Saturday 27 August 2016

Contoh Ayat Perkataan "berlainan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "berlainan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Istilah ini sering dieja berlainan kerana perubahan Dinasti.
  2. Haba ialah pertukaran tenaga diantara dua objek yang berlainan suhu.
  3. Semakin lama zaman silamnya, semakin berlainan rupa bentuk fosilnya.
  4. Bentuk dan saiz kromosom adalah berlainan mengikut organisma tertentu.
  5. Perkataan ini kadangkala mempunyai pengertian berlainan dalam al-Quran.
  6. Lava boleh dikelaskan kepada 4 komposisi berlainan (Cas & Wright, 1987):
  7. Gen yang mempunyai maklumat yang berlainan pada lokus yang sama dinamakan alel.
  8. Pelbagai komuniti berlainan keturunan mencari tempat tinggal di merata Kuala Lumpur.
  9. Terdapat beberapa pendapat yang berlainan mengenai sejarah pembentukan negeri Perlis.
  10. Srivijaya dan Sumatera telah dikenali dengan nama-nama yang berbeza oleh berlainan bangsa.
  11. Di Amerika Syarikat terdapat kelas-kelas berlainan untuk kategori-kategori yang berlainan.
  12. Kelantan juga kaya dengan makanan tradisional dan berlainan dengan makanan Melayu di negeri lain.
  13. Terengganu juga kaya dengan makanan tradisional dan berlainan dengan makanan Melayu di negeri lain.
  14. Ketika di England, Tunku amat berlainan dengan Sultan Perak yang berbaju Melayu, siap dengan tengkolok.
  15. Ahli matematik sentiasa mempunyai pendapat berlainan tetang perbezaan antara matematik tulen dan gunaan.
  16. Spesies cacing gelang atau Nematod amat sukar dibezakan, dengan 28,000 spesies berlainan telah diterangkan.
  17. Sesetengah dari huruf ini mempunyai sebutan berlainan dalam masa pra-klasikal atau dalam dialek bukan-Attik.
  18. Sikapnya yang merendah diri dan bersederhana berlainan dengan keangkuhan yang ditunjukkan oleh Jose Mourinho.
  19. Bagi menangani ancaman serangan, unit tempatan berlainan akan digabungkan dibawah pemerintahan pegawai am firaun.
  20. Meskipun, extent kuasa-kuasa semacam itu berlainan dari satu negara ke satu negara dan ia sering adalah suatu hal.
  21. Siri Anak Pontianak ini dirancangkan untuk membuat konsep yang berlainan daripada filem Pontianak Harum Sundal Malam 2.
  22. Penyelarasan set-set aksara berlainan ini dalam Unikod dijadikan sebahagian proses penyatuan Han yang penuh kontroversi.
  23. Spesies berlainan makan bahan pelbagai seperti alga, fungi, haiwan kecil, bahan kumbahan, bangkai organisma dan tisu hidup.
  24. Ia merupakan satu penyusunan dari pelbagai elemen daripada bahasa berlainan dengan matlamat untuk memudahkan belajar bahasa.
  25. Ini berlainan dengan pokok saka di kawasan beriklim tropika yang mana ia kekal hidup sepanjang tahun tanpa meluruhkan dedaun.
  26. Ia Olimpik yang ketiga yang dianjurkan dua negara NOC berlainan (Hong Kong dan tanah besar China menganjurkan Olimpik bersama).
  27. Heliks DNA boleh membentuk satu dari tiga jenis geometri yang berlainan sedikit, yang mana bentuk "B" digambarkan oleh James D.
  28. Cara cuti-cuti dalam Islam disambut mungkin berlainan mengikut budaya, dan juga mengikut mazhab, Ahli Sunah Waljamaah dan Syiah.
  29. Hakikatnya 'silat pulut' bukanlah satu aliran silat berlainan yang hanya memfokuskan persembahan dan tidak boleh mempertahankan diri.
  30. Kawasan ini adalah tertinggi di tanah besar, dan iklimnya cukup serdehana untuk mempunyai variasi suhu yang berlainan disepanjang tahun.
  31. Apabila dua objek yang berlainan suhu bersentuhan secara terma, mereka akan menukar tenaga dalaman sehinggalah suhu kedua-dua objek sama.
  32. Bentuk parasit seringkali mempunyai kitaran hayat yang rumit, berpindah melalui beberapa perumah berlainan atau lokasi dalam badan perumah.
  33. Mereka menjadikan agama ini relevan untuk zaman dan manusia yang berlainan dengan memberikan interpretasi baru kepada teks-teks agama purba.
  34. Sistem ini direka agar "berkecuali", mentakrifkan perkaitan evolusi antara kesemua spesies berlainan (termasuk yang hanya dikenali melalui fosil).
  35. Sewaktu beliau berkuasa, Botha membenarkan perkahwinan berlainan bangsa dan juga memberi kebebasan berparti politik kepada kaum bukan kulit putih.
  36. Desulfuromonas spp.) bersama beberapa bakteria anaerobik yang lain yang mempunyai fisiologi berlainan seperti (bakteria penurunan besi Geobacter spp.
  37. Mereka mungkin mencontohi logik dan sistem nilai yang dipegang oleh Sayyidina Husain r.a. yang berlainan dari logik dan sistem nilai orang-orang awam.
  38. Di universiti di United Kingdom, dan kebanyakan Eropah, "bidang-kecil " biasanya ditempatkan di jabatan berlainan dan dilihat sebagai displin berbeza.
  39. Sindrom Turner menonjolkan dirinya secara berlainan bagi setiap wanita yang mengalami sindrom ini, dan tidak dua individual berkongsi simptom yang sama.
  40. Pelancong atau pemigrasi tidak juga terlepas dari mendapat diarrhea, biasanya ia berlaku akibat perubahan persekitaran yang berlainan dari tempat asalnya.
  41. Soalan-soalan asasnya adalah melibatkan kedudukan relatif keluk-keluk yang berlainan serta hubung kait antara keluk yang diberi oleh persamaan yang berbeza.
  42. Oleh kerana perbezaan dalam perlembagaan bertulisan mereka, kuasa-kuasa rasmi presiden dan Gabenor-Jendral berlainan secara besar dari satu negara ke satu negara.
  43. Dan adapun jin, maka iaitu jisim-jisim halus, sebangsa hawa, yang boleh berubah-ubah bentuk yang berlainan dan dapat nyata daripadanya perbuatan-perbuatan yang aneh"
  44. Berdasarkan takrifan ini, biosfera ialah salah satu daripada empat komponen berlainan model geokimia, yang juga terdiri daripada litosfera, hidrosfera dan atmosfera.
  45. Kumpulan etnik Melayu berlainan dari konsep Rumpun Bangsa Melayu, yang merangkumi kumpulan manusia yang lebih luas, termasuk kebanyakan etnik di Indonesia dan Filipina.
  46. Dengan kebangkitan kuasa leluhur keluarga Imperial mengatasi kumpulan lain, berhala leluhur mereka mengatasi dewa kumpulan yang lain, meskipun sistem berlainan masih wujud.
  47. Sebagai balasan terhadap perkembangan ini, pelbagai jenis hak mempunyai tanah diperkenalkan, dengan manusia menuntut jenis milikan berlainan terhadap tanah beberapa kawasan.
  48. Inilah lumrah evolusi, yang mana setiap orang mempunyai peranggu gen yang sedikit berlainan daripada orang-orang lain, kecuali kembar seiras yang sama pembentukan genetiknya.
  49. Ramai dalam kalangan mereka memainkan beberapa peranan berlainan pada masa yang sama iaitu, sebagai seorang wali, ahli mistik, ahli falsafah dan pelopor pembaharuan dalam agama.
  50. Walaupun telah tiadanya karya-karya sejak mengemfasiskan berlainan aspek "Cekap", tiada seorang telah menyoalkan premis Bagehot bahawa pembahagian wujud dalam sistem Westminster.
  51. Selain itu, satu teorem yang dalam mungkin dinyatakan dengan ringkas, tetapi buktinya mungkin melibatkan kaitan yang mengejutkan antara bidang-bidang yang berlainan dalam matematik.
  52. Kerajaan mendakwa bahawa kemasukan universiti adalah berdasarkan meritokrasi tetapi terdapat terlalu banyak program pra-universiti yang berlainan tanpa piawai yang boleh dibandingkan.
  53. Fipple memberi alat timbre yang berlainan daripada seruling yang tidak mempunyai fipple dan memudahkan permainan alat tersebut; walau bagaimanapun, pemain kehilangan sedikit kawalan alat.
  54. Ini berlainan dengan bentuk badan kapal selam nuklear moden yang mempunyai profil silinder, yang lebih hidrodinamik apabila menyelam dan tidak berapa stabil apabila berada di permukaan air.
  55. Pada dinasti Yuan yang kemudiannya, perkataan Ma-La-Yu telah sering disebutkan untuk merujukkan pada sebuah negara dari laut selatan dengan berlainan ejaan oleh disebabkan perubahan dinasti.
  56. Biologi molekul biasanya adalah tentang pemahaman interaksi antara pelbagai sistem sel, termasuk interaksi antara jenis DNA, RNA dan biosintesis protein yang berlainan serta cara pengawalan interaksi ini.
  57. Tujuan asal pertubuhan ini adalah untuk mereka satu set aksara fonetik berbeza bagi setiap bahasa, yang mana sesuatu aksara itu melambangkan bunyi yang berlainan antara satu bahasa dengan satu bahasa lain.
  58. Namun beberapa gereja dan negara (Mesir (Egypt), Habsyah (Etiophia), Rusia dan sebagainya) menyambutnya pada 7 Januari disebabkan mengikuti kalender yang berlainan (kalender Julius berbanding kalender Gregory).
  59. Sosiologi merupakan kajian tentang hukum masyarakat dan proses yang berkenaan dengannya; dan orang yang berlainan bukan setakat sebagai individu, tetapi juga sebagai ahli persatuan, kumpulan sosial, dan institusi.
  60. Hujah yang subjektif ini berlainan bukan sahaja antara indvidu, tetapi juga antara masa: contohnya, apabila satu bukti telah diringkaskan atau lebih difahami, teorem yang dahulunya sukar boleh menjadi perkara yang remeh.
  61. Setiap subspesies harimau mempunyai bentuk dan kepadatan belang yang berlainan dari subspesies yang lain (di samping juga corak warna bulunya; misalnya, harimau Siberia berwarna lebih pudar berbanding subspesies yang lain).
  62. Walaupun bahasa Ossetia berlainan tetapi bahasa Rusia dan Georgia bahasa pentadbiran.Di bawah Undang-undang Georgia, penduduk menikmati beberapa tahap autonomi termasuk bercakap bahasa Ossetia dan diajar di sekolah-sekolah.
  63. Sebagai akibat dari perubahan besar ini dalam konsepsi geometri, konsep "ruang" menjadi sesuatu yang kaya dan berbeza, dan latarbelakang semulajadi untuk teori seperti berlainan seperti analisis kompleks dan mekanik klasikal.
  64. Unit geologi dari masa yang sama tetapi bahagian-bahagian yang berlainan di dunia sering kelihatan berbeza dan mengandungi fosil yang berbeza, jadi tempoh yang sama telah diberi nama yang berbeza di tempat kerja yang berbeza.
  65. Beliau kemudiaanya meminta senjata daripada Turki, Sudan, dan negara-negara Islam dan/atau Arab yang lain, dan melantik menteri-menteri dan penasihat kepada pentadbir keoada para pentadbir kawasan dan sektor berlainan di Somalia.
  66. Distrito Federal adalah berlainan daripada negeri-negeri lain kerana ia adalah satu bahagian politik yang khas di Mexico milik kerajaan persekutuan secara keseluruhannya dan bukan untuk satu kerajaan tempatan tertentu, dan oleh itu, lebih terhad kuasa setempatnya.
  67. Pameran ini dibahagikan kepada dua segmen yang berlainan di mana pameran udara biasanya diadakan di Pusat Pameran Antarabangsa Mahsuri, yang berdekatan dengan Lapangan Terbang Antarabangsa Langkawi, manakala bagi segmen maritim pula diadakan di Awana Porto Malai, Kuah.
  68. Teori pengiraan berlainan dengan disiplin terdekatnya iaitu teori kompleksiti, yang berurusan dengan persoalan sejauh mana kecekapan masalah-masalah boleh diselesaikan, sedangkan teori komputasi berurusan dengan persoalan sama ada masalah tersebut boleh diselesaikan atau tidak.
  69. Berbanding dengan haiwan ciri jantina haiwan tidak semestinya ditentukan oleh kromosom X dan Y tetapi juga dilambangkan dengan kromosom yang berlainan seperti V dan W, mempunyai bilangan kromosom yang lebih besar daripada jantina perempuan bagi haiwan jantan dan lain-lain lagi.
  70. Sebenarnya, ia lebih selamat untuk menganggap perbincangan di atas merupakan tumbuhan vaskular (khususnya paku-pakis, konifer, tumbuhan berbunga, dan beberapa yang lain) kecuali disebutberlainan (contoh.,...dalam tumbuhan vaskular dan bukan vaskular seperti ini dan ini dan ini ).
  71. Biarpun dasar-dasar berbeza, atau standard budaya dan ekonomi yang terdapat di lokasi berlainan boleh mengakibatkan ketidaksamaan yang besar antara universiti seluruh dunia dan juga dalam satu-saut negara, universiti ini lazimnya merupakan antara penyumbang kajian dan latihan tahap tinggi utama dalam setiap masyarakat.
  72. Pelajar tingkatan 6 pada kebiasaannya berlainan dengan pelajar di tingkatan yang lebih rendah, seperti memakai uniform yang berbeza dengan pelajar lain, diberi jawatan yang tinggi dalam aktiviti kokurikulum dalam persatuan dan terdapat juga pelajar di sekolah tertentu menghadiri perhimpunan dan mempunyai tempoh rehat yang berlainan dengan sekolah lain.
  73. Dalam kapasiti yang berlainan ini, beliau telah berusaha untuk membina konsensus antarabangsa untuk memastikan kesepaduan seluruh sistem Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, pelengkap dasar ekonomi dan sosial bagi pembangunan yang seimbang dan mampan, insentif pelaburan yang sesuai, penjanaan pekerjaan dan, lebih baru-baru ini, pemulihan ekonomi yang mapan dan kukuh.
  74. Jikalau parlimen meluluskan suatu resolusi tidak keyakinan, atau menolak kelulusan suatu bil penting seperti belanjawan, oleh itu kerajaan harus sama ada meletakkan jawatan supaya sebuah kerajaanberlainan dapat dilantik atau mencari suatu pembubaran parlimen supaya pilihanraya umum baru dapat dijalankan supaya dapat mengesahkan semula atau menolak mandat kerajaan.
  75. Namun demikian, tarikh bermulanya empat musim ini ada kaitannya dengan tropika, biarpun tarikh-tarikh tersebut hanya dipakai di kawasan-kawasan beriklim sederhana dan kawasan kutub, yang mana tarikh permulaan solstis musim sejuk sahaja yang berguna di kawasan tropika kerana solstis musim panas berlaku apabila Matahari berada di zenit, yang berlaku pada tarikh berlainan di latitud berbeza.
  76. Antara aspek utama kombinatorik termasuklah membilang struktur yang berlainan jenis dan saiz, membuat keputusan tentang bila kriteria tertentu boleh dipenuhi serta membina dan menganalisis objek berdasarkan kriteria tersebut, mencari objek "terbesar", "terkecil" atau "optimum", dan mengkaji struktur kombinatorik yang muncul dalam satu konteks algebra, atau mengaplikasi teknik algebra ke atas masalah kombinatorik.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...