Saturday 16 July 2016

Contoh Ayat Perkataan "mengaku"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "mengaku" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Fuad Kiram dan Muedzul Lail Tan Kiram juga mengaku sebagai Sultan.
  2. Terdapat dua lagi individu yang mengaku sebagai keturunan Sulu yang ke-35.
  3. Terdapat juga orang yang murtad tetapi masih mengaku kekal dalam agama yang sama.
  4. Jamalul Kiram III bukanlah satu-satunya individu yang mengaku sebagai Sultan Sulu.
  5. Samhan, iaitu tiga negeri bersekutu yang mengaku keturunan Jin, menyusul kemudian.
  6. Kerajaan Syria dan Iran memang mengaku membantu Hizbullah tapi menafikan bantuan senjata.
  7. Pilihan raya ini selesai apabila Senator Montana Burns dan Senator Virginia Allen mengaku kalah.
  8. Sata berkata caj itu adalah bermotifkan politik, dan di mahkamah dia mengaku tidak bersalah terhadap mereka.
  9. Mengikut portal berita Philippines Daily Inquirer, terdapat banyak lagi pihak yang mengaku sebagai Sultan Sulu.
  10. Ketika Othello tiada, Iago merancang untuk memabukkan Cassio setelah Cassio sendiri mengaku tidak boleh menyentuh arak.
  11. Dalam peperangan ini, Talhah dan Zubair terkorban akibat dibunuh oleh golongan Rafidhah yang mengaku sebagai pengikut Saidina Ali.
  12. Sultan Selangor yang pertama adalah dari keturunan bangsa Bugis, yang mengaku keturunan dari penguasa Luwu di bahagian selatan Sulawesi.
  13. Dalam kalangan orang Minangkabau terdapat seorang putera dari Siak iaitu Raja Kecil yang mengaku dirinya sebagai waris tunggal Sultan Mahmud II.
  14. Dalam Islam, mereka yang mengaku kekal dalam Islam tetapi melakukan perkara yang jelas bertentangan dengan ajaran Islam, dianggap sebagai musyrik.
  15. Cara pemikiran Shinto kekal menjadi cara pemikiran penduduk Jepun yang penting, meskipun jumlah penduduk yang mengaku diri mereka taat berugama merosot dengan teruknya.
  16. Walaupun sesetengah ahli alkimia dianggap seorang yang mengada-ngada, penipu dan mengaku dirinya pandai, kebanyakan daripada mereka merupakan sekular yang berpengetahuan tinggi dan saintis yang berwibawa seperti Isaac Newton dan Robert Boyle.
  17. Sebagai balasan pegawai Kementerian Perhutanan menyatakan bahawa anggota bomba dan pesawat tentera telah dikerahkan untuk memadamkan kebakaran di tanah kerajaan, namun mereka mengakubahawa kebanyakan pembakaran berlaku di tanah milik persendirian.
  18. Bangsawan dari keturunan ini terlibat dalam perselisihan Kesultanan Johor-Riau pada awal abad ke-18, akhirnya meletakkan sokongan penuh mereka kepada Sultan Abdul Jalil dari wangsa Bendahara terhadap penuntut yang mengaku waris dari keturunan Malaka-Johor, iaitu Raja Kecil.
  19. Persepsi masyarakat pada ketika itu menganggap ahli alkimia adalah pseudosaintis, penipu dan orang yang mengaku dirinya pandai akan sesuatu, yang menguji bagaimana hendak menukar bahan murah kepada emas, mempercayai bahawa Bumi terkandung daripada empat elemen utama iaitu tanah, air, api dan angin, dan menghabiskan masa mereka-reka sesuatu yang ajaib, racun, dan penawar magis.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...