Saturday 16 July 2016

Contoh Ayat Perkataan "menyelesaikan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "menyelesaikan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Wang fiat menyelesaikan beberapa masalah wang komoditi.
  2. Kini, terdapat banyak kaedah moden untuk menyelesaikan kamiran.
  3. Maksud ini sering digunakan untuk menyelesaikan suatu persamaan mutlak.
  4. Perancangan bandar lebih baik telah membantu menyelesaikan bebeberapa masalah.
  5. Kamiran menyelesaikan banyak masalah yang gagal diselesaikan dengan pembezaan.
  6. Hasil kajian beliau telah menyelesaikan masalah ketiga dan keempat secara serentak.
  7. Raja Abdullah meminta pertolongan Inggeris untuk menyelesaikan dua masalah tersebut.
  8. Baginya, nahu sesebuah bahasa bukanlah dapat menyelesaikan seratus peratus masalah bahasa.
  9. Majlis Tertinggi UMNO melantik Ghafar selaku ketua perunding untuk menyelesaikan krisis itu.
  10. Casey berikrar untuk mencari jalan dan bekerja keras untuk menyelesaikan krisis antarabangsa.
  11. Quipucamayoc adalah para akauntan Empayar Inca yang mencipta dan menyelesaikan simpulan Quipu.
  12. Sesetengah yang lain mereka dan membina litar elektronik untuk menyelesaikan masalah praktikal.
  13. Pada Pandangannya, satu cara yang paling baik untuk menyelesaikan masalah itu dengan berkompromi.
  14. Sementara itu, kedua-dua pihak juga berusaha untuk menyelesaikan pertikaian sempadan Kelantan-Pattani.
  15. Semasa menyelesaikan permasalahan ini, beliau telah menggunakan kamiran untuk mencari isipadu paraboloid.
  16. Nairobi terus berkembang di bawah pemerintahan British, dan Briton banyak menyelesaikan masalah perbandaran.
  17. Penggunaan dan pembangunan matematik untuk menyelesaikan masalah industri juga disebut "matematik industri".
  18. Kerbau yang ganas itu mati dan rakyat tempatan berjaya menyelesaikan pergelutan tanah dengan cara yang aman.
  19. Bekas Setiausaha Agung PBB Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu Kofi Annan berusaha menyelesaikan kebuntuan politik.
  20. 1800 BC, dimana Papirus Matematik Moscow telah menunjukkan formula untuk menyelesaikan masalah berkaitan piramid.
  21. Akhir sekali papirus Berlin menunjukkan masyarakan Mesir purba mampu menyelesaikan persamaan algebra tertib kedua.
  22. Ia berusaha menyelesaikan hutang dengan menetapkan dasar yang memiskinkan rakyat dan membuat lesu ekonomi Romania.
  23. Pada 2000 Arab Saudi dan Yaman menandatangani persetujuan untuk menyelesaikan pertikaian sempadan mereka yang berpanjangan.
  24. Walau bagaimanapun, algoritma interpolasi masih digunakan dalam sebahagian perisian untuk menyelesaikan persamaan pembezaan.
  25. Pada kira-kira tahun 150 SM, Hipparchus, seorang ahli matematik Yunani, menyusun sebuah jadual untuk menyelesaikan segi tiga.
  26. Ketika berfalsafah, seseorang itu tidak digalakkan untuk merujuk kepada sumber kewibawaan dalam menyelesaikan sesuatu persoalan.
  27. Nama ini akan digunakan sehingga Macedonia dan Greece menyelesaikan pertikaian mereka dan mendapat persetujuan tentang nama Republik ini.
  28. Disebabkan perang saudara, gangguan persatuan sulit Cina, Britain telah dipilih untuk menyelesaikan masalah masalah penduduk Negeri Selat.
  29. Populariti matematik rekreasi merupakan satu lagi petanda keseronokan yang dialami ramai orang dalam menyelesaikan soalan-soalan matematik.
  30. Baginda turut menyatakan rasa keyakinan kepada kepimpinan Perdana Menteri Malaysia Najib Razak untuk menyelesaikan masalah ini dengan baik.
  31. Ada matematik yang hanya relevan dalam bidang yang ia diilhamkan, dan digunakan untuk menyelesaikan masalah lanjutan dalam bidang tersebut.
  32. Teknik pertama yang sistematik dan tersusun dalam menyelesaikan masalah kamiran adalah kaedah penyusutan (exhaustion method) oleh Eudoxus ca.
  33. Orang Iban mempunyai banyak adat-adat asal yang diikuti dalam kehidupan harian dan untuk menyelesaikan isu atau konflik dalam kehidupan mereka.
  34. Untuk rekabentuk dan pembinaan litar elektronik untuk menyelesaikan masalah secara praktikal pula, ia termasuk di dalam bidang kejuruteraan elektronik.
  35. Banyak inisiatif telah diambil untuk mengawankan harimau putih bersama harimau jingga untuk menyelesaikan masalah ini, termasuk mencampurkan subspesies.
  36. Tablet-tablet itu juga merangkumi jadual-jadual pendaraban dan trigonometri, serta kaedah-kaedah untuk menyelesaikan persamaan-persamaan linear dan kuadratik.
  37. Ahli-ahli matematik Mahavira dan Bhaskara, dan ahli matematik Cina Zhu Shijie, menyelesaikan banyak padu, kuartik, kuintik dan persamaan turutan-atas polinomial.
  38. Namun begitu, Suruhanjaya Sempadan menyelesaikan perselisihan pendapat ini apabila mereka menggunakan Nautical Chart untuk mendapatkan pengukuran yang lebih sempurna.
  39. Pada September 2005 sebagai Menteri Luar Negeri, beliau memainkan peranan sebagai menyelesaikan isu senjata nuklear Korea Utara pada Pusingan Keenam di Beijing, China.
  40. Bayaran denda biasanyan dipunyai oleh ketua rumah atau ketua rumah akan membahagikan denda itu kepada ketua-ketua keluarga yang hadir dalam mesyuarat menyelesaikan kes-kes itu.
  41. Pada tahun-tahun awal Penaklukan Peru oleh Sepanyol, pemerintah Sepanyol sering bergantung kepada Quipu untuk menyelesaikan pertikaian bayaran ufti tempatan atau pengeluaran barang.
  42. Kalkulus mempunyai aplikasi yang luas dalam bidang-bidang sains, ekonomi, dan teknikal; serta dapat menyelesaikan pelbagai masalah yang tidak dapat diselesaikan dengan algebra asas.
  43. Setiap Kangchu dipertanggungjawabkan untuk mengawal, membayar sewa bagi kawasan yang dibuka serta menyelesaikan segala masalah yang dihadapi oleh buruh Cina di bawah pengelolaannya.
  44. Bagaimanapun keesokan harinya, Arab Saudi mengumumkan ia menolak kerusi tersebut, menuduh MKPBB mengamalkan "dwistandard" dan kerana gagal menyelesaikan isu penting di Timur Tengah.
  45. Resolusi Majlis Keselamatan PBB 1701 adalah satu resolusi yang bertujuan untuk menyelesaikan konflik Israel-Lubnan 2006.Ia sebulat suara dipersetujui oleh Majlis Keselamatan PBB pada 11 Ogos 2006.
  46. Pada tahun 1961, seorang pengkaji di Makmal Kebangsaan Brookhaven bernama James Powell, telah memikirkan cara untuk menyelesaikan masalah lalulintas dengan pengangkutan yang diapungkan oleh magnet.
  47. Jack Tramiel kemudiannya membeli Atari dan cuba untuk membawa Atari kembali ke pasaran konsol permainan video dengan mengurangkan jumlah staf dan menyelesaikan masalah dalaman dengan undang-undang.
  48. Baginda menyifatkan "demonstrasi jalanan banyak membawa keburukan daripada kebaikan meskipun niat asalnya baik.," dan meminta pihak Bersih supaya menyelesaikan perbalahan dengan kerajaan secara aman.
  49. Kerja geometri orang Yunani, dibiasakan dalam Elements, memberikan rangkanya mengumumkan rumus disebalik penyelesaian masalah tertentu ke dalam lebih sistem menyebutkan dan menyelesaikanpersamaan yang umum.
  50. Persamaan pembezaan yang digunakan bagi menyelesaikan masalah nyata atau sebenar tidak semestinya dapat diselesaikan secara langsung, yakni persamaan-persamaan ini tidak mempunyai penyelesaian bentuk tertutup.
  51. Kerjaya Tesla bermula dengan menyelesaikan masalah kejuruteraan elektrik yang mudah dan kemudiannya dengan pintar dan pantas telah berjaya menyelesaikan masalah kejuruteraan yang paling sukar di dalam syarikat.
  52. Bidang untuk menyelesaikan persamaan berangka yang menyifatkan semua kuantiti boleh ukur bagi satu set benda dipanggil analisis gugusan; ini adalah satu bentuk taksonomi yang dipanggil taksonomi berangka atau taksimetrik.
  53. Bagaimanapun, sekarang komputer digunakan untuk membuktikan teorem dan juga untuk menyelesaikan pengiraan yang terlalu panjang untuk manusia lakukan; bukti pertama untuk teorem empat warna adalah contoh bukti bantuan komputer.
  54. Beliau sedar bahawa sekiranya beliau bertindak demikian pertelagahan sudah tentu akan timbul dan Suruhanjaya Sempadan akan menghadapi jalan buntu bagi menyelesaikan kekusutan berhubung dengan penetapan sempadan Kelantan Petani.
  55. Pada bulan Mei 1991, Kerajaan Sementara telah berjaya menyelesaikan tugasnya, iaitu dengan diselenggarakannya Pemilihan Umum, namun hasilnya tidak sesuai dengan harapan tentera, kerana kemenangan berada di tangan golongan awam.
  56. Kerja-kerja yang tinggal hanyalah menggunakan fizik untuk menerang pemerhatian dalam kimia, menentukan pemalar fizik kepada nilai yang lebih jitu, dan menyelesaikan tiga masalah penting yang bakal melahirkan bidang mekanik kuantum.
  57. Kemakeza cuba menyelesaikan masalah kemerosotoan undang-undang di negara itu, tetapi keadaan huru-hara, pengugutan meluas dan sebuah pasukan polis yang tidak berkesan mengakibatkan kerajaan Solomon untuk meminta bantuan dari luar negara.
  58. Misalnya seorang saintis mungkin akan bertanya "mengapa?" dan meneruskan kajiannya untuk mencari jawapan soalan tersebut tetapi jurutera lebih berminat untuk mengetahui bagaimana untukmenyelesaikan masalah tersebut daripada mengetahui puncanya.
  59. Majlis Perpaduan Negara telah ditubuhkan bagi memastikan keberkesanan MAGERAN, Majlis Perpaduan Negara yang bertanggungjawab untuk membincang dan meneliti isu-isu perpaduan negara serta mencari jalan menyelesaikan masalah masyarakat berbilang kaum.
  60. Sebuah pekali Gini yang rendah menunjukkan edaran yang lebih sama, dengan 0 yang sesuai untuk menyelesaikan persamaan, sedangkan pekali Gini yang lebih tinggi menunjukkan edaran yang lebih merata, dengan 1 berkaitan untuk menyelesaikan ketidaksamaan.
  61. Fungsi-fungsi utamanya adalah untuk menyelesaikan pertikaian undang-undang yang dirujuk kepada ia oleh negara dan memberi pendapat berkenaan persoalan berkait undang-undang yang timbul kepada organ dan agensi yang dibenarkan merujuk kepadanya untuk mendapat jawapan.
  62. Walaupun City hanya memerlukan satu kemenangan menentang pasukan di zon penyingkiran, mereka masih ketinggalan gol di belakang pada akhir masa biasa, yang menyebabkan beberapa pemain United untuk menyelesaikan permainan mereka meraikan dengan kepercayaan bahawa mereka telah memenangi liga.
  63. Pada tahun 1658, Sultan Brunei menyerahkan bahagian utara dan timur Borneo kepada Sultan Sulu atas keberhasilan dalam menyelesaikan sebuah perang saudara yang berlaku di Brunei, tetapi banyak sumber mengatakan Brunei tidak pernah menyerahkan sedikit pun tanah di bahagian Sabah kepada Kesultanan Sulu.
  64. Pada 1983, Dr Mahathir Mohamad meminta beliau membantu menyelesaikan krisis UMNO dengan Istana pada 1983 iaitu apabila Perdana Menteri ingin meminda Article 66 yang menyebut bahawa setiap Rang Undang-Undang yang diluluskan Parlimen akan berkuat kuasa selepas 15 hari setelah dipersembahkan kepada Yang diPertuan Agong.
  65. Brunei dan Malaysia pada 2008 mengumumkan pengakhiran tuntuntan terhdap tanah, untuk menyelesaikan masaalah berkaitan sempadan meritim mereka.Filipina tidak lagi menuntut Sabah.Tuntutan semula tanah Singapore telah menyebabkan ketengangan antara kedua-dua negara, dan pertikaian sempadan laut terjadi dengan Indonesia.
  66. Menurut Senator Mejar Jeneral (B)Dato' Seri Jamil Khir Baharom, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, sebanyak 90 peratus kes-kes melibatkan Mahkamah Syariah berjaya diselesaikan dalam tempoh 12 bulan, sekali gus melenyapkan tuduhan pihak tertentu terhadap institusi itu yang dikatakan lewat menyelesaikan sesuatu kes dan kerap tertangguh.
  67. Di samping itu, kebanyakan orang Mesir pada era ini, dan kebanyakan ahli matematik India, Yunani dan Cina pada alaf SM pertama, biasanya menyelesaikan sebarang penyelesaian dengan gaya geometrik, seperti yang diterangkan pada Moscow dan Papirus Bermatematik Rhind, Sutra-sutra Sulba, Unsur-unsur Euclid, dan Sembilan Bab pada Kesenian Matematik.
  68. Perbezaan utama berbanding cadangan draf asal ialah bahawa 15,000 askar dari Ketenteraan Lubnan mendapat peranan utama dengan angkatan UNIFIL yang diperkasakan dan membantu mereka dalam menguatkuasakan provisi relevan Perjanjian Taif dan resolusi 1559 dan 1680 (diambil pada Mei 17, 2006 yang memanggil Lubnan mempercepatkan gencatan Hizbollah, dan memanggil Syria turut membantu dalam melakukan ini, di samping memanggil Syria menolong menyelesaikan masalah sempadan antara mereka dan Lubnan, iaitu kawasan Shebaa), termasuk gencatan Hizbollah.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...