Saturday 27 August 2016

Contoh Ayat Perkataan "harus"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "harus" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Mahkamah Rayuan harus diperoleh lebih dahulu.
  2. Kad ini harus diperbaharui pada umur 18 tahun.
  3. Seseorang tidak harus meninggal dan membelakangkannya.
  4. Pelukis harus membiarkan warna terdahulu yang masih lembap.
  5. Atas prinsip pembalasan, mereka yang membunuh harus dibunuh.
  6. Berfikir secara falsafah ini harus mengandungi tiga ciri, iaitu:
  7. Sebaik-baiknya ia harus mempunyai nilai warna yang cukup terang.
  8. Bahasa Inggeris Malaysia tidak harus dikelirukan dengan Manglish.
  9. Oleh kerana itu, Al-Khaliq harus bersifat azali dan wajibul wujud.
  10. Pada pendapatnya setiap orang harus menentukan nilai moral sendiri.
  11. Kambing tidak harus diberi makan rumput yang bertanda-tanda kulapuk.
  12. Namun hal ini harus diputuskan oleh Bendahara sebagai penjaga "adat".
  13. Nietzsche percaya bahawa orang harus menjadi lebih kuat daripada itu.
  14. Oleh itu, senarai kod mata wang harus dikemaskinikan dari semasa ke semasa.
  15. Oleh itu, permainan ini harus dimainkan dalam gelanggang sesebuah bangunan.
  16. Selepas ini arkitek dan jurutera di Malaysia harus mengambilkira risiko ini.
  17. Rumpai laut tidak harus disamakan dengan rumput laut iaitu tumbuhan vaskular.
  18. Sekiranya ia tidak berlaku, Sarawak harus menyerah bagi mencegah pertumpahan darah.
  19. Nietzsche banyak menulis tentang bagaimana manusia harus menjalani kehidupan mereka.
  20. Sebaliknya, dia harus berundur pada tempoh sebegini, dan menunggu untuk "putih" memulih.
  21. Nombor-nombor harus dibezakan daripada angka yang merupakan simbol untuk mewakili nombor.
  22. Disebabkan jangkaan bahawa ruang-masa adalah lengkung, geometri Riemann harus dipergunakan.
  23. Hadiah-hadiah Nobel harus dianugerahkan sekurang-kurangnya satu kali pada setiap lima tahun.
  24. Angkasawan yang akan dihantar ke angkasa lepas harus menjalani latihan di ISS terlebih dahulu.
  25. Kemenangan ini membuat kekuatan Barat harus memperhitungkan Jepun dalam urusan politik di Asia.
  26. Oleh itu, seseorang harus tidak menentangi sifat alam semesta seakan-akan ia sentiasa sama sahaja.
  27. Para penumpang harus menggunakan Aerotren untuk pergi ke bangunan ini dari Bangunan Terminal Utama.
  28. Dia berpendapat bahawa orang harus sangat menyedari diri mereka dan dunia nyata di mana mereka hidup.
  29. Dalam perjudian, pihak yang kalah dalam permainan harus membayar sejumlah nilai kepada pihak yang menang.
  30. Hanna bekas kekasih Bang Jangkung harus berhadapan dengan kekasih baru bang Jangkung (Dian Sastrowardoyo).
  31. Pada tahun 1824, Admiralti British bersetuju bahawa benua itu harus dikenali sebagai "Australia" secara rasmi.
  32. Untuk menjadi sebuah kumpulan, keempat syarat berikut harus benar bagi G dan operasi yang ditentukan ke atas G:
  33. Mahathir telah menyatakan "Saya percaya negara ini harus mempunyai kerajaan yang kuat tetapi tidak terlalu kuat.
  34. Menurut baginda, sempadan baru antara Kedah dan Siam harus ditentukan mengikut kriteria sempadan yang sedia ada.
  35. Hantu ini tinggal di bukit dan sekiranya seseorang dari kaum Semai bermimpi melihatnya, dia harus menjadi Halak.
  36. Setiap keturunan itu pula harus dibuktikan mempunyai hubungan darah yang sah dan halal dengan raja-raja tersebut.
  37. Sengkala ini kononnya adalah tahun berakhirnya Majapahit dan harus dibaca sebaga 0041 = 1400 Saka => 1478 Masehi.
  38. Selepas itu, mereka yang ingin memasuk agama ini harus meminum air "Amrit" sejenis air madu yang digaul dengan Kirpan.
  39. Kesemua ini harus diterima dengan berhati-hati kerana terdapat kelainan yang amat besar di kalangan lelaki dan perempuan.
  40. Calon-calon harus masih hidup pada masa pencalonan dan sejak tahun 1974, anugerah ini tidak boleh diberikan selepas mati.
  41. Mengapakah kita harus belajar tentang tumbuh-tumbuhan? Tumbuh-tumbuhan merupakan sebahagian asas kehidupan dalam bumi ini.
  42. Dia percaya bahawa nilai Kristian bahawa seseorang harus merasa kasihan ketika seseorang melihat kelemahan sebagai sia-sia.
  43. Kalau rakyat dan mustadh'afin menggigil kesejukan, Imam bertanya, mengapa pula dia harus bersenang-senang memasang pemanas?
  44. Istilah biologi, Arkea, harus tidak dikelirukan dengan frasa geologi, eon Arkean, yang juga dikenali sebagai Era Arkeozoik.
  45. Ini telah digunakan di Rom untuk pengadilan apabila mahkamah dibuka; peguam harus berada di mahkamah mengikut masa tersebut.
  46. Idea bahawa semua takson harus merupakan klad telah menerima sokongan yang meluas, tetapi idea itu masih penuh dengan perbalahan.
  47. Pada zaman klasik, Maghribi dikenali sebagai Mauretania, satu nama yang harus tidak dikelirukan dengan negara Mauritania yang moden.
  48. Bagaimanapun, mereka tidak mempunyai titik perpuluhan dan oleh itu, nilai tempat sesuatu simbol harus disimpul berdasarkan konteksnya.
  49. Pekali Gini dikira dari sampel adalah statistik dan standard error, atau selang keyakinan bagi penduduk pekali Gini, harus dilaporkan.
  50. Di tengah perjalanannya ia harus menghadapi sekumpulan ormas dan harus bergantung pada kap kereta Retta yang juga sedang melarikan diri.
  51. Tambahan juga, hidup dan manusia merupakan hak Tuhan, dengan itu manusia tidak harus mengambil nyawa manusia kerana ia bukan hak manusia.
  52. Untuk dapat memahami cerita wayang (lakon), penonton harus mempunyai pengetahuan akan tokoh-tokoh wayang yang bayangannya tampil di layar.
  53. Untuk menangkap Orang Minyak, apabila Orang Minyak itu telah dikepong, ia harus diselubungkan dengan kain batik lepas untuk melemahkannya.
  54. Sebagai suatu contoh, Perdana Menteri dan Kabinet secara umum harus meminta keizinan ketua negara apabila menjalankan fungsi-fungsi eksekutif.
  55. Agama ini menegaskan bahawa kita harus berhidup, berfikir, dan bertindak dengan penuh hormat, termasuk menghormati sifat rohaniah semua hidupan.
  56. Penggunaan sifar sebagai satu nombor harus dibezakan daripada penggunaannya sebagai satu angka pemegang tempat dalam sistem-sistem nilai tempat.
  57. Atau misalnya, dia merasa bahawa yang dia harus pergi ke sebuah tempat, ternyata di sana dia bertemu dengan penemuan besar yang mengubah hidupnya.
  58. Namun harus diingat bahawa pekali Gini boleh menyesatkan apabila digunakan untuk membuat perbandingan politik antara negara-negara besar dan kecil.
  59. Dalam sebilangan negara yang lain seperti Perancis, Jerman dan Rusia, perkahwinan harus dibenarkan oleh negara sebelum upacara agama boleh diadakan.
  60. Oleh sebab Putera Wales ingin berkahwin dengan balu abangnya, beliau harus mendapatkan keizinan Paus untuk mengelakkan sebarang penghalang persemendaannya.
  61. Semua menteri, sama ada lebih tua dan di Kabinet, atau menteri muda, harus menyokong polisi kerajaan secara awam tidak terkira apa sahaja tempahan peribadi.
  62. Ini merupakan satu frasa yang menyatakan bahawa seseorang itu harus ingat akan asal-usul diri mereka dan nenek moyang mereka, sekalipun ia bersifat perkauman.
  63. Dalam segi ini Bagehot menyatakan bahawa raja harus menjadi suatu sudut fokal untuk negara, sementara PM dan kabinet sebenarnya menjalankan keputusan eksekutif.
  64. Bola bowling yang berat dengan julat berat badan yang berbeza-beza, untuk mengelakkan pergelangan tangan tercedera, mereka harus diambil dengan kedua-dua belah tangan.
  65. Dengan demikian, Islam bermaksud penyerahan dan penundukan kepada Allah, dan Muslim harus menunjukkan ini dengan menyembah-Nya, menurut perintah-Nya, dan mengelakkan syirik.
  66. Beliau juga harus mengekalkan konsensus keluarga diraja Saud, para ulama dan unsur penting lain dalam masyarakat Saudi, tetapi dekrinya tidak perlu mendapat persetujuan mereka.
  67. Terdapat perbalahan tentang bagaimana nama ini harus ditafsirkan, tetapi sejarah tempatan rasmi secara tekal telah mengatakan bahawa ia membawa pengertian "hulu laut" (海之上洋).
  68. Namun yang nyatanya, peraturan ini sangat tidak popular (terutama disebabkan individu harus bangun dan tidur lebih awal daripada waktu biasanya) sehingga peraturan itu ditarik semula.
  69. Senarai ini tidak semestinya lengkap atau kemas kini; jika anda melihat sebuah rencana yang harus disenaraikan, tetapi tidak terdapat dalam senarai ini, tolong kemaskinikan halaman ini.
  70. Dia amat menyayangiku, begitu percaya akan aku; dan aku berasa aku mempunyai suatu tujuan untuk hidup, suatu orang yang harus aku tidak mengecewakan." Ibunya kemudian mengajarnya di rumah.
  71. Parlimen kemudiannya harus mengkaji semula rang undang-undang tersebut dan pindaanya dan mengembalikannya semula kepada Yang di-Pertuan Agong jika rang undang-undang itu diluluskan semula.
  72. Sekiranya seseorang itu tidak mahu diganggu oleh Orang Minyak pada waktu malam terutamanya gadis, sekeliling tempat tidurnya harus ditaburi dengan kelopak jantung pisang dan daun keladi bira.
  73. Walaupun ketiga-tiga ini sering berbetulan dengan kemerdekaan, ketiga-ketiga ini harus tidak dikelirukan dengan pemberontakan yang biasanya merujuk kepada penggulingan pihak berkuasa secara ganas.
  74. Namun pada 2000 sejak penemuan sekurang-kurangnya tiga badan, semuanya hampir sama dengan Pluto dari segi saiz dan orbit, keadaan di mana planet baru harus ditambah atau planet lama dibuang telah wujud.
  75. Dia dilantik oleh Yam Tuan Muda Riau, Raja Jaafar kerana menurut dia, dalam tradisi Melayu, pengganti sultan itu harus berada di sisi sultan ketika sultan mangkat agar boleh dianggap sebagai penguasa baru.
  76. Ini merupakan pandangan bahawa budaya tertentu tidak harus dinilai dengan nilai-nilai atau sudut pandang budaya sendiri, tetapi bahawa semua budaya harus dipandang sebagai relatif berbanding satu sama lain.
  77. Tajuk-tajuk geografi yang diberikan adalah hanya untuk memudahkan pemahaman berbanding sebuah senarai tidak terstruktur, dan harus tidak dianggap sebagai sebarang "superkeluarga" untuk keluarga-keluarga bahasa ini.
  78. Apabila aksara tanda petikan ganda (") digunakan untuk memetik nilai atribut, maka aksara itu harus juga dikeluarkan sebagai " atau " atau " apabila berada dalam nilai atribut itu sendiri.
  79. Sedangkan alat-alat PBB yang lain hanya membuat cadangan kepada kerajaan ahli-ahli, Majlis Keselamatan mempunyai kuasa di bawah Piagam PBB untuk memutuskan mana satu kerajaan ahlinya harusmelaksanakan keputusannya.
  80. Selepas persetujuan mengenai pengambilalihan ini, BPMB memberi KL Monorail penunggakan masa sehingga 29 April 2007 bagi pembayaran faedah yang berjumlah RM4,244,801.91 yang asalnyaharus dilangsaikan pada 29 Disember 2006.
  81. Perusahaan yang meminjam dalam dolar harus menghadapi biaya yang lebih besar yang disebabkan oleh penurunan rupiah, dan banyak yang bereaksi dengan membeli dolar, iaitu: menjual rupiah, menurunkan harga rupiah lebih jauh lagi.
  82. Pedang Samurai daripada Kota Belud amat tinggi kualitinya dan senang di perolehi sehinggakan menjadi tarikan dan cenderamata yang harus di beli oleh para pelancong dari luar negara mahupun dalam negeri yang singgah ke Kota Belud.
  83. Sebagai tindak balas, Sultan Jamalul Kiram III mendakwa dirinya menjadi pewaris sah kepada takhta Sulu, beliau telah menetapkan pada 11 November 2012 bahawa kontinjen awam dan tentera harusmenuntut hak-hak wilayah di Borneo Utara.
  84. Untuk memahami kerumitan penglibatan Rusia, United Kingdom, dan Amerika Syarikat yang kemudian dalam Perang China-Jepun Kedua, alasan-alasan dan niat-niat yang mendasari penglibatan masing-masing dalam perang ini harus diperhatikan:
  85. Bagaimanapun, plaintif-plaintif itu menegaskan bahawa fakta tentang sekurang-kurang 30 cawangan tidak berdaftar yang menghantar wakil-wakil mereka ke pemilihan UMNO itu harus mencukupi untuk membatalkan keputusan-keputusan pemilihan.
  86. Contohnya, dalam menjawab soalan "Apakah YYY?", seseorang itu tidak harus menjawab "YYY itu HHH kerana profesor T pernah mengatakannya", tetapi sebaliknya beliau harus menjawab soalan ini dengan jiwanya yang bebas secara "berfalsafah".
  87. Ekonomi disebut sebagai positif jika ilmu ini berusaha untuk menjelaskan akibat dari berbagai pilihan yang ada untuk sekumpulan tanggapan-tanggapan tertentu, dan disebut sebagai normatif jika ia mensyaratkan tindakan yang harus diambil.
  88. Tindakan mengekalkan Beijing sebagai ibu kota itu kelihatan begitu mudah diterima akal, tetapi sebenarnya harus diingatkan bahawa sebelum itu tiada satu pun wangsa China utama yang pernah terus "mewarisi" ibu kota pendahulu langsungnya.
  89. Mereka membelajari bahawa supaya dapat menewaskan Jerman, mereka harus menyeleraskan tindakan-tindakan mereka dan memulihkan dengan cepat daripada sebarang halangan yang dikenakan pada mereka oleh angkatan tentera Jerman yang berpengalaman.
  90. Walpole menetapkan bahawa tiada menteri selain daripada dirinya boleh mempunyai sebarang urusan peribadi dengan Raja, dan juga ketika Kabinet bersetuju dengan sesuatu dasar, semua menteri harusmempertahankanya di khalayak ramai atau meletakkan jawatan.
  91. Bagi mencapai matlamat ini, penganut Buddha harus membersihkan dan melatih minda sendiri dengan mengikut "Lapan Jalan Tepat", atau "Jalan Tengah" supaya memahami kenyataan yang sebenar lalu mencapai kebebasan dari segala kesusahan, iaitu nirodha atau nirvāna.
  92. Untuk menetapkan sesuatu lokasi di permukaan bumi, dan di atas atau di bawahnya, sesorang harus juga menetapkan ketinggiannya yang ditakrifkan sebagai kedudukan tegak relatif lokasi tersebut dengan pusat sistem rujukan atau mana-mana takrif untuk permukaan bumi.
  93. Penumpang-penumpang yang membuat perjalanan dari, ke, dan melalui semua lapangan terbang UK yang lain dihadkan sementara waktu untuk membawa hanya barang-barang yang tersenarai dalam daftar yang amat terhad, dan ini juga harus dibawa dalam beg-beg plastik lut sinar.
  94. Oleh kerana terdapat sedikit masalah tentang siapakah yang harus menguasaj jalan kereta api ini, maka pada tahun 1904 satu persefahaman kereta api diwujudkan yang melibatkan penguasaan bersama di bawah satu lembaga yang terdiri daripada pegawai-pegawai jahar dan NMB.
  95. Sebagai tanda hormat pada asal-usulnya, kelab itu telah memilih untuk mengekalkan ejaan Bahasa Inggeris pada namanya, daripada menukarnya kepada Bahasa Itali Milano ; ia juga harus diketahui bahawa sebutan Italinya yang sebenarnya adalah MEE-lan, dari dialek tempatan.
  96. Sejak dekad-dekad abad ke-20 yang akhir, banyak andaian tradisi mengenai sifat dan tujuan perkahwinan dan keluarga telah dicabar, khususnya oleh gerakan-gerakan sosial LGBT yang tidak bersetuju dengan tanggapan bahawa perkahwinan harus bersifat heteroseksual secara eksklusif.
  97. Apabila aksara tanda petikan tunggal (') digunakan untuk memetik nilai atribut, maka aksara itu juga harus dikeluarkan sebagai ' atau ' (TIDAK patut dikeluarkan sebagai ' kecuali dalam dokumen XHTML) apabila timbul di dalam nilai atribut itu sendiri.
  98. Dikenali dalam lingkungan orang Melayu di Malaysia sebagai Pak Lah, kerajaan Malaysia telah mengeluarkan kenyataan bahawa Abdullah harus tidak dirujuk dengan nama panggilannya dalam dokumen rasmi serta dalam surat khabar; bagaimanapun, nama panggilan tersebut masih boleh digunakan secara tidak rasmi.
  99. Di bawah tekanan berterusan untuk mengikut norma-norma kelelakian, ahli-ahli gerakan kewanitaan tidak bersetuju antara satu sama lain tentang persoalan-persoalan punca ketaksamaan, bagaimana kesamaan harus dicapai, serta takat jantina dan identiti berdasarkan jantina yang harus dipersoalkan dan dikritik.
  100. Adalah mungkin untuk seorang wanita yang bercerai ataupun yang telah menjadi balu untuk berkahwin semula, tetapi jika balu itu tidak mempunyai anak (dan jika suami yang mati itu tidak mempunyai anak sebelum berkahwin dengannya), dia harus berkahwin dengan adik lelaki suaminya itu jika adik itu masih bujang.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...