Saturday 23 July 2016

Contoh Ayat Perkataan "penyokong"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "penyokong" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Malah peramal di Delphi merupakan penyokong Parsi.
  2. Rodgers membesar sebagai penyokong Sheffield Wednesday.
  3. Batang pokok kebanyakannya terdiri daripada tisu penyokong xilem.
  4. Teh Kop menjadi masyur kerana penyokong fanatik tertumpu di The Kop.
  5. Ditubuhkan pada tahun 1878, penyokong kelab ini dikenali sebagai Evertonians.
  6. Botha adalah penyokong kuat Parti Kebangsaan dan pemisahan perkauman serta sistem aparteid.
  7. Steve Irwin aktif dalam politik dan merupakan seorang penyokong konservatif Parti Liberal Australia.
  8. Satu pasukan utama di sebalik pembaharuan ini adalah Mahmud Tarzi, penyokong kuat pendidikan wanita.
  9. Manchester City mempunyai jumlah penyokong yang besar meskipun kurang mencapai kejayaan di atas padang.
  10. Di samping itu, usaha menemui Bono dari U2, penyokong iTunes dikawal dengan DRM, yang menemui tanpa kejayaan.
  11. Sami Tuomas Hyypix lebih dikenali sebagai Sami Hyypix di kalangan peminat dan penyokong pasukan Liverpool F.C.
  12. Kedua-dua pihak penyokong dan penentang menuntut kepada dalil nyah ontologi untuk menahan pendapat masing-masing.
  13. Satu lagi penyokong utama pemerintahan sendiri apabila tindakan kerajaan dilihat adalah tidak bermoral adalah Thoreau.
  14. Harapan penyokong Liverpool hancur apabila Michael Thomas menjaringkan gol Arsenal dalam minit-minit terakhir perlawanan.
  15. Sementara itu, kebanyakan penyokong saingannya pula Inter Milan merupakan golongan yang lebih kaya iaitu golongan pertengahan.
  16. Oleh sebab Abdullah seorang penyokong kuat kepada Musa Hitam, mentor politiknya, beliau dipecat sebagai Menteri Pertahanan dalam kabinet.
  17. Setelah mengalahkan puak-puak penyokong Hideyori dalam Pertempuran Sekigahara tahun 1600, Ieyasu diangkat sebagai shogun pada tahun 1603.
  18. Ia berlarutan hingga ke 13 Mei 1969 sebelum Parti Gerakan mengeluarkan kenyataan meminta maaf pada 13 Mei di atas kelakuan penyokong mereka.
  19. Defective By Design adalah usaha bersama oleh Yayasan Perisian Bebas dan CivicActions, syarikat yang memajukan kempen penyokong dalam talian.
  20. Sebagai penyokong permodenan, Shah Reza memulakan pembangunan industri moden, jalan kereta api, dan penubuhan sistem pendidikan tinggi di Iran.
  21. Milan merupakan salah satu kelab bolasepak yang paling ramai penyokong di Itali, menurut satu kajian pada Ogos 2007 oleh akhbar Itali La Repubblica.
  22. Sejak berpindah ke Stadium Bandaraya Manchester, purata kehadiran penyokong Manchester City berada dalam enam teratas di England, biasanya melebihi 40,000.
  23. Sesetengah penyokong United telah menimbulkan masalah di bandar itu pada waktu pagi dan suasana tegang selepas Leeds menang perlawanan itu dengan gol tunggal.
  24. Warna kelab ini adalah merah dan putih dan nama samaran kelab ini adalah xguias (Helang) ataupun Encarnados (Merah) manakala penyokong memanggil kelab ini sebagai Benfiquistas.
  25. Stadium Anfield mempunyai sebuah memorial yang dibina untuk meperingati 96 orang penyokong Liverpool yang maut semasa Tragedi Hillsborough semasa menyaksikan perlawanan Piala F.A.
  26. Para penyokong Genoa menganggap Milan sebagai musuh ketat selepas seorang penyokong Genoa Vincenzo Spagnolo telah terbunuh setelah ditikam seorang penyokong Milan pada Januari 1995.
  27. Arroyo meletakkan jawatannya dalam Kabinet pada Oktober 2000, dan menjauhkan diri daripada Presiden Estrada yang telah dituduh kerana rasuah oleh seorang bekas penyokong politiknya.
  28. Keganasan dan kemusnahan oleh pengunjung ke Bournemouth berterusan pada hujung minggu cuti, menyebabkan kerosakan lebih daripada x1 juta dan kecederaan kepada penyokong dan pegawai polis.
  29. Kuasa yang kosong ditingkatkan dan membuatkan ia lebih jelas dengan adanya jejantas pejalan kaki dimana... dengan struktur penyokong yang dibina sebagai pintu ke angkasa... pintu ke alam maya."
  30. Sebaliknya, para penyokong aksara Cina ringkas amat membantah pemerihalan aksara tradisional sebagai "baku" kerana mereka menganggap bahawa aksara-aksara ringkas yang baru adalah aksara baku sezaman.
  31. Kedua pihak menunggu: pihak Athen sedang menunggu bagi bantuan dari Spartan untuk tiba, dan pihak Parsi sedang menunggu bagi pihak penyokong yang berhubung dengan Hippias untuk merampas kuasa di Athen.
  32. Masalahnya semakin meruncing pada bulan Mac 2010 apabila dia sampai di bawah kritikan berat oleh penyokong Inter selepas dia muncul di siaran TV Itali Striscia la Notizia memakai jersi pasukan AC Milan.
  33. Untuk menyediakan diri, Darwin menyertai kursus geologi Reverend Adam Sedgwick, seorang penyokong utama bagi teori rekaan Tuhan, dan kemudian mengikutnya ke Wales untuk memetakan stratum pada musim panas.
  34. Hippias ikut bersama pasukan Parsi kerana menyangkakan mereka akan menang dan dia merancang untuk bekerjasama dengan penyokong Parsi di Athen dan akan dilantik sebagai gabenor Parsi bagi keseluruhan Greece.
  35. Dia dinamakan Pemain Muda Terbaik Musim pada 19 Mei, dan apabila menerima anugerah tersebut dia dicemuh oleh penyokong kerana menolak kontrak baru; dia juga dicemuh pada 7 Jun, ketika bermain untuk England di Dublin.
  36. Sebilangan penyokong kemerdekaan menduplikasi situasi ini ke dalam bahasa Cina, dan menggunakan 土番 atau 图伯特 (Txbxtx), kedua-duanya transkripsi fonetik bagi perkataan "Tibet", untuk menyebut Tibet bersejarah.
  37. Theodore Roosevelt, kemudian menjadi Pembantu Setiausaha Tentera Laut di bawah Presiden McKinley dan seorang penyokong agresif perang dengan Sepanyol berkenaan Cuba, dipengaruhi dengan kesimpulan yang dibuat oleh Mahan.
  38. Bagaimanapun, versi bahasa Cina laman web penyokong kemerdekaan Tibet, seperti Kempen Pembebasan Tibet, Suara Tibet, dan Tibet Net menggunakan 西藏 (“XÄ«zxng”), bukan 藏区 ("ZxngqÅ«"), untuk menyebut Tibet bersejarah.
  39. Pada musim 1994-95, Cantona telah menerima penggantungan selama lapan bulan kerana telah melompat ke tempat orang ramai dan menyerang Matthew Simmons, seorang penyokong Crystal Palace, dalam perlawanan United di Selhurst Park.
  40. Banyak kem tumpuan telah diasaskan di Croatia antara tahun 1941 dan tahun 1945, apabila banyak orang Serbia, Yahudi, Gipsi, penyokong anti-fasisme Croatia, dan orang-orang lain dibunuh atas alasan-alasan ras, agama, atau politik.
  41. Salah satu perlawanan dalam tempoh ini yang paling diingati oleh penyokong Manchester City adalah perlawanan terakhir musim 1973-74 terhadap musuh ketat Manchester United yang memerlukan kemenangan untuk mengelakkan penyingkiran.
  42. Ketidaksamaan antara kelompok Protestan dan Katolik di Ireland Utara, ditambah pula dengan kebimbangan oleh para penyokong kesatuan bahawa seluruh pulau Ireland dituntut oleh Republik Ireland, mencetuskan keganasan pada tahun 1966.
  43. Ferguson selepas itu telah membuat perubahan yang mengejutkan penyokong kelab dengan menjual pemain utama dan menggantikan mereka dengan pemain dari pasukan belia, termasuk David Beckham, Gary Neville, Phil Neville dan Paul Scholes.
  44. Service Pack 1 memperkenalkan penyokong untuk penyokongan dan piawai perkakasan dan perisian baru, ketaranya ialah sistem fail exFAT, penjaringan 802.11n tanpa wayar, IPv6 di atas rangkaian VPN, dan Secure Socket Tunneling Protocol.
  45. Pada tahun 2006, senarai 100 pemain, yang dikenali sebagai "100 Players who Shook the Kop" telah disusun oleh LFC TV sebagai hasil daripada kaji selidik peminat: "Lebih 110,000 penyokong semua dicalonkan peribadi mereka sendiri Top 10.
  46. Kertas putih diterbitkan oleh Microsoft pada akhir Ogos 2007 menjelaskan tujuan pek servis, mengecamkan tiga kawasan kemajuan major: kebolehpercayaan dan pencapaian, pengalaman pentadbiran danpenyokong untuk perkakasan dan piawai baru.
  47. Banyak stadium runtuh, para penyokong pula berhadapan dengan peralatan yang teruk, hooliganisme sangat berleluasa dan kelab-kelab Inggeris telah dilarang daripada menyertai pertandingan Eropah berikutan kejadian di Heysel dalam tahun 1985.
  48. Predrag Popović, suatu pemimpin parti penyokong kesatuan dengan Serbia menuntut pengiraan semula undi, dan berkata sehari selepas pilihanraya bahawa bloknya akan membuat bantahan kepada pengurusi suruhanjaya pilihanraya, diplomat Slovakia Frantisek Lipka.
  49. Campur tangan kerajaan, dimulakan oleh kerajaan kolonial dan diteruskan sejak 1997, telah bertambah dengan stabil, dengan pengenalan jaminan kredit eksport, skim pencen wajib, gaji minimum, undang-undang anti diskriminasi, dan penyokong gadai janji kerajaan.
  50. Apabila kuasa-kuasa Paksi ditewaskan di Croatia oleh para penyokong anti-fasisme, Majlis Anti-Fasisme Negara untuk Pembebasan Rakyat Croatia mengisytiharkan Republik Rakyat Croatia yang menjadi salah satu daripada enam republik sosialis di dalam persekutuan Yugoslavia.
  51. Malah pada lewat 1990an, apabila kelab ini tersingkir liga dua kali dalam tiga musim dan bermain dalam peringkat ketiga bola sepak Inggeris, kehadiran penyokong di tempat sendiri adalah sekitar 30,000, berbanding dengan purata dalam divisyen itu iaitu kurang daripada 8,000.
  52. Mercun juga biasa diguna, tetapi ia juga telah menyebabkan perlawanan kedua suku akhir Liga Juara-Juara 2004-05 di antara Milan dan Inter pada 12 April, 2005, dihentikan setelah mercun yang dilemparkan dari tempat duduk penonton oleh penyokong Inter terkena bahu penjaga gol Milan Dida.
  53. Ia dianggap "pembawa tuah" oleh para penyokong dan kelab tersebut dalam final Liga Juara-juara, melihatkan kepada fakta di mana Milan telah memenangi enam final daripada lapan dengan memakai serba putih, manakala mereka hanya memenangi satu daripada tiga sewaktu memakai warna merah-hitam.
  54. Pada tahun 1989, kematian seorang pegawai penyokong reformasi, Hu Yaobang, sedikit sebanyak mengapi-apikan tunjuk perasaan besar-besaran di Dataran Tiananmen, di mana para mahasiswa dan lain-lain menghabiskan berbulan-bulan untuk berkempen demi peningkatan hak demokrasi dan kebebasan bersuara.
  55. Mercu baru in menerima respons yang pelbagai daripada para penyokong, denagn sesetengah daripada mereka mengatakan yang mercu ini telah mengabaikan sejarah dan tradisi Arsenal dengan rekaan moden yang radikal, dan penyokong kelab tidak diajak berbincang secara serius berhubungan dengan isu ini.
  56. Penyelidikan yang dijalankan oleh Manchester City pada tahun 2005 menganggarkan terdapat 886,000 penyokong di United Kingdom dan melebihi 2 juta di seluruh dunia, sejak pengambil alihan kelab oleh Sheikh Mansour dan kejayaan memenangi trofi baru-baru ini, jumlah penyokong telah bertambah berlipat ganda.
  57. Walaupun pada asalnya Borussia Dortmund hanyalah ditubuhkan sebagai sebuah kelab bola sepak,namun pada masa kini,kelab ini juga mempunyai sebuah pasukan bola baling dan juga ping pong yang bersaing di liga tempatan.Pada masa yang sama,cabang-cabang ini juga berfungsi sebagai kelab penyokong pasukan yang menjaga kebajikan hampir 60000 ahli kelab.
  58. Pihak Parsi pastinya telah tahu mengenai bantuan pihak Spartan akan tiba tidak lama lagi, dan dengan tiada berita dari penyokong pro-Parsi di Athens telah berjaya, mereka jelas telah memutuskan untuk menghantar sebahagian besar armada mereka ke Teluk Phaleron pada malam 11-12 Ogos bersama sebilangan besar pasukan darat, termasuk tentera berkuda.
  59. Pada tahun 1998, sebuah pergerakan politik yang dikenali sebagai Reformasi bergiat di bandaraya ini, berikutan pemecatan bekas Timbalan Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Anwar Ibrahim, di samping mencetuskan berkali-kali perarakan bantahan sehingga tahun 1999, yang mana para penyokong Anwar menyesakkan jalan-jalan untuk menggesa pembaharuan dalam pentadbiran kerajaan, antara lainnya.
  60. Parti radikal Front de libxration du Quxbec mencetuskan Krisis Oktober pada tahun 1970.Parti penyokong kedaulatan Parti Quxbxcois dilantik untuk membentuk kerajaan pada tahun 1976, lalu mengadakan pungutan suara tentang persekutuan kedaulatan yang tidak memihak kepada hasratnya pada tahun 1980.Cubaan untuk menampung gelombang nasionalis Quebec secara perlembagaan melalui Persetiaan Meech Lakepada tahun 1990 tidak juga berjaya.
  61. Sementara penyokong tuntutan itu mendakwa bahawa ianya bukan merupakan alternatif daripada UDHR, melainkan saling melengkapi, Perkara 24 menyatakan bahawa "Semua hak-hak dan kebebasan yang ditetapkan dalam Perisytiharan ini tunduk pada syariat Islam" dan seterusnya, Perkara 25 menyatakan bahawa dengan "syariat Islam adalah satu-satunya sumber rujukan bagi penjelasan atau klarifikasi dari salah satu artikel daripada Perisytiharan ini." Percubaan untuk ungkapan ini diterima pakai oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Dewan HAM telah menemukan penambahan kritikan, kerana bertentangan daripada UDHR, termasuk daripada kumpulan-kumpulan Muslim liberal.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...