Sunday 17 July 2016

Contoh Ayat Perkataan "hak"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "hak" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Syarikat hak cipta mekanikal di Amerika Syarikat
  2. Pulau Batu Puteh bukan hak Singapura tetapi hak milik Johor.
  3. Ini juga kali pertama kaum wanita Itali diberi hak mengundi.
  4. Bagaimanapun, bangunan ini bukannya hak milik Amerika Syarikat.
  5. Penggunaan pengurusan hak digital yang telah menimbulkan kontroversi.
  6. Junta masih menapis media dan dituduh melakukan pencabulan hak asasi manusia.
  7. Mereka menganggap hukuman mati adalah tindakan yang melanggar hak kemanusiaan.
  8. Perkara 48 menyatakan mengenai kehilangan hak kelayakan sebagai ahli parlimen.
  9. Ayahnya daripada Keluarga Diraja Lancaster naik takhta melalui hak penaklukan.
  10. Sebelum menyertai politik, beliau berkhidmat sebagai peguan hak asasi manusia.
  11. Ia, bagaimanapun tidak membenarkan hak dan kuasa menyingkirkan Perdana Menteri.
  12. Di Amerika Syarikat, hak penggunaan nama aspirin telah dibeli oleh kerajaan A.S.
  13. Rakyat dan kerajaan yang bersuara dan membantah dianggap mendapat hak yang lebih.
  14. Dia juga kerap melanggar hak asasi manusia serta menyokong gerakan anti-perancis.
  15. Paten dikira sebagai hak milik peribadi dan boleh dijual beli dan dipindah milik.
  16. Walaupun fungsinya hanya seremonial saja, ia juga mempunyai hak veto undang-undang.
  17. Masalahnya adalah hak yang diberi adalah untuk perlombongan dan bukannya pertanian.
  18. Ia juga mengambil kira aspek hak penduduk untuk bersama kerajaan yang mereka pilih.
  19. misalnya adalah dianggap seorang yang tidak ganas dan berjuang untuk hak asasi manusia.
  20. Oleh sebab ini, ia tidak lagi menuntut hak pemerintahan di tanah besar China dan Mongolia.
  21. Dengan itu, semua DRM yang didakwakan rosak sebagai kaedah melindungi kawalan hak cipta sah.
  22. Perkara 159 Perlembagaan Malaysia memperuntukkan hak bagaimana perlembagaan Malaysia dipinda.
  23. Namun beliau masih menolak idea memberi hak mengundi kepada kaum kulit hitam di Afrika Selatan.
  24. Melalui dikri kecemasan, beberapa hak asasi demokrasi kemudiannya dibatalkan dengan serta-merta.
  25. Perkara 10 menyatakan mengenai hak warganegara Malaysia dalam bercakap, berhimpun dan berpersatuan.
  26. HRW dan Amnesty International juga telah kritikal terhadap pelanggaran hak asasi manusia di Kashmir.
  27. Keuntungan akan naik sebahagian besarnya dalam musim 2007–08, apabila hak penyiaran media bermula.
  28. Sebagaimana dengan aspirin, Bayer hilang sesetengah hak untuk cap dagangan heroin selepas Perang Dunia II.
  29. Kepulauan Solomon diberi hak untuk pemerintahan sendiri pada tahun 1976 dan kemerdekaan dua tahun kemudian.
  30. Seperti yang dinotakan, banyak pesaing-pesaing DRM menimbangkan "pengurusan hak digital" sebagai tidak padan.
  31. Pada tahun 1920, pergerakan hak wanita menjayakan pindaan perlembagaan yang memberikan hak mengundi kepada wanita.
  32. Ia diadakan dari 9 Jun hingga 9 Julai 2006 di Jerman, yang memenangi hak penganjuran acara itu pada bulan Julai 2000.
  33. Ini menandakan bahawa kerajaan Republik mengakui bahawa hak pemerintahannya terbatas kepada kawasan tahlukannya sahaja.
  34. Penyokong bertengkar pemegang hak cipta perlu menyekat salinan haram kerja mereka untuk memastikan aliran hasil teruskan.
  35. Pada 2 Januari 1976, Solomon diberi hak untuk memerintah dengan sendiri, dan diikuti dengan kemerdekaan pada 7 Julai 1978.
  36. Dengan adanya garisan sempadan, masalah ketentuan hak yang memungkinkan berlakunya sebarang pertikaian tidak akan berlaku.
  37. Bagi masyarakat majoriti Muslim Algeria, mereka tidak diberikan taraf kewarganegaraan Perancis mahupun hak untuk mengundi.
  38. Hingga 2004, mereka menjadi bangsa terkaya di Malaysia dengan penguasaan 40.9 peratus jumlah ekuiti hak milik ekonomi negara.
  39. Pengiktirafan ini juga memberikan sesebuah negara hak untuk memasuki perjanjian dengan negara lain pada peringkat antarabangsa.
  40. Beliau menjalankan pelbagai perubahan, antaranya; memberi hak mengundi kepada kaum wanita dan membebaskan semua tahanan politik.
  41. Sebaliknya, Moldavia, Wallachia dan Transylvania menjadi sebahagian daripada pertuanan Uthmaniyyah, dengan hak autonomi dalaman.
  42. Walaupun demikian, mereka tetap mempertahankan hak mereka di bahagian tenggara Eropah, termasuk pantai barat dan utara Laut Hitam.
  43. Parti tersebut berjaya mendirikan pemerintahan diktator yang rupa-rupanya tidak menyebelahi keadilan politik dan hak asasi manusia.
  44. Kini, bola sepak menjadi satu industri yang lumayan melalui pendapatan hak siaran televisyen dan penjualan tiket di stadium-stadium.
  45. Kerjaya politik Roh sebelum menjadi presiden bertumpukan perjuangan hak asasi manusia untuk bersama golongan siswa di Korea Selatan.
  46. Kedatangan mereka kononnya adalah bagi menuntut pengiktirafan kedaulatan ke atas Sabah dan hak untuk selama-lamanya tinggal di Sabah.
  47. Tanpa disedari oleh sultan-sultan ini ialah semua perjanjian terdahulu yang mengakui hak kedaulatan sultan-sultan Melayu dimansuhkan.
  48. Kejayaan permainan Space Invaders memulakan trend di mana pengeluar konsol cuba untuk mendapatkan hak eksklusif untuk permainan video.
  49. Banyak hak asasi manusia yang diakui dengan jelas sekali, dan langkah-langkah diambil untuk meningkatkan kestabilan kerajaan terpilih.
  50. Golongan kulit hitam telah disisih dan mereka hilang hak mengundi meskipun secara teorinya perlembagaan negara tidak bersifat perkauman.
  51. Tambahan juga, hidup dan manusia merupakan hak Tuhan, dengan itu manusia tidak harus mengambil nyawa manusia kerana ia bukan hak manusia.
  52. Kehadiran mereka adalah disebabkan ingin menuntut pengiktirafan kedaulatan ke atas Sabah dan hak untuk selama-lamanya tinggal di negeri ini.
  53. Badan ini ditubuhkan melalui Konvensyen Hak Asasi Manusia Eropah 1950 untuk mengendalikan kes-kes penindasan dan pencabulan hak asasi manusia.
  54. Republik China juga memerintah Kepulauan Dongsha dan Pulau Taiping yang terdiri daripada Kepulauan Laut China Selatan yang hak milik dipertikai.
  55. Syarikat malahan tidak setanding di rantau tersebut dengan Empayar Mughal yang berkuasa, yang membenarkan hak syarikat berdagang pada tahun 1617.
  56. Orang Cina juga percaya bahawa sesetengah hantu, terutamanya mereka yang mati lemas, membunuh manusia bagi menghalang mereka hak dilahirkan semula.
  57. Persekutuan Tanah Melayu 1948 mengekalkan kedudukan Raja-raja Melayu dan memperketatkan syarat-syarat kerakyatan, serta memberi hak istimewa Melayu.
  58. Komposisi Nationalrat ditentukan setiap lima tahun dengan pilihan raya umum di mana setiap rakyat lebih 16 tahun (sejak 2007) mempunyai hak mengundi.
  59. Walau bagaimanapun, menurut peraturan hak cipta hari ini, nota muzik asal tidak lagi boleh diubah suai sesuka hati tanpa alasan ataupun arahan rasmi.
  60. Pada 7 Jun 1340, Count Willem IV dari Holland memberikan hak bandar raya kepada Rotterdam yang ketika itu mempunyai lebih kurang 2,000 orang penduduk.
  61. Thailand telah menjawab kritikan OIC bahawa pelanggaran hak asasi manusia di wilayah majoriti Muslim Pattani, Yala dan Narathiwat di Thailand selatan.
  62. Sekumpulan pekerja daripada syarikat Mattel Electronics membentuk INTV Corporation dan membeli hak eksklusif untuk konsol permainan video Intellivision.
  63. Reval memperoleh hak Lxbeck pada tahun 1248 dan menggabungi sebuah perikatan kesatuan pekerja perdagangan yang disebut Liga Hansa pada akhir abad ke-13.
  64. Bagi mereka yang menyokong hukuman mati, hukuman mati adalah adil untuk dikenakan kepada mereka yang melanggar hak kehidupan orang lain, yakni pembunuh.
  65. Pada tahun 1583, Gilbert mencuba kali kedua dan kali ini ke pulau Newfoundland di mana dia secara rasmi menuntut pelabuhan St John's sebagai hak British.
  66. New Zealand mengekalkan satu profil yang kuat ke atas perlindungan alam sekitar, hak asasi manusia dan perdagangan bebas, terutamanya di dalam pertanian.
  67. Ini juga memberikan hak kepadanya untuk mengenakan katana meskipun ia biasanya diikat dengan benang bagi mengelakkan katana dihunus dengan tidak sengaja.
  68. Pembesar tempatan, Dato’ Kelana dan Dato’Bandar di Sungai Ujong berebut akan hak memungut cukai dan ketuanan dan penguasaan lombong-lombong tersebut.
  69. Pada 2008, Freedom House menyenaraikan Bulgaria sebagai "bebas", dan memberikannya skor 1 (tertinggi) untuk hak politik serta skor 2 untuk kebebasan awam.
  70. Sehingga 1995, hak diberi untuk memohon perbicaraan diadili juri - juri yang biasanya terdiri dari 7 orang lelaki dan wanita - dalam kesemua kes-kes berat.
  71. Kesatuan Afrika berperanan menjamin demokrasi, hak asasi manusia dan ekonomi yang mapan dengan menamatkan konflik-konflik kemanusiaan di dalam benua Afrika.
  72. Negara-negara di Eropah yang menerima kedaulatan undang-undang dan menjamin hak asasi manusia dan kebebasan rakyatnya dalah dijemput menyertai Majlis Eropah.
  73. Antara hak yang membezakan perhambaan daripada pengabdian (bahasa Inggeris: slavery) adalah hak untuk memperoleh perkahwinan yang sah dari segi undang-undang.
  74. Setelah Decentralisatie Besluit, sebuah rancangan pengagihan kuasa pusat, dilaksanakan pada tahun 1905, gewesten diberi hak autonomi dan Dewan Daerah dibentuk.
  75. Hubungan antara harimau individu agak kompleks, kerana nampaknya harimau tidak mengikuti apa-apa "ketetapan" berkenaan hak kewilayahan dan pencerobohan wilayah.
  76. DRM dienkodkan dalam bahan-bahan digital, dan bertujuan untuk mencegah pelanggaran hak cipta dengan mengehadkan atau melarangkan penyalinan bahan-bahan digital.
  77. Mauritius merupakan sebuah negara demokrasi yang stabil dengan pilihan raya bebas serta rekod hak asasi manusia yang baik berbanding dengan kepulauan yang lain.
  78. Malangnya, pencubaan itu gagal dan Sultan Muhammad Jiwa terpaksa menyerah hak kepada Syarikat dengan hanya bayaran kehormat sebanyak 6,000 dolar Sepanyol setahun.
  79. Pada 1998, orang-orang Albania meratifikasi perlembagaan baru selepas referendum umum, menjamin kekuasaan undang-udang dan perlindungan hak dan kebebasan beragama.
  80. China yang dipilih sebagai tuan rumah menjadi medan kritikan dan tohmahan oleh segelintir ahli politik dan NGO yang menyelar akan rekod hak asasi manusia di China.
  81. Perkara 153 Perlembagaan Malaysia memberi hak kepada Yang di-Pertuan Agong, bertanggungjawab menjaga hak-hak dan keistimewaan orang Melayu dan bumiputera Malaysia.
  82. Paten di Amerika Syarikat memberikan hak secara eklusif untuk membuat, menggunakan atau menjual barang yang diberikan paten di Amerika Syarikat dan wilayah takluknya.
  83. Perbezaan ini kadang-kala boleh memberi kesan negatif seperti isu hak cipta dan kecenderungan penghormatan untuk tafsiran individu dalam satu perincian bahagian muzik.
  84. Ada sesetengah dadah telah dipatenkan, yang mana syarikat tersebut memegang hak milik untuk menghasil dan melesenkan sebatian dadah tersebut untuk tempoh masa tertentu.
  85. Bersih disokongh oleh Majlis Peguam Malaysia dan Suhakam Majlis Perundingan Agama Buddha, Kristian, Hindu, Sikh dan Tao menyokong hak Bersih untuk berhimpun secara aman.
  86. Walaupun mereka berusaha untuk membendung Ku Klux Klan iaitu suatu gerakan yang menentang kaum kulit hitam, ini tidaklah bermakna mereka menyokong hak asasi kulit hitam.
  87. Akhirnya, parti Chun iaitu Parti Keadilan Demokratik, dan ketuanya, Roh Tae-woo mengumumkan Perisytiharan 29 Jun, yang merangkumi hak rakyat memilih presiden secara terus.
  88. Walau bagaimanapun, syarikat Bayaer kehilangan hak cap dagangannya setelah tentera Bersekutu merampas dan menjual aset luar syarikat tersebut selepas Perang Dunia Pertama.
  89. Sebagai balasan terhadap perkembangan ini, pelbagai jenis hak mempunyai tanah diperkenalkan, dengan manusia menuntut jenis milikan berlainan terhadap tanah beberapa kawasan.
  90. Mengikut sumber dari Al Jazeera News, kehadiran tentera Sulu di Lahad Datu adalah disebabkan mereka ingin menuntut pengiktirafan dan hak untuk selama-lamanya tinggal di Sabah.
  91. Rejim tersebut kerap melanggar hak asasi manusia dan membunuh beribu-ribu orang yang dikenali sebagai "desaparecidos" —dalam satu peristiwa yang dipanggil “Perang Kotor”.
  92. Tourx pada umumnya mengejar dasar-dasar ekonomi sosialisme dan menumpaskan tentangan-tentangan serta kebebasan bercakap, tanpa banyak mengambil berat tentang hak asasi manusia.
  93. Borneo Utara telah memperolehi hak pentadbiran sendiri pada 31 Ogos 1963 di Keningau, ia diikuti dengan transisi penggabungan dengan Persekutuan Malaysia pada 16 September 1963.
  94. Teknologi-teknologi pengurusan hak digital cuba mengawal penggunaan media digital dengan menyekatkan kemudahan, penyalinan atau penukaran oleh pengguna kepada format-format lain.
  95. Tujuan DRM ialah memberikan teknikal bermakna untuk menyakinkan bahawa pemegang hak cipta boleh mengekalkan kawalan kandungan mereka dengan menyekatkan penggunaan salinan digital.
  96. Dengan itu, Kim menerima Hadiah Keamanan Nobel "atas usahanya demi demokrasi dan hak asasi manusia di Korea Selatan dan seluruh Asia Timur, khususnya perdamaian dengan Korea Utara."
  97. Perjanjian ini menetapkan pelantikan Gabenor British untuk New Zealand, mengiktiraf pemilikan tanah serta harta kaum Maori untuk dan memberi hak sebagai warga British pada kaum Maori.
  98. Pada tahun 1603, Universiti Oxford diberikan hak untuk melantik dua orang Ahli Parlimen, satu hak yang berlangsung sehingga pembubaran kawasan-kawasan pilihan raya universiti pada tahun 1949.
  99. Selain menawarkan perlindungan konsular oleh Republik Rakyat China kepada pemegang, pasport ini juga menyatakan bahawa pemegangnya mempunyai hak untuk berumah di KRK pengeluar pasport tersebut.
  100. Kini Al Jazeera dilihat sebagai saluran berita yang bersikap optimis dan lebih menekankan kisah-kisah kemanusian dan hak keamanan masyarakat dunia khususnya di bahagian negara-negara timur tengah.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...