Saturday 27 August 2016

Contoh Ayat Perkataan "demokratik"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "demokratik" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Akibatnya kerajaan yang demokratik kembali lumpuh.
  2. Jadi Mongolia merupakan negara pengamal demokratik termuda.
  3. Peru melaksanakan sistem demokratik perwakilan di mana Peru dibahagi kepada 25 negeri.
  4. Perlembagaannya menyifatkan India sebauh republik demokratik yang berdaulat, sosialis dan sekular.
  5. Malawi adalah sebuah negara demokratik dan pelabagai parti, masakini di bawah kepimpinan Joyce Banda.
  6. Republik Perancis ialah sebuah republik semiberpresiden kesatuan dengan tradisi demokratik yang kukuh.
  7. Sistem Westminster adalah sebuah sistem parlimen kerajaan demokratik dimodel selepas kerajaan British.
  8. Apabila komunisme runtuh 1989, Mongolia meninggalkan komunisme dan mendokong perlembagaan demokratik mulai 1992.
  9. Sejarah terkini Nepal telah menyaksikan perjuangan demi kerajaan demokratik sepanjang tempoh pemerintahan raja mutlak.
  10. Kerajaan Colombia mengambil tempat dalam rangka kerja wakil presiden republik demokratik seperti ditubuhkan pada Perlembagaan 1991.
  11. Sejak masa itu, Australia telah mengekalkan sistem politik demokratik liberal yang stabil dan tetap merupakan sebahagian Alam Komanwel.
  12. Pada 28 Disember 2007, parlimen sementara meluluskan rang undang-undang yang mengisytiharkan Nepal sebagai republik demokratik persekutuan.
  13. Perlembagaan baru telah diluluskan melalui pungutan suara pada 19 Ogos, yang bakal memulihkan pilihan raya demokratik pada 23 Disember 2007.
  14. Pendudukan Jerman sehingga Jerman kalah pada tahun 1945, kemudian tentera Bersekutu menduduki Austria dan perlembagaan demokratik yang dahulu dihapuskan.
  15. Adolf Hitler membelakangi perjanjian selepas Perang Dunia I, dia membangunkan semula tentera Jerman melalui perlembagaan demokratik yang kemudiannya diketepikan.
  16. Selepas kerajaan tentera jatuh pada 1983, Argentina telah berusaha untuk menjadi kerajaan demokratik tetapi terpaksa berhadapan dengan masalah ekonomi yang teruk.
  17. Pada suatu masa dahulu, kerajaan negara ini dikecam kerana dasar aparteidnya tetapi sekarang ia adalah sebuah negara demokratik dengan penduduk kulit putih terbesar di benua Afrika.
  18. Ecuador, atau rasminya Republik Ecuador merupakan negara demokratik di benua Amerika Selatan, bersempadan dengan negara Colombia utara, Peru di timur dan utara, Lautan Pasifik di barat.
  19. Selepas perang, Finland berada dalam keadaan yang merbahaya sebagai negara penampan buffer state antara kuasa besar komunis Kesatuan Soviet dan negara-negara demokratik yang lain di Eropah.
  20. Pihak Maois selama ini menggesa sistem beraja dibubarkan dan Raja Gyanendra digulingkan, memberi laluan kepada Nepal menjadi negara demokratik persekutuan yang dipimpin ketua negara yang terpilih.
  21. Dasar ekonomi kerajaan dan strategi keselamatan demokratik yang kontroversi telah menimbulkan satu perasaan yakin yang semakin mendalam dalam ekonomi, dan pertumbuhan KDNK dalam 2003 adalah antara tertinggi di Amerika Latin.
  22. Sesetengah Raja berperlembagaan adalah berlandaskan Sistem Perwarisan atau mewarisi takhta; manakala yang lain, adalah melalui sistem demokratik seperti di Malaysia di mana Yang di-Pertuan Agong adalah dipilih oleh Majlis Raja-Raja setiap lima tahun.
  23. Kanada mempunyai tradisi demokratik kukuh yang diluhurkan oleh kerajaan berparlimen dalam binaan raja berperlembagaan, iaitu monarki Kanada sebagai asas kepada cabang-cabang eksekutif, perundangan, dan kehakiman dan kewibawaannya yang berpunca daripada rakyat Kanada.
  24. Kemudian, pelbagai kerajaan-kerajaan Yunani dan bandar-negeri s muncul di seluruh semenanjung Yunani dan merebak ke tepi Laut Hitam, Itali Selatan dan Asia Minor, mencapai tahap kemakmuran yang menyebabkan ledakan budaya pernah berlaku sebelum ini, bahawa daripada Yunani Purba, yang dinyatakan dalam [Seni Bina [Greece purba | seni bina]], drama, sains dan falsafah, dan dipupuk dalam Athens di bawah demokratik persekitaran.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...