Saturday 23 July 2016

Contoh Ayat Perkataan "memperlihatkan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "memperlihatkan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Hasilnya, suku Baba dan Nyonya memperlihatkan campuran budaya Cina dan Melayu yang bersinergi.
  2. Temasya ini memperlihatkan 43 rekod dunia yang baru dan 132 rekod Olimpik yang baru dipecahkan.
  3. Keunggulan sistem elektronik memperlihatkan sistem mekanik ditamatkan pada akhir tahun tersebut.
  4. Zaman kontemporari telah memperlihatkan perkembangan perbendaharaan bahasa pasar dalam Bahasa Malaysia.
  5. Sebagian berpendapat bahwa Sensus Irak 2003 memperlihatkan bahawa orang-orang Sunni sedikit lebih banyak.
  6. KLIA memperlihatkan satu jumlah ciri-ciri reka bentuk moden yang membantu dalam operasi efektif di lapangan terbang.
  7. Akhir dekad 1970-an memperlihatkan kebangkitan mikrokomputer, diikuti dengan rapat oleh komputer peribadi IBM pada tahun 1981.
  8. Cakera imbasan Baird menghasilkan imej berleraian 30 baris yang cukup untuk memperlihatkan muka manusia dari pilin kembar kanta.
  9. Rekaan kasut manek tradisional sering memperlihatkan motif bunga Eropah dan warnanya dipengaruhi oleh tembikar Peranakan dan sarung batik.
  10. Zaman ini memperlihatkan pemasukan penghijrah dengan banyaknya dari Eropah dan Amerika Utara yang menggelar diri sebagai "Shanghighlander".
  11. Semasa pertunjukkan ini juga, Sony memperlihatkan sebanyak 27 permainan video yang dimainkan dalam model prototaip terakhir sebelum pelancaran.
  12. Pada masa yang sama, dalam tahun 1991, nilai kelab telah meningkat di Bursa Saham London dengan nilai sebanyak x47 juta, memperlihatkan kewangannya ke pada umum.
  13. Beliau bukan sekadar memperlihatkan perkembangan bahasa Melayu tersebut melalui karya kesusasteraan malahan juga ia menyedari betapa pentingnya buku nahu bahasa Melayu.
  14. Sejak sekurang-kurangnya seawal 7000 SM, subbenua India memperlihatkan perladangan gandum dan barli, sebagaimana dibuktikan oleh ekskavasi arkeologi di Mehrgarh, Balochistan.
  15. Internet Explorer telah direka bentuk untuk memperlihatkan beraneka jenis laman web serta menyediakan ciri-ciri tertentu dalam sistem pengendalian, termasuk Microsoft Update.
  16. Beliau dan "generasi kedua" ahli-ahli politik Melayu memperlihatkan keperluan untuk mengendalikan ketidaksamaan ekonomi dan sosial yang telah membangkitkan antagonisme perkauman.
  17. Perang itu berakhir dengan pemeteraian Perjanjian Nanjing pada tahun 1842 yang memperlihatkan pelabuhan-pelabuhan persetiaan, termasuk Shanghai, terbuka untuk perdagangan antarabangsa.
  18. Ekonomi yang kecil, pada dasarnya syarikat swasta, terutama berasaskan pertanian, industri berdasarkan pertanian, dan cenderamata, dengan pelancongan dan pembinaan yang memperlihatkan kpentingan tinggi.
  19. Pada Ogos 2 2012, Rodgers memperlihatkan perlawanan saingan pertama sebagai pengurus Liverpool, kemenangan 1-0 menentang FC Gomel dalam UEFA Europa League dan memenangi perlawanan pertama tuan rumah beliau.
  20. Pengiktirafan Majlis Bandaraya Pulau Pinang memperlihatkan penambahan 4 jabatan baru iaitu Jabatan Landskap, Jabatan Warisan, Jabatan Penguatkuasaan dan Jabatan Pengurusan Sisa Pepejal & Permbersihan Awam.
  21. Semasa minggu kedua mogok yang memperlihatkan berdozen-dozen orang dibunuh atau dicederakan dalam tunjuk-tunjuk perasaan di setiap kawasan di negara, Presiden Conte banyak kali bertemu dengan ketua-ketua buruh.
  22. Campur tangan pihak British pada 1874 menyebabkan penyelesaian yang sekurang-kurangnya memperlihatkan tolak ansur, iaitu Sultan dipujuk turun takhta dengan pembayaran pencen supaya waris yang sah boleh dimahkotakan.
  23. Gesaan IBHY terhadap masyarakat Melayu supaya menubuhkan Persatuan Kebangsaan Melayu bagi menyatukan orang-orang Melayu untuk menyelamatkan hak kebangsaaan telah memperlihatkandirinya sebagai pengerak nasionalisme Melayu di Tanah Melayu.
  24. Ia menyatukan kerelatifan khas dan hukum kegravitian semesta Isaac Newton yang memperlihatkan graviti bukan dari sudut daya (sepeti pendapat tradisi) tetapi lebih kepada manifestasi lengkungan masa dan ruang yang dihasilkan oleh jisim-tenaga bagi ruang-masa.
  25. Martabat institusi-institusi British pada abad ke-19 dan pertumbuhan Empayar British memperlihatkan model kerajaan berkabinet British, yang diketuai oleh seorang Perdana Menteri, ditiru secara meluas oleh kedua-dua negara-negara Eropah yang lain serta wilayah-wilayah jajahan British ketika mengembangkan pemerintahan sendiri.
  26. Konflik-konflik ganas yang wujud selepasnya menggabungkan agama dan politik dan memperlihatkan pihak yang menyokong kuasa Paus melawan pihak yang menyokong institusi sekular dan hak kedaulatan mereka membuat keputusan-keputusan dalam negeri, terutama apabila keputusan itu melibatkan agama, di kedua-dua belah mazhab Katolik dan Protestant.
  27. Perjanjian Bogue yang dimeterai pada tahun 1843, serta Perjanjian Wangsia China-Amerika yang dimeterai pada tahun 1844 bersama-sama memperlihatkan negara-negara asing memperoleh hak wilayah asingan di tanah Cina yang berlangsung secara rasmi sehingga 1943 meskipun pada dasarnya, kedua-dua perjanjian ini tidak wujud lagi menjelang akhir dekad 1930-an.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...