Saturday 23 July 2016

Contoh Ayat Perkataan "membenarkan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "membenarkan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Taktik ini membenarkan mereka mara dengan pantas.
  2. Pasaran tidak membenarkan keuntungan bebas risiko.
  3. Pertempuran Marathon membenarkan kebebasan Greek berterusan.
  4. Rusia tidak membenarkan peninjau EUMM untuk memasuki Abkhazia.
  5. Apabila pemilik padang tersebut tidak lagi membenarkan Everton F.C.
  6. Ini membenarkan pentakrifan bukti formal ditentukan tanpa sebarang kesamaran.
  7. Ia, bagaimanapun tidak membenarkan hak dan kuasa menyingkirkan Perdana Menteri.
  8. Ini membenarkan blastosista untuk menerima nutrien yang penting dari wanita itu.
  9. Hal ini, bertujuan untuk membenarkan dinding usus kecil kembung dan penguncupan.
  10. Alatan klasikal yang membenarkan pembinaan geometrik ialah kompas dan baris sisi.
  11. Secara sejarah, kebanyakan masyarakat membenarkan pengamalan poligami yang takat.
  12. Harimau jantan membenarkan harimau betina dan anak-anaknya memakan habuan dahulu.
  13. Undang-undang itu masih membenarkan heroin untuk dipreskripsikan dan dijual sebagai ubat.
  14. Ini membenarkan blastosista mendapatkan pemakanan-pemakanan yang penting daripada wanita.
  15. Baginda meminta Negus Raja Habsyah, untuk membenarkan orang-orang Islam berhijrah ke negaranya.
  16. Sebab Allah tidak membenarkan hambanya ini sebagai germo untuk mencarikan jodoh seorang pelacur.
  17. Sifat ini membenarkan setiap ordinal diwakili sebagai satu set kepada semua ordinal kurang darinya.
  18. Negus mengalu-alukan ketibaan mereka dan tidak membenarkan mereka diserah kepada penguasa di Makkah.
  19. Strukturnya yang kurang padat membenarkan pengikatan RNA polymerase untuk memulakan transkripsi gen.
  20. Terdapat liang pada dinding sel untuk membenarkan pertukaran bahan di luar dengan bahan di dalam sel.
  21. Secara sejagat, kebanyakan masyarakat kini tidak lagi membenarkan poligami sebagai bentuk perkahwinan.
  22. Ruang ini mungkin dikurniai dengan struktur tambahan, membenarkan seorang untuk bertutur tentang jarak.
  23. (Bukaan dikenali sebagai trakhea membenarkan oksigen dari udara untuk meresap secara langsung ke tisu).
  24. Saraf yang tidak cergas sebaliknya akan membenarkan najis tinggal terlalu lama di dalam usus (sembelit)!
  25. Ini bagi membenarkan badan untuk membiasakan diri dengan dadah tersebut dan kesan sampingannya menghilang.
  26. Injap antara atrium dan ventrikel hanya membenarkan aliran darah secara satu hala dari atrium ke ventrikel.
  27. Namun demikian, de Ataxde masih enggan berganjak dan hanya membenarkan Xavier bertolak ke China tanpa Pereira.
  28. Ia menjadikan penghasilan pantas, membenarkan kedai roti menghasilkan roti segar dari awal sekerap tiga kali sehari.
  29. Pope membenarkan pemuda yang miskin ini tinggal dan bekerja di tingkat bawah tanah rumahnya di Elizabeth, New Jersey.
  30. Sejak keakhiran perang ini, kestabilan politik dan bantuan asing telah membenarkan ekonomi negara ini untuk bertumbuh.
  31. Ini adalah sistem bilangan yang termaju di dunia dan membenarkan pengiraan diangkutkan pada suan pan atau sempoa Cina.
  32. Namun Islam tetap membenarkan manusia untuk menghormati sesuatu kawasan selagi adatnya masih selari dengan etika Islam.
  33. Dengan penyatuan kedua jajahan ini, ia membenarkan sistem saliran pusat dan pengaliran perdagangan sepanjang sungai Nil.
  34. Hanya Nanyang Siang Pau menggunakan tulisan ringkas sepenuhnya, tetapi membenarkan iklan-iklan dalam tulisan tradisional.
  35. Keadaan belum menjadi tenang sama ada bertukar undang-undang akan berubah membenarkan Puteri Aiko sebelum menjadi maharani.
  36. Kesimpulannya, terdapat khilaf didalam permasalahan ini dimana 3 Imam mazhab tidak membenarkan Imam dikalangan kanak-kanak.
  37. Palace menduduki tempat kesepuluh membenarkan mereka untuk menjadi ahli pengasas Liga Perdana Inggeris pada musim 1992–93.
  38. Menurut Bank Negara, Malaysia membenarkan ringgit untuk ditukarkan dalam apungan terurus berbanding beberapa mata wang utama.
  39. Tentera Jepun turut menggunakan infantri berbasikal dan kereta kebal ringan, yang membenarkan pergerakan pantas melalui hutan.
  40. Persaingan kemudian antara Francis dan Charles membenarkan Henry untuk bertindak sebagai pendamai antara kedua-dua mereka itu.
  41. Pemahaman yang baik terhadap tumbuh-tumbuhan adalah penting untuk masa hadapan manusia kerana tumbuh-tumbuhan membenarkan kita:
  42. Artikel 31 dalam Perlembagaan Republik Rakyat China membenarkan Kongres Rakyat Negara untuk menubuhkan Kawasan Pentadbiran Khas.
  43. Marathon, sekurang-kurangnya, membenarkan pihak Greek bagi menyedari bahawa mereka berpeluang untuk berjaya untuk kali keduanya.
  44. Ini membenarkan Yamashita untuk mengenepikan Briigade ke-22 di Garis Jurong, dan juga Division India ke-11 di pengkalan tentera laut.
  45. Dengan itu, serangga biasanya tidak menyingkir air bersama-sama najis mereka, fakta yang membenarkan mereka menyimpan air di dalam badan.
  46. Ia juga membenarkan pembakar roti untuk menggunakan hanya ibu roti minima, yang dahulunya sukar dan mahal semasa mula-mula diperkenalkan.
  47. Artikel 26-29 daripada statut membenarkan Mahkamah membentuk kamar-kamar yang lebih kecil, dengan tiga atau lima hakim, untuk mendengar kes.
  48. ketumpatan yang unik membenarkan pembentukan persekitaran berstratum yang akhirnya mengawal ciri-ciri kimia dan biologi persekitaran akuatik.
  49. Tumbuh-tumbuhan menghasilkan oksigen, makanan, gentian, bahan api, dan ubat yang membenarkan bentuk-bentuk hidup yang lebih tinggi untuk wujud.
  50. Pemerhatian susulan telah dilakukan untuk membuat satu penilaian awal mengenai orbit Eris, yang membenarkan penganggaran jarak objek itu dibuat.
  51. Umpamanya, China berubah daripada membenarkan poligami untuk menyokong hanya monogami dalam Akta Perkahwinan 1953 selepas pemberontakan komunis.
  52. Sewaktu ovum menjadi matang, folikel serta dinding ovari akan pecah dan membenarkan ovum melepaskan diri untuk kemasukan ke dalam salur falopia.
  53. Syarikat malahan tidak setanding di rantau tersebut dengan Empayar Mughal yang berkuasa, yang membenarkan hak syarikat berdagang pada tahun 1617.
  54. Di samping itu, Zimbabwe tidak membenarkan sayap militari ANC beroperasi di negara tersebut, meskipun membantah dasar aparteid di Afrika Selatan.
  55. Tahanan politik ini ditahan dibawah Akta Keselamatan Dalam Negeri yang membenarkan penahanan tanpa bicara, sama ada orang itu bersalah atau tidak.
  56. Sewaktu beliau berkuasa, Botha membenarkan perkahwinan berlainan bangsa dan juga memberi kebebasan berparti politik kepada kaum bukan kulit putih.
  57. Pada tahun 1480, Ivan III akhirnya membebaskan orang-orang Rusia daripada penguasaan orang Tatar, dan membenarkan Moscow menjadi pusat kuasa di Rusia.
  58. Hampagas tinggi hingga amat tinggi menghapuskan halangan udara, membenarkan pancaran zarah untuk meletakkan atau menghilangkan bahan tanpa pencemaran.
  59. Sesetengah bakteria berupaya untuk membentukkan endospora yang membenarkan bakteria untuk hidup dalam tekanan persekitaran dan kimia yang keterlaluan.
  60. Terdapat satu rangkaian 8 seismograf di sekeliling gunung tersebut, membenarkan ahli vulkanologi untuk menentukan secara tepat pusat gegaran dan gempa.
  61. Tambahan pula, mereka mengeji pendatang-pendatang Cina yang baru, dan mempunyai kelab tersendiri yang tidak membenarkan pendatang-pendatang Cina masuk.
  62. Bagaimanapun perubahan ini membenarkan kapal selam untuk bersembunyi dari meriam kapal pembinasa dan menghampiri pada jarak torpedo ketika di bawah air.
  63. Kebanyakan loteri di Malaysia membenarkan pembeli memilih sendiri nombor tiket, menyebabkan kebarangkalian untuk mempunyai lebih daripada seorang pemenang.
  64. Dadah halusinogen diharamkan di kebanyakan negara tetapi sesetengah negara atau masyarakat membenarkan pengambilan dadah halusinogen untuk tujuan tertentu.
  65. Di Indonesia masih ada penganut Ilmu harimau yang dapat membenarkan dirinya berubah jadi harimau dan pemilik nya juga rata-rata mempunyai pendamping harimau.
  66. Ini membolehkan Milan berada dalam tempat pertama dalam semua undian Eropah, dan membenarkan Milan mengelak kelab besar Eropah yang lain dalam kejohanan UEFA.
  67. Sistem koordinat geografi membenarkan setiap lokasi di dunia ditentukan oleh tiga koordinat dalam sistem koordinat sfera yang dijajarkan dengan paksi putar Bumi.
  68. Kaedah Haber-Bosch untuk mensintesis ammonium nitrat merupakan suatu pencapaian yang cemerlang dan membenarkan hasil tanaman untuk mengatasi kekangan yang dahulu.
  69. Kebanyakan bahasa ini telah pupus dan terdapat kemungkinan besar bahawa bahasa-bahasa ini tidak akan diketahui dengan cukup mendalam untuk membenarkan pengelasan.
  70. Suatu perjanjian telah ditandatangani antara Syarikat Afrika Selatan British dengan Raja Lobengula pada 1888 untuk membenarkan syarikat ini melombong emas di sini.
  71. Pembakar roti sekeliling dunia dengan cepat menggunakan ibu roti bagi memudahkan penghasilan roti, dengan itu membenarkan lebih ruang bagi masa kedai roti beroperasi.
  72. Gunung berapi adalah bukaan, atau rekahan, pada permukaan atau kerak Bumi, yang membenarkan gas, abu, dan batu cair yang panas bebas jauh di dalam bawah permukaan bumi.
  73. Pada 1814, Norway menentang diserahkan kepada Sweden dan membentuk Perlembagaan baru.Lalu Sweden menyerang Norway dan membenarkan Norway dengan janji menerima raja Sweden.
  74. Tetapi ulama dikalangan Syafie dan salaf membenarkan Imam dikalangan kanak-kanak, dengan syarat mereka mempunyai ilmu pengetahuan yang baik mengenai solat dan baik bacaan solatnya.
  75. Penggunaan Opium memuncak pada abad ke-19 setelah Britain dan beberapa kuasa barat mendesak China untuk membenarkan opium diimport daripada India dan beberapa negara Asia yang lain.
  76. Dilaporkan bahawa Miltiades memberitahu bahawa dengan membenarkan pengepungan pihak Parsi, ia akan memutuskan Athens dari bantuan Sparta dan turut meningkatkan peluang pengkhianatan.
  77. Di atas permukaan tanah, batang pokok memberikan ketinggian untuk membenarkan cabang dan ranting berdaun memperolehi kelebihan berbanding tumbuhan lain untuk mendapatkan cahaya matahari.
  78. Abdomen dan sefalotoraks dihubungkan oleh pinggan yang halus dikenali sebagai pedikel atau somit pragenital, satu ciri yang membenarkan labah-labah menggerakkan abdomennya pada semua arah.
  79. Biasanya hanya aliran mafik akan meletus sebagai pāhoehoe, disebabkan ia sering meletus pada suhu lebih tinggi atau mempunyai kandungan kimia yang membenarkan ia mengalir dengan lebih cair.
  80. Bagaimanapun permintaan ini tidak dapat ditunaikan dan Sultan Johor telah membenarkan orang-orang Negeri Sembilan ini mencari anak raja dari negeri lain untuk dipertuankan di Negeri Sembilan.
  81. Poligami biasanya mengambil bentuk poligini (seorang lelaki mempunyai banyak isteri), tetapi sebilangan masyarakat yang amat kecil membenarkan poliandri (seorang perempuan mempunyai banyak suami).
  82. Sejak ISSN menggunakan pada keseluruhan majalah sebuah pengenal baru, Pengenal Benda Siri dan Sumbangan, telah dibina di atasnya untuk membenarkan jilid khas, rencana, atau komponen berkenalan lain.
  83. Misalnya Islam mengharamkan pengambilan minuman beralkohol atau arak, dan semua agama yang lain mengutuk penggunaan dadah untuk tujuan rekreasi, meskipun membenarkan pengambilan arak dan rokok tembakau.
  84. Hal ini disebabkan Parlimen Jepun masih belum memutuskan sama ada akan menggubal peraturan baru bagi membenarkan seorang perempuan, iaitu anak tunggal Putera Makhota Naruhito, Puteri Aiko menaiki takhta.
  85. Hikmahnya dilewatkan sedikit solat sunat Aidilfitri pula adalah bagi membenarkan peluang bagi mereka yang belum membayar zakat menunaikan kewajipan mereka dan disunatkan makan dahulu sebelum pergi ke masjid.
  86. Pihak Jepun juga menggunakan infantri berbasikal dan kereta kebal ringan, yang membenarkan pergerakan pantas pasukan mereka melalui darat dan melalui muka bumi yang diselitupi hutan hujan tropika yang tebal.
  87. Namun akhirnya, Kerajaan negeri menerusi Majlis Bandaraya Kuching Selatan membenarkan perhimpunan BERSIH 4.0 diadakan di padang Song Kheng Hai dengan syarat penganjur mesti memastikan ia berlangsung secara aman.
  88. Sistem ini membenarkan mana-mana pihak dalam satu kes perbalahan untuk mencalonkan satu hakim pilihan mereka, jika tiada hakim yang berwarganegara negara-negara dalam pertikaian terbabit membicarakan kes berkenaan.
  89. Pada tahun 2013, Konfederasi Bola Sepak Asia membuat cadangan untuk mengembalikan semula perlawanan akhir timbal balas dan membenarkan terbaik dua puluh tiga ahli persatuan yang memenuhi Kriteria ACL untuk bersaing.
  90. Padang Old Trafford telah di bom pada Perang Dunia Kedua, menyebabkan kelab ini meminta ikhsan dari jiran terdekat mereka Manchester City, yang mana membenarkan mereka untuk menggunakan padang di Maine Road untuk seketika.
  91. Tambahan lagi, dwilapisan tidak dapat ditembusi oleh ion-ion, lantas membenarkan sel-sel untuk mengawal kepekatan garam dan tahap pH dengan mengepam ion merentasi membrannya menggunakan protein-protein yang dinamakan pam ion.
  92. In pastinya menggandakan kemarahan penduduk awam Amerika dan membenarkan AMerika Syarikat untuk menningkatkan sokongannya terhadap United Kingdom, yang melewatkan sedikit tempoh tindak balas Amerika keatas kekalahan di Pasifik.
  93. Apabila Massachusetts negeri yang diwakili Kerry membenarkan perkahwinan sejenis, ia menyebabkan berlaku perpecahan pendapat di kalangan mereka yang berfahaman liberal dan konservatif dalam Demokratik dan parti bebas yang lain.
  94. Cunnilingus mudah digandingkan dengan mainan jari atau permainan seks ke dalam faraj, yang membenarkan rangsangan serentak titik G, atau ke dalam anus, yang mana sahaja banyak wanita mendapati menghasilkan sensasi yang tergigih.
  95. IE8 menyediakan sokongan untuk Accelerators yang membenarkan pembukaan aplikasi web tanpa perlu mengemudi kepadanya, dan WebSlices yang membolehkan sebahagian halaman dilanggani dan dipantau dari Favorites Bar yang diperbaharui.
  96. Berikutan perang itu, kerajaan British membenarkan Singapura mengadakan pilihan raya umum pertamanya pada tahun 1955, yang dimenangi oleh calon pro-kemerdekaan, David Marshall, ketua parti Barisan Buruh yang menjadi Ketua Menteri.
  97. Ia membenarkan siisteri memohon perceraian sekiranya sisuami melanggar mana-mana syarat yang terdapat dalam taklik tersebut, misalnya, jika dia tidak membayar nafkah, atau sisuami menyebabkan kemudaratan dengan mencederakan isteri.
  98. Dalam invertebrata, protin pembawa oksigen terlarut bebas dalam darah; dalam vertebrata protin pembawa oksigen terkandung dalam sel darah merah khusus, membenarkan kepekatan lebih pewarna pernafasan tanpa peningkat kepekatan darah.
  99. Hanya persamaan kebezaan yang teringkas membenarkan penyelesaian yang diberi oleh formula-formula yang tidak tersirat; itupun, sesetengah ciri-ciri penyelesaian persamaan kebezaan tertentu boleh ditentukan tanpa mencari bentuk tepatnya.
  100. Ia bagaimanapun tidak membenarkan dua genera dalam alam yang sama untuk berkongsi nama; ini menjelaskan kenapa platypus dipanggil Ornithorhynchus--"platypus" merupakan pilihan asal, tetapi nama tersebut telahpun diberikan kepada invertebrata jarang.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...