Saturday 27 August 2016

Contoh Ayat Perkataan "dijalankan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "dijalankan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Latihan pra-musim dijalankan di Switzerland.
  2. Sistem ini dijalankan selama tujuh bulan pada 1918 dan 1919.
  3. Rundingan demi rundingan telah dijalankan tetapi tidak berjaya.
  4. Pentadbiran bandar dijalankan oleh Majlis Perbandaran Seremban.
  5. UPSR dijalankan berdasarkan Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah.
  6. Usaha-usaha sedang dijalankan untuk memulihara populasi harimau.
  7. Perlombongan arang batu dijalankan di Batu Arang dan Enggor (Perak).
  8. Kerja yang dijalankan mahkamah dicirikan pelbagai aktiviti kehakiman.
  9. Aktiviti pertanian kelapa sawit dan getah juga dijalankan di negeri ini.
  10. Banci dijalankan mengikut peruntukan yang terkandung dalam Akta Banci 1960.
  11. Pengunduran tentera British dari Jitra dijalankan dalam keadaan cuaca buruk.
  12. Penyelidiakan tentang topik kalkulus telah dijalankan pada awal kurun ke-17.
  13. Kegiatan ini dijalankan oleh Syarikat Malayan Collieries semenjak tahun 1915.
  14. Ini dijalankan di sisi kawalan institusi yang khas dan pilihan raya institusi.
  15. Industri pelancongan juga dijalankan secara kecil-kecilan dan ia kian berkembang.
  16. Mereka mempunyai beberapa upacara besar yang dijalankan di rumah panjang dan bandar.
  17. Aktiviti perikanan juga dijalankan dan ia merupakan sumber makanan utama penduduknya.
  18. Perintah ini telah dijalankan hanya di tiga gereja daripada 42 di daerah Sukhumi itu.
  19. Ia adalah projek banci kelima yang dijalankan sejak tertubuhnya Malaysia pada tahun 1963.
  20. Tumpat terletak di hujung Landasan Pantai Timur yang dijalankan oleh Keretapi Tanah Melayu.
  21. Perdana Menteri Snyder meletak jawatan akibat undi tidak yakin yang dijalankan di Parlimen.
  22. Semua kerja-kerja pembaikan dijangka akan dijalankan di limbungan kapal Honmoku di Yokohama.
  23. Usaha sedang dijalankan oleh kerajaan untuk membina semula infrastruktur bandar-bandar tersebut.
  24. Secara amnya, aktiviti ini dijalankan secara kecil-kecilan terutama oleh pembesar-pembesar Melayu.
  25. Undian tersebut dijalankan oleh Setiausaha UEFA David Taylor and Giorgio Marchetti, pengarah UEFA.
  26. Kursus-kursus dijalankan di halaman dalam terbuka dalam banguna masjid atau perumahan persendirian.
  27. Tindakan melengahkan juga dijalankan agar pelaksanaan skim penafian yang sempurna dapat dilaksanakan.
  28. Terdahulu, Banci Penduduk dan Perumahan Malaysia telah dijalankan pada tahun 1970, 1980, 1991 dan 2000.
  29. Namun, mekanisme yang lebih ringkas dijalankan bagi memanjangkan zuriat sesuatu strain bakteria dan virus.
  30. Undian tersebut dijalankan oleh Setiausaha UEFA David Taylor dan Rinat Dasayev, duta untuk final di Moscow.
  31. Aplikasi ini mampu dijalankan 30 kali lebih pantas pada konsol PlayStation berbanding dengan komputer biasa.
  32. Kebetulan, hujan reda yang memungkin segala persiapan sebelum upacara bermula dapat dijalankan dengan mudah.
  33. Tugas mengawal kadar inflasi yang rendah dijalankan oleh pihak berkuasa kewangan yang membuat polisi kewangan.
  34. Selepas beberapa penyiasatan dijalankan Brooke didapati tidak bersalah dan dibebaskan daripada tuduhan tersebut.
  35. Misi pertama Atlantis selepas bencana Space Shuttle Columbia pula adalah STS-115, dijalankan pada September 2006.
  36. Secara tradisinya, pemilihan Anggota Parlimen dan Ahli Dewan Undangan Negeri dijalankan serentak, kecuali di Sarawak.
  37. Tahun 1911 Perayaan Empayar British telah dijalankan di London untuk meraikan pertabalan King George - United Kingdom.
  38. Pembangunan rangkaian lebuh raya pertama kebangsaan itu dijalankan secara berperingkat bermula dari tahun 1981 hingga 1995.
  39. Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim mendakwa BN sepatutnya akan hilang kuasa jika pilihan raya dijalankan dengan bebas dan adil.
  40. Pemangku Ketua Polis Sandakan DSP Ooi Guan Siew mengarahkan kerja-kerja memusnahkan bom itu dijalankan pada 27 November 2007.
  41. Pilihan raya bagi memilih Ketua Setiausaha baru akan dibuat oleh 800 orang ahli perwakilan akan dijalankan pada 10 Julai 2005.
  42. Undian dijalankan oleh para ahli dewan dan dari 564 orang wakil rakyat, 560 orang mengundi untuk menamatkan pemerintahan raja Nepal.
  43. Dinyatakan bahawa di Pahang terutamanya di Kuala Lipis, perlombongan emas telah dijalankan selewat-lewatnya semenjak abad ke-16 lagi.
  44. Versi 5.5 ialah versi terakhir yang dilengkapi Compatibility Mode yang membolehkan Internet Explorer 4 dijalankan bersama dengan 5.x.
  45. Perisian yang dijalankan beliau termasuklah Fedora Core 5 Linux ppc64, MPICH2, OpenMP v 2.5, GNU Compiler Collection dan CellSDK 1.1.
  46. Eksperimen untuk mengkaji kesan fotoelektrik telah dijalankan secara intensif dan beberapa pemerhatian yang konsisten dapat diperhatikan.
  47. Kemudian satu siri ujian statistik akan dijalankan seperti ANOVA, T-test, Spearman dan lain-lain yang berkaitan untuk mendapatkan 'nilai-p'.
  48. Mengikut bancian yang dijalankan oleh Jabatan Perangkaan Malaysia pada tahun 2010, taburan penduduk di bandar ini adalah seramai 212,562 orang.
  49. Pengundian telah dijalankan oleh ad interim CEO UEFA Gianni Infantino, dibantu oleh Friedrich Stickler, pengerusi Jawatankuasa Pertandingan Kelab UEFA.
  50. Malah, kebanyakan pantauan yang dijalankan menunjukkan bahawa hanya kira-kira 10 peratus daripada keseluruhan pengundi di Taiwan menyokong cadangan ini.
  51. Ketika pembinaan Snowy Mountains Scheme dijalankan di Australia, bahasa Jerman berfungsi sebagai lingua franca bagi para buruh dari Eropah tengah dan timur.
  52. Pelan penstrukturan semula untuk penerbangan domestik bermula Ogos 2006 manakala penstrukturan semula penerbangan antarabangsa dijalankan mengikut fasa-fasa.
  53. Untuk pengetahuan pengguna semua, acara marathon adalah acara yang biasanya dijalankan pada hari terakhir sesuatu kejohanan sukan peringkat Asia dan Olimpik.
  54. Di Manchukuo, sebuah kempen berterusan dijalankan untuk menewaskan tentera sukarelawan yang muncul, akibat kekecewaan umum terhadap dasar ketaktentangan Jepun.
  55. Menteri besar Selangor, Dato' Harun Idris telah mengumumkan bahawa perarakan balas meraikan kemenangan UMNO akan dijalankan pada pukul 7.30 malam, 13 Mei 1969.
  56. Perarakan turut dijalankan pada 12 Mei 1969 di mana kaum Cina berarak menerusi kawasan Melayu, melontar penghinaan sehingga mendorong kepada kejadian tersebut..
  57. Kesemua kertas kerja ini dipercayai memberi bukti yang lengkap, dan terdapat beberapa projek yang sedang dijalankan untuk memendekkan dan meringkaskan bukti ini.
  58. Nama berkenaan telah digunakan beberapa kali di dalam fiksyen sains, dan masih popular dengan awam, memenangi satu undian yang dijalankan oleh majalah New Scientist.
  59. Permainan video yang dibangunkan khusus untuk NES seperti Mega Man, Shatterhand dan Super Mario Bros 3 dapat dijalankan dengan baik meskipun ada had yang ditetapkan.
  60. Satu kajian yang dijalankan oleh ECA International pada tahun 2011 meletakkan Oslo sebagai bandar kedua paling mahal di dunia untuk perbelanjaan hidup selepas Tokyo.
  61. Di Taiwan, KMT mengawal kerajaan di bawah sistem negeri satu parti sehinggalah pembaharuan yang dijalankan sejak 1970-an hingga 1990-an melonggarkan pegangan kuasanya.
  62. Dalam hasil kajian yang dijalankan pada tahun 1970an mendapati keseluruhan objektif tersebut boleh dicapai dengan adanya rangkaian lebuh raya yang lebih cepat dan selamat.
  63. Dalam sebuah tinjauan yang dijalankan oleh FIA pada tahun 2006, Schumacher telah diundi sebagai pemandu yang paling popular pada musim ini di kalangan peminat Formula Satu.
  64. Pelayan yang sering dijalankan bagi tempoh yang lama tanpa gangguan dan ketersediaan sering mestilah sangat tinggi, membuat perkakasan kebolehpercayaan dan ketahanan amat penting.
  65. Banci Penduduk dan Perumahan Malaysia 2010 adalah merupakan satu projek pembancian yang dijalankan di semua tempat kediaman dan penduduk di seluruh negara Malaysia pada tahun 2010.
  66. Sebelum 1974, operasi petroleum di Malaysia dijalankan oleh syarikat minyak multinasional menerusi sistem konsesi untuk mencarigali petroleum di perairan Sarawak, Sabah dan Terengganu.
  67. Pembinaan perhubungan kereta api mula dijalankan sekitar lewat 1890-an sebagai hentian bagi aliran Kuala Lumpur-Singapura, sehingga sekarang, Stesen Seremban masih menjadi hentian yang penting.
  68. Bahagian ini bertanggungjawab dalam merancang, mengkoordinasi dan mengawasi latihan-latihan yang dijalankan bersama dengan agensi-agensi kerajaan yang lain atau dengan angkatan tentera luar negeri.
  69. Jika analisa filogenetik formal yang dijalankan tidak merangkumi takson tertentu, maka para pengarang boleh memilih untuk melabelkan takson tersebut sebagai incertae sedis daripada cuba meneka golongannya.
  70. Sebuah tinjauan pendapat yang dijalankan oleh Majalah Tempo pada awal dekad 1990-an menunjukkan bahawa hanya sekitar 12% daripada orang-orang Jawa menggunakan bahasa Indonesia sebagai bahasa pertuturan harian.
  71. Kegiatan penanaman tumbuhan ini dapat dilihat di Johor dimana orang Cina yang berhijrah dari Singapura mengusahakan penanaman gambir; di Pulau Pinang dan Perak usaha penanaman tebu dijalankanoleh orang Eropah.
  72. Logik adalah satu pengajian tentang prinsip-prinsip kesahihan tentang sesuatu samada secara inferens (sesuatu yang sudah diketahui secara tidak langsung) dan memaparkan (sesuatu yang diketahui setelahdijalankan kajian).
  73. Presiden Finland bertanggungjawab terhadap hal ehwal luar negeri sedangkan kekuasaan eksekutif dijalankan oleh kabinetnya, Valtioneuvosto atau Statsrxdet, yang terdiri dari Perdana Menteri dan menteri untuk berbagai jabatan.
  74. Georgetown dipercayai mempunyai komuniti Eurasia yang terbesar di Malaysia, bancian yang dijalankan pada tahun 2000 menunjukkan hampir 13% golongan Eurasia di Malaysia menetap di Pulau Pinang, majoritinya di sekitar Georgetown.
  75. Kepulauan ini ditadbirkan dari Canberra oleh Jabatan Peguam Negara (sebelum 29 November 2007, pentadbiran dijalankan di bawah Jabatan Infrastruktur dan Pengangkutan), melalui pentadbir bukan pemastautin yang dilantik Gabenor Jeneral.
  76. Siasatan yang dijalankan pentadbir British mendapati kedua-dua Kumpulan Ghee Hin dan Kumpulan Hai San bersalah kerana mengganggu keamanan Pulau Pinang dan masing-masing dikenakan denda $5,000 dan beberapa pemimpin mereka di buang negeri.
  77. Dalam Pembaharuan Taika yang dijalankan pada pada tahun 645, Jepun menyusun semula sistem pemerintahannya dengan mencontohi China, sekaligus membuka jalan untuk fahaman Konfusianisme Cina memperluaskan pengaruh di Jepun sehingga abad ke-19.
  78. Sekatan jalanraya dengan pihak tentera dijalankan dengan ketat dan pemeriksaan ke atas orang awam turut dijalankan bagi memastikan tiadanya ejen Indonesia yang menyusup masuk ke dalam bandar dan kampung-kampung dengan menyamar sebagai orang awam.
  79. Usaha-usaha untuk membuka bandar Batu Pahat semakin giat dijalankan pada tahun 1888 oleh Dato' Yahya bin Awaluddin yang juga dikenali sebagai Dato' Yahya Tinggi di suatu kawasan bernama Bukit Senangin, Kampung Tambak iaitu di tebing kanan Sungai Batu Pahat.
  80. Mengikut Abdul Malek Munip, imigran-imigran cina yang berada di seluruh negeri johor termasuk Mersing digalakkan berhijrah daripada Maharaja Abu Bakar di bawah sistem Kang Chu, sistem itudijalankan di Sungai Besar Johor dimana orang cina menanam gambir dan lada hitam.
  81. Perisian yang berkaitan dengan kajian ini merupakan sebahagian daripada kemaskini perisian sistem operasi PlayStation versi 1.6 dan pengguna boleh memilih sama ada ingin dijalankan secara manual atau automatik apabila PS3 tidak digunakan menerusi antara muka XrossMediaBar.
  82. Pada mulanya TUDM memainkan peranan sebagai sebuah pasukan yang memberikan perkhidmatan komunikasi dan perhubungan di antara formasi-formasi Tentera Persekutuan di samping membantu aktiviti yang dijalankan oleh Tentera Udara Diraja British dan Tentera Udara Diraja Australia (RAAF).
  83. Pada September 3, 1898 Synod Suci mengeluarkan perintah 4880 yang ditentukan: Mereka paroki di mana jemaah telah Mingrelians iaitu Georgia, kedua-dua perkhidmatan gereja dan pendidikan gereja sepatutnya dijalankan dalam bahasa Georgia, manakala di paroki Abkhazia dalam bahasa Slavic Kuno.
  84. Peringkat kumpulan telah dijalankan mengikut cara yang sama seperti empat kejohanan sebelumnya; masa ini, bagaimanapun, kini lapan juara kumpulan dan lapan naib juara layak ke pusingan 16, di mana juara kumpulan menjadi tuan rumah kepada naib juara dalam format perlawanan, dipadankan serantau.
  85. Kennedy, perlombongan emas mungkin telah dijalankan berhampiran dengan Melaka pada zaman Neolitik lagi dan kenyataan ini mungkin benar kerana semenjak dahulu, emas merupakan dagangan yang penting di Tanah Melayu sehinggakan Tanah Melayu dikenali sebagai Semenanjung Emas atau Semenanjung Kencana.
  86. Penyelidikan yang dijalankan oleh Manchester City pada tahun 2005 menganggarkan terdapat 886,000 penyokong di United Kingdom dan melebihi 2 juta di seluruh dunia, sejak pengambil alihan kelab oleh Sheikh Mansour dan kejayaan memenangi trofi baru-baru ini, jumlah penyokong telah bertambah berlipat ganda.
  87. Pelbagai usaha dijalankan untuk menghidupkan kembali tulisan Jawi di Malaysia dan Brunei disebabkan peranannya yang penting dalam lingkungan budaya Melayu dan Islam, misalnya "Pedoman Ejaan Jawi yang Disempurnakan" sebagai ganti ejaan Za'ba yang diperkenalkan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka pada tahun 1986.
  88. Penerbangan terakhir ini diberikan kebenaran oleh Presiden Barack Obama pada Oktober 2010, untuk membawa bekalan tambahan ke Stesen Angkasa Antarabangsa dan mengambil kesempatan daripada persediaan yang dijalankan untuk misi Lancar jika Perlu, yang hanya akan dilancarkan sekiranya anak kapal STS-134 Endeavour memerlukan penyelamatan.
  89. Jikalau parlimen meluluskan suatu resolusi tidak keyakinan, atau menolak kelulusan suatu bil penting seperti belanjawan, oleh itu kerajaan harus sama ada meletakkan jawatan supaya sebuah kerajaan berlainan dapat dilantik atau mencari suatu pembubaran parlimen supaya pilihanraya umum baru dapat dijalankan supaya dapat mengesahkan semula atau menolak mandat kerajaan.
  90. Pada kurun ke-16, Ladang Ireland, yang dijalankan oleh kolonis Inggeris menjadi pelapor kepada peluasan empayar luar negara, dan beberapa orang yang terlibat dalam projek ini juga memainkan peranan dalam penjajahan awal Amerika Utara terutamanya kumpulan yang dikenali sebagai “orang Negara Barat”, yang termasuk Sir Humphrey Gilbert, Sir Walter Raleigh, Sir Francis Drake, Sir John Hawkins, Sir Richard Grenville dan Sir Ralph Lane.
  91. Ahli Parlimen Bebas YB Zulkifli Noordin telah menyoalkan kerelevanan diadakan perhimpunan, beliau mendakwa aktivis perhimpunan yang mahu membuat protes bagi mewujudkan demokrasi sebenarya "demokrasi" tersebut sudah hidup, beliau menyifatkan keputusan pilihan raya 2008 yang menyebabkan pembangkang berjaya menawan negeri-negeri seperti Kedah, Pulau Pinang, Selangor dan Kelantan adalah bukti di mana pilihan raya yang dijalankan di Malaysia adalah telus.
  92. Tahap sokongan terhadap tindakan kerajaan serta pengurusan negara adalah antara yang tertinggi di dunia, dengan seramai 86% orang yang meluahkan rasa puas hati dengan keadaan semasa dan ekonomi negara, mengikut tinjauan Pew Research Center pada tahun 2008 Mengikut tinjauan bertajuk "Top 10 political figures in Mainland China and Taiwan" yang dijalankan di Hong Kong, kira-kira 1000 peserta diberi senarai 10 pemimpin politik terkemuka di Tanah Besar China dan Taiwan.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...