Saturday 23 July 2016

Contoh Ayat Perkataan "pemimpin"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "pemimpin" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Dmitry Sanakoyev dilantik sebagai pemimpin Entity.
  2. Raja Idris I bertindak sebagai pemimpin pemerintahan.
  3. Pembunuhan ini disyaki diarahkan oleh pemimpin Syria.
  4. Payom Chulanont merupakan pemimpin utama Parti Komunis Thailand.
  5. Soepardan ditunjuk menjadi syahkota atau pemimpin kota ketika itu.
  6. Perjuangan KMM menjadi lemah apabila ramai pemimpin mereka ditangkap.
  7. Pasukan ini juga ahli kepada kumpulan G-14 pemimpin kelab-kelab Eropah.
  8. Majlis itu disaksikan oleh beberapa pemimpin kerajaan persekutuan dan negeri.
  9. “Gencatan senjata” antara pemimpin parti mulai heboh di musim panas 2003.
  10. Datuk beliau Motilal Nehru adalah seorang pemimpin nasionalis India yang sohor.
  11. Ramai yang menuduhnya sebagai pemimpin yang zalim dan diktator yang mengamal rasisme.
  12. Terdapat beberapa insiden sehingga beberapa pemimpin mereka dipenjarakan pada lewat 1948.
  13. Ketika menjadi pemimpin nombor satu di Iran, pernah berlaku berlaku bekalan elektrik terputus.
  14. Perbualan video antara angkasawan dengan pemimpin negara yang bakal disiarkan secara langsung.
  15. Ketua Menteri lantikan Ketua Negeri biasanya merupakan pemimpin parti majoriti peringkat negeri.
  16. Seterusnya, orang Portugis merompak Mombasa ketika pemimpin bandar menolak untuk membayar cukai.
  17. Di bawah kepimpinan beliau, kerjasama ikhlas dan pekongsian kuasa antara pemimpin politik diwujudkan.
  18. Di antara para pemimpin pergerakan adalah Johann Voldemar Jannsen, Jakob Hurt, dan Carl Robert Jakobson.
  19. Ahmadinejad dan para pemimpin yang dikasihinya memberikan pelajaran yang amat mudah kepada seluruh ummah.
  20. Keghairahan menjajah negara asing telah membutakan pemimpin mereka mengenai kepentingan tanah air sendiri.
  21. Walaupun begitu, perlaksanaan aparteid sewaktu oleh kerajaan Botha adalah tidak seteruk pemimpin sebelumnya.
  22. Kemuncak, yang bersidang setiap dua tahun, merupakan kuasa tertinggi, dan terdiri dari pemimpin setiap negara.
  23. Kerajaan-kerajaan Asia Tenggara pernah mengadakan mesyuarat di peringkat pemimpin negara dan peringkat menteri.
  24. Ini termasuk Lim Kit Siang dan Karpal Singh 5 pemimpin parti DAP, beberapa pemimpin PAS dan ramai aktivis sosial.
  25. Semasa Pendaratan Gallipoli pada 25 April 1915, Bennett merupakan salah seorang pemimpin yang mara ke Pine Ridge.
  26. Pada hakikatnya Perdana Menteri, iaitu pemimpin yang dipilih oleh rakyat, yang memerintah negara dan bukannya Raja.
  27. Justeru, pemimpin sepenuh masa, golongan birokrat, atau artisan jarang sekali ditampung oleh masyarakat sedemikian.
  28. Fateh Khan, pemimpin suku Barakzai, telah memasang 21 daripada saudara-saudaranya yang berkuasa di seluruh empayar.
  29. Baling dikejutkan lagi pada tahun 1974 berikutan insiden kebuluran pada era Anwar Ibrahim menjadi pemimpin pelajar.
  30. Pada 8 April 2008, sehari selepas tiga pilihanraya kecil, MCA mengadakan mesyuarat tergempar barisan pemimpin kanannya.
  31. Pada pertengahan hingga akhir 1990-an, beliau dipuji oleh dunia Barat sebagai sebahagian generasi pemimpin Afrika baru.
  32. Salah satu pemimpin yang berpengaruh dan terkenal adalah Emilio Aguinaldo, yang menguasai sebahagian besar timur Cavite.
  33. Ini menarik perhatian kepada perjuangannya dan menjanakan hormat yang amat kepada beliau sebagai seorang pemimpin rohaniah.
  34. Penyokongnya menyanjungnya sebagai pemimpin yang cuba memulihkan keamanan tanpa mengorbankan kepentingan keselamatan Israel.
  35. Sebagai tindakan seimbang, pemimpin UMNO, DAP, PAS, Dong Jiao Zong dan pemimpin lain yang tiada kena mengena telah ditangkap.
  36. Sedangkan Lee Kuan Yew sebagai pemimpin Singapura yang ada autoriti dalam pentadbiran negeri Singapura enggan berbuat demikian.
  37. Kebanyakan penerima anugerah ini adalah pemimpin negara yang telah banyak menaburkan jasa kepada negara seperi Perdana Menteri.
  38. Sebaliknya mereka membina tiang yang dikenali sebagai kelirieng ketinggian 50 meter untuk meletakkan pemimpin kesayangan mereka.
  39. Erti lain ialah mereka yang diberi kepercayaan menjadi pemimpin bagi satu kumpulan untuk memimpin ke jalan yang benar (Khalifah).
  40. Dia adalah Uskup Roma, pemimpin Kota Vatican dan Gereja Katolik Rom termasuk Gereja Katolik Timur dalam komuni dengan Takhta Suci.
  41. Mereka juga mengharapkan kedatangan pemimpin yang masyhur yang dijanjikan kedatangannya oleh Allah iaitu Nabi Muhammad Rasullullah.
  42. Pada tahun 1938, pemimpin Nazi kelahiran Austria, Adolf Hitler berucap kepada etnik Austria Jerman dari balkoni Istana Imperial Hofburg.
  43. Selama masa ini, pemimpin spiritual Turkmen, Magtymguly Pyragy terkenal karena upaya untuk menjaga kebebasan dan otonomi bagi rakyatnya.
  44. Tetapi pada masa, baginda menghadapi berbagai cabaran dari kalangan bangsawan dan para pemimpin yang merasakan kedudukan mereka terancam.
  45. Pada tahun 1924, selepas kematian pemimpin agama Bogda Khan, orang mongol telah memerintah sendiri negara mereka dengan restu negara Rusia.
  46. Beliau akan sentiasa dikenang sebagai pemimpin yang menyebebkan Malaysia meniti arus pembangunan dengan konsisten tanpa banyak kontroversi.
  47. Saad Hariri, pemimpin parlimen Lebanon, dipetik sebagai berkata: "Isu pengiktirafan akan diputuskan di peringkat tertinggi kerajaan Lebanon.
  48. Sebagai pemimpin utama Revolusi Cuba, Castro menjadi Perdana Menteri Cuba dari Februari 1959 hingga Disember 1976, dan kemudian Presiden Cuba.
  49. Bekas pemimpin MNLF, Nur Misuari menyatakan bahawa ahli MNLF ini tidak mempunyai kaitan atau menyebelahi pihak Pasukan Keselamatan Diraja Sulu.
  50. Pada 19 April 2011, Castro meletak jawatan daripada Jawatankuasa Pusat Parti Komunis Cuba, dan dengan itu turun sebagai pemimpin parti tersebut.
  51. Pada tahun 9 M, tiga legion Romawi yang dipimpin oleh Varus telah dikalahkan oleh pemimpin Cheruscan bernama Arminius di Perang Hutan Teutoburg.
  52. Banyak diantara karya beliau yang cuba diketengahkan mengandungi unsur pengkritikan terhadap pemimpin Melayu, etika penggunaan bahasa dan budaya.
  53. Hasilnya, para pemimpin tanah besar menerima markah lebih tinggi berbanding pemimpin Taiwan (seperti Chen Shui-bian, Ma Ying-jeou dan Lien Chan).
  54. Saluran berkenaan juga banyak menimbulkan kontroversi dikalangan pemimpin dan kerajaan Arab dengan laporan warta berita yang berani dan mencabar.
  55. Presiden Jiang Zemin dan Perdana Menteri Zhu Rongji, kedua-duanya bekas datuk bandar Shanghai, menjadi pemimpin RRC pasca-Tiananmen pada 1990-an.
  56. Pada awal dan pertangahan abad ke-20, ahli akademik dan pemimpin Sumatera termasuk pada tokoh-tokoh penting dalam pergerakan kemerdekaan Indonesia.
  57. Dalam tempoh yang bergelora ini, Afghanistan mempunyai banyak pemimpin sementara sehingga Dost Mohammad Khan mengisytiharkan dirinya amir pada 1826.
  58. Semenjak menaiki takhta, Sultan Iskandar menjalin hubungan erat dengan Singapura, dengan mengeratkan silaturahim dengan pemimpin tertinggi Singapura.
  59. Pemusnahan Empayar Rom Barat oleh suku-suku Jerman ditandai oleh penemuan kubur para pemimpin yang dilengkapisenjata yang mengagumkan dan objek emas.
  60. Akibat kesukaran dan kekurangan sokongan dari masyarakat, pemimpin Parti Komunis Malaya, Chin Peng telah meminta perundingan diadakan pada tahun 1955.
  61. Suku Biduanda ini adalah pewaris asal Negeri Sembilan dan apabila hendak memilih pemimpin maka hanya mereka dari suku Biduanda inilah yang akan dipilih.
  62. Bagi meluaskan pengaruh dan kawasan Empayar Uthmaniyyah semasa zaman perluasaan kuasanya, pemimpin memilih untuk menyebarkan melalui laluan air yakni laut.
  63. Sekitar 1870-an, Kapitan Cina Kuala Lumpur, Yap Ah Loy menjadi pemimpin yang bertanggungjawab memastikan ketahanan diikuti pertumbuhan sistematik bandar ini.
  64. Pihak British bertindak balas dengan mengharamkan pemimpin politik daripada mengetuai kesatuan pekerja, dengan itu melemahkan kedudukan komunis Bintang Tiga.
  65. Sejak daripada itu, ia banyak menimbulkan perasaan prasangka terutama sekali dikalangan ahli dan para pemimpin politik Amerika Syarikat seperti Donald Rumsfeld.
  66. Kerajaan telah mengerah sebegitu ramai anggota polis untuk menyekat perhimpunan di samping menahan pemimpin penunjuk perasaan untuk menghentikan perhimpunan haram.
  67. Pada abad ke-12, seorang pemimpin popular yang bernama Temujin menyatukan bangsa Mongol dengan suku Naiman dan Jurchen dan melahirkan pemimpin bernama Genghis Khan.
  68. Sebaliknya pemimpin pembangkang dan kerajaan yang berada di tepi 'arus' telah ditangkap dan dipenjarakan di Kem Tahan Kamunting, Taiping, selama 2 tahun atau lebih.
  69. Apabila UMNO Melaka ditubuhkan pada 1955 dan slogan 'Hidup Melayu' ditukar kepada 'Merdeka', ramai pemimpin PKMM menyertai UMNO termasuk beliau dan Tan Sri Aishah Ghani.
  70. Ketua kerajaan pula adalah Hun Sen yang kini merupakan pemimpin bukan raja yang paling lama berkhidmat di Asia Tenggara dan telah memerintah Kemboja selama lebih 25 tahun.
  71. Perang antara Hezbollah dan Israel pada Julai 2006 dan pembunuhan pemimpin Kristian Maronite Pierre Amine Gemayel pada November 2006 telah memburukkan lagi krisis tersebut.
  72. Sebagai tindak balas, pihak berkuasa dimulakan kes jenayah terhadap Tedo Sakhokia dan pemimpin daripada "pihak Georgia" yang aktif di Abkhazia, yang diketuai oleh Sakhokia.
  73. Sejak awal 1600-an, Dalai Lama yang sering dikenali sebagai pemimpin kerohanian rantau ini, dipercayai merupakan kedatangan AvalokiteÅ›vara, iaitu bodhisattva belas kasihan.
  74. Dekad berikutnya menyaksikan syarikat meluaskan saiz wilayah di bawah kekuasaannya, sama ada memerintah secara langsung atau tidak langsung melalui pemimpin boneka tempatan.
  75. Antaranya ialah unit artileri, unit payung terjun.Beliau mengetuai operasi menentang aktviti subversif oleh Parti Komunis Thailand yang ironis bapa beliau adalah pemimpin PKT.
  76. Letupan gunung berapi ini dipercayai membawa kepada kejatuhan tamadun kerajaan Hindu Mataram dan kekosongan kuasa ini diisi oleh orang-orang Muslim menjadi pemimpin pulau Jawa.
  77. Tempoh 22 tahun sebagai Perdana Menteri menjadikan beliau sebagai pemimpin kedua paling lama yang memegang jawatan tersebut di Asia Tenggara selepas Presiden Suharto dari Indonesia.
  78. Para pemimpin muda UMNO seperti Dato Muhammad Mohamad Taib - Menteri Besar Selangor, Ibrahim Ali, Fahmi Ibrahim, Rais Yatim, Anwar Ibrahim mahu UMNO menunjukkan rasa prihatin mereka.
  79. Kemudian pada April 2008, Kibaki mengumumkan kabinet baru yang merupakan campuran antara parti berkuasa dan oposisi di mana pemimpin oposisi Raila Odinga menjadi Perdana Menteri Kenya.
  80. Castro merupakan seorang pemimpin yang amat berkontroversi dan telah dipandang oleh sebahagian orang sebagai diktator, tetapi ada juga yang memandangnya sebagai pemimpin yang sah dan popular.
  81. Secara rasmi mereka dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong, selaku Ketua Negara, dan biasanya pemimpin sesebuah parti politik atau parti komponen terkuat dalam Parlimen akan dipilih dan dilantik.
  82. Dalam satu pertikaian yang terus berlangsung, Kuomintang yang kini kehilangan mandat memerintah di Taiwan diganti pemimpin baru yang mahu mewujudkan Republik Taiwan yang merdeka bagi pulau itu.
  83. Al Jazeera mendapat perhatian dunia selepas peristiwa serangan 11 September 2001 di New York, Amerika Syarikat apabila ia menayangkan rakaman siaran para pemimpin Al Qaeda seperti Osama bin Laden.
  84. Sebauh lagi sekolah, kini wujud sebagai Akademi Universiti Brexgata, ditubuhkan pada tahun 798 oleh pemimpin Carolingian dan terletak berhampiran Noyon, sebuah kota di negara Perancis zaman sekarang.
  85. Pembaharuan terawalnya adalah perisytiharan Sumpah Lima Piagam pada tahun 1868, iaitu kenyataan am matlamat para pemimpin Meiji untuk menyuntik semangat dan meraih sokongan kewangan untuk kerajaan baru.
  86. Secara kebetulan, pemimpin sosialis, Jeneral Ne Win dijatuhkan, mengetuai rakyat mengadakan demontrasi untuk mendapatkan demokrasi pada 8 Ogos 1988 di mana kerajaan junta tentera telah mengambil alih kuasa.
  87. Manchuria sejak lama telah menjadi wilayah kekuasaan China, namun pada tahun 1932, Jepun mendirikan negara boneka Manchukuo di sini dan menetapkan Puyi, maharaja terakhir Dinasti Qing sebagaipemimpin tertinggi.
  88. Untuk memastikan kestabilan kerajaan, Gabenor Jeneral biasanya melantik pemimpin semasa parti politik yang boleh meraih keyakinan kemajmukan dalam Dewan Rakyat sebagai Perdana Menteri yang memilih Jemaah Menteri.
  89. Masyarakat Penan tidak mudah tertipu dengan janji kosong pemimpin kerajaan negeri Sarawak dan Malaysia dan janji manis oleh syarikat pembalakan.Selepas pokok habis ditebang, jalan raya yang dijanjikan tidak siap.
  90. Pada tahun 1185, setelah menghancurkan puak Taira yang menyaingi puak Minamoto, Minamoto no Yoritomo dijulang sebagai shogun, lalu mengambil peranan sebagai pemimpin tentera yang berbagi kekuasaan dengan Maharaja.
  91. Catatan Tunku dalam bukunya ‘‘Political Awakening’’ penyertaan Ghafar dan ramai bekas aktivis kiri dalam UMNO cukup kritikal kerana ramai pemimpin kanan UMNO keluar UMNO dan menyertai parti IMP tajaan Onn.
  92. Jawatan Perdana Menteri selaku ketua kerajaan UK, terletak di tangan seorang Ahli Parlimen yang mampu meraih kepercayaan majoriti di Dewan Rakyat, iaitu selalunya pemimpin semasa parti politik terbesar dalam dewan itu.
  93. Terpulanglah sama ada hendak mempercayainya atau tidak, pemimpin nombor satu Republik Islam Iran yang kaya dengan minyak, salah satu kuasa minyak terbesar di dunia, tidak ada duit hendak membaiki peti aisnya yang rosak!
  94. Pengiktirafan ini turut dibuktikan dengan kewujudan Mahkamah Anak Negeri bermula tahun 1920 yang dianggotai antaranya 3 pemimpin Melayu iaitu Imam Mustapa, Habib Sheikh dan OKK Abdullah bersama pembantu-pembantu mereka.
  95. Sesetengah pembaharuan yang pada sebenarnya telah dilaksanakan, seperti pemansuhan tradisional burqa untuk wanita dan pembukaan beberapa buah sekolah bersama pendidikan, ramai pemimpin suku dan agama dengan cepat terasing.
  96. Tribunal Ketenteraan Antarabangsa untuk Timur Jauh yang diselenggarakan oleh pihak Sekutu mulai 3 Mei 1946 berakhir dengan dijatuhkannya hukuman bagi sejumlah pemimpin Jepun yang terbukti bersalah melakukan kezaliman perang.
  97. Namun begitu, Sharon masih lagi merupakan tokoh penting dalam parti Likud, serta memegang pelbagai jawatan kanan dalam jemaah menteri dan parti, lalu menjadi pemimpin parti pada tahun 1999 dan Perdana Menteri pada tahun 2001.
  98. Ketika menjadi pemimpin besar dan boleh mendapatkan wang semahu hati kalau dia mahu, Ahmadinejad pernah menegur anaknya kerana terlalu lama mengakses Internet kerana, "abah tidak cukup duit nak bayar bil Internet banyak-banyak".
  99. Dengan itu, wujudlah keturunan Pallavas... [termasuk anak lelaki ChÅ«tapallava] VÄ«rakÅ«rcha, nama yang dimuliakan, yang serentak bersama (dengan tangan) anak perempuan pemimpin ular mengenggam jata kerajaan dan menjadi terkenal.
  100. Kebanyakan para pemimpin Amerika mengambil posisi bahawa penyebab ledakan itu belum diketahui, tetapi perhatian awam sekarang terpaku pada situasi dan Sepanyol tidak mampu mencari penyelesaian diplomatik untuk mengelakkan perang.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...