Saturday 16 July 2016

Contoh Ayat Perkataan "dirinya"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "dirinya" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Perkataan "telegraf" pada dirinya merujuk kepada telegraf elektrik.
  2. Pada awalnya, beliau mengabdikan dirinya kepada kajian bakteriologi.
  3. atau Jesus Christ, dan sejurus itu juga menganggap dirinya sebagai tuhan.
  4. Walaupun Jose Mourinho menyatakan tiada perbalahan di antara dirinya dan Benitez.
  5. Dia melihat dirinya sebagai jiwa yang abadi dan bebas daripada kelahiran dan kematian.
  6. Pada tahun 1851, James Brooke menjadi tumpuan selepas kontroversi mengenai dirinya timbul.
  7. Dia tidak lagi menganggapnya dirinya sebagai badan fizikal yang musnah dengan peredaran masa.
  8. Beliau diserang oleh Raja Jawa, Batara Tamavill, sewaktu beliau menggelarkan dirinya sebagai Mjeura.
  9. Abkhazia menganggap dirinya sebuah negara yang merdeka, yang dipanggil Republik Abkhazia atau Apsny.
  10. Dari segi ketenteraan, ia menghadapi masalah mempertahankan dirinya daripada diduduki kuasa-kuasa asing.
  11. Beliau tidak membiarkan dirinya menjadi lembu yang diikat tengkuknya dengan sistem nilai dan logik Barat.
  12. Raja Kecil melantik dirinya sebagai Yang di-Pertuan Besar Johor dan bergelar Sultan Abdul Jalil Rahmat Shah.
  13. Pada 28 Ogos 1910, pemerintah Montenegro Putera Nikola Petrović NjegoÅ¡ mengisytiharkan dirinya sebagai Raja.
  14. Akhirnya, apabila dia mencapai sumber Nikmat Abadi dalam dirinya sendiri, segala keinginan duniawinya terhapus.
  15. Kemungkinannya ia bermula dengan pencuri yang melomorkan dirinya dengan minyak agar sukar ditangkap kerana licin.
  16. Sejak 1990-an, Vietnam melihatkan dirinya lebih terdedah kepada budaya dan media Asia Tenggara, Eropah dan Amerika.
  17. Dalam pada itu, Raja Abdullah menyingkir Sultan Ismail daripada takhta Perak dan mentabalkan dirinya sebagai Sultan.
  18. Pada hari jadinya yang ke-18, Mia dimaklumkan bahawa dirinya telah mewarisi segala kuasa hebat dari nenek moyangnya.
  19. Cara lain ialah sekiranya dia berjaya dan cukup bijak sehinggakan dia mampu membayar untuk kebebasan dirinya sendiri.
  20. Pada 24 November 2006, seorang pencuri yang melomorkan dirinya dengan minyak telah ditahan di kampung Tawas, Malaysia.
  21. Pada bulan Julai dalam tahun yang sama, Sukarno telah mengisytiharkan dirinya sendiri sebagai Presiden Sepanjang Hayat.
  22. Pihak isteri boleh melepaskan dirinya daripada ikatan perkahwinan mereka jika ia tidak berpuas hati atau lain-lain sebab.
  23. Dinasti Joseon cuba melindungi dirinya daripada pengaruh imperialisme Barat, tetapi akhirnya terpaksa membuka pintu perdagangan.
  24. Perang saudara ini telah dimulai oleh pelampau ekstrimis Kristian Cina yang menganggap dirinya sebagai adik kepada Nabi Isa A.S.
  25. Minyak yang gelap juga akan menjadikan dirinya sukar dilihat pada waktu malam, sunggupun ia membahayakan dirinya ketika memanjat.
  26. Selepas gagal memuaskan dirinya dengan nikmat duniawi, akhirnya, manusia akan sedar bahawa hanya Nikmat Abadi boleh memuaskannya.
  27. Wanita sedemikian boleh bertukar peranan dari perempuan simpanan dan (courtesan) bergantung kepada keadaan dirinya dan sekeliling.
  28. Sebenarnya, Korea pada masa ini juga telah mengasingkan dirinya daripada dunia luar sehingga ia mendapat gelaran "Kerajaan Pertapa".
  29. Mengikut idea ini, setiap orang dan segala sesuatu berusaha untuk mengatasi diri sendiri, atau kalahan atau menguasai dirinya sendiri.
  30. Sistem pengendalian pada dirinya tidak mempunyai sebarang antara muka pengguna kerana penggunanya ialah atur cara penggunaan dan bukan manusia.
  31. Dalam kalangan orang Minangkabau terdapat seorang putera dari Siak iaitu Raja Kecil yang mengaku dirinya sebagai waris tunggal Sultan Mahmud II.
  32. Kod itu kekadang tahan lebih lama daripada penggunaan istilah "baharu" pada dirinya dalam bahasa negara itu, misalnya kod peso Mexico ialah MXN.
  33. Memang belum ada saintis yang mampu mengetahui dirinya sendiri secara sempurna sehingga dapat dijadikan patokan dalam merumuskan hakikat manusia.
  34. Dalam tempoh yang bergelora ini, Afghanistan mempunyai banyak pemimpin sementara sehingga Dost Mohammad Khan mengisytiharkan dirinya amir pada 1826.
  35. Sindrom Turner menonjolkan dirinya secara berlainan bagi setiap wanita yang mengalami sindrom ini, dan tidak dua individual berkongsi simptom yang sama.
  36. Sejak kemerdekaannya dari Kesatuan Soviet, Turkmenistan dipimpin oleh Saparmurat Atayevich Niyazov, bahkan beliau menamakan dirinya sebagai Turkmenbashi.
  37. BBC dikehendaki oleh piagamnya untuk memastikan dirinya bebas dari pengaruh politik dan komersial serta hanya menyambut kehendak penonton dan pendengarnya.
  38. Bangsawan Venezia, Lodovico memberkas Iago dan Othello sekali atas pembunuhan mereka, tetapi Othello membunuh dirinya dengan pisau belati yang disorokkannya.
  39. Kedua kerjaya menukar wang bagi seks, tetapi perbezaan asas adalah perempuan simpanan menyimpan dirinya khusus bagi satu lelaki, sama seperti seorang isteri.
  40. Di Indonesia masih ada penganut Ilmu harimau yang dapat membenarkan dirinya berubah jadi harimau dan pemilik nya juga rata-rata mempunyai pendamping harimau.
  41. Sultan Aceh Alauddin Shah, dalam surat yang ditujukan kepada Ratu Elizabeth I dari England pada tahun 1602, menyebut dirinya sebagai "Raja Aceh dan Samudera".
  42. Balotelli kemudian berkata bahawa ibu bapanya hanya mahu dirinya kembali kerana dia telah menjadi terkenal dan menyifatkan mereka sebagai "pemburu kegemilangan".
  43. Kerajaan ini juga pernah dijajah Empayar Majapahit yang berpusat di pulau Jawa tetapi berjaya membebaskan dirinya dan kembali sebagai sebuah negeri yang penting.
  44. Mahmud membawa tentera Afghanistan dalam 1722 ke ibu negara Persia Isfahan, ditangkap bandar selepas Pertempuran Gulnabad dan mengisytiharkan dirinya Raja Parsi.
  45. Setelah berada di sana, beliau melantik seorang menteri untuk mewakili dirinya dan kemudiannya beliau tiba di muara Sungai Bertam (nama lama bagi Sungai Melaka).
  46. Pada tahun 1976 Bokassa mengisytiharkan dirinya sebagai maharaja dan ditabalkan dalam upacara yang serba mewah dan mahal yang dipersendakan kebanyakan negara lain.
  47. Pemangsa khusus ini biasanya amat sesuai dirinya untuk menangkap mangsa kegemarannya, sementara mangsanya juga sebegitu sesuai untuk melepaskan diri daripada pemangsa.
  48. Dengan hanya separuh tenteranya dan dikejutan sepenuhnya, Shingen sendiri terpaksa mempertahankan dirinya dengan menggunakan batang kayu yang digunakannya untuk memerintah serangan.
  49. Desdemona mencicirkan sehelai sapu tangan iaitu hantaran pertama Othello kepada Desdemona yang mana dinyatakan oleh Othello sebagai amat penting kepada dirinya dari segi perkahwinan mereka.
  50. Roderigo bersungut bahawa dirinya tidak menerima sebarang balasan dari Iago setelah malaburkan duit dan usaha untuk memenangi hati Desdemona, tetapi Iago menghasutnya untuk membunuh Cassio.
  51. Pada hari yang sama, lembaga KL Infra mengumumkan kepada Bursa Malaysia bahawa syarikat tersebut mendapati dirinya tidak mampu membayar segala hutangnya dalam tempoh tidak melebihi 12 bulan.
  52. Beliau menyebut dirinya sebagai seorang promotor Muslim tradisional dan budaya bangsa Turkmen, bahkan beliau menyebut dirinya sebagai TxrkmenbaÅŸy, yang berarti Pemimpin semua bangsa Turkmen.
  53. Rejim baru itu sepatutnya berbentuk peralihan tetapi ia beransur-ansur menyelubungi dirinya lalu menjadi kerajaan diktator sepenuhnya ekoran perisytiharan Akta Institusi Kelima pada tahun 1968.
  54. Perbezan antara nabi dan rasul ialah seseorang nabi menerima wahyu daripada Allah SWT untuk dirinya sendiri, sedangkan rasul menerima wahyu daripada Allah SWT guna disampaikan kepada segenap umatnya.
  55. Kerajaan ROC berpindah ke pulau Taiwan dan mendirikan ibu negara sementaranya di Taipei dimana ia terus menggangap dirinya sebagai satu-satunya kerajaaan keseluruhan China termasuk tanah besar yang sah.
  56. Berdepan dengan kelucutan kuasanya, Wu Sangui merasai dirinya tiada pilihan selain memberontak, dan oleh itu turut disertai oleh Geng Zhongming Shang Zhixin, anak kepada Shang Kexi, untuk memberontak selama lapan tahun.
  57. Agama Hindu dapat menyesuaikan dirinya dengan pelbagai tempat, dan zaman kerana daripada zaman ke zaman, golongan wali dan Jelmaan Tuhan yang datang untuk tujuan mengembalikan, memperbaharui dan menghidupkan semula Dharma.
  58. Sebagai tindak balas, Sultan Jamalul Kiram III mendakwa dirinya menjadi pewaris sah kepada takhta Sulu, beliau telah menetapkan pada 11 November 2012 bahawa kontinjen awam dan tentera harus menuntut hak-hak wilayah di Borneo Utara.
  59. Apabila manusia melepaskan usaha untuk mencari keseronokan dengan memuaskan nafsunya dan mengumpul kekayaan, dan menumpukan tenaganya untuk mencari ketuhanan dalam dirinya sendiri, maka dia dikatakan sedang menjalani kehidupan rohani.
  60. Gesaan IBHY terhadap masyarakat Melayu supaya menubuhkan Persatuan Kebangsaan Melayu bagi menyatukan orang-orang Melayu untuk menyelamatkan hak kebangsaaan telah memperlihatkandirinya sebagai pengerak nasionalisme Melayu di Tanah Melayu.
  61. Walaupun sesetengah ahli alkimia dianggap seorang yang mengada-ngada, penipu dan mengaku dirinya pandai, kebanyakan daripada mereka merupakan sekular yang berpengetahuan tinggi dan saintis yang berwibawa seperti Isaac Newton dan Robert Boyle.
  62. Walpole menetapkan bahawa tiada menteri selain daripada dirinya boleh mempunyai sebarang urusan peribadi dengan Raja, dan juga ketika Kabinet bersetuju dengan sesuatu dasar, semua menteri harus mempertahankanya di khalayak ramai atau meletakkan jawatan.
  63. Pada tahun 802 M, Jayavarman II menobatkan dirinya sebagai raja dan menandakan permulaan Empayar Khmer yang mekar selama lebih 600 tahun, membolehkan raja demi raja menakluki sebahagian besar wilayah Asia Tenggara di samping mengaut kuasa dan kekayaan yang teramat.
  64. Semasa tempoh yang singkat di syarikat Edison, Tesla mendapati dirinya telah berjaya mendapat asas yang kukuh untuk bertapak dan selepas perletakan jawatannya telah memberikan ruang kepada beliau untuk menumpukan terhadap kajian mengenai sistem polifasa arus ulang alik.
  65. Kendatipun begini, empat dekad yang berlalu selepas itu menampakkan kegagalan negara baru ini mempertahankan dirinya diserang pemberontak, Perang China-Jepun II, dan Perang Saudara China dimana ahli Kuomintang nasionalis terpaksa bertempur dengan Parti Komunis China Gongchandang.
  66. Jumlah keputusan yang diselesaikan ICJ masih kecil bilangannya, akan tetapi terdapat kesukarelaan menggunakan Mahkamah ini semenjak 1980an, terutama di kalangan negara membangun, meskipun Amerika Syarikat telah mengundurkan dirinya daripada bidang kuasa wajib keatasnya pada tahun 1986.
  67. Meletakkan pedangnya pada kedudukan mudah dihunus menggambarkan rasa syak dan sentiasa bersedia untuk menghunus; dengan itu samaada dia meletakkannya pada sebelah kiri atau sebelah kanan, dan samaada mata bilah diletakkan melengkung kearah atau menjauhi dirinya adalah adab etiquette penting.
  68. Bumi pada dirinya telah dianggap sebagai dibentuk daripada bahan yang mengorbit matahari pada sekitar 4,500 juta tahun yang lalu dan mungkin dihentam oleh sebuah planetesimal yang amat besar sebesar planet Marikh, tidak lama selepas ia dibentuk dan dengan itu, memisahkan bahan Bumi menjadi Bulan.
  69. Adalah dikatakan bahawa kerimasan ini sedikit sebanyak didorong oleh pembacaan obituari pramasa dirinya yang tersilap disiarkan oleh sebuah akhbar Perancis ketika kematian abang Nobel iaitu Ludvig, dan mengecam Alfred sebagai "saudagar maut." Maka dalam wasiatnya, Alfred meninggalkan 94% hartanya kepada penubuhan lima Hadiah:
  70. Persepsi masyarakat pada ketika itu menganggap ahli alkimia adalah pseudosaintis, penipu dan orang yang mengaku dirinya pandai akan sesuatu, yang menguji bagaimana hendak menukar bahan murah kepada emas, mempercayai bahawa Bumi terkandung daripada empat elemen utama iaitu tanah, air, api dan angin, dan menghabiskan masa mereka-reka sesuatu yang ajaib, racun, dan penawar magis.
  71. Abraham Lincoln menyimpan satu salinan Elemen di dalam beg pelananya, dan mengkajinya pada lewat malam; kononnya beliau pernah berkata kepada dirinya sendiri, "Anda tidak akan dapat menjadi Peguam jika anda tidak memahami apa yang mendemonstrasikan cara-cara; dan aku tinggalkan situasi di Springfield, pulang ke rumah bapaku, dan kekal di situ sehingga aku mampu memberi sebarang proposisi dalam enam buku Euclid".
  72. Puncak dari konflik bersenjata tersebut berlaku pada tahun 1986, iaitu ketika Pihak Tentera terpaksa berhadapan dengan pemberontak Bushnegro yang telah bersatu dan menamakan dirinya Jungle Commando.dan satu platun Tentera yang gagl menangkap Ronnie Brunswijk kemudian melakukan pembunuhan terhadap 35 orang Bushnegro di Desa Moiwana Sementara itu, dalam tahun yang sama kumpulan Amerindian juga meningkatkan aksi pemberontakannya.
  73. Maryann Evans (lebih dikenali sebagai George Eliot) memilih untuk hidup "bergelombang dosa" bersama lelaki yang telah berkahwin, sebahagian sebabnya sebagai lambang pemisahan/kebebasan dirinyadari moral kelas pertengahan, tetapi kebebasannya memerlukan dia tidak "disimpan." Novel Charlotte Brontx, Jane Eyre (1848) mewakili pandangan kedua pihak bagi persoalan ini, kerana Rochester, tidak mampu memisahkan dirinya dari isterinya yang tidak waras, cuba memujuk Jane untuk tinggal bersamanya, tetapi ditolak.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...