Saturday 27 August 2016

Contoh Ayat Perkataan "aritmetik"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "aritmetik" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. dan diikuti dengan kebolehan aritmetik permulaan seperti.
  2. Contohnya untuk istilah geometri aritmetik dan fungsi aritmetik.
  3. Operasi aritmetik lain termasuk peratus, punca kuasa dua, pengeksponenan, dan fungsi logaritma.
  4. Hari ini, mesin hitung, mesin daftar tunai dan komputer digunakan untuk pengiraan aritmetik permulaan.
  5. Quipucamayoc boleh melakukan operasi aritmetik asas, seperti penambahan, penolakan, pendaraban, dan pembahagian.
  6. Pada zaman dahulu, sempoa telah digunakan untuk pengiraan aritmetik permulaan, dan ia masih digunakan di banyak negara di Asia.
  7. Asalnya algebra dapat dikesankan kepada orang Babylon, yang membangunkan sebuah sistem aritmetik maju yang dapat membantu mereka membuat perkiraan dalam gaya algebra.
  8. Istilah aritmetik atau "aritmetik tinggi" sebagai kata nama pernah digunakan untuk merujuk kepada teori nombor asas meskipun ia adalah istilah lama yang tidak lagi popular.
  9. Operasi-operasi aritmetik untuk nombor, seperti penambahan, penolakan, pendaraban dan pembahagian, dibuat lebih umum dalam cabang matematik yang dikenali sebagai algebra niskala.
  10. Semua teks tersebut memberikan perhatian pada kononnya dipanggil Teorem Pythagoras, yang nampaknya pengembangan matematik terawal dan tersebar selepas aritmetik dan geometri asas.
  11. Aritmetik congak ialah aritmetik permulaan yang dibuat di dalam kepala sahaja, contohnya untuk mengetahui 100 - 37 = 63, tanpa menggunakan bantuan pengiraan seperti kertas, pembaris gelongsor, atau sebuah mesin hitung.
  12. Contohnya, gambaran perpuluhan yang lazim bagi nombor bulat memberikan satu perlambangan yang unik setiap satu nombor bulat sebagai susunan urutan digit yang terhingga, dengan adanya operasi-operasi aritmetik sebagai algoritma piawaian bagi aritmetik.
  13. Plato menganggap logistik (aritmetik) sesuai untuk ahli perniagaan dan pemimpin tentera yang "..mesti mempelajari seni nombor, jika tidak mereka tidak akan tahu bagaimana menyusun tentera mereka..", manakala aritmetik (teori nombor) hanya sesuai untuk ahli falsafah "..kerana mereka perlu keluar dari lautan perubahan dan mencari kebenaran." Apabila Euclid dari Iskandariah ditanya oleh salah seorang pelajarnya tentang apa perlunya mempelajari geometri, beliau lantas menyuruh hambanya memberikan pelajar tersebut threepence (wang syiling), dan berkata "kerana dia memerlukan keuntungan untuk setiap apa yang dipelajarinya." Ahli matematik Yunani Apollonius dari Perga pernah ditanya tentang kegunaan beberapa teoremnya dalam Buku IV kitab Konik", dengan bangganya beliau menjawab:

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...