Saturday 23 July 2016

Contoh Ayat Perkataan "kementerian"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "kementerian" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Memorendum ini mengecam kelalaian kementerian menangani masalah SRJKC.
  2. Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi Malaysia merupakan kementerian di bawah kerajaan Malaysia.
  3. Papan tanda yang didirikan oleh kementerian pelancongan meletakkan tarikh yang salah 1941 dan ejaan Australia yang salah.
  4. Ia merupakan kawasan pemerintahan utama kerajaan negeri di mana terletaknya hampir semua pejabat kementerian dan agensi kerajaan.
  5. Setiap kementerian diketuai oleh seorang ahli kabinet, yang dibantu oleh seorang setiausaha tetap yang mengarahkan kakitangan kementerian.
  6. Pada masa yang sama, parti MCA turut menyeru kementerian pendidikan mengkaji semula keputusan sebelumnya dan mahu ciri sekolah Cina dikekalkan.
  7. Cabang eksekutif dan perundangan tertumpu pada peringkat kebangsaan, namun terdapat juga kementerian eksekutif yang juga melaksanakan fungsi kerajaan tempatan.
  8. Sejak tahun 1970-an, beliau telah bekerja dengan kementerian kerajaan, organisasi-organisasi perniagaan, kesatuan sekerja serta organisasi-organisasi masyarakat sivil.
  9. Abdullah kemudiannya dinaikkan pangkat menjadi Ketua Pengarah Kementerian Kebudayaan, Belia dan Sukan, sebelum menjadi Timbalan Ketua Setiausaha dalamkementerian yang sama pada tahun 1974.
  10. Sesebuah undang-undang yang ingin dicadangkan mestilah disediakan rangkanya terlebih dahulu - kebiasaannya oleh Jemaah Menteri atau sesebuah kementerian dengan dibantu oleh Jabatan Peguam Negara.
  11. Perdana Menteri Vietnam Nguyen Tan Dung ialah ketua kerajaan mengetuai sebuah majlis menteri-menteri yang terdiri daripada 3 timbalan perdana menteri dan ketua-ketua 26 kementerian dan suruhanjaya.
  12. Anda sendiri tahu bahawa anda tidak dapat merosakkan negara Iran walau sedikitpun." Hosseini, jurucakap kementerian luar, telah bersumpah bahawa hubungan Iran dengan agensi nuklear PBB akan berubah.
  13. Republik ini telah menghantar delegasi sepuluh orang, termasuk satu pegawai status tinggi dari angkatan tentera laut, darat dan udaranya, dan juga pegawai-pegawai daripada kementerian luar negaranya.
  14. Dengan ini, pihak pertahanan maritim dari ketiga-tiga negara yakni Indonesia, Malaysia dan Singapura berhasrat ingin mengadakan rondaan bersama di perairan Selat Melaka pada Julai, 2004, sungguhpun Singapura pada masa itu agak keberatan untuk menyertai rondaan ini yang ditaja oleh kementerian pertahanan dari kedua-dua buah negara nusantara tersebut.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...