Saturday 23 July 2016

Contoh Ayat Perkataan "meliputi"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "meliputi" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Air meliputi 70% daripada permukaan bumi.
  2. Bahagian 1 meliputi pendaftaran kod dua-huruf.
  3. Pada asalnya, Ampang hanya meliputi kawasan sekitar:
  4. Ia meliputi kawasan seluas 120,540 kilometer persegi.
  5. Kerajaan Gangga Negara meliputi Beruas dan Dinding/ Manjung.
  6. Gurun meliputi 92% daripada keseluruhan kawasan lain di Bahrain.
  7. Sistem ini meliputi 37 km, menelan kos perbelanjaan RM 1.6 bilion.
  8. Kedah mempunyai keluasan sebanyak 9,425 kmx meliputi 12 daerah iaitu
  9. Payung teknologi maklumat adalah amat besar, dan meliputi banyak bidang.
  10. Ini tidak meliputi senarai kapal dalam Armada Auksilari ataupun simpanan.
  11. Perubatan meliputi pengetahuan sains dan penggunaan pengetahuan tersebut.
  12. Daerah Tawau meliputi kawasan seluas 6,125 km persegi atau 612,506 hektar.
  13. Kepulauan ini meliputi 2 juta km persegi dengan populasi seramai 300 juta.
  14. Di dalam usus kecil juga terdapat unjuran lipatan yang meliputi dindingnya.
  15. Unicode meliputi hampir kesemua yang dipakai pada zaman sekarang, termasuk:
  16. A Famosa diperluaskan ke kawasan berhampiran dan meliputi penempatan Eropah.
  17. Pada masa ini, Rembang Gewest juga meliputi Regentschap Tuban dan Bojonegoro.
  18. Hukuman meliputi pengasingan, pembuangan tempatan, buruh paksa atau dipenjara.
  19. Selain Yaman, daerah kekuasan Saba' mungkin meliputi Eritrea dan Habsyah juga.
  20. Gagasan Lee Kuan Yew meliputi Singapura, Pulau Pinang, Melaka, Sabah dan Sarawak.
  21. Bagi buih sabun, dua ekalapisan sabun meliputi lapisan air di antara kedua-duanya.
  22. Kaedah pembelajaran ialah meliputi aktiviti kelas, aktiviti kumpulan dan aktiviti individu.
  23. Piawai ini memperluas kod alfa-3 ISO 639-2 demi meliputi semua bahasa sejadi yang diketahui.
  24. Ovari yang menghasilkan gamet-gamet itu kemudian bertumbuh menjadi buah yang meliputi biji-biji itu.
  25. Getah dan kelapa sawit juga diusahakan di sini di mana kebanyakannya meliputi kawasan felda dan felcra.
  26. Empayar ini meliputi lebih kurang 33 juta kmx, juga kira-kira x daripada jumlah keluasan tanah di Bumi.
  27. Kerajaan ini pernah meluaskan jajahan takluknya hingga meliputi Kedah, Perak, utara Sumatra dan Champa.
  28. Negeri Sembilan, bersama-sama dengan tujuh daerahnya meliputi keluasan 6,645 km persegi atau 664,591 hektar.
  29. Model universiti Perancis pula melibatkan disiplin ketat dan kawalan meliputi setiap aspek dalam universiti.
  30. Sejumlah besar sperma mesti bekerjasama untuk menembusi perintang tebal seakan cangkerang yang meliputi ovum.
  31. Takrif-takrif tentang mana-mana benua sesuatu negara meliputi boleh berbeza mengikut kriteria yang digunakan.
  32. Maharaja-maharaja Mughal beransur-ansur mengembangkan kerajaan mereka untuk meliputi bahagian besar subbenua.
  33. Tradisi ini meliputi segalanya dari hal praktik seperti hukum pemakanan dan perbankan kepada jihad dan zakat.
  34. Manchuria sekarang ini meliputi wilayah-wilayah Republik Rakyat China seperti Liaoning, Jilin dan Heilongjiang.
  35. Bidang ini meliputi kajian matematik tentang logik dan aplikasi logik formal ke dalam bidang matematik yang lain.
  36. Super benua Gondwana menjadi benua paling besar pada masa ini meliputi kawasan khatulistiwa hingga kutub selatan.
  37. Hutan hujan meliputi kebanyakan tanah tinggi, tetapi cenderung bersifat lebih nipis dengan lebih pokok daun luruh.
  38. Pada waktu itu, empayar di bawah pimpinan Raja Mutota meliputi kesemua plateau Rhodesia dan sebahagian Mozambique.
  39. Pelepah sawit meliputi lai daun, dengan setiap satunya mengandungi lamina, racis tengah, petiol dan kelopak pelepah.
  40. Terletak di khatulistiwa, Gabon beriklim khatulistiwa dengan sistem hutan hujan menyeluruh yang meliputi 85% kawasan.
  41. Provinsi Jawa Tengah juga meliputi Pulau Nusakambangan di sebelah selatan, serta Kepulauan Karimun Jawa di Laut Jawa.
  42. England meliputi 2/3 pulau Great Britain dan berkongsi sempadan darat di utara dengan Scotland dan barat dengan Wales.
  43. Yang paling banyak adalah dataran Pyongyang dan Chaeryong, masing-masing yang meliputi kira-kira 500 kilometer persegi.
  44. Dia menyedari Tuhan, menyedari bahawa Tuhan meliputi segala-galanya dan bahawa Tuhan merupakan intipati segala-galanya.
  45. Uganda dinamakan bersempena kerajaan Buganda yang meliputi sebahagian kawasan selatan negara termasuk ibu negara Kampala.
  46. Sejak abad ke-17, kerajaan dikuasai oleh oba, jauh melampaui sempadan Benin masa ini, meliputi sebahagian besar Afrika Barat.
  47. Malah astrobiologi turut meliputi kajian potensi hidupan dalam menyesuaikan diri dengan halangan di Bumi dan di angkasa lepas.
  48. Abdomen mempunyai oragn dalam tubuh yang meliputi pelbagai sistem hidup, seperti penghadaman, pembiakan, perkumuhan dan respirasi.
  49. Athens telah berkembang sehingga meliputi seluruh dataran dan mengakibatkan pertumbuhan selanjutnya lebih sukar pada masa hadapan.
  50. Wilayah Indonesia Raya terlalu luas iaitu meliputi bekas Hindia Belanda, Malaya, New Guinea, Borneo Utara dan Timor Timur Portugis.
  51. Kelima-lima keresidenan ini meliputi pula beberapa kabupaten (regentschap), dan dibahagikan lagi kepada beberapa daerah (kawedanan).
  52. Benua Asia ialah sebuah kawasan yang meliputi Arab Saudi di barat, Russia di utara, Kepulauan Maldives di selatan, dan Jepun di timur.
  53. Selepas itu, kerajaan Belanda ditubuhkan pada 1815 dengan meliputi kawasan yang dikenali pada hari ini sebagai Belgium dan Luxembourg.
  54. Perang di kawasan ini meliputi kawasan yang luas merangkumi Lautan dan Kepulauan Pasifik, Pasifik Barat Daya, Asia Tenggara dan di China.
  55. Kawasan berumput meliputi 5,593 km persegi (2,159 batu persegi) manakala kawasan perladangan meliputi 2,471 km persegi (954 batu persegi).
  56. Pada masa itu, jajahan Rom di Britain dikenali sebagai Britannia dan ia meliputi kawasan-kawasan yang kini dikenali sebagai England dan Wales.
  57. Berbeza dengan kebanyakan jurnal saintifik, yang menumpukan pada bidang tertentu, Science dan pesaingnya Nature meliputi semua disiplin sains.
  58. Bangunan dua tingkat ini mempunyai ketinggian 17.5 meter dengan menara jam setinggi 41.5 meter dan meliputi kawasan seluas 10,200 meter persegi.
  59. Prinsip Lascelles adalah percubaan untuk mencipta suatu konvensyen untuk meliputi keadaan-keadaan mirip, tetapi tidak pernah diuji dalam amalan.
  60. Terdapat juga kawasan perkebunan yang meliputi 363 km persegi (140 batu persegi) dan kebun anggur yang meliputi 216 km persegi (83 batu persegi).
  61. England meliputi bahagian selatan Pulau Great Britain dan berkongsi sempadan darat di bahagian utara dengan Scotland dan bahagian barat dengan Wales.
  62. Kerajaan negeri Kelantan meliputi sempadan Siam di selatan Sungai Golok, timur Banjaran Titiwangsa sehingga ke Besut di sempadan Kelantan-Terengganu.
  63. Pleistosen ialah epok dari 2.588 juta hingga 12 000 tahun SK yang meliputi zaman pengglasieran berulang-ulang yang paling terkini sepanjang sejarah dunia.
  64. Pada tahun 1999 hingga 2000, kerja-kerja pengukuran yang meliputi pelbagai kerja-kerja ukuran kawalan di sepanjang Sungai Golok telah dilaksanakan bersama.
  65. Sistem mahkamah merangkumi sebuah mahkamah perlembagaan yang bidang kuasanya meliputi keperlembagaan akta-akta parlimen, titah diraja, dan hal-hal politik.
  66. ATM meliputi tiga cabang ketenteraan utama iaitu; Tentera Darat Malaysia (TDM), Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) dan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM).
  67. Teori asas ukuran lebih maju secara matematik layanan kebarangkalian meliputi yang discrete, yang berlanjutan, mana-mana campuran dari kedua-dua ini dan lebih.
  68. Lautan adalah laut yang luas dan merupakan himpunan air masin yang sambung menyambung meliputi permukaan bumi yang dibatasi oleh benua ataupun kepulauan yang besar.
  69. Majlis Perbandaran Kuala Terengganu diwujudkan pada 18hb Januari 1979 dengan keluasan 18,712 hektar persegi meliputi 21 mukim, termasuk mukim Bandar Kuala Terengganu.
  70. Scotland merupakan sebahagian daripada United Kingdom dan meliputi bahagian utara Pulau Great Britain dan berkongsi sempadan darat di bahagian selatan dengan England.
  71. Lembah Klang adalah sebuah kawasan di Malaysia yang terdiri daripada Kuala Lumpur dan pinggir bandarnya, dan meliputi kawasan bandar dan bandaraya di negeri Selangor.
  72. Lautan meliputi 71% permukaan bumi, dengan luas sekitar 361 juta kilometer persegi, isi lautan sekitar 1370 juta kilometer padu, dengan kedalaman rata-rata 3790 meter.
  73. Crna Gora bermaksud "gunung hitam" dan rujukan kepada hutan belukar hitam yang pernah meliputi bukit-bukau di Dinaric Alps sebagaimana dilihat daripada persisiran pantai.
  74. Benua Amerika juga dikenali sebagai Dunia Baru dan ia meliputi 8.3% jumlah luas permukaan bumi dan mengandungi lebih kurang 14% populasi manusia (kira-kira 900 juta orang).
  75. Agensi-agensi yang sama telah tempatkan di setiap Republik Kesatuan Soviet selain daripada Rusia dan meliputi banyak kementerian, jawatankuasa negeri, dan suruhanjaya negeri.
  76. Sejak dua puluh tahun lalu, fenomena ini menjadi semakin penting disebabkan perkembangan dalam kajian teori rentetan, yang meliputi kajian bidang-bidang baru dalam matematik.
  77. Ia meliputi seluruh Singapura, Indonesia, Filipina, Brunei, Timor Leste dan Malaysia Timur, tetapi kadang-kala ia turut meliputi Pulau Papua atau dikenali sebagai Pulau Irian.
  78. Dalam bidang geografi, kawasan bermusim atau kawasan beriklim sederhana meliputi kawasan sederhana sejuk dan panas yang lebih luas di hemisfera utara daripada hemisfera selatan.
  79. Peranan jantina yang tradisional bagi perempuan kelas menengah biasanya meliputi tugas-tugas rumah tangga yang menekankan penjagaan anak, dan tidak melibatkan pekerjaan bergaji.
  80. TAR meliputi bekas kawasan kekuasaan Dalai Lama yang terdiri daripada x-Tsang dan Kham barat, sementara Amdo dan Kham timur adalah sebahagian Qinghai, Gansu, Yunnan, dan Sichuan.
  81. Ini termasuklah kajian tentang pengeluaran dan penggunaan melalui pembolehubah yang dapat diukur, meliputi analisa pengeluaran, pengedaran, dan penggunaan barang dan perkhidmatan.
  82. Laut China Selatan adalah sebuah laut kecil yang merupakan sebahagian daripada Lautan Pasifik, meliputi kawasan dari Singapura dan Selat Melaka ke Selat Taiwan sekitar 3.500.000 km x.
  83. Sehingga tahun 2010, Kota Kinabalu mempunyai kira-kira 452,058 orang penduduk manakala kawasan daerah Penampang yang juga meliputi kawasan bandar ini mempunyai kira-kira 176,667 orang.
  84. Penyiaran radio dan televisyen satelit boleh meliputi kawasan-kawasan sebesar seluruh benua, manakala saluran Internet boleh mengedar teks atau audio dan video berstrim ke seluruh dunia.
  85. Bukit Larut mempunyai pemancar-pemancar TV, dan Radio yang boleh meliputi kawasan Perak Utara, Pulau Pinang (Seberang Perai Selatan) dan bahagian selatan Kedah (Kulim dan Bandar Baharu).
  86. Kadangkala disebutkan juga kawasan tersebut meliputi wilayah dari Afrika Utara di sebelah barat sampai dengan Pakistan di sebelah timur dan Caucasus dan/atau Asia Tengah di sebelah utara.
  87. Serbia, secara rasminya Republik Serbia, adalah negara dikelilingi daratan di Eropah tengah dan tenggara yang meliputi kawasan pertengahan Semenanjung Balkan dan kawasan Dataran Pannonian.
  88. Lama-kelamaan, orang Yunani biasa memanggilkan "Italia" untuk sebuah kawasan yang lebih besar, tetapi pada zaman penaklukan Rom barulah nama itu diluaskan untuk meliputi seluruh semenanjung.
  89. Paul Wheatly turut menjelaskan bahawa kerajaan Langkasuka menguasai jalan perdagangan timur-barat melalui Segenting Kra dan kekuasaannya meliputi kawasan Semenanjung sehingga ke Teluk Benggala.
  90. Pulau ini secara sejarah meliputi hutan tropika yang luas, tetapi daerah hutan menyusut dengan cepat kerana pembalakan besar-besaran untuk keperluan industri papan lapis Malaysia dan Indonesia.
  91. Iklim di Argentina secara keseluruhannya adalah sederhana dengan iklim-iklim bertentangan yang meliputi iklim subtropika di utara sehinggalah tandus atau gersang (sub-Antartika) jauh di selatan.
  92. Pembinaan jalan antara bandaraya Miri ke Pa Debpur, Kelapang yang meliputi kampung Long Benali tergendala kerana sekatan jalan sejak 2004 yang dibina oleh sekumpulan etnik Penan dari Long Benali.
  93. Sebagai Kesultanan menggantikan Kesultanan Melayu Melaka, maka pengaruh wilayahnya meliputi semenanjung selatan Malaysia, bahagian selatan-timur Sumatera dan Kepulauan Riau dan kawasan sekitarnya.
  94. Delta Sungai Merah, sebuah kawasan rata berbentuk segi tiga yang meliputi 3,000 kmx, sungguhpun lebih kecil namun lebih pesat dimajukan dan lebih padat pendudukannya berbanding Delta Sungai Mekong.
  95. Unicode telah menambah skrip-skrip selanjutnya dan akan meliputi banyak lagi, termasuk skrip-skrip bersejarah yang kurang diamalkan pada masa sekarang1 serta juga bahasa pupus bagi kegunaan akademik:
  96. Kebanyakan orang China utara, di wilayah Sichuan dan di kawasan luas yang meliputi Manchuria di timur laut hingga wilayah Yunnan di barat daya, menggunakan pelbagai dialek Mandarin sebagai bahasa ibunda.
  97. Konsep p[H] mula diperkenalkan oleh ahli kimia]Denmark Sxren Peder Lauritz Sxrensen di Makmal Carlsberg pada 1909 dan diubah pada 1924 untuk meliputi definisi dan ukuran mengikut takrifan sel elektrokimia.
  98. Senarai empat puluh lapan buruj itu merupakan nenek moyang kepada sistem buruj moden, tetapi berbeza dengan sistem moden, mereka tidak meliputi kesemua langit (hanya langit yang dapat dilihat oleh Ptolemy).
  99. Rangkaian jalan raya meliputi kebanyakan kawasan pulau dan secara umumnya bermutu, meskipun kenderaan pemacu empat roda diperlukan untuk mencapai bahagian-bahagian hutan hujan dan pantai yang lebih terpencil.
  100. (Istilah exobiologi mempunyai definisi yang sama tetapi merangkumi aspek yang lebih spesifik - meliputi kajian di luar muka Bumi melalui penyelidikan kesan persekitaran ruang angkasa terhadap organisma hidup.)

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...