Saturday 16 July 2016

Contoh Ayat Perkataan "bersama-sama"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "bersama-sama" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Mereka menjadi sebahagian penghuni di bumi bersama-sama dengan manusia.
  2. Seterusnya pada 1963 ia bersama-sama Sabah bergabung ke dalam Malaysia.
  3. Hang Li Po tiba di Melaka pada tahun 1458 bersama-sama 500 orang pengiring.
  4. St Peter's Square adalah biasanya diawasi secara bersama-sama oleh keduanya.
  5. Struktur algebra, bersama-sama dengan hormofisme, membentuk kategori-kategori.
  6. Masa Archaeozoic dan Proterozoic bersama-sama dikenal sebagai masa prakambrium.
  7. Masa Arkeozoikum dan Proterozoikum bersama-sama dikenal sebagai masa pra-kambrium.
  8. (Kedua-dua Mac OS dan iLife dibekalkan secara bersama-sama dengan semua jualan Mac).
  9. Gas ini terperangkap di dalam lapisan-lapisan bumi, biasanya bersama-sama petroleum.
  10. Kemudian, tujuh juara kumpulan bersama-sama dengan juara bertahan layak ke suku akhir.
  11. Pengeluaran limau telah menjadi industri utama bersama-sama dengan Hummingbird Highway.
  12. England bersama-sama dengan Scotland, Wales dan Ireland Utara membentuk United Kingdom.
  13. Nemertea, Sipuncula dan lofofor ini asalnya digolongkan bersama-sama sebagai lofoforat.
  14. Internet menewarkan laman web yang memaparkan teks bersama-sama dengan visual dan audio.
  15. Presiden dipilih setiap lima tahun dan timbalan presiden dipilih bersama-sama dengan presiden.
  16. Ia jatuh kepada tujuh negara-negara Eropah untuk mengikat bersama-sama membentuk persatuan ini.
  17. Mahathir menjadi buruk kerana beliau menyokong "Team B" bersama-sama dengan Tunku Abdul Rahman.
  18. Tahun 1906, Perancis dan Inggeris Raya bersetuju untuk bersama-sama menguruskan pulau-pulau ini.
  19. Mulai tahun 1984 kejohanan ini diadakan setiap 2 tahun dan diadakan bersama-sama dengan Piala Uber.
  20. Oksigen merupakan satu unsur penting tubuh manusia, bersama-sama dengan hidrogen, karbon dan nitrogen.
  21. Yang lain kini dikelaskan bersama-sama dengan heterokon dan Amoebozoa (yang tidak mempunyai dinding sel).
  22. Ahli majlis tempatan dipilih oleh pilihan raya sivil, yang diadakan bersama-sama dengan pilihan raya umum.
  23. Negeri Sembilan, bersama-sama dengan tujuh daerahnya meliputi keluasan 6,645 km persegi atau 664,591 hektar.
  24. Di atas kesedaran inilah Orang-orang Melayu telah bangun bersama-sama untuk menentang cadangan pihak British.
  25. APMM mempamerkan bot Kilat dan Petir bersama-sama dengan mereka Agusta Westland, Dauphin dan Pesawat Bombardier.
  26. Elit ekonomi, berdasarkan pertanian dan beberapa perlombongan, menguasai negeri ini bersama-sama dengan tentera.
  27. coli tinggal bersama-sama dengan hidrogen memakan organisma seperti bakteria-methanogen atau mengurangkan sulfat.
  28. Selepas bertempur selama 14 hari, Kor Ke-III, bersama-sama pasukan British lain, menyerah diri pada 15 Februari 1942.
  29. Kedua-dua bekas musuh itu bersama-sama menumpaskan angkatan pemberontak Li Zicheng dalam pertempuran pada 27 Mei 1644.
  30. Kerajaan ini bersama-sama dengan Kerajaan Kedah Tua berkemungkinan merupakan kerajaan yang paling awal di Tanah Melayu.
  31. Pada 17 April 1552, Francis Xavier bersama-sama dengan Diego Pereira bertolak dari Goa ke China di atas kapal Santa Cruz.
  32. Rangka tersebut yang dikenali sebaga rang undang-undang kemudiannya dikaji dan dibincang bersama-sama oleh Jemaah Menteri.
  33. Dalam bidang pertanian, buah merupakan ovari yang telah masak, bersama-sama dengan bijinya dari sesebuah pokok yang berbunga.
  34. Arroyo menyertai masyarakat sivil, dan bersama-sama dengan ramai orang Filipina, mendesak Presiden Estrada meletakkan jawatan.
  35. Dua sungai yang terakhir itu mengalir bersama-sama sebelum bertemu dengan Lautan Atlantik untuk membentuk muara Rio de la Plata.
  36. Jika baginda tidak bersetuju, rang undang-undang itu akan dikembalikan ke parlimen bersama-sama dengan beberapa cadangan pindaan.
  37. Kemudian, pada tahun 1946, ia menjadi salah satu Negeri Selat (Straits Settlement), bersama-sama dengan Singapura dan Pulau Pinang.
  38. Pada 6 Mac 2008, DualShock 3 versi perak satin telah dikeluarkan di Jepun, juga bersama-sama dengan model konsol berwarna yang sama.
  39. Di Semenanjung Malaysia terdapat juga banyak penganut agama Buddha dan Kristian daripada berbilang mazhab, bersama-sama orang Hindu.
  40. Pulau-pulau utamanya ialah Tortola, Virgin Gorda, Anegada dan Jost Van Dyke bersama-sama dengan lebih 50 buah pulau-pulau kecil lain.
  41. Tetapi pada tahun 1679, Laksamana Tun Abdul Jamil mengupah askar upahan Bugis untuk bersama-sama dengan tentera Johor menentang Jambi.
  42. Pada 8 Julai 2004, Steven Gerrard, bersama-sama sahabat baik Jamie Carragher menandatangani perlanjutan kontrak mereka dengan Liverpool.
  43. Dengan itu, serangga biasanya tidak menyingkir air bersama-sama najis mereka, fakta yang membenarkan mereka menyimpan air di dalam badan.
  44. Kesemua itu, bersama-sama dengan rekaan penggiliran tanaman sistem tiga petak dan bajak sepak, mempertingkat kecekapan pertanian dengan ketara.
  45. Tempoh perjawatan Perdana Menteri Pitt Lebih Muda pada tempoh perang, bersama-sama dengan penyakit jiwa George III, mengukuhkan kuasa jawatan ini.
  46. Akhirnya, pada 21 Disember 1991, Kyrgyzstan memasuki secara rasmi Komanwel Negara Merdeka bersama-sama dengan empat Republik Asia Tengah yang lain.
  47. Kelantan menjadi sebahagian Persekutuan Tanah Melayu pada 1 Februari 1948 dan bersama-sama dengan negeri lain, mencapai kemerdekaan pada 31 Ogos 1957.
  48. Banyak kilang dipindahkan, bersama-sama dengan kebanyakan kerajaan, dan dari 20 Oktober, bandar raya Moscow diisytiharkan sebagai di bawah pengepungan.
  49. Pada tahun 1998, El Salvador menjadi salah satu daripada 3 negara dunia di mana pengguguran haram tanpa kecuali, bersama-sama dengan Chile dan Nicaragua.
  50. Teori matematik persamaan pembezaan mula dibangunkan bersama-sama dengan sains, di mana persamaan telah berasal dan di mana keputusan dijumpai permohonan.
  51. Beliau kemudiannya dipersalahkan selepas Rangers dibolosi gol pada final Piala Scotland 1969, dan beliau dipaksa bermain bersama-sama pasukan junior kelab.
  52. Pada 1826, negeri Pulau Pinang, bersama-sama dengan Melaka dan Singapura, menjadi sebahagian Kawasan Penempatan Selat di bawah pentadbiran British di India.
  53. Dia dituduh bersubahat membunuh Residen British di Perak, dan bersama-sama bapa mentuanya Laksamana Mohamad Amin telah dibuang negeri ke Kepulauan Seychelles.
  54. Pajakan ini berterusan sehinggalah Sabah mengecapi kemerdekaan bersama Malaysia pada tahun 1963, bersama-sama dengan Singapura, Sarawak dan Semenanjung Malaysia.
  55. Selama dua tahun selepas Henry naik takhta, Richard Fox, Biskop Winchester serta Lord Mohor Privi, bersama-sama dengan William Warham menguasai hal-ehwal negara.
  56. Pada 2009, kerajaan memutuskan bahawa bermula 2010, Hari Malaysia 16 September disambut sebagai cuti umum persekutuan bersama-sama dengan Hari Merdeka pada 31 Ogos.
  57. Ia merangkumi 185 negara anggota PBB (antara 193), bersama-sama dengan Hong Kong (Kawasan Pentadbiran Khas China) dan wilayah-wilayah yang diperintah oleh Palestin.
  58. Kitab Yosua mengisahkan demikian: "Demikianlah Rahab, perempuan sundal itu dan keluarganya serta semua orang yang bersama-sama dengan dia dibiarkan hidup oleh Yosua.
  59. Sebelum bercerai dengan Trevorrow, pada tahun 1961, Tunku Mahmud mengahwini Tengku Zanariah dari kerabat diraja Kelantan, lalu bersama-sama memputerakan enam anakanda.
  60. Tanpa disangka-sangka, Michael Schumacher dan Ferrari bersama-sama memenangi lima kejuaraan pemandu dan enam kejuaraan pengeluar berturut-turut antara 1999 hingga 2004.
  61. Xavier bersama-sama dengan pengasas-pengasas Tarikat Jesuit ini bertolak ke kota Venice, Itali di mana mereka telah ditahbiskan sebagai paderi Katolik pada 24 Jun 1537.
  62. Pada akhir musim 2005-2006, penyerang utama United, Ruud van Nistelrooy, telah meninggalkan kelab untuk bersama-sama Real Madrid, kerana a berbalah dengan Alex Ferguson.
  63. Sebenarnya, kulat kini dianggap lebih berkait dengan haiwan berbanding tumbuhan, dan kekadang dimasukkan dalam opistokon, sekumpulan monofili, bersama-sama dengan haiwan.
  64. 840 orang pegawai dan kelasi daripada kedua-dua kapal berkenaan terbunuh, termasuk Laksamana Tom Phillips yang tenggelam bersama-sama kapal Laksamana, HMS Prince of Wales.
  65. Pada tahun 499, Aryabhata, seorang ahli matematik India mencipta jadual-jadual separuh perentas yang kini dikenali sebagai jadual sinus, bersama-sama dengan jadual kosinus.
  66. Menurut Lake lagi, sebuah penempatan bernama Londang 75 km daripada stesen kerajaan di Kuala Sembrong didiami oleh Penghulu Che Ma Dagang bersama-sama beberapa orang Melayu.
  67. Penjujukan genom padi bersama-sama dengan sebuah komuniti penyelidikan antarabangsa yang besar telah menyebabkan padi sebagai model de facto untuk bijiran, rumput, dan monokot.
  68. Hantu Puaka merujuk kepada sejenis makhluk halus dalam kepercayaan Melayu, kemungkinannya dari golongan jin/syaitan, yang dikatakan sering berkeliaran bersama-sama cuaca buruk.
  69. Kaedah pertanian dan penangkapan ikan yang baharu ini bersama-sama memulakan ledakan kelahiran manusia yang mengerdilkan semua perkembangan dahulu dan masih berterusan pada hari ini.
  70. Selepas ketibaannya, permusuhan timbul di Burma, dan Brooke dihantar ke Burma bersama-sama dengan sepasukan askar Syarikat Hindia Timur Inggeris ke Lembah Brahmaputra, pada tahun 1825.
  71. Dalam bulan Ogos 1941, Anderson dilantik menjadi Pegawai Pemerintah Batalion 2/19 Infantri Australia apabila batalion tersebut dihantar ke Malaya bersama-sama Divisyen ke-8 Australia..
  72. Ini, bersama-sama dengan faktor ekonomi, mengakibatkan penggantian Guxrin yang pantas dengan Daniel Burley Woolfall dari England yang ketika itu telah menjadi salah satu persatuan ahli.
  73. Nasir al-Din Tusi, ahli matematik Parsi, bersama-sama dengan Bhaskara, mungkin merupakan orang-orang pertama untuk mengolahkan trigonometri sebagai satu disiplin matematik yang berlainan.
  74. Merupakan anak kepada Alexander Beaton Ferguson, seorang pekerja di industri perkapalan, Ferguson menetap di Wilmslow, Cheshire bersama-sama isterinya Cathy yang dikahwini beliau pada 1966.
  75. Musim 1965-66, Ferguson menjaringkan 45 gol daripada 51 perlawanan buat Dunfermline dan bersama-sama pemain Celtic, Joe McBride, dia menjadi penjaring terbanyak liga ketika itu dengan 31 gol.
  76. Pasukan Atkinson telah menonjolkan beberapa pemain-pemain baru seperti Jesper Olsen dan Gordon Strachan yang bermain bersama-sama bekas pemain pasukan belia, Norman Whiteside dan Mark Hughes.
  77. Kaedah-kaedah perinci untuk membina jadual sinus untuk mana-mana satu sudut diberikan oleh ahli matematik India, Bhaskara pada tahun 1150, bersama-sama dengan sesetengah formula sinus dan kosinus.
  78. Melihatkan sokongan rakyat yang begitu kuat mempertahankan tahta mereka, telah menyedarkan sekelian baginda sultan untuk turut berjuang bersama-sama rakyat jelata untuk menggagalkan Malayan Union.
  79. Pembentukan persekutuan baru ini dirancangkan berlaku pada 1 Jun 1963 namun kemudiannya ditangguhkan ke 31 Ogos 1963 bagi membolehkan ia disambut bersama-sama dengan sambutan hari kemerdekaan ke-6.
  80. Sesuai dengan lokasinya di tengah-tengah bandaraya, Wetland Putrajaya menjadi titik penting dalam membawa rakyat untuk bersama-sama mencapai matlamat dari segi rekreasi, pendidikan dan penyelidikan.
  81. Dengan itu, beliau bersama-sama Robbie Fowler, Michael Owen, Jamie Carragher dan Steve McManaman menjadi antara produk The Academy yang berjaya di peringkat tertinggi sebagai profesional bolas sepak.
  82. Berikutan kemenangan Perancis Piala Konfederasi 2001, mereka menjadi, bersama-sama dengan Argentina, satu-satunya pasukan negara untuk memenangi gelaran yang paling penting yang dianjurkan oleh FIFA.
  83. Namun begitu pada 1 Januari 1906 Labuan telah diserahkan kembali kepada British dan menjadi sebahagian daripada Negeri-negeri Selat pada 30 Oktober 1906 bersama-sama Singapura, Melaka dan Pulau Pinang.
  84. Punan yang dipercayai menjadi salah satu daripada orang-orang yang terawal yang telah menetap di bahagian tengah Borneo, Sungai Rajang dan Balui kawasan bersama-sama dengan Sekapan, Kejaman dan Lahanan.
  85. Kekurangan bantuan, bersama-sama dengan harga koko yang murah, mengakibatkan penurunan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) sebanyak 1% pada tahun 1998, dengan pertumbuhan disambung semula pada tahun 1999.
  86. Beberapa seksyen mempunyai namanya sebagai contoh (SS1 sebagai Kampung Tunku), manakala seksyen-seksyen lain dikumpulkan bersama-sama (SS3, SS4, SS5, SS6 dan SS7 sebagai sebahagian daripada Kelana Jaya).
  87. Bertentangan dengan jangkaan British, penduduk Melayu, yang biasanya bersikap lemah lembut dan sering boleh di arah untuk melakukan itu dan ini telah bangun bersama-sama untuk membantah skim yang baru itu.
  88. Etnik Assyria (kebanyakan daripadanya adalah pemeluk Gereja Katolik Khaldea dan Gereja Assyria di Timur) mewakili sebagian terbesar penduduk Kristen Irak yang cukup besar, bersama-sama dengan orang Armenia.
  89. Penghulu Kuala Perlis dan Pujoh terakhir ialah Penghulu Muhammad Said Bin Haji Awang yang turut ditugaskan bersama-sama Pegawai Suruhanjaya Sempadan yang dibentuk di bawah Artikel 3 Perjanjian Bangkok 1909.
  90. Divisyen menyerah diri kepada Tentera Jepun pada 15 Februari 1942 bersama-sama dengan 130,000 orang askar Komanwel apabila Jeneral Percival bersetuju menyerah diri tanpa syarat kepada Jeneral Tomoyuki Yamashita.
  91. Di jalan raya utama dan lebuh raya di seluruh negara, kesesakan akan berlaku akibat kebanjiran warga bandar yang pulang ke kampung halaman untuk menyambut Aidilfitri bersama-sama sanak saudara dan kaum keluarga.
  92. Beliau kemudian menamakan semula kumpulan Arkea dan kumpulan Bakteria untuk menegaskan perkara ini, dan memperdebatkan bahawa bersama-sama dengan Eukariot, Arkea merupakan salah satu daripada tiga domain hidupan.
  93. Mereka kemudian bersama-sama membentuk sebuah negara Serbia, dengan rajanya dimahkotai sebagai "Raja semua Orang Serb" dan bukannya "Raja Serbia", dan negara mereka dipanggil "Tanah-tanah Serb" dan bukannya Serbia.
  94. Selepas pentauliahan sebagai Leftenan, Anderson berjuang bersama-sama Batalion Ke-3 King's African Rifles di dalam kempen Afrika Timur menentang askar Jerman dan askar-askar kolonial Jerman, seperti kumpulan Askari.
  95. Banyak ahli-ahli teori mempercayai bahasa Berber mungkin tiba pada masa yang lebih kurang sama dengan pertanian, dan diterimaguna oleh penduduk-penduduk di sana bersama-sama dengan pendatang-pendatang yang membawanya.
  96. Negara-negara ini telah membuat keputusan untuk mengumpulkan sumber mereka bersama-sama bergabung bersatu tenaga dan suara untuk melindungi kepentingan dan memastikan kemajuan dan kebajikan umat Islam di seluruh dunia.
  97. Negeri-negeri Melayu yang selama ini terpisah dan tidak bersatu telah bangun bersama-sama, malahan sultan-sultan negeri-negeri Melayu juga turut bersama-sama bergabung dengan rakyat Melayu untuk menentang Malayan Union.
  98. Rujukan ke Kedah purba mula-mula disebut dalam bahasa Tamil Paá¹­á¹­iṉappālai puisi yang ditulis pada akhir abad ke-2 Ia diterangkan barangan dari Kadaram "berkumpul bersama-sama di jalan-jalan luas" yang Chola modal.
  99. DualShock 3 dilancarkan bersama-sama dengan konsol PlayStation di Jepun pada 11 Januari 2008, pada mulanya terdapat dalam dua warna iaitu hitam dan putih ceramik, yang berpadanan dengan model konsol baru yang dilancarkan.
  100. Pada 15 April 1549, Francis Xavier bertolak dari Goa ke Jepun bersama-sama dengan dua orang mubaligh Jesuit, Cosme de Torrxs dan Joxo Fernandes, Anjiro berserta dengan dua orang lagi berbangsa Jepun yang dibaptis olehnya.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...