Wednesday 31 August 2016

Contoh Ayat Perkataan "berlandaskan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "berlandaskan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Falsafah politik Sukarno berlandaskan (tanpa sebarang aturan) unsur Marxism, Demokrasi dan Islam.
  2. Pada akhirnya Singapura dipilih berlandaskan penilaian kerajaan British bahawa tempat-tempat lain kurang sesuai.
  3. UK mengamalkan kerajaan berparlimen yang berlandaskan sistem Westminster yang dicontohi di seluruh dunia sebagai tinggalan Empayar British.
  4. Singapura ialah sebuah republik berparlimen yang mengamalkan parlimen ekadewan berlandaskan sistem Westminster, yang mewakili pelbagai kawasan pemilihan.
  5. Semasa eletrik Kanada pada tahun 1878, Mackenzie telah menjadikan Parti Konservatif sebagai parti yang berlandaskan benar kerana eletrik Kanada pada tahun 1878.
  6. Amalan cara hidup yang diamalkan adalah berlandaskan hukum adat, pantang-larang, tolak-ansur (tolenransi), dan berteraskan perhubungan persaudaraan yang erat antara satu sama lain.
  7. Dari segi semantik, boleh diadakan tafsiran berlandaskan nombor dedua {0,1} di mana 0 mewakili ‘PALSU’ dan 1 mewakili ‘BENAR’, fungsi pelengkap, C(x)=1-x, dan fungsi kebenaran, T(x,y)=0 jika (x=1, y=0), 1 jika selainnya.
  8. Sesetengah Raja berperlembagaan adalah berlandaskan Sistem Perwarisan atau mewarisi takhta; manakala yang lain, adalah melalui sistem demokratik seperti di Malaysia di mana Yang di-Pertuan Agong adalah dipilih oleh Majlis Raja-Raja setiap lima tahun.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...