Saturday 23 July 2016

Contoh Ayat Perkataan "menyatukan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "menyatukan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Altan Khan berjaya menyatukan Mongolia pada 1571.
  2. Ada beberapa ciri yang berkecenderungan untuk menyatukan kerja antropologi.
  3. Di Madinah, Muhammad telah menyatukan semua suku kaum dibawah Piagam Madinah.
  4. Raja Songtsxn Gampo menyatukan berbilang bahagian di rantau ini pada abad ke-7.
  5. Pada awal abad ke-11, Canute Agung menyatukan Denmark, England dan Norway sepanjang 30 tahun.
  6. Empayar ini menyatukan bahagian-bahagian Jerman yang bertaburan di Eropah Tengah kecuali Austria.
  7. Usaha usaha untuk menyatukan negara negara di Eropah telah berlaku beberapa kali dalam sejarah benua ini.
  8. Selepas banyak pertempuran dan pengepungan yang berdarah, baginda dapat menyatukan Nepal tiga tahun kemudian.
  9. Firaun Menes telah menyatukan wilayah-wilayah di lembah Nil dan menubuhkan kerajaan Mesir yang pertama pada 3200 S.M.
  10. Empayar yang dibina Dinasti Maurya di bawah Maharaja Asoka menyatukan kebanyakan kawasan Asia Selatan pada abad ke-3 SM.
  11. Tujuan mereka adalah untuk berdagang emas, gading gajah dan hamba, lalu menyatukan kuasa mereka yang berkembang di rantau ini.
  12. Menyusul peristiwa-peristiwa ini, kerajaan Kuomintang di bawah Chiang Kai-shek akhirnya berjaya menyatukan China pada tahun 1928.
  13. Pada tahun 221 SM, Qin Shihuang berjaya menakluk Yunnan dan menyatukan China dan sejak itu mula menjadi sebuah wilayah dalam China.
  14. Amalan keagamaan Islam termasuklah Rukun Islam, yang merupakan lima tanggungjawab yang menyatukan Muslim ke dalam sebuah masyarakat.
  15. Thaipusam dapat menyatukan semua penganut Hindu dari pelbagai ladang dan bandar dan bertumpu kepada beberapa kuil Hindu yang besar sahaja.
  16. Perjanjian ini penting kerana ia memansuhkan Malayan Union dan menyatukan negeri-negeri Melayu dalam sebuah Persekutuan untuk pertama kali.
  17. Walaubagaimanapun, Filipina dan Indonesia telah menentang sebarang gerakan untuk menyatukan Borneo Utara dan Sarawak dengan persekutuan baru.
  18. Selepas negara-negara jajahan British mencapai kemerdekaan, komanwel telah ditubuhkan untuk menyatukan negara-negara bekas jajahan British ini.
  19. Apabila ini berlaku, teori matematik di sebalik persamaan boleh dilihat sebagai satu prinsip yang menyatukan di sebalik fenomena yang pelbagai.
  20. Istilah ini dicipta oleh Auguste Comte, yang berharap untuk menyatukan semua kajian mengenai manusia -- termasuk sejarah, psychologi dan ekonomi.
  21. Organisasi ini ditubuhkan pada 9 Julai 1916, di atas usaha Hxctor Rivadavia Gxmez (dari Uruguay) untuk menyatukan persatuan bolasepak di benua ini.
  22. Mihai Viteazul mencuba untuk menyatukan ketiga-tiga kerajaan kecil, namun kesempatan penyatuan hancur kerana pembunuhan Mihai oleh tentara Austria.
  23. Setelah penyerahan Jajahan Dindings, Kerajaan Perak telah menyatukan jajahan berkenaan dengan Bruas dan kawasan - kawasan persisiran pantai bahagian selatan.
  24. Disebabkan tindakan ini, melalui konvensyen tentera rahsia, Sekutu berjanji memberikan sokongan kepada Romania dalam usaha menyatukan seluruh rakyat Romania.
  25. Warna tersebut secara tradisinya berkait dengan dinasti diraja yang menyatukan Itali pada tahun 1861 dan kekal dalam standard rasminya melalui Presiden Itali.
  26. Semasa tempoh ini, ia dirasakan bahawa Shinto diperlukan bagi menyatukan negara di bawah Maharaja sebagai proses memodenkan dengan seberapa cepat yang mungkin.
  27. Jepun sering membayar atau mencipta hubungan khas dengan kuasa-kuasa wilayah supaya dapat menjejaskan usaha-usaha kerajaan pusat Nasionalis untuk menyatukan China.
  28. Pada abad ke-12, seorang pemimpin popular yang bernama Temujin menyatukan bangsa Mongol dengan suku Naiman dan Jurchen dan melahirkan pemimpin bernama Genghis Khan.
  29. Pemilihan Alexandru Ioan Cuza sebagai domnitor berjaya menyatukan Wallachia dan Moldavia sebagai Romania, namun Transylvania masih belum termasuk kedalam wilayah Romania.
  30. Pada tahun 1978, BBC mogok sejurus sebelum Hari Krismas dan dengan itu, menyekat semua penyiaran kedua-dua saluran televisyen dan menyatukan keempat-empat stesen radionya.
  31. Pewarisan Arroyo kepada jawatan presiden pada Januari 2001 menyatukan penentangan politik terhadap Presiden Joseph Estrada yang baru digulingkan atas tuduhan-tuduhan rasuah.
  32. Bagaimanapun, Ekspedisi Utara hanya dapat menyatukan China pada nama sahaja, dengan perang-perang saudara tercetus antara bekas hulubalang-hulubalang dan puak-puak Kuomintang.
  33. Margaret berusaha menyatukan kesatuan Sweden dengan Denmark dan Norway dengan Olaf sebagai Sweden.Tetapi Olaf IV tiba-tiba mati.Pada 2 Februari, 1388, Margaret dinobat sebagai raja.
  34. Sungguhpun Peristiwa Xi'an sepatutnya menyatukan kedua pihak, iaitu parti Kuomintang dan Parti Komunis China, menentang Jepun, pertempuran antara mereka masih merupakan perkara biasa.
  35. Pertubuhan ini berhasrat untuk menggulingkan pemerintahan Inggeris di Tanah Melayu dengan tindakan keras dan menyatukan Tanah Melayu dengan Republik Indonesia di bawah Panji Melayu Raya.
  36. Pergerakan terkini untuk menyatukan dan menyusun masyarakat-masyarakat Cina Malaysia, Singapura dan Indonesia memperkenalkan Bahasa Mandarin Baku sebagai bahasa nasionalisme etnik diaspora.
  37. Duci Agung Moscow lambat-laun menyatukan semula negeri-negeri Rusia di sekelilingnya, mencapai kemerdekaan daripada Angkatan Kencana, lalu menguasai pusaka kebudayaan dan politik Kievan Rus'.
  38. Pada permulaan abad ke-13, Lembitu, seorang ketua suku Sakala berupaya menyatukan masyarakat Estonia dan menggagalkan usaha penaklukan oleh bangsa Denmark dan Jerman pada Perang Salib Livonia.
  39. Selain itu, dalam usaha mereka untuk menyatukan rakyat semula kerajaan telah menubuhkan satu suruhanjaya yang dikenali sebagai Truth and Reconciliation Committee di bawah pimpinan Biskop Desmond Tutu.
  40. Kedua-dua mereka kemudian dibayangi oleh Thebes dan akhirnya Empayar Macedonia, dengan kedua di bawah bimbingan Alexander Agung menyatukan dan mengetuai dunia Yunani kemenangan ke atas orang-orang Parsi.
  41. Pada mulanya Tun Fuad Stephens, Huguan Siou pertama Kadazan, mencadangkan istilah Kadazan digunakan bagi menyatukan 14 suku kaum yang berkongsi kumpulan bahasa bagi memberikan mereka suara yang lebih besar.
  42. Ekspedisi Utara merentasi China dengan mudah sehingga disekat di Shandong apabila Zhang Zongchang, hulubalang Beiyang yang disokong oleh Jepun, cuba menghentikan Tentera Kuomintang daripadamenyatukan China.
  43. Tema yang menyatukan semua jenis pemangsaan ialah tindakan pemangsa mengurangkan kesihatan pemangsanya, atau dalam erti kata lain, mengurangkan peluang mangsa untuk bermandiri atau membiak, atau kedua-duanya sekali.
  44. Setelah Kamarupa berpecah-belah pada abad ke-12, kerajaan Ahom diasaskan pada abad ke-13 oleh Sukaphaa, seorang putera Shan yang menyatukan tatenegara tersebut dan kerajaan ini berkekalan selama 600 tahun berikutnya.
  45. Dalam masa semalaman sahaja, ia menyatukan seluruh Amerika dengan matlamat untuk berperang dan menang perperangan dengan Jepun, dan ia kemungkinannya mendorong kepada kedudukan penyerahan tanpa syarat yang di tekankan oleh pihak Berikat.
  46. Gesaan IBHY terhadap masyarakat Melayu supaya menubuhkan Persatuan Kebangsaan Melayu bagi menyatukan orang-orang Melayu untuk menyelamatkan hak kebangsaaan telah memperlihatkan dirinya sebagai pengerak nasionalisme Melayu di Tanah Melayu.
  47. Peranan utama cawangan ini adalah untuk menyelaras, mengawal dan menyatukan serta mengembangkan 'NATO CodificationSystem' di dalam pengurusan inventori ketiga-tiga perkhidmatan ATM dan mengembang ke Jabatan Kerajaan lain apabila berupaya berbuat demikian.
  48. Rancangan pascaperang British untuk menyatukan pentadbiran Tanah Melayu menjadi jajahan tunggal iaitu Malayan Union ditentang hebat oleh orang Melayu yang membantah perbuatan melemahkan kuasa raja-raja Melayu serta pemberian kewarganegaraan kepada kaum Cina.
  49. Ia menyatukan kerelatifan khas dan hukum kegravitian semesta Isaac Newton yang memperlihatkan graviti bukan dari sudut daya (sepeti pendapat tradisi) tetapi lebih kepada manifestasi lengkungan masa dan ruang yang dihasilkan oleh jisim-tenaga bagi ruang-masa.
  50. Kini bahasa suku Thai utama telah menjadi bahasa rasmi dan menjadi dominan akibat dasar rasmi kerajaan yang cuba mengasimilasi dan menyatukan bangsa Thai, meskipun ia boleh mengakibatkan bahasa Siam, Melayu Petani, Khmer dan lain-lain bahasa etnik di Thai menjadi hilang.
  51. Tambahan pula, apabila mohor diraja maharaja Yuan disembahkan kepada Hung Taiji oleh anak lelaki Ligden Khan, Khan agung Mongol yang terakhir, Hung Taiji pada tahun 1636 menamakan semula negara dari "Jin Akhir" menjadi "Qing Agung" serta menaikkan kedudukannya dari Khan ke Maharaja, menandakan cita-cita sebagai maharaja selain menyatukan wilayah-wilayah Manchu.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...