Saturday 27 August 2016

Contoh Ayat Perkataan "majoriti"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "majoriti" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Presiden dipilih melalui majoriti mudah.
  2. Beliau menang dengan majoriti yang besar.
  3. Ia membentuk majoriti keseluruhan dinding jantung.
  4. Penduduk di Ipoh adalah terdiri daripada majoriti kaum Cina.
  5. Negeri Pulau Pinang juga merupakan negeri majoriti penduduk Cina di Malaysia.
  6. Penduduk Sungai Petani adalah terdiri daripada majoriti Melayu Cina dan India.
  7. Di bawah pemerintahan Turki Uthmaniyyah, majoriti Abkhaz elit memeluk agama Islam.
  8. Kebanyakan undang-undang hanya memerlukan sokongan majoriti mudah untuk diluluskan.
  9. Bagaimanapun, Parlimen boleh dibubarkan oleh undi majoriti sebelum tamat penggalnya.
  10. Bandar ini ditadbir oleh Parti Demokratik Sosial dengan majoriti mutlak di parlimen.
  11. Manakala di 4 wilayah di selatan Thailand, majoriti penduduknya adalah Melayu Muslim.
  12. Agama rasmi Bahrain ialah Islam, dengan majoriti populasinya mengamalkan ajaran Islam.
  13. Pada 2001, SPx menerima majoriti dengan memenangi 52 kerusi serta menerima 46.91% undian.
  14. Penyusunan begini memastikan satu majoriti daripada tujuh MP dalam menangani undi keyakinan.
  15. Berbanding negara Amerika Latin yang lain, kaum Mestizo bukanlah kaum majoriti di negara ini.
  16. Ketua Menteri lantikan Ketua Negeri biasanya merupakan pemimpin parti majoriti peringkat negeri.
  17. Orang-orang Azerbaijani merupakan penduduk majoriti yang kebanyakannya adalah penganut Syiah Islam.
  18. Bagaimanapun, majoriti ahlinya adalah republik, dan sebahagian yang lain mempunyai raja tersendiri.
  19. Ghafar menang majoriti besar 23,969 undi dan ditawarkan jawatan Ketua Menteri Melaka tetapi menolak.
  20. Akhirnya, Raja Parsi, Nadir Shah menguasai Bahrain dan sebagai sebab politik menyokong majoriti Syiah.
  21. Terdapat unsur ketara keenggannan majoriti Mahkamah untuk terlibat dalam satu pertikaian dengan Majlis.
  22. Manakala, Bangsa Han merupakan kaum majoriti di Negeri-Negeri Selat seperti Pulau Pinang dan Singapura.
  23. Undang-undang tertinggi ialah Perlembagaan Malaysia dan ia memerlukan majoriti dua pertiga untuk diubah.
  24. Biasanya, apabila kerajaan majoriti yang berkuasa, pilihan raya berlaku setiap 3 x tahun hingga 5 tahun.
  25. Pada pusingan kedua, Beijing memperoleh undian majoriti mutlak, penyingkiran memerlukan pusinga berikut.
  26. Sungguhpun demikian, mereka masih membentuk majoriti golongan berpendapatan sederhana dan tinggi di Malaysia.
  27. Parti dengan sokongan majoriti dalam Dewan Rakyat membentuk Kerajaan, dengan ketuanya menjadi Perdana Menteri.
  28. Ia merupakan majoriti di kawasan Bota, terutamanya di penempatan sepanjang tebing kiri dan kanan Sungai Perak.
  29. Perdana Menteri terpaksa meletak jawatan hanya apabila parti pembangkang menang majoriti kerusi di Dewan Rakyat.
  30. Keputusan akhir menunjukkan majoriti telah memilih rekabentuk ciptaan seorang arkitek kerajaan di Johor iaitu En.
  31. Kini sekitar separuh orang Minangkabau tinggal di rantau, majoriti di bandar dan pekan besar Indonesia dan Malaysia.
  32. Roh memenangi pilihan raya dengan majoriti tipis ke atas dua ketua pembangkang utama, Kim Dae-Jung dan Kim Young-Sam.
  33. Sebagai tradisi, Ketua Menteri Pulau Pinang adalah berbangsa Tionghoa untuk membayangkan kaum majoriti di negeri ini.
  34. Perdana Menteri dipilih daripada pemilihan parti dan diangkat / ditunjuk dari parti majoriti sebuah sokongan majoriti.
  35. Bagi masyarakat majoriti Muslim Algeria, mereka tidak diberikan taraf kewarganegaraan Perancis mahupun hak untuk mengundi.
  36. Kawasan-kawasan ini didiami oleh majoriti penduduk Melayu Islam dan aktiviti gerakan pemisah telah aktif sejak tahun 80an.
  37. Bukti ini adalah satu kontrovesi kerana majoriti kes diperiksa dengan satu program komputer, bukan dengan pengiraan tangan.
  38. Ini memerlukan majoriti dua per tiga, yang mungkin menjadi masalah jika parti-parti pro-kesatuan terus mengenakan bantahan.
  39. Seterusnya terpilih sebagai calon Presiden Parti Demokratik Milenium dengan mengalahkan Lee Hae-chan dengan majoriti tipis.
  40. Akhirnya, pada 8 November, Tester diisytiharkan sebagai pemenang dengan majoriti yang tipis, 198,032 undi berbanding 194,904.
  41. Para menteri kabinet ialah ahli majoriti ParPol di parlimen dan biasanya memegang kerusi terpilih dengan kedudukan kabinetnya.
  42. Pattani merupakan salah satu daripada empat wilayah Thai yang mempunyai majoriti penduduk yang beragama Islam; 85% adalah Muslim.
  43. Parti Rakyat Bersatu Sarawak merupakan sebuah parti bercorak pelbagai kaum tetapi majoriti keahliannya terdiri daripada kaum Cina.
  44. Kedua-dua dewan boleh menggubal rang undang-undang yang mesti diluluskan dalam bentuk sama oleh majoriti di kedua-dua dewan sekali.
  45. Perkongsian kuasa ini telah berlanjutan hingga 1940an, bila parti pro-Afrikaner iaitu Parti Kebangsaan mencapai majoriti di Parlimen.
  46. Namun yang jelas mazhab Shafie yang menjadi ikutan majoriti umat Islam di negara Asia tidak meletakkan bahawa suara wanita adalah aurat.
  47. Orang Tamil juga merupakan etnik majoriti di Wilayah Kesatuan Puducherry, bekas koloni Perancis tetapi kini di bawah pemerintahan India.
  48. Untuk meminda perlembagaan, satu majoriti dua pertiga bersetuju kepada pemindaan ini memerlukan persetujuan pada kedua-dua dewan di parlimen.
  49. Bagi kaum India pula, majoriti penduduk kaum itu menganut agama Hindu dan hanya sedikit sahaja yang mengamalkan kepercayaan Islam dan Kristian.
  50. Pada pemilihan raya Majlis Bandar 1996, SPx tewas pada majoriti dengan hanya memenangi 43 daripada 100 kerusi dan hanya menerima 39.15% undian.
  51. Hari Krismas disambut sebagai perayaan utama dan cuti umum di kebanyakan negara di dunia, termasuk yang majoriti penduduknya bukan penganut Kristian.
  52. Thailand telah menjawab kritikan OIC bahawa pelanggaran hak asasi manusia di wilayah majoriti Muslim Pattani, Yala dan Narathiwat di Thailand selatan.
  53. Pada Pilihan raya umum Malaysia 1959 Ghafar bertanding di DUN Tanjung Kling, menang dengan majoriti besar 2,742 undi dan dilantik Ketua Menteri Melaka.
  54. Junta juga melantik sebuah perundangan 250 ahli, yang dikritik sebagai "bilik jeneral-jeneral" dan ketiadaan wakil-wakil daripada majoriti yang miskin.
  55. Sebelum pilihan raya 2006, Senat mempunyai 55 Republikan, yang menguasai majoriti sejak 2003, 44 Demokrat dan seorang bebas yang condong kepada Demokrat.
  56. Beliau juga membawa kestabilan politik kepada Sarawak dengan memimpin koalisi BN Sarawak mencapai majoriti yang besar pada setiap kali pilihanraya negeri.
  57. Ahli-ahli Dewan Rakyat dipilih melalui sistem first-past-the-post, iaitu hanya seorang calon dengan majoriti mudah boleh dipilih dalam satu kawasan undian.
  58. Selepas merdeka, jawatan Menteri Besar dipilih daripada parti yang mendapat majoriti bagi kerusi Dewan Undangan Negeri selepas setiap kali Pilihanraya diadakan.
  59. Keganasan di wilayah-wilayah selatan Thailand yang majoriti penduduknya beragama Islam mendorong Malaysia dan Thailand mengawasi sempadan antara kedua-dua negara.
  60. Mbeki dipilih sebagai presiden Afrika Selatan selepas memenangi pilihan raya nasional pada tahun 1999, dan partinya menang tipis dua pertiga majoriti di parlimen.
  61. Pada pemilihan raya 2010, SPx kalah pada majoriti sekali lagi dan seterusnya menjalinkan pakatan dengan Parti Hijau – ini kali pertama pakatan SPx/Hijau di Austria.
  62. Gates akan menghadapi dahulu kepastian daripada Jawatankuasa Perkhidmatan bersenjata, dan sekiranya diluluskan, oleh satu undi majoriti di dalam undi vote in the Senate.
  63. Pada Jun 1990, ketegangan etnik antara orang-orang Uzbek dan Kyrgyz muncul di Oblast Osh, di mana banyak orang-orang Uzbek merupakan golongan majoriti penduduk-penduduk.
  64. Parti politik yang memenangi majoriti kerusi Dewan Undangan Negeri berhak untuk dicalonkan menjadi Menteri Besar Negeri Sembilan yang dilantik oleh Yang Di-Pertuan Besar.
  65. Filipina adalah salah satu dari hanya dua negara sahaja yang penduduknya majoriti menganuti agama Kristian di benua Asia di mana agama Islam, Hindu atau Buddha lebih popular.
  66. Ini boleh mempunyai kesan yang positif parlimen produktif tetapi seterusnya membawa kepada kritikan yang sah dari sesuatu terlalu berpusat di kerajaan majoriti dan kuasa CMP.
  67. Berdasarkan perlembagaan Malaysia, Perdana Menteri mestilah seorang anggota Dewan Rakyat, yang pada pendapat Yang di-Pertuan Agong, memimpin kumpulan majoriti dalam parlimen.
  68. Kerajaan masih berpengaruh besar terhadap segmen-segmen penting dalam sektor prasarana, melalui milikan majoriti firma-firma kereta api, elektrik, pesawat, dan telekomunikasi.
  69. Matahari dikelaskan sebagai jenis G2 kerdil kuning, tetapi nama ini terpesong sebagaimana, dibandingkan kepada majoriti bintang di galaksi kita, Matahari agak besar dan cerah.
  70. Pada Pilihan Raya Ketiga dalam tahun 1964, Dr Mahathir dipilih sebagai Ahli Parlimen Kota Setar selepas menewaskan calon Parti Islam Se-Malaysia dengan majoriti sebanyak 60.2%.
  71. Pada pilihanraya umum 1969, Parti Perikatan yang dianggotai oleh UMNO, MCA, dan MIC gagal memperolehi majoriti 2/3 di parlimen meskipun masih berjaya membentuk kerajaan persekutuan.
  72. Perdana Menteri dilantik oleh Presiden, dengan syarat bahawa Perdana Menteri menikmati sokongan parti atau parti campuran yang meraih majoriti kerusi dalam Dewan Rakyat di Parlimen.
  73. Negara ini mempunyai industri persenjataan yang besar dan buatan tempatan sepenuhnya, iaitu mengeluarkan majoriti besar kelengkapan tentera sementara hanya mengimport sedikit senjata.
  74. Satu contoh adalah krisis berperlembagaan Australia 1975, yang di mana Gabenor-Jendral memecatkan Perdana Menteri dari jawatan, yang memegang suatu majoriti dalam Dewan Perwakilan Australia.
  75. Ahli Sinologi mengunakan nama "China" dalam maksud yang lebih konservatif, seakan-akan pengunaan klasik Zhongguo, atau merujuk kepada Bangsa Han Cina, yang merupakan majoriti penduduk China.
  76. Walaupun pengurusan Parlimen merupakan salah satu kemahiran yang wajib dalam pemegangan jawatan yang tinggi, para perdana menteri tidak bergantung kepada majoriti parlimen untuk kuasa mereka.
  77. Walaubagaimanpun, mereka gagal mepertahankan jawatan Gabenor Missouri dan majoriti di Dewan Perwakilan Negeri Georgia—merupakan dewan perwakilan yang menjadi kubu kuat Demokratik selama ini.
  78. Pada 11 Mei 1969 Ghafar bertanding di kawasan Parlimen Melaka Utara, menang dengan majoriti 6,811 undi.Pada 1972 dilantik Menteri Pembangunan Negara dan Luar Bandar dalam Kabinet Tun Abdul Razak.
  79. Menurut kebanyakan sumber-sumber barat, majoriti bangsa Iraq adalah orang Arab Muslim Syiah, dan Sunni yang mewakili sekitar 40% dari seluruh populasi yang terdiri dari suku Arab, Kurdi dan Turkmen.
  80. Pada tahun 2007, selepas AKP mempertahankan majoriti di Parlimen pada pilihan raya umum, timbulnya beberapa peristiwa yang menyentuh dasar sekular negara dan peranan kehakiman dalam cabang perundangan.
  81. Pada pilihan raya umum tahun 2008, parti-parti pembangkang berjaya menghalang Barisan Nasional dari meraih majoriti â…” buat kali pertama sejak tahun 1969, iaitu 82 daripada 222 kerusi di Dewan Rakyat.
  82. Senator Jim Talent dari Missouri, yang dipilih dalam pilihan raya khas pada 2002 untuk tempoh empat tahun selepas itu dengan majoriti yang tipis, menerima saingan yang amat sengit daripada Parti Demokrat.
  83. Filipina dan Indonesia secara rasminya bersetuju untuk menerima pembentukan Malaysia apabila majoriti di daerah yang menghadapi konflik membuat pilihan dalam satu pungutan suara yang dikelolakan oleh PBB.
  84. Kerajaan negeri diketuai oleh Menteri Besar untuk negeri-negeri Melayu atau Ketua Menteri di negeri-negeri tanpa raja, yang merupakan ahli dewan undangan negeri dari parti majoriti di Dewan Undangan Negeri.
  85. Sebagai salah satu wilayah baru yang diwujudkan dari Negara Patani yang asal, demografinya tidak jauh berbeza dengan wilayah-wilayah majoriti Melayu Islam yang lain seperti Narathiwat, Yala, Satun dan Songkhla.
  86. Seperti kehendak segelintir masyarakat Muslim terdiri daripada majoriti Melayu mewujudkan sebuah negara Islam, desakan bukan Melayu untuk hak samarata adalah sesuatu daripada perlembagaan tidak dapat disesuaikan.
  87. Sejak pemerintahan British, sebilangan kecil warga dari Asia Selatan terutama etnik Pakistan telah wujud di sekitar bandar dengan majoriti dari mereka menjalankan perusahaan dalam menjual pakaian dan rempah-ratus.
  88. Jawatan Perdana Menteri selaku ketua kerajaan UK, terletak di tangan seorang Ahli Parlimen yang mampu meraih kepercayaan majoriti di Dewan Rakyat, iaitu selalunya pemimpin semasa parti politik terbesar dalam dewan itu.
  89. Bagaimanapun, Yang di-Pertuan Agong mempunyai kuasa untuk memilih siapa yang dilantik sebagai Perdana Menteri dan tidak terikat pada keputusan Perdana Menteri sekiranya tiada parti memenangi undi majoriti (Artikel 40).
  90. Lapangan Terbang Haadyai, sebuah gedung membeli belah dan sebuah hotel dibom oleh kumpulan militan mahu memerdekakan tiga wilayah yang majoriti penduduknya Islam di wilayah selatan Thai -- Pattani, Yala dan Narathiwat.
  91. Semenjak negara mencapai kemerdekaan pada 31 Ogos 1957, didapati bangsa Melayu masih tertinggal jauh dari segi penguasaan ekonomi dan pendidikan di Tanah Melayu memandangkan majoriti orang Melayu tinggal di luar bandar.
  92. Menjelang pemerintahan Ratu Victoria, hakikat bahawa Perdana Menteri merupakan pemerintah negara yang benar tidak boleh lagi dipertikaikan, meskipun kuasanya selalu bergantung kepada sokonganmajoriti dalam Dewan Rakyat.
  93. Tambatan peso kepada dolar telah digugurkan pada Januari 2002, dan peso telah diapung dari dolar pada Februari yang mengakibatkan majoriti rakyatnya kehilangan kesemua simpanan hidup mereka sewaktu kejatuhan ekonomi 2001.
  94. Demografik Doha adalah agak menarik jika dibandingkan dengan kebanyakkan penduduk di ibu negara lain kerana majoriti penduduk bandarnya merupakan ekspatriat, dan warganegara Qatar hanya merupakan minoriti dikawasan tersebut.
  95. Seperti yang telah dinyatakan oleh Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu yang ke-3 iaitu U Thant, kemerdekaan Borneo Utara adalah hasil daripada hasrat majoriti rakyat wilayah tersebut sendiri pada pilihan raya 1963.
  96. Para ahli kedua-dua dewan parlimen dipilih secara langsung oleh rakyat melalui sistem pengundian yang rumit (pindaan terakhir pada 2005) yang menggabungkan perwakilan berkadar dengan hadiahmajoriti untuk parti campuran terbesar.
  97. Perdana menteri sekarang ialah bekas datuk bandar Ä°stanbul, Recep Tayyip ErdoÄŸan, dari parti AKP yang memenangi majoriti mutlak kerusi parlimen di pilihan raya umum 2002 yang diadakan ekoran krisis ekonomi tahun 2001, dengan 34% undian.
  98. Mereka boleh dijumpai sebagai ais, cecair, atau gas dalam berbagai tempat di Sistem Suria, sementara majoriti satelit dari planet gergasi, baik juga kebanyakan dari uranus dan Neptun dan banyak sekali objek kecil yang berada melebihi orbit Neptun.
  99. Suatu majoriti dua pertiga seperti yang saya nikmati ketika saya merupakan perdana menteri adalah cukup tetapi suatu majoriti sebanyak 90% adalah terlalu kuat... Kami memerlukan parti pembangkang untuk mengingatkan kami jika kami membuat kesilapan.
  100. Baginda boleh membubarkan parlimen meskipun sesi perkhidmatannya masih lagi awal ataupun jika Perdana Menteri tidak lagi mempunyai keyakinan dan kepercayaan majoriti ahli-ahli dewan kerana tewas samada melalui undi percaya atau meluluskan belanjawan.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...