Saturday 23 July 2016

Contoh Ayat Perkataan "kemudahan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "kemudahan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Selain itu, kemudahan surau dan tandas juga disediakan.
  2. Beliau menggemari Melayunesia demi kemudahan pihak kolonial.
  3. Taiping mempunyai hasil binaan dan kemudahan pertama di Malaysia.
  4. Pelbagai kemudahan prasarana telah dibina bagi kemudahan penduduk.
  5. Pantai Merdeka menawarkan kemudahan percutian untuk seisi keluarga.
  6. Dengan itu rancangan telah dibuat untuk memusnahkan kemudahan minyak.
  7. Rusia mempunyai banyak institusi sains dan pendidikan, serta kemudahan sukan.
  8. Ia juga menguruskan penyelenggaraan kem-kem dan kemudahan ATM yang berkaitan.
  9. Ini adalah kerana pada masa dahulu, tiada kemudahan elektrik seperti hari ini.
  10. Abdul Ghafar memberi alasan kekurangan guru Melayu dan kemudahan pembelajaran.
  11. Diantara hasil binaan dan kemudahan yang pertama dibangunkan di Malaysia ialah:
  12. Ketika itu Everton bermain menggunakan kemudahan padang terbuka di Stanley Park.
  13. Sektor pertanian, perikanan dan kemudahan infrastruktur musnah lebih AS$2.7 juta.
  14. Temasya ini juga memanfaatkan banyak kemudahan yang sudah sedia ada sebelum bidaan.
  15. Turut disediakan surau, tandas dan kemudahan perbankan mesin ATM pelbagai pilihan bank.
  16. Setiap 10 lokasi perhentian bakal dilengkapi kemudahan hotel yang menyediakan 2,500 bilik.
  17. Wang memberikan kemudahan untuk mempunyai benda lain tanpa perlu menggunakan sistem barter.
  18. Terdapat kemudahan perhentian bas, chalet, tandas awam, medan selera dan gerai-gerai jualan.
  19. Pengunjung boleh mendapatkan kemudahan feri di Jeti Tanjung Gemok yang beroperasi setiap hari.
  20. Untuk memenuhi keperluan penduduk yang bertambah, penyediaan kemudahan asas terus dipertingkatkan.
  21. Sesetengah bangunan dan kemudahan infrakstruktur juga mengalami kerosakan yang teruk semasa peperangan.
  22. Di situ juga akan didirikan bangunan tambahan seperti auditorium, kemudahan R&D, serta pusat kecergasan.
  23. Melwood dilengkapkan dengan pelbagai kemudahan yang diperlukan oleh sebuah pasukan bola sepak yang terkemuka.
  24. Penyertaan dalam EU telah menarik banyak pelabur asing kerana kemudahan untuk memasuki pasaran tunggal Eropah.
  25. Perkembangannya berhubung rapat dengan sistem pengangkutan, sebab itulah banyak kemudahan infrastruktur dibina.
  26. Peranannya adalah untuk menyediakan keperluan perumahan dan pembangunan teknikal, serta pemyediaan kemudahan ATM.
  27. Mereka menyediakan pelbagai perkhidmatan dan kemudahan kepada penduduk dalam menjalankan kehidupan harian mereka.
  28. Ia telah direka bentuk mengikut piawaian Kejohanan Dunia dan Sukan Olimpik dan mempunyai kemudahan padang dan trek.
  29. Pelbagai projek ekonomi dan kemudahan infrastruktur telah dibina atas nama Hizbullah yang dipanggil 'Jihad al-Bina'.
  30. Bagaimanapun, meskipun kemudahan moden boleh didapati, RAF tidak menempatkan sebarang pesawat di Sarawak semasa 1941.
  31. Projek MyKad ini diuruskan oleh lima agensi kerajaan, semuanya mempunyai kemudahan mencapai maklumat dalam kad tersebut:
  32. Memperbaiki taraf dan kualiti hidup rakyat melalui pelajaran, latihan, kesihatan, kemudahan infrastruktur dan lain-lain.
  33. Sesetengah kemudahan baru akan digunakan semula dalam bentuk Olimpiknya, sementara yang lain dibesarkan atau dipindahkan.
  34. Syarikat ini, dengan panggilan Honourable East India Company, diberi kemudahan untuk menguasai perdagangan di Hindia Timur.
  35. Bagi mereka yang suka memancing di laut pula, banyak kemudahan memancing boleh didapati di sini dengan kos yang berpatutan.
  36. Setelah sekian lama, Subang Jaya berjaya dibangunkan sebagai satu komuniti yang dilengkapi dengan kemudahan secara baiknya.
  37. Pada bulan Januari 2001, Liverpool memulakan pembinaan Pavilion Millennium, satu kemudahan moden untuk pemain dan jurulatih.
  38. Untuk memenuhi kehendak 150,000 orang penduduk di Bandar Kulim, terdapat banyak kemudahan yang terdapat di sekitar bandar ini.
  39. Para pemberontak mula menyelaras serangan ke atas bandar minyak di Seria, stesen polis dan kemudahan kerajaan di sekitar kawasan ini.
  40. Selepas tamatnya Perang Dunia Kedua pada tahun 1945, mereka telah membelanjakan sebanyak $1,000,000 untuk membina semula kemudahan studio.
  41. Iklim yang tidak memuaskan, serangan malaria dan kekurangan kemudahan asas telah menjadi faktor penghalang kepada pembangunan pulau tersebut.
  42. Di Taman Bukit Tawau ini juga disediakan kemudahan hotel dan chalet dengan harga yang berpatutan untuk pengunjung yang ingin bermalam di sini.
  43. Kembali kepada dasar "bumi hangus" yang disebutkan lebih awal, Skim Penafian telah sedia bagi memusnahkan kemudahan minyak di Miri dan Lutong.
  44. Txyenbadet adalah kemudahan renang tertutup terbesar di Oslo dan salah satu kolam renang di Norway yang menawarkan kolam utama sedalam 50-meter.
  45. Dalam tahun-tahun berikutnya, John Houlding, pemilik Anfield membuat pelaburan dengan membina tempat duduk dan memperbaiki kemudahan di Anfield.
  46. Selain itu kemudahan kereta api dan transit aliran ringan juga disediakan bagi membantu penduduk Lembah Klang berulang-alik dari bandar ke bandar.
  47. Pelbagai perubahan dilakukan seperti mendapat pandangan rakyat, mengurangkan cukai, memperbaiki kemudahan awam, dan berbagai-bagai lagi perubahan.
  48. Walaupun demikian, Ahli-Ahli Parlimen Sinn Fxin masih boleh menggunakan pejabat dan kemudahan lain yang disediakan di Westminster sejak tahun 2002.
  49. Ia mempunyai kemudahan seperti tandas awam dan surau, perhentian ini memberi sepenuh keselesaan kepada penduduk sementara menunggu masa ketibaan bas.
  50. Stesen Angkasa Antarabangsa ialah sebuah stesen kemudahan penyelidikan antarabangsa yang sekarang ini masih lagi dipasang di dalam orbit rendah bumi.
  51. Pada 2013, stadium ini telah mempunyai banyak kemudahan yang baharu seperti papan skor baharu, lampu LED dan lain-lain untuk menghadapi Liga Juara-Juara.
  52. Pada 13 Ogos 2010, Rusia mengumumkan bahan api yang akan dimuatkan ke dalam loji bermula pada 21 Ogos, yang akan menandakan permulaan loji kemudahan nuklear.
  53. Di sini juga terdapat kafeteria untuk membolehkan pelancong mendapatkan bekalan makanan kerana semua kemudahan di Taman Negara Niah tidak dibenarkan memasak.
  54. Oleh sebab capaian yang tinggi, kemudahan yang terbanyak dan lokasi yang strategik, permintaan untuk hartanah di Subang Jaya meningkat, mengakibatkan harga naik.
  55. Gaya-gaya pangsasuri, bangunan pejabat, dan kemudahan rekreasi yang baru dan berani menyebabkan pusat bandar lebih sesuai didiami, dengan latar langit yang baru.
  56. Sesetengah komuter direka supaya gerabak mempunyai lebih banyak ruang berdiri daripada duduk serta mempunyai kemudahan untuk basikal, kerusi roda, dan sebagainya.
  57. Kerajaan Australia membinakan pusat tahanan immigresen sementara pada 2001 dan merancang untuk menggantikannya dengan kemudahan moden yang lebih besar, pada 2006.
  58. Taman Negara Niah juga menyediakan kemudahan kediaman kepada pelancong iaitu tapak perkhemahan, hostel dan chalet dengan harga yang telah ditetapkan oleh kerajaan.
  59. Pada 1941, Konsul Jeneral Jepun di Singapura telah membantu KMM membeli akhbar Melayu di Singapura yang dipanggil Warta Malaya dengan memberikan kemudahan kewangan.
  60. Litar ini telah direka oleh Hermann Tilke, yang kemudiannya mereka bentuk kemudahan baru di Shanghai, Bahrain, Turki, Valencia, Singapura, Korea, India dan Texas, TX
  61. Air terjun Sagil yang terdapat di taman ini adalah tempat perkelahan yang terkenal.Terdapat juga rumah rehat disediakan bagi kemudahan para penganjung ke Gunung Ledang.
  62. Sukan Olimpik dan Paralimpik 2012 akan menggunakan kemudahan sukan baru, sedia ada, bersejarah dan sementara sekaligus, termasuk sekali Taman Hyde dan Horse Guards Parade.
  63. Apple yang dituduh menyekatkan kemudahan pengguna kepada muzik dan video dalam jalan sah, dan menggunakan EULA pertentangan dengan penggubalan undang-undang pengguna Norway.
  64. Garison dan kemudahan tentera seberang laut didirikan di Pulau Ascension, Belize, Brunei, Kanada, Diego Garcia, Kepulauan Falkland, Jerman, Gibraltar, Kenya, Cyprus, dan Qatar.
  65. Dia juga memberikan sebuah rumusan untuk peraturan kemudahan kesilapan (sebuah istilah disebabkan Lagrange, 1774), tetapi satu yang membawa ke persamaan yang tidak dapat diuruskan.
  66. Ia merangkumi pembinaan Bangunan Utama Istana Negara serta bangunan-bangunan dan kemudahan sokongan yang lain dengan keluasan lantai kasar keseluruhan sebanyak 90,082 meter persegi.
  67. Di Muar juga terdapat sebuah hospital pakar iaitu Hospital Pakar Sultanah Fatimah di mana infrsruktur serta kemudahan yang disediakan di hospital amat memuaskan dan berkualiti tinggi.
  68. Balai menunggu mempunyai kemudahan paparan teater, video DVD pembinaan menara, panel maklumat, pusat penskrinan barangan, lokar simpanan barangan dan beberapa bahan pameran yang lain.
  69. Ia juga menempatkan kemudahan utama iaitu jeti untuk ke Pulau Tioman, Pulau Sibu, Pulau Tengah dan pulau-pulau lain yang berhampiran dengan menggunakan kemudahan bot, feri dan bot laju.
  70. Dato' Bentara Luar memilih kawasan ini kerana senang dan boleh merapatkan kapal-kapal besar yang dianggarkan dapat masuk ke sungai dengan membina sebuah dermaga bagi kemudahan perdagangan laut.
  71. Tawau juga kini dilengkapi dengan banyak kemudahan rekreasi dan tempat beriadah seperti Taman Awam Muhibbah Tawau yang menjadi kunjungan para warga Tawau untuk melepas lelah pada hujung minggu.
  72. Kawasan berdekatan dengan lapangan terbang akan dimajukan dengan pembinaan kemudahan riadah untuk penumpang yang keletihan, padang golf, taman tema, pusat membeli-belah, hotel dan taman rimba air.
  73. Dari jeti Kuah, terdapat kemudahan feri berkelajuan tinggi yang menghubungkan Satun di selatan Thailand, Pulau Payar, Pulau Pinang, Kuala Kedah, dan Kuala Perlis di tanah besar Semenanjung Malaysia.
  74. Ruang membeli-belah yang sangat luas dengan pelbagai ruang-ruang kedai yang semuanya berada dalam satu tingkat sahaja tanpa perlu naik dan turun tangga selain kemudahan letak kereta yang sangat luas.
  75. Pengurusan hak digital ialah istilah penaung yang merujukkan kepada teknologi kawalan kemudahan digunakan oleh penerbit-penerbit dan pemegang hak cipta untuk mengehadkan kegunaan media dan bahan digital.
  76. Pembinaan dan penyelenggaraan Lebuhraya Utara-Selatan adalah mengikut garis panduan yang telah ditetapkan oleh Lembaga Lebuhraya Malaysia seperti lebar lebuh Raya, kemudahan pengguna dan ciri-ciri keselamatan.
  77. Dalam negeri, Castro menyelia perlaksanaan reformasi tanah, mengikuti dengan pengkolektifan pertanian, pemiliknegaraan industri-industri Cuba yang utama, dan penyediaan kemudahan kesihatan dan pendidikan yang percuma.
  78. Pada Jun 2007, Google mendakwa bahawa perubahan diperkenalkan untuk Service Pack 1 adalah langkah dalam jalan betul, tetapi patut diperbaikkan untuk memberi pengguna kemudahan kepada pembekal pencarian desktop alternatif.
  79. Ini memandangkan tiadanya pelabuhan utama di Johor serta kebergantungan kebanyakan pedagang-pedagang Inggeris di Tanah Melayu ketika itu kepada kemudahan pelabuhan tukar barang Singapura untuk mengeksport hasil perdagangan mereka.
  80. Hong Kong merangkumi 18 daerah pentadbiran, setiap satu diwakili oleh sebuah majlis daerah yang menasihati kerajaan dalam perkara setempat seperti kemudahan awam, program komuniti, aktiviti kebudayaan dan penambahbaikan alam sekitar.
  81. Minyak dikira untuk lebih dari 90 peratus dari eksport dan hampir 75 peratus dari hasil kerajaan, memberikan kemudahan kepada penciptaan negara kebajikan, iaitu kerajaan menemui kesukaran untuk berdana semasa tempoh harga minyak rendah.
  82. Semasa Darwin masih dalam pelayaran, Henslow dengan telitinya memeliharakan reputasi bekas muridnya melalui pemberian kemudahan melihat spesimen fosil serta salinan bercetak karya-karya geologi Darwin kepada naturalis-naturalis yang terpilih.
  83. Keselamatan, kemudahan penggunaan, dan peningkatan sokongan RSS, CSS, dan Ajax merupakan keutamaan Microsoft untuk IE8, merangkumi kepatuhan yang lebih tegas kepada piawaian, termasuk perancangan kepatuhan CSS 2.1 sepenuhnya untuk keluarannya.
  84. Pada 27 November 2010 Ketua Pertubuhan Tenaga Atom Iran mengisytiharkan bahawa "Semua pemasangan bahan api telah dimuatkan ke dalam teras reaktor" dan mereka berharap bahawa kemudahanitu "akan bertemu dengan grid kebangsaan dalam satu atau dua bulan "
  85. Lokasinya yang berada ditengah-tengah Koridor Raya Multimedia, Putrajaya seluas 4,931 hektar ini dibangunkan dengan kos RM20.5 bilion mengandungi Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan, Perumahan, Kemudahan komersial, kemudahan sosial dan kemudahan keagamaan.
  86. Faktor penyumbang kepada pembinaan Lebuhraya Utara-Selatan adalah kemudahan rangkaian lebuh raya yang baik bagi menghubungkan bandar-bandar utama di barat Semenanjung Malaysia dan menjadikan Malaysia sebuah pusat pelaburan dan pelancongan utama di rantau Asia Tenggara.
  87. Tambahan pula, kebanyakan universiti utama di dunia mempunyai kemudahan sendiri seperti berikut: perpustakaan, pusat sukan, restoran, persatuan penuntut, kebun botani, observatori astronomi, hospital dan klinik, makmal komputer, makmal kajian, inkubator niaga dan sebagainya.
  88. Memandangkan Muar tidak pernah menjadi ibu negeri atau bandar terbesar di Johor, kewujudan rangkaian keretapi eksklusif di Muar setanding dengan sistem LRT pada hari ini, satu kemudahan yang malahan ibukota Kuala Lumpur tidak memilikinya pada waktu itu, adalah pencapaian yang menakjubkan.
  89. Kejayaan menarik tumpuan perdagangan dari Srivijaya ini telah mengangkat martabat Melaka ke tahap yang lebih tinggi kerana pada zaman dahulu hanya kuasa-kuasa besar sahaja yang mampu untuk mengendalikan pusat perdagangan yang cekap dan berupaya menyediakan kemudahan infrastruktur yang moden.
  90. Dengan tiadanya undang-undang dan kemudahan infrastruktur, dan kuasa diamalkan secara ikut suka sendirinya, sesetengah ahli teori politik dan sejarahwan tidak menggangap negara-negara awal ini sebagai negara yang tulen dalam erti sebenar negara; kadang-kala mereka dirujuk sebagai proto-negara.
  91. Sekiranya penduduk pulau berkenaan memerlukan rawatan perubatan yang terdapat di pusat perubatan tempatan, mereka boleh mendapatkan kemudahan yang disediakan oleh perkhidmatan perubatan swasta yang terbaik di Chile atau Perkhidmatan Kemudahan Kesihatan di Britain yang tertakluk kepada senarai menunggu yang disediakan.
  92. Dengan wujudnya pemerintahan British di Tawau, pelbagai kemudahan telah disediakan seperti hospital, sekolah-sekolah, balai polis, rumah-rumah kedai, pelabuhan Tawau serta juga jalan raya dan jalan kampung yang dibina oleh PWD, sebuah jabatan kerajaan yang mana para pekerjanya adalah dari kalangan penduduk tempatan Tawau.
  93. Sungguhpun hanya satu kes melioidosis pernah dilaporkan di Bangladesh, sekurang-kurangnya lima kes telah dibawa masuk ke UK dari negara tersebut, yang mencadangkan bahawa melioidosis adalah endemik kepada negara tersebut dan terdapat masaalah besar kurang diagnosis atau kurang lapor, kemungkinan besar kerana kekurangan kemudahan makmal.
  94. Taman ini yang telah diubahsuai menjadi lebih cantik dan menarik dengan tasik mini buatan, laluan trek berjogging yang panjang di sebalik kehijauan fauna yang menyegarkan, taman permainan kanak kanak, gimnasium rakyat, pasar mini buah-buahan FAMA, kemudahan surau dan tandas serta kemudahan ruang letak kereta yang luas untuk para pengunjung yang datang.
  95. Dari ruang santai untuk membaca akhbar dan majalah, ruang tontonan video dan audio, ruang untuk kanak-kanak, ruang membaca umum untuk dewasa, ruang untuk buku-buku rujukan, ruangan arkib lama, ruang kemudahan komputer dan internet, kemudahan fotostat, ruang pameran hinggalah kepada Galeri Sejarah Tawau dan Malaysia, semuanya sedia menunggu kehadiran untuk sesiapa yang datang mengunjungi.
  96. Kebanyakan universiti bukan sahaja menawarkan kursus bagi mata pelajaran yang terdiri daripada sains semulajadi, kejuruteraan, seni bina, perubatan, pentadbiran sukan, sains sosial, perundangan, kemanusiaan dan sebagainya, universiti juga menawarkan pelbagai kemudahan kepada para penuntutnya, termasuk pelbagai tempat makan, bank, kedai buku, kedai salin cetak, dan pusat pencarian pekerjaan.
  97. Anthropologi budaya turut merangkumi organisasi ekonomi dan politik, undang-undang dan penyelesaian pertelingkahan, pola penggunaan dan pertukaran, budaya material, teknologi, kemudahan asas, hubungan gender, ethnik, penjagaan anak dan kemasyarakatan, ugama, mitos, simbol, nilai, adapt sopan, pandangan melihat dunia, sukan, muzik, zat permakanan, riadah, permainan, makanan, perayaan, dan bahasa (yang juga merupakan objek kajian dalam anthropologi bahasa).
  98. Dalam satu sesi temuramah bersama pengarah urusan Al Jazeera English, Nigel Parsons, beliau memberitahu para wartawan bahawa pemilihan Kuala Lumpur ke atas Hong Kong dan Singapura bagi pusat operasi serantau bukan berdasarkan kepada status negara islam Malaysia semata-mata, tetapi atas sebab sokongan dan kerjasama kerajaan Malaysia, kos yang kompetitif, hubungan kebudayaan dan politik antara dua negara yang akrab, kemudahan dan prasarana yang baik serta sumber tenaga manusia yang berkebolehan.
  99. Pergantian presiden dari taraf oligarki El Salvador, baik konservatif dan liberal, sepanjang separuh terakhir abad ke-19 umumnya bersetuju munculnya kopi sebagai hasil bumi utama, pada perkembangan infrastruktur (rel dan kemudahan pelabuhan) terutama dalam menyokong perdagangan kopi, pada penghapusan pemilikan tanah komunal untuk memudahkan pengeluaran kopi lebih lanjut, pada bahagian hukum anti-pergelandangan untuk memastikan bahawa campesino yang terlantar dan penduduk kampung menyediakan tenaga kerja yang cukup untuk finca kopi (ladang), dan pada peredaman ketidakpuasan desa.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...