Saturday 16 July 2016

Contoh Ayat Perkataan "bangun"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "bangun" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Namun artikel ini lucu; Franklin tidak mencadangkan agar orang bangun lebih awal dan tidur lebih cepat.
  2. Di atas kesedaran inilah Orang-orang Melayu telah bangun bersama-sama untuk menentang cadangan pihak British.
  3. Seterusnya, baginda duduk di bawah pokok Bodhi lalu bersumpah dia tidak akan bangun sehingga menemui kebenaran.
  4. Pada tahun 1509, Rom telah menubuhkan sistem Republik selepas rakyat bangun menentang rajanya yang memerintah secara mutlak.
  5. Sesiapa yang bangun dari "Ketiduran Kejahilan" secara langsung yang mengenali alam semula jadi nyata yang sebenar dikenali sebagai Buddha.
  6. Penganut yang mematuhi ajaran Jainisme tidak makan, minum, atau membuat perjalanan selepas matahari terbenam dan sentiasa bangun sebelum matarhari terbit.
  7. Revolusi ini dicetus oleh rakyat Petrograd yang bangun menentang regim Tsar yang zalim dan meneruskan tentangan mereka sehinggalah Tsar Nicholas II turun takhta.
  8. Namun yang nyatanya, peraturan ini sangat tidak popular (terutama disebabkan individu harus bangun dan tidur lebih awal daripada waktu biasanya) sehingga peraturan itu ditarik semula.
  9. justeru British mewujudkan Malayan Union, masyarakat Melayu bangun menentang dan mahukan sistem yang pro-melayu, menolak kemasukan Singapura dan mahukan sistem kewarganegaraan tunggal.
  10. Bagaimanapun, FIFA jatuh bangun semasa Perang Dunia I, dengan banyak pemainnya dihantar untuk berperang dan dengan kemungkinan membuat perjalanan untuk permainan antarbangsa terlalu terhad.
  11. Kemudian, Perdana Menteri Tunku Abdul Rahman bangun dari tempat duduknya dan menerima watikah perlembagaan sebagai lambang penyerahan kuasa pemerintahan sepenuhnya kepada Persekutuan Tanah Melayu.
  12. Bertentangan dengan jangkaan British, penduduk Melayu, yang biasanya bersikap lemah lembut dan sering boleh di arah untuk melakukan itu dan ini telah bangun bersama-sama untuk membantah skim yang baru itu.
  13. Negeri-negeri Melayu yang selama ini terpisah dan tidak bersatu telah bangun bersama-sama, malahan sultan-sultan negeri-negeri Melayu juga turut bersama-sama bergabung dengan rakyat Melayu untuk menentang Malayan Union.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...