Saturday 23 July 2016

Contoh Ayat Perkataan "keretapi"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "keretapi" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Pada tahun 1999 sistem keretapi metro atas tanah, 'Skytrain' dibuka secara rasmi.
  2. Peruntukan kewangan yang besar adalah diperlukan untuk membaikpulih sistem keretapi ini.
  3. Lokasi kem keretapi Nairobi dipilih disebabkan kedudukan di tengah antara Mombasa dan Kampala.
  4. Hasil yang banyak membolehkan British menjalankan rancangan pembinaan jalan keretapi dan sebagainya.
  5. Dalam tahun 1830, Liverpool dan Manchester menjadi bandar pertama mempunyai hubungan keretapi antara bandar.
  6. Rangka pembinaan ini masih dapat dilihat dari stesen keretapi yang utama hingga ke lapangan terbang Don Muang.
  7. Malaysia juga pernah mengibarkan bendera Malaysia di Woodland, Singapura dan di stesen keretapi Tanjung Pagar.
  8. Sekiranya menaiki kereta api, anda boleh turun di stesen keretapi Sungai Petani yang terletak di pusat bandar.
  9. Ketiga-tiga jenis sistem keapungan magnet untuk kegunaan keretapi mempunyai kelebihan dan kekurangan tersendiri.
  10. Sejarah Tambak Johor bermula pada tahun 1909 apabila landasan keretapi dari Singapura ke Johor Bahru siap dibina.
  11. Dari sini, keretapi dapat menuju ke Malaysia di selatan dan Chiang Mai dan lain-lain wilayah di utara dan timur laut.
  12. Jarak perjalanan adalah sejauh 600 m dan keretapi tersebut telah "terbang" pada ketinggian 15 mm dari paras landasan.
  13. Pada mulanya di tahun 1909, tambak ini hanya mengandungi sebatang landasan dari stesen keretapi Johor Bahru ke Singapura.
  14. Pembukaan ladang-ladang dan pembinaan landasan keretapi mendorong lebih ramai penduduk berhijrah dan mendiami bandar Kluang.
  15. Pada 16 April 1853, landasan keretapi penumpang sulung di India dibuka untuk menghubungkan Bombay dengan bandar Thane yang berdekatan.
  16. Dengan 4 jam, keretapi laju ini pun akan tiba di Kuala Lumpur dan Seremban, iaitu destinasi terakhir bagi lintasan keretapi Malaysia ini.
  17. Sistem keretapi ini wujud dari tahun 1889 hingga 1925, menghubungkan Jalan Sulaiman di Bandar Maharani dan Sungai Pulai pada jarak 22.5 km.
  18. Bagi mereka yang menggunakan keretapi pula, ramai di antara mereka yang akan memulakan perjalanan dari Hua Lamphong di penghujung selatan Metro.
  19. Perjalanan ke Butterworth dan Padang Besar ialah sepanjang 450 km dari Kuala Lumpur melalui keretapi tren ETS yang hanya menggunakan 3 jam dan 5 jam.
  20. Pada zaman ini, masa keretapi laju ini dijangka 5 jam untuk tiba di Padang Besar di Perlis, iaitu bandar dan negeri terakhir lintasan keretapi Malaysia.
  21. Jadi, jam diambil sampai ke destinasi keretapi laju Malaysia ini adalah serentak dengan jam keretapi laju di China iaitu dari Shanghai ke ibu negaranya.
  22. Jadi, jam diambil sampai ke destinasi terakhir keretapi laju Malaysia ini adalah serentak dengan jam keretapi laju di China iaitu dari Shanghai ke ibu negaranya.
  23. Pada alaf baru ini, perjalanan ke Pulau Pinang dan Padang Besar adalah mengambil masa 1 jam sahaja melalui keretapi berkelajuan pantas boleh capai 140-180km/j ini.
  24. Dengan 4 jam 30 minit, keretapi laju ini pun akan tiba di Kuala Lumpur, Selangor, dan Seremban iaitu bandar dan negeri terakhir lintasan keretapi laju Malaysia ini.
  25. Jadi, jam diambil sampai ke destinasi keretapi laju Malaysia ini adalah serentak dengan jam keretapi laju di China iaitu dari Shanghai ke Beijing yang juga menggunakan 5 jam.
  26. Untuk segala destinasi di bahagian utara dan timur laut, bas akan berangkat dari Northern Bus Terminal di Mo Chit, yang boleh dilawati dengan menggunakan keretapi Skytrain dan Metro.
  27. Sungai Renggam dan Batu Tiga mula berkembang setelah British membina laluan keretapi dari Port Swettenham ke Bukit Kuda di Klang dan menghubungkannya dengan Kuala Lumpur pada tahun 1886.
  28. Pada zaman ini, perjalanan ke Pulau Pianng dan Kuala Lumpur adalah mengambil masa kurang daripada 2 jam sahaja untuk sampai di destinasi melalui keretapi berkelajuan pantas boleh capai 140-160km/j ini.
  29. Perkhidmatan keretapi ini adalah menguntungkan dan telah memudahkan pergerakan penduduk serta barangan di samping menggalakan pertumbuhan ekonomi melalui pembukaan ladang-ladang kelapa di sepanjang koridor rel.
  30. Sebuah sistem keretapi bawah tanah telah dilancarkan pada Julai 2004, yang menyambung stesen keretapi dari utara, Bang Sue ke stesen Hua Lamphong di tengah-tengah bandar, yang melalui kawasan timur bandar Bangkok.
  31. Pada zaman sains dan teknologi ini, perjalanan ke Alor Setar, Pulau Pinang dan Padang Besar ataupun Haadyai dari Arau adalah mengambil masa lebih kurang 1 jam melalui keretapi berkelajuan pantas boleh capai 140-180km/j ini.
  32. Berdasarkan ciri-cirinya sebagai keretapi ringan tempatan, ia adalah terasing daripada jaringan keretapi di tanah Melayu pada waktu itu tetapi terdapat perancangan untuk memanjangkan landasan sehingga ke Batu Pahat pada 1916.
  33. Semasa penjajahan Jepun pula industrinya mula membangun, dengan orang Jepun membina kebanyakan infrustruktur yang menolong membangunkan ekonomi Taiwan dengan pesat, contohnya landasankeretapi yang menghubungkan utara dan selatan Taiwan.
  34. Untuk membuka rantau Barat, kerajaan menaja pembinaan tiga landasan keretapi antara benua, membuka tanah prairi kepada petempatan dengan Akta Tanah Dominion, serta menubuhkan Polis Berkuda Barat Laut untuk menegaskan kekuasaannya terhadap wilayah ini.
  35. Di bawah pemerintahan Sultan Ibrahim, Johor Bahru terus membangun; keretapi lanjutan Semenanjung Malaysia telah siap pada tahun 1909, dan kerja penyelesaian Tambak Johor pada tahun 1923 menghubungkan kereta api dan sistem jalan raya antara Singapura dan Tanah Melayu.
  36. Memandangkan Muar tidak pernah menjadi ibu negeri atau bandar terbesar di Johor, kewujudan rangkaian keretapi eksklusif di Muar setanding dengan sistem LRT pada hari ini, satu kemudahan yang malahan ibukota Kuala Lumpur tidak memilikinya pada waktu itu, adalah pencapaian yang menakjubkan.
  37. Muar adalah satu-satunya bandar di Malaysia yang mempunyai sistem jaringan keretapinya yang tersendiri di masa lampau yang dikenali sebagai Keretapi Kerajaan Muar atau MSR, beroperasi hanya 4 tahun selepas landasan keretapi pertama di negara ini di antara Taiping dan Port Weld dibuka pada 1885.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...