Saturday 27 August 2016

Contoh Ayat Perkataan "Kongres"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "Kongres" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Kuasa perundangan dibentuk oleh kerajaan dan Kongres Nasional Ecuador.
  2. Ghafar juga pernah menganjurkan Kongres Ekonomi Islam yang darinya lahir YPEIM.
  3. Pada 1 Mei 1946, Kongres Melayu Seluruh Tanah Melayu Ke-2 diadakan di Johor Bahru.
  4. Parlimen Argentina adalah dikenali sebagai Kongres Kebangsaan atau Congreso Nacional.
  5. Syarikat-syarikat ini menekan Kongres dan McKinley untuk mencari menamatkan pemberontakan.
  6. Perluahan paling kuat oleh gerakan ini berlaku di Kongres Pekerja Internasional pada tahun 1889.
  7. Dalam Kongres Vienna dalam 1814 George III menaikkan jajahan (electorate) kepada Kingdom of Hanover.
  8. McKinley telah meminta agar Kongres tepat 50 juta dolar untuk pertahanan, dan suara bulat Kongres wajib.
  9. Parlimen Sepanyol mempunyai dua dewan, iaitu Kongres Timbalan (Congreso de los Diputados) dan Senat (Senado).
  10. Pada 1 Mac 1946, sebuah Kongres Melayu Seluruh Tanah Melayu diadakan di di Kelab Sultan Suleiman, Kuala Lumpur.
  11. Negara ini memperoleh pengiktirafan kemerdekaan de jure daripada komuniti dunia selepas Krisis Timur di Kongres Berlin.
  12. Masakini, semasa Kongres ke-109, Parti Demokrat merupakan parti minoriti di dalam Senat Amerika Syarikat dan Dewan Perwakilan.
  13. Artikel 31 dalam Perlembagaan Republik Rakyat China membenarkan Kongres Rakyat Negara untuk menubuhkan Kawasan Pentadbiran Khas.
  14. Edisi pertama Hanyu Pinyin diluluskan dan diterima guna pada Sesi Kelima Kongres Rakyat Kebangsaan Pertama pada 11 Februari 1958.
  15. Presiden ialah Alfredo Palacio (sejak 20 April 2005 da kemudian oleh Lucio Guitixrrez setelah disingkirkan oleh Kongres Nasional.
  16. Parti Kongres Nepal memenangi pilihan raya demokrasi yang pertama di negara, dan Girija Prasad Koirala menjadi perdana menteri Nepal.
  17. Ketika inilah Ghafar menganjurkan beberapa siri Kongres Ekonomi Bumiputera yang melahirkan Bank Bumiputera, UDA, Pernas, dan sebagainya.
  18. Di Kongres ini, yang dihadiri oleh empat ratus wakil, keputusan diambil bahawa hari bekerja lapan jam mesti menjadi yang pertama dituntut.
  19. Secara teorinya, badan tertinggi parti ialah Kongres Kebangsaan Parti Komunis China yang bermesyuarat sekurang-kurangnya lima tahun sekali.
  20. Lalu pada 19 Mac 1918, Kongres menetapkan beberapa zon waktu dan merasmikan DST (yang berlaku mulai 31 Mac) hingga Perang Dunia I berakhir.
  21. Pada 8 Disember 1941, Kongres Amerika Syarikat mengistiharkan perang ke atas Jepun dengan Jeannette Rankin merupakan undi menentang tunggal.
  22. Pada 14 Jun 1775, Kongres Kebenuaan yang bersidang di bandar Philadelphia, menubuhkan Tentera Kebenuaan yang diketuai oleh George Washington.
  23. Perlembagaan dipinda pada tahun 1963 untuk memuaskan perikatan antara Kongres Rakyat Uganda dan Parti Kabaka Yekka ketika pilihanraya tahun 1962.
  24. Hasil daripada mesyuarat ini, sebuah badan yang mewakili orang Melayu telah ditubuhkan ketika Kongres ketiga diadakan di Johor Bahru pada 1 Mei 1946.
  25. Pada separuh pertama abad ke-20, satu perjuangan kemerdekaan peringkat kebangsaan dilancarkan oleh Kongres Kebangsaan India dan pertubuhan politik yang lain.
  26. Selepas Napoleon kalah dalam peperangan, kemerdekaan dan status neutral Switzerland diiktiraf di peringkat antarabangsa dalam Kongres Vienna pada tahun 1815.
  27. de Klerk telah menarik balik pengharaman Kongres Kebangsaan Afrika dan persatuan politik berhaluan kiri yang lain dan membebaskan Nelson Mandela dari penjara.
  28. Oleh itu, India menyokong penuh Tribhuvan, raja baru Nepal pada tahun 1951, dan kerajaan baru Nepal yang terdiri sebahagian besarnya daripada Parti Kongres Nepal.
  29. Pada 21 Disember, Presiden De La Rua telah disingkirkan akibat rusuhan rakyat kelas pertengahan dan Kongres melantik Eduardo Duhalde sebagai ketua negara sementara.
  30. Mustahil untuk mencapai kompromi; Sepanyol mengistiharkan perang pada 23 April, 1898; Kongres Amerika Syarikat secara rasmi mengistiharkan pemulaan perang pada 21 April.
  31. Hasil dari Kongres Tahunan Pertama mengenai Sejarah India Selatan turut mencatatkan: Perkataan Tondai bererti pokok menjalir dan istilah Pallava membawa erti yang serupa.
  32. Edgar Hoover yang telah menjadi pengarah selama penggal 48 tahun, Kongres meluluskan Public Law 94-503, yang menghadkan penggal setiap Director FBI selama hanya 10 tahun.
  33. Terdapat beberapa parti politik lain dalam RRC, yang dipanggil parti demokrasi di China, dan menyertai Persidangan Perundingan Politik Rakyat dan Kongres Rakyat Kebangsaan.
  34. Sifat perhubungan politik Puerto Rico dengan Amerika Syarikat kini merupakan tajuk perdebatan yang sedang berlangsung di Kongres Amerika Syarikat serta Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.
  35. Pada tahun 1986, Kongres Parti Keenam memperkenalkan pembaharuan ekonomi penting dengan unsur-unsur ekonomi pasaran sebagai sebahagian pakej pembaharuan ekonomi meluas iaitu "đổi má»›i".
  36. Parti pembangkang utama Democratic Alliance atau Perikatan Demokratik (16.66%), parti serpihan ANC yang pro Thabo Mbeki iaitu Kongres untuk Rakyat atau COPE (7.4%), manakala parti Inkatha hanya 4.5%.
  37. Berikutan kejatuhan Napoleon Bonaparte, Kongres Vienna bersidang pada tahun 1814 dan menubuhkan Gabungan Jerman, iaitu sebuah liga yang agak longgar yang menghimpunkan 39 negeri-negeri yang berdaulat.
  38. Pada hari Selasa 13 Mei, Yeoh Tech Chye selaku Presiden Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia yang bertanding untuk Gerakan memohon maaf di atas ketelanjuran ahli-ahlinya melakukan kebiadapan semasa perarakan.
  39. Lima tahun kemudian, de Klerk menghapuskan sistem aparteid dan mengadakan pilihan raya bebas yang pertama di Afrika Selatan yang dimenangi oleh parti Kongres Kebangsaan Afrika di bawah pimpinan Nelson Mandela.
  40. Pada tahun 1804, ketika tercetusnya Perang Napoleon, Vienna menjadi ibu negara Empayar Austria dan meneruskan untuk mejadi kuasa Eropah dan dunia politik termasuk menjadi hos dalam KongresVienna pada tahun 1814.
  41. Pada Februari 1990, rentetan dari pemulauan antarabangsa dan tentangan hebat daripada pelbagai gerakan anti-aparteid terutamanya Kongres Kebangsaan Afrika, kerajaan Parti Kebangsaan di bawah pimpinan Presiden F.W.
  42. Setelah Kongres Bahasa dan Persuratan Melayu III yang berlangsung di Singapura dan Johor Bahru pada 16 - 21 September 1956, Balai Pustaka dinamakan sebagai "Dewan Bahasa dan Pustaka" atas cadangan kongres tersebut.
  43. Pada Julai 2010, Taib diberikan "pencapaian sepanjang hayat" oleh Kongres Asia HRD untuk memperingati sumbangan beliau kepada pembangunan modal insan di Sarawak terutamanya dengan penubuhan Universiti Malaysia Sarawak.
  44. Setelah dipilih menjadi Perdana Menteri oleh orang dalam Parti Kongres selepas kematian Shastri, Gandhi kemudiannya menunjukkan kebolehan beliau untuk memenangi pilihanraya dan mengatasi lawan-lawannya melalui populisme.
  45. Perpustakaan Kongres Amerika Syarikat ialah pihak berkuasa pendaftaran untuk ISO 639-2 dan adalah bertanggungjawab untuk mengekalkan piawai ini dan untuk mengkaji semula sebarang cadangan terhadap tambahan atau perubahan.
  46. Wakil dari pekerja-pekerja Amerika menarik perhatian kepada keputusan komrad-komrad dia untuk bermogok pada 1hb Mei, 1890, dan Kongres mengambil keputusan untuk mengadakan perayaan proletariat antarabangsa pada tarikh ini.
  47. Premesh Chandran, bekas wartawan akhbar The Sun yang ketika itu bertugas dengan Kongres Kesatuan Pekerja Malaysia mengasaskan Malaysiakini bersama Steven Gan yang pernah bekerja dengan akhbar The Nation, di Bangkok, Thailand.
  48. Atas perisytiharan bahawa "setiap manusia diciptakan sama taraf" yang diberi "hak-hak yang tidak boleh dinafikan," Kongres menerima Perisytiharan Kemerdekaan yang dirangka terutamanya oleh Thomas Jefferson, pada 4 Julai 1776.
  49. Vargas sepatutnya mengambil alih kepresidenan buat sementara waktu, tetapi beliau membubarkan Kongres Negara, memansuhkan Perlembagaan, memerintah dengan kuasa darurat dan menggantikan para gabenor negeri dengan penyokong-penyokongnya.
  50. Disebabkan penagih-penagih sering masih dapat memperoleh bekalan heroin secara sah, Kongres Amerika Syarikat meluluskan undang-undang tambahan pada tahun 1924 untuk mengharamkan semua penjualan, pengimportan atau pengilangan heroin di Amerika Syarikat.
  51. Pada 1 - 4 Mac 1946, 41 buah persatuan Melayu telah berhimpun di Kelab Sultan Sulaiman, Kuala Lumpur untuk menghadiri Kongres Melayu pertama yang diadakan untuk menentang Malayan Union yang diperlihatkan sebagai ancaman terhadap hak istimewa orang Melayu dan kedudukan sultan-sultan Melayu.
  52. Namanya sama dengan pejuang anti-imperialis Afrika, Jomo dilahirkan di Pulau Pinang, Malaysia, tidak lama selepas Presiden Kenya pertama, Jomo Kenyatta telah dipenjarakan oleh British lewat tahun 1952 dan tahun selepas Presiden Kwame Nkrumah dari Ghana berkhidmat sebagai Setiausaha Kongres Pan- Afrika.
  53. Menurut laporan Pasukan Petugas, Puerto Rico ialah wilayah teratur tidak diperbadankan yang dimiliki oleh Amerika Syarikat, tertakluk kepada kuasa-kuasa perhimpunan pleno Kongres Amerika Syarikat dan dengan hak untuk mengasaskan sebuah perlembagaan untuk pentadbiran kerajaan dalam negeri serta perkara-perkara yang benar-benar bersifat tempatan.
  54. daripada Demokratik (termasuklah John Conyers daripada Michigan) telah membangkitkan isu pelanggaran peraturan pengiraan undi di Ohio apabila Kongres ke-109 mula bersidang, tetapi usul mereka ditolak dengan 31 undi menyokong kepada 267 undi menolak di Dewan Perwakilan manakala di Senat ditolak dengan 74 undi menentang dan hanya 1 undi menyokong.
  55. Dibandingkan dengan dasar pintu tertutup yang diamalkannya sehingga pertengahan 1970-an, peliberalan RRC sebegitu rupa sehingga suasana pentadbiran kurang terbatas daripada dahulu, namun RRC masih jauh lagi dari menjadi demokrasi liberal yang diamalkan di kebanyakan negara Eropah atau Amerika Utara, dan Kongres Rakyat Kebangsaan disifatkan sebagai sebuah badan "pak turut".
  56. Banyak dalam perniagaan dan agama masyarakat, yang sampai sekarang menentang perang, beralih sisi, meninggalkan McKinley dan Speaker Reed hampir sendirian dalam perlawanan mereka terhadap perang Pada 11 April., McKinley berakhir perlawanan dan meminta Kongres untuk kuasa untuk menghantar Amerika tentera ke Cuba untuk menamatkan perang saudara di sana, tahu bahawa Kongresakan memaksa perang.
  57. Di dalam pilihanraya pertengahan penggal 2006, Parti Demokrat mendapat kenaikan penguasaan majoriti dalam kedua-dua House of Representatives dan Senat Amerika Syarikat, dan akan menyambung tugas sebagai parti majoriti apabila Kongres ke-110 bersidang dalam tahun 2007; Parti Demokrat akan mempunyai 28 gabenor negeri serta menguasai kebanyakan badan perundangan negeri-negeri di Amerika Syarikat.
  58. Pada 15 November 1777, Kongres Kebenuaan Kedua menerima Perkara-Perkara Pergabungan (Articles of Confederation) yang menyatakan, "The Stile of this Confederacy shall be 'The United States of America'" (Nama Pergabungan ini ialah ‘Negeri-Negeri Amerika Bersatu’.) Perjanjian Perancis-Amerika pada tahun 1778 memakai nama "United States of North America" (Negeri-Negeri Amerika Utara Bersatu), tetapi mulai 11 Julai 1778, "United States of America" dalam bil pertukaran negara, dan semenjak itulah menjadi nama rasmi negara ini.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...