Sunday 17 July 2016

Contoh Ayat Perkataan "ibukota"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "ibukota" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Melbourne pernah menjadi ibukota Australia antara 1901 dan 1927.
  2. Dengan penyerangan ini situasi kerajaan tidak terkawal yang mengakibatkan pindahnya ibukota Sriwijaya ke Jambi.
  3. Pada 1902 pada usia hanya 22, Abdul Aziz Ibn Saud menawan semula Riyadh, ibukota moyang dinasti Al-Saud, dari pesaing keluarga Al-Rashid.
  4. Turkmenistan mulai dikenal luas ketika khalifah Ma'mun Ar-Rasyid dari dinasti Bani Abbasiyah memindahkan ibukota kerajaan Khorasan Raya ke Merw.
  5. Sepupu sekaligus menantu Nabi Muhammad iaitu Saidina Ali memindahkan ibukota di Kufah "fi al-Iraq" di mana ia menjadi Khulafa ar-Rasyidin yang ke-4.
  6. Pontianak juga merupakan nama ibukota Provinsi Kalimantan Barat di Indonesia iaitu Kota Pontianak (Ibukota Kalimantan Barat) ada kaitannya dengan hantu puntianak tersebut.
  7. Dua daripada empat ibukota Khurasan kini di Afghanistan, manakala kawasan Kandahar, Zabulistan, Ghazni, Kabulistan, dan Afghanistan membentuk sempadan antara Khorasan dan Hindustan.
  8. Selepas satu suku abad menghalang British dari mendekati, akhirnya negara Dervish itu ditewaskan pada tahun 1920 apabila Britain buat pertama kali di Afrika menggunakan kapal terbang apabila ia mengebom ibukota it bombed the Dervish, Taleex.
  9. Memandangkan Muar tidak pernah menjadi ibu negeri atau bandar terbesar di Johor, kewujudan rangkaian keretapi eksklusif di Muar setanding dengan sistem LRT pada hari ini, satu kemudahan yang malahan ibukota Kuala Lumpur tidak memilikinya pada waktu itu, adalah pencapaian yang menakjubkan.
  10. Palembang merupakan bandar tertua di Indonesia, hal ini didasarkan dari Batu Bersurat Kedukan Bukit yang diketemukan di Bukit Siguntang sebelah barat Kota Palembang, yang menyatakan pembentukan sebuah wanua yang ditafsirkan sebagai kota yang merupakan ibukota Kerajaan Sriwijaya pada tarikh 16 Jun 682 Masihi.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...