Saturday 27 August 2016

Contoh Ayat Perkataan "benda"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "benda" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Lukisan, seramik, dan barang tekstil adalah benda seni utama.
  2. Virus berada diantara kumpulan benda hidup dan benda bukan hidup.
  3. Di sinilah kimia memainkan peranan untuk menghasilkan benda baru.
  4. Mereka mengamalkan kepercayaan animisme iaitu setiap benda mempunyai roh.
  5. Kecairan menentukan betapa mudahnya sesuatu benda didagangkan untuk benda yang lain.
  6. Tumbuhan merupakan salah satu daripada alam benda hidup yang terdapat di alam semesta.
  7. Biologi mengkaji struktur, fungsi, pertumbuhan, asal, evolusi dan taburan benda hidup.
  8. Wang memberikan kemudahan untuk mempunyai benda lain tanpa perlu menggunakan sistem barter.
  9. Unsur boleh merujuk kepada nombor-nombor untuk sesuatu benda, atau benda abstrak yang lain.
  10. Ilmu saka ini biasanya dituntut sebagai cara memelihara diri atau harta benda daripada musuh.
  11. Animisme bermaksud kepercayaan setiap benda seperti batu dan pokok mempunyai semangat orang mati.
  12. Ia mrangkumi kepada semua benda yang diwarisi termasuk harta pesaka, tanah pesaka dan sebagainya.
  13. Manusia juga mempunyai sifat semulajadinya, yang membezakan manusia dengan semua benda hidup lain.
  14. Misalnya, kuasa pembakaran adlah dharma api; sifat tidak boleh bergerak adalah dharma benda bukan hidup.
  15. Malangnya beberapa askar Askar Melayu turut masuk ke kedai-kedai emas Cina dan mengambil harta benda di sana.
  16. Harta benda milik Ngah Ibrahim juga turut dimusnahkan dan penduduk Melayu dibunuh dan harta benda mereka dimusnahkan.
  17. Piramid yang paling terkenal ialah di Giza, iaitu Piramid Besar Kufu, salah satu daripada tujuh benda ajaib di dunia.
  18. Serangga ialah benda hidup dari kelompok haiwan Invertebrata, kelas Insecta, yang mempunyai bilangan spesies terbanyak.
  19. Seterusnya, seorang professor Sweden, Conrad von Gesner telah mengumpulkan senarai benda hidup yang diketahui pada masa itu.
  20. Satu konsep utama biologi ialah kehidupan berubah dan berkembang melalui evolusi dan setiap benda hidup mempunyai asal bersama.
  21. Nod-nod di bawah akar ini ialah kelas-kelas yang lebih khusus dan digunakan untuk subset-subset bagi semua benda yang dikelaskan.
  22. Semua dalam alam semesta ini mempunyai dharmanya sendiri kerana kewujudan semua perkara dan benda bergantung kepada sesuatu yang lain.
  23. Bagi sesetengah saintis, istilah "pemangsa" bererti mana-mana haiwan atau benda hidup yang memakan apa sahaja, tidak semestinya haiwan lain.
  24. Dia percaya bahawa semua benda fizikal merupakan kejadian Platonik abstrak yang ideal, dan dia tidak dapat membayangkan bentuk "ideal" bagi hampagas.
  25. Terhadap apakah kewujudan sesuatu benda bergantung? Sifat semulajadi sesuatu benda menentukan kewujudan benda itu, tanpanya benda itu tidak boleh wujud.
  26. Tumbuhan merangkumi semua benda hidup yang mampu menghasilkan makanan dengan menggunakan klorofil untuk menjalani proses fotosintesis dan menghasilkan kanji.
  27. Jirim ialah sebarang benda yang mempunyai jisim dan memenuhi ruang.Semua bahan sama ada pepejal, cecair ataupun gas yang terdapat di bumi ini merupakan jirim.
  28. Teori sel menyatakan bahawa setiap benda hidup terdiri daripada satu atau lebih buah sel, atau hasil rembesan sel-sel tersebut, seperti cangkerang atau tulang.
  29. Pasukan tentera udara British dan Amerika segera mengebom kedudukan Jerman di Vienna dan mengakibatkan kerosakan banyak harta benda awam serta bangunan-bangunan.
  30. Sungguhpun dengan itu aether tidak wujud, dan tidak terdapat sebarang benda yang diperlukan bagi menggerakkan cahaya, angkasa antara bintang tidak sepenuhnya kosong.
  31. Carrageenan digunakan dalam penyediaan penyampaian ulam dan sos, makanan dietetik, dan sebagai preservative pada produk daging dan ikan, benda dairy dan barang bakar.
  32. Jirim boleh bertukar bentuk dari satu keadaan fizik ke satu keadaan fizik yang lain apabila sesuatu benda itu dipanaskan atau disejukkan iaitu berkaitan dengan perubahan suhu.
  33. Bidang fizik zarah, juga dikenali sebagai "fizik bertenaga tinggi", mempelajari ciri zarah kecil yang jauh lebih kecil dari atom, termasuk zarah keunsuran yang membentuk benda lain.
  34. Pandangan ini adalah dalam tradisi Gottfried Leibniz dan Immanuel Kant,dalam suatu masa, berbanding dari menjadi benda objektif untuk diukur, ia sebahagian dari sistem ukuran minda.
  35. Tragedi ini yang mengakibatkan kehilangan nyawa serta harta benda dan mempunyai kaitan yang rapat dengan "Pilihan Raya Umum 1969" merupakan satu titik hitam dalam sejarah negara Malaysia.
  36. Beliau tidak meninggalkan sebarang harta benda melainkan ilmu dan tulisan dalam pelbagai bidang seperti falsafah, perubatan, ilmu kalam, falak, fiqh, muzik, kaji bintang, tatabahasa, dan nahu.
  37. Fizik jisim termampat adalah sebagai bidang fizik terbesar, mempelajari sifat benda besar, seperti pepejal dan cecair yang kita temui setiap hari, yang berasal dari sifat dan saling hubungan atom.
  38. Bidang untuk menyelesaikan persamaan berangka yang menyifatkan semua kuantiti boleh ukur bagi satu set benda dipanggil analisis gugusan; ini adalah satu bentuk taksonomi yang dipanggil taksonomi berangka atau taksimetrik.
  39. Dalam kepompong, beluncas merembeskan enzim-enzim yang "mencernakan" hampir seluruh tubuhnya menjadi benda lekit kecuali sel-sel yang penting untuk membentuk tubuh kupu-kupu serta neuron-neuron yang menyimpan kenangannya sebagai beluncas.
  40. Kepercayaan animisme mempercayai bahawa setiap benda di bumi ini,, mempunyai semangat yang mesti dihormati agar semangat tersebut tidak mengganggu manusia, malah membantu mereka dari semangat dan roh jahat dan juga dalam kehidupan seharian mereka.
  41. Kadazan percaya kepada makhluk halus dan dipercayai terdapat lima makhluk halus: Kinoringan, Rusod(semangat semua benda hidup kecuali manusia), Koududuwo (semangat manusia), Tombiruo (semangat orang yang telah meninggal), dan Rogon (semangat jahat).
  42. Pengkajian perilaku kacau dalam alam semulajadi termasuklah dalam perubahan cuaca, dinamik satelit dalam sistem suria, evolusi masa medan magnetik benda langit, pertumbuhan penduduk dalam ekologi, dinamik potensi aksi dalam neuron, dan getaran molekul.
  43. Kedudukan mereka dasarnya bahawa pemegang hak cipta yang mencuba menyekat penggunaan benda mempunyai hak cipta dalam jalan tidak dimasukkan dalam mengikut undang-undang, undang sama, atau kebenaran perlembagaan penggunaan komersial eksklusif kepada mereka.
  44. Biokimia mengkaji kimia asas hidup, biologi molekul mengkaji interaksi sistem molekul biologi yang kompleks, biologi sel mengkaji benda binaan kehidupan asas, iaitu sel, manakala fisiologi merupakan kajian fungsi tisu dan organ organisma dari segi fizikal dan kimia, dan ekologi merupakan kajian hubungan sesama pelbagai organsima dan alam sekeliling mereka.
  45. Cxnovas del Castillo, arkitek perlembagaan Pemulihan Sepanyol dan perdana menteri pada waktu itu, mengumumkan bahawa "bangsa Sepanyol dibuang untuk mempersembahkan korban kepada peseta terakhir dari harta benda dan sampai tetes terakhir dari darah Sepanyol terakhir sebelum bersetuju bahawa setiap orang merebut dari bahkan satu bagian dari wilayah yang kudus.
  46. Bentuk jamak yang jelas di dalam bahasa Inggeris, seperti juga bahasa Perancis bentuk jamak les mathxmatiques, berpatah balik kepada kata jamak neuter Latin mathematica (Cicero), berdasarkan kepada perkataan jamak Yunani τα μαθηματικά (ta mathÄ“matikx), yang telah digunakan oleh Aristotle, dan ia bermaksud secara kasar sebagai "semua benda adalah matematik".

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...