Saturday 16 July 2016

Contoh Ayat Perkataan "vokal"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "vokal" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Sebutan vokal bahasa Jepun seakan-akan bahasa Melayu.
  2. Vokal panjang kira-kira dua kali ganda kepanjangan vokal pendek.
  3. Qoppa menotakan satu alofon dari Kappa sebelum satu vokal belakang.
  4. Bahasa Jepun mempunyai 5 huruf vokal iaitu /a/, /i/, /u/, /e/, dan /o/.
  5. Setiap ton ditandai dengan tanda diakritik di atas huruf vokal bukan medial.
  6. Terdapat 2 sebutan vokal yang diwakili oleh huruf "e", iaitu [e, É›] dan [É™].
  7. Ini termasuk membubuh penanda vokal pada kedua-dua belah kiri dan kanan konsonan.
  8. Sejak penciptannya, penyusunan huruf vokal dan konsonan kebanyakannya dikekalkan bentuknya.
  9. Pengecualian kepada hukum ini ditandai dengan membubuh tanda akut pada huruf vokal yang ditekankan.
  10. Terdapat lebih kurang 11 bunyi vokal dan 35 konsonan dalam bahasa HindÄ« baku, seperti yang berikut:
  11. Seorang penyanyi latar belakang yang berusia 19 tahun ini telah menyediakan vokal untuk watak utama S.
  12. Peraturan bagi menentukan pada bunyi vokal yang mana tanda nada hendaklah dibubuh adalah seperti berikut:
  13. Bunyi-bunyi vokal dan konsonan saling bergabung untuk membentuk 216 gugusan aksara, menjadikannya sejumlah 247 aksara.
  14. Pada faktanya kebanyakan huruf yang mengandungi vokal dipemerolehan unggulnya dari Greek, meskipun terdapat pengecualian.
  15. Setiap konsonan yang ditunjukkan ini dianggap sebagai diikuti vokal neutral schwa (/É™/), dan dinamakan dalam jadual sedemikan.
  16. Dimana ωυ telah diattikkan, ia selalu dipisah kepada dua vokal suku kata berasingan ([ɔː.y]), maka itu transkripsi Latin ōy.
  17. Beliau merupakan seorang tokoh politik yang bersifat vokal berhubung isu-isu antarabangsa sehingga ada yang mencetuskan kontroversi.
  18. Ia adalah huruf pertama dalam makna sempit, yakni, sebuah sistem tulisan mengunakan simbol terasing untuk setiap vokal dan konsonan dengan sama.
  19. Satu pengubahsuaian kecil dilakukan pada tahun 1993, melibatkan penambahan vokal tengah-tengah serta penanggalan simbol bagi bunyi implosif tanpa suara.
  20. Diftong pula biasanya disebut kira-kira 1.5 kali panjangnya berbanding vokal pendek, meskipun kebanyakan buku teks nahu mengelaskan mereka bersama vokal panjang.
  21. Perubahan paling penting dalam huruf Greek, adalah pengambilan dari abjad Phoenicia, adalah pengenalan dari vokal bertulis, tanpa dimana Greek — tidak seperti Phoenicia — tidak difahami.
  22. Vokal-vokal ini dikelaskan kepada vokal pendek (kuṟil) dan panjang (neá¹­il) (lima bunyi vokal bagi setiap kelas) serta dua diftong, /ai/ dan /au/, dan tiga vokal "dipendekkan" (kuṟṟiyal).
  23. Tanda akut sering digugurkan dalam huruf besar (melalui amalan yang berleluasa pada zaman awal komputer apabila hanya huruf vokal kecil mempunyai tanda berkenaan), meskipun ditegah oleh pihak RAE.
  24. Sepertilah skrip Indic yang lain, semua konsonan mempunyai bunyi vokal a dalaman yang, dalam bahasa Tamil, digugurkan dengan membubuh titik di atas bergelar puḷḷi, pada aksara konsonan terbabit.
  25. Sesuatu perkataan Sepanyol yang biasa menekankan suku kata kedua terakhir jika berakhir dengan huruf vokal (tidak termasuk y) atau dengan huruf konsonan n atau s; jika tidak maka suku kata terakhirlah yang ditekankan.
  26. Kebanyakan buku-buku di China mencampuri fon, dengan vokal bertanda nada dikemukakan dalam fon yang berbeza dengan huruf-huruf lain, suatu amalan yang sering menimbulkan penampilan yang kurang menyenangkan mata bag teks pinyin.
  27. Ketiga-tiga kategori ini kemudian dibahagikan kepada bahagian yang lebih kecil: huruf dibahagikan kepada vokal and konsonan, manakala diakritik dan suprasegmental dibahagikan menurut pelambangan artikulasi, phonasi, ton, intonasi, atau penekanan.
  28. Bunyi-bunyi vokal bahasa Hindi, amsing-masing besertakan simbol Devanagari tunggal, tanda diakritik dengan huruf konsonan प (p), sebutan (vokal itu sendiri serta vokal yang menyusuli /p/) dalam IPA, simbol IAST yang setara dan bunyi yang setara dalam bahasa Melayu (melainkan dinyatakan) adalah seperti beikut:
  29. Dalam kes-kes yang jarang, "u" ditulis dengan tanda diaeresis apabila ditulis di antara "g" dan satu huruf vokal hadapan ("e" atau "i"), untuk menandakan bahawa huruf "u" itu mesti disebut, dan bukannya bisu seperti biasa (cth., cigxexa, "stork", disebut /θ̟iˈɰweɲa/; jika ditulis sebagai ciguexa, maka sebutannya /θ̟iˈɰeɲa/).
  30. Manakala dalam keluarga Semitik Barat lebih awal dari tulisan (Phoenicia, Ibrani, Moabite etc.) satu tanda berdiri untuk bunyi satu yang sejenis, satu "konsonan" tambah vokal tidak dispesifikasikan atau tiada vokal, huruf Greek membahagikan tanda ini kepada dua kategori, konsonan ("benda yang berbunyi sepanjang") dan vokal dan menambahkan peraturan ejaan revolusi yakni tanda dari kategori pertama harus selalu dilayakkan oleh tanda dari kategori kedua.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...