tahun 1998, beliau didakwa kerana fitnah bagi 250 juta ringgit oleh Vincent Tan, jutawan era Mahathir, yang kemudiannya jatuh selepas hampir sedekad.
  9. Lagu ini didakwa oleh sesetengah rakyat Malaysia sebagai berhantu kerana selain dari asal usulnya sebagai lagu pemujaan, iramanya juga dikatakan agak menyeramkan.
  10. Akan tetapi, sebab utama penurunan standard tamadun China bukanlah disebabkan pengaruh Barat seperti didakwa para sejarahwan Barat yang sengaja memutar-belitkan fakta.
  11. Baru-baru ini, Milan telah terlibat dengan skandal Serie A 2006 di mana lima pasukan telah didakwa mengatur keputusan perlawanan dengan memilih pengadil yang memihak kepada mereka.
  12. Dia dituduh rasuah dan salah tingkah laku termasuk tindakan kejam dan tidak berperikemanusiaan terhadap penduduk tempatan-bererti lanun, yang telah didakwa menjadi mangsa kekejaman oleh Brooke.
  13. Perenggan 4 itu menerangkan bahawa sesiapapun termasuk ahli Parlimen yang berucap di Dewan Rakyat boleh didakwa jika melakukan kesalahan di bawah Fasal 4 Perkara 10 atau di bawah Akta Hasutan 1948.
  14. Ia pertama kali dikonjekturkan oleh Pierre de Fermat pada tahun 1637 dalam nota di birai halaman satu salinan Arithmetica yang buktinya didakwa beliau terlalu besar untuk ditulis di birai tersebut.
  15. Malaysiakini dikritik oleh kerajaan Barisan Nasional dan penyokongnya kerana ia didakwa menyampaikan berita pro-pembangkang atau pro-Pakatan Rakyat kerana menyampaikan berita yang kritikal terhadap kerajaan semasa.
  16. Kemudiannya, Anwar telah ditangkap, dipukul ketika ditahan di penjara, dan didakwa dengan kesalahan melakukan rasuah, dalam kedua-dua konteks undang-undang dan moral, pendakwaan-pendakwaan termasuklah halangan keadilan dan liwat.
  17. Dalam penambahan kepada perkara di atas, Major General Yahya Rahim Safavi, Ketua Turus Pengawal Revolusi Islam, disenaraikan dalam kumpulan berasingan dan didakwa terlibat dalam kedua-dua program nuklear dan balistik peluru berpandu.
  18. 111 pengganas Sulu juga berjaya ditangkap manakala lapan orang lagi didakwa di bawah Seksyen 121 Kanun Keseksaan kerana melancarkan peperangan terhadap Yang di-Pertuan Agong, yang mana jika sabit kesalahan boleh dikenakan hukuman mati di Malaysia.
  19. Sebilangan pembangkangnya telah cuba mendakwanya sebagai penjenayah perang kerana jenayah yang didakwa berkaitan penyembelihan Sabra dan Shatila ketika Perang Lubnan 1982, yang mana Suruhanjaya Kahan mendapatinya bertanggungjawab secara 'tidak langsung' dan 'persendirian'.
  20. Negaraku" dipilih daripada lagu rasmi negeri Perak yang berasal daripada Pulau Mahx di Kepulauan Seychelles, telah dibawa pulang oleh Sultan Abdullah setelah Baginda selesai menjalani hukuman dibuang negeri ke Kepulauan Seychelles, kerana didakwa bersubahat membunuh Residen British, JWW Birch.
  21. Najib dan penyokongnya juga didakwa menganggu tugas beberapa agensi yang diamanahkan untuk mendedahkan operasi syarikat milik kerajaan itu, dengan memecat bekas Peguam Negara Malaysia Tan Sri Abdul Gani Patail; memindahkan dan mengancam pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia ; menyiasat kakitangan Bank Negara; dan melumpuhkan Jawatankuasa Kira-Kira Awam (PAC) dengan melantik empat daripada anggotanya sebagai menteri dan timbalan menteri.
  22. Menurut Proclus, Archimedes dikatakan pernah menyebut tentang Euclid yang disoal Raja Ptolemy samada terdapat jalan mudah untuk mempelajari geometri selain daripada Elemen, Euclid menjawab, "Tuanku, tiada jalan diraja kepada Geometri." Walaupun petikan dari Archimedes yang didakwa disampaikan oleh Euclid ini telah dianggap hanyalah penambahan dari para penyunting karyanya, ia masih dipercayai ramai yang Euclid menulis karyanya sebelum Archimedes.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...