Saturday 16 July 2016

Contoh Ayat Perkataan "dalaman"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "dalaman" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Tenaga dalaman ini berkadaran terus kepada suhu objek itu.
  2. Xena" adalah nama dalaman tidak rasmi yang digunakan oleh pasukan penemu.
  3. Organisasi luaran dan dalaman negara ini juga dikawal ideologi-ideologi ini.
  4. Biasanya, juga terdapat kebuk pencernaan dalaman dengan satu atau dua bukaan.
  5. Sistem Suria dalaman termasuk empat planet terestrial dan lingkaran asteroid.
  6. Tindakan ini dikecam oleh kerajaan Malaysia kerana mencampuri urusan dalaman Malaysia.
  7. Kerosakan pada organ dalaman boleh menyebabkan luka dalaman yang teruk atau hemorrhage.
  8. Bidang fisiologi boleh mengklasifkasikan mekanisma homeostasis kawalatur dalaman organisma.
  9. Everton tersingkir ke Divisyen Kedua dua tahun kemudian semasa pergolakan dalaman kelab itu.
  10. Ahli-ahli kabinet dipilih oleh presiden dan boleh dari badan perundangan dalaman atau luaran.
  11. Yang pertama, awan debu zodiak, berada pada Sistem Suria dalaman dan menyebabkan cahaya zodiak.
  12. Konflik dalaman dalam PBDS dan SNAP telah menguntungkan pemerintahan Taib pada tahun-tahun berikutnya.
  13. Homeostasis dirujuk sebagai pengekalan atau mekanisma kawal atur persekitaran dinamik dalaman yang malar.
  14. Ianya boleh dilakukan dengan pelbagai cara, dengan cara fizikal luaran, dalaman atau kedua-duanya sekali.
  15. Semua objek mempunyai tenaga dalaman yang berkaitan dengan pergerakan rawak atom dan molekul dalam jirim.
  16. Sistem Suria dalaman merupakan nama tradisional untuk rantau yang terdiri dari planet terestrial dan asteroid.
  17. Contoh cara luaran iaitu membakar diri sendiri atau cara dalaman dengan menyuntik racun ke dalam badan sendiri.
  18. Di sini, ia akan tiba di uterus melalui bantuan silia yang terletak di lapisan dalaman tiub yang menolakkannya.
  19. Banyak kawasan dalaman Guatemala masih tidak dibangun sama sekali, termasuk banyak hutan hujan dan tanah lembap.
  20. Bagaimanapun, Silla Bersatu menjadi lemah akibat persengketaan dalaman lalu menyerah kepada Goryeo pada tahun 935.
  21. Ini termasuk aspek-aspek rupa luaran dan juga bentuk dan struktur anggota-anggota dalaman seperti tulang dan organ.
  22. Sistem Suria dalaman juga didebukan dengan asteroid buas, kebanyakannya yang menyeberangi orbit dari planet dalaman.
  23. Akan tetapi kerajaan China yang menghadapi tekanan politik dalaman terpaksa mengiktiraf tindakan ini pada tahun 1887.
  24. Semakin ramai orang Eropah bermigrasi ke New Zealand selepas Perjanjian Waitangi menyebabkan banyak konflik dalaman berlaku.
  25. Castel Gandolfo dan bernama Basilika yang dijaga secara dalaman oleh ejen polis Negara Kota Vatican dan bukan oleh polis Itali.
  26. Istilah haba digunakan untuk memperihalkan pengaliran tenaga; manakala istilah tenaga dalaman digunakan untuk memperihalkan tenaga.
  27. Empat planet dalaman atau terestrial mempunyai batuan, dan komposisi yang padat, sedikit atau tiada bulan, dan tiada sistem cincin.
  28. Pusat populasi utamanya terletak sepanjang persisiran timur dan barat dan yang berpopulasi padat dalaman seperti Hofuf dan Buraidah.
  29. Pembaikpulihan ekonomi negara dijangka berterusan untuk beberapa tahun yang akan datang dengan kadar pertumbuhan dalaman yang konstan.
  30. Apabila dua objek yang berlainan suhu bersentuhan secara terma, mereka akan menukar tenaga dalaman sehinggalah suhu kedua-dua objek sama.
  31. Setelah peperangan dalaman bertahun-tahun, Acta de Independencia Amerika Tengah ditandatangani di Guatemala pada tarikh 15 September 1821.
  32. Kebuk pencernaan mempunyai dua bukaan, iaitu mulut dan dubur, dan juga terdapat rongga tubuh dalaman yang dipanggil selom atau pseudoselom.
  33. Oleh kerana konflik dalaman negara, keinginan Indonesia untuk meneruskan konfrontasi dengan Malaysia berkurangan dan peperangan telah reda.
  34. Beliau juga menyatakan yang Kemboja masuk campur hal dalaman Thailand dan akibatnya persetujuan kerjasama dua negara itu akan disemak semula.
  35. Selain itu, Jepun semakin mempergunakan pertikaian-pertikaian dalaman antara puak-puak Cina untuk mengurangkan kekuatan mereka satu demi satu.
  36. Akibat pertikaian dalaman antara keluarga-keluarga bangsawan pesaing, Serbia tunduk sama sekali kepada Empayar Turki Uthmaniyyah pada abad ke-16.
  37. Faktor-faktor dalaman itu terutama makin tertariknya kaum elit untuk mengawal kawasan yang mereka miliki tanpa penglibatan pihak berkuasa Sepanyol.
  38. Setelah kematiannya, sebagai negara orang suruhan, Moldavia dan Wallachia telah memperoleh autonomi dalaman penuh, yang akhirnya hilang pada abad ke-18.
  39. Rekod semasa dari tempoh itu jarang dijumpai, bagaimanapun ia menunjukkan bahawa pergeseran dalaman merupakan akibat pemberontakan balas kaum bangsawan.
  40. Ekonomi Colombia mengalami daripada permintaan domestik dan asing yang lemah, belanjawan kerajaan serius, dan konflik-konflik dalaman senjata yang serius.
  41. Namun demikian pada Januari 2004, keadaan ekonomi telah menunjukkan tanda-tanda pemulihan disebabkan pertumbuhan dalaman yang memberangsangkan pada tahun 2003.
  42. Pembiakbakaan dalaman sebegini boleh menyebabkan harimau putih mengalami kecacatan fizikal seperti lelangit rekah dan skoliosis (kelengkungan tulang belakang).
  43. Oleh yang demikian, Pedro II diisytiharkan dewasa terlalu awal, dan “Brazil diharapkan menikmati hampir seabad keamanan dalaman dan kemajuan zahir yang pesat."
  44. Meggunakan geometri, ahli mathemtik Islam Ibn al-Haytham menunjukkan tempat (al-makan) adalah kekosongan tiga-dimensi antara permuaan dalaman badan yang tertutup.
  45. Puak pemberontak telah menewaskan tentera persekutuan, tetapi mereka terpaksa menghadapi pergolakan dalaman dan negara berada dalam keadaan konflik selama dua dekad lagi.
  46. Upacara menyemah adakalanya melibatkan darah binatang yang disembelih, ditadah dalam satu bekas, organ dalaman binatang yang disembelih, seperti kambing, kerbau atau lembu.
  47. Biasanya hujung penurun terdapat di bahagian dalaman molekul dan oleh itu glikogen tidak dapat menunjukkan sifat penurunan apabila diuji dengan larutan Fehling atau Benedict.
  48. Biasanya haba dikelirukan dengan tenaga dalaman, tetapi kedua-duanya ada perbezaan: haba berkaitan dengan perubahan tenaga dalaman dan kerja yang dilakukan oleh sesuatu sistem.
  49. Contohnya pada tahap sel, homeostasis berperanan mengekalkan pH, pada tahap organisma pula, homeostasis berperanan mengekalkan suhu dalaman badan bagi organisma berdarah panas.
  50. Sistem politiknya amat terpencar dengan proses demokrasi terhad dalaman dalam parti dan peringkat kampung setempat, namun eksperimen-eksperimen sebegini pernah dicemari korupsi.
  51. Skuasy ialah satu sukan berraket dalaman yang mana dulunya dikenali sebagai "Squash Rackets", satu rujukan kepada bola lembut yang boleh dipenyek, digunakan dalam perlawanan skuasy.
  52. Istilah planet dalaman tidak sepatutnya dikelirukan dengan planet taraf rendah, iaitu menandakan bahawa planet itu yang lebih dekat dengan Matahari berbanding (cth Utarid dan Zuhrah).
  53. Oleh itu, inflasi juga mencerminkan penurunan dalam kuasa beli wang berkenaan iaitu satu kehilangan nilai sebenar dalam medium pertukaran dalaman dan unit akaun dalam sesebuah ekonomi.
  54. Pada 26 Mei 1995, berikutan keluarnya "Internet Tidal Wave memo" dalaman Bill Gates, Microsoft mula mengembangkan keluarannya ke dalam bidang perangkaian komputer dan jaringan sejagat.
  55. ini memudahkan lagi penukaran ulang alik dari pengekodan terdahulu serta membolehkan aplikasi untuk menggunakan Unicode sebagai format teks dalaman tanpa perlu melaksanakan aksara gabungan.
  56. Gambaran terperinci mengenai pembinaan dalaman bagi tisu hidup berdasarkan penggunaan mikroskop tidak muncul sehingga 1644, dalam L'occhio della mosca Giambattista Odierna, atau Mata Lalat.
  57. Kerana keadaan-kedadaan ini, kerajaan pusat China banyak mengalihkan perhatian mereka kepada perang-perang saudara dan mengikut dasar "pendamaian dalaman dahulu sebelum penentangan kuasa asing".
  58. Kegiatan seumpama ini mewujudkan tanggapan bahawa terdapat tentangan yang hebat terhadap Malayan Unionbukan sahaja daripada penduduk Tanah Melayu malahan daripada pegawai dalaman British sendiri.
  59. Jack Tramiel kemudiannya membeli Atari dan cuba untuk membawa Atari kembali ke pasaran konsol permainan video dengan mengurangkan jumlah staf dan menyelesaikan masalah dalaman dengan undang-undang.
  60. Sepertilah skrip Indic yang lain, semua konsonan mempunyai bunyi vokal a dalaman yang, dalam bahasa Tamil, digugurkan dengan membubuh titik di atas bergelar puḷḷi, pada aksara konsonan terbabit.
  61. Kerajaan boleh dianggap sebagai boneka parti CPSU dan akan melaksanakan segala yang telah diluluskan oleh parti ini termasuk perkara-perkara berkaitan ekonomi, keselamatan dalaman dan isu-isu sosial.
  62. Pada tahun 1908 kelab itu telah mengalami perpecahan yang disebabkan oleh perbalahan dalaman mengenai pengambilan pemain asing, yang kemudiannya menjurus kepada penubuhan sebuah lagi kelab Milan, F.C.
  63. Namun begitu, catatan kronologi luaran dan bukti lingustik dalaman menunjukkan bahawa karya-karya paling lama yang masih wujud barangkali disusun lebih kurang antara abad ke-2 SM dan abad ke-10 Masihi.
  64. Ia memproses sistem mentah dan input pengguna lalu membalas dengan memperuntukkan serta menguruskan tugas dan sumber sistem dalaman sebagai suatu perkhidmatan kepada para pengguna dan atur cara sistem.
  65. Tiga dari empat planet dalaman mempunyai atmosfera yang cukup banyak untuk menjanakan cuaca; yang semuanya mempunyai hentaman kawah dan ciri permukaan tektonik seperti lembah rekahan dan gunung berapi.
  66. Perhatikan bahawa seruling tiupan hujang tidak sama dengan seruling fipple (seperti rekorder) yang juga dimainkan menegak tetapi mempunyai saluran dalaman yang menyalurkan udara kepada pinggir lubang ton.
  67. Negara adalah satu komuniti politik tersusun yang menakluki sesuatu kawasan dan mempunyai kedaulatan luaran dan dalaman yang boleh menguatkuasakan monopoli terhadap penggunaan kekerasan yang difikirkan wajar.
  68. Krisis dalaman Dinasti Ming memuncak pada April 1644, apabila ibu kota diserbu oleh sepakatan angkatan pemberontak pimpinan Li Zicheng, seorang pegawai bawahan Ming yang menjadi ketua pemberontakan para petani.
  69. Semasa zaman kemerosotan ini, Empayar Uthmaniyyah lemah kerana masalah dalaman dan luarannya disebabkan peperangan yang amat mahal terutamanya menentang Parsi, Persekutuan Poland-Lithuania, Rusia, Austria-Hungary.
  70. Terdiri terutamanya dari silikat dan logam, objek dari Sistem Suria dalaman secara relatifnya dekat kepada Matahari; radius tersebut dari seluruh rantau ini ialah lebih dekat berbanding jarak antara Musytari dan Zuhal.
  71. Croatia mengekalkan kemerdekaannya sehingga tahun 1102 apabila selepas pergelutan dalaman berdekad-dekad, negara itu menyertai penyatuan dinasti dengan Kemaharajaan Hungary di bawah nama "Tanah-tanah Kerajaan Silara St.
  72. Ini menyebabkan perjanjian April 1955 yang memberikan autonomi dalaman kepada Tunisia, manakala hubungan antarabangsanya diurus oleh Perancis, suatu keadaan yang serupa dengan kaedah pemerintahan Bey Turki sebelum tahun 1881.
  73. Aksiom-aksiom ini menggunakan konsep-konsep berikut: titik, tembereng garis lurus dan garis, sebahagian daripada satu garis, bularan dengan jejari dan pusat, sudut serenjang, kongruen, sudut-sudutdalaman dan serenjang, jumlah.
  74. Objek dari Sistem Suria dalaman ialah terdiri dari kebanyakannya batuan, nama kolektif untuk majmuk dengan poin kecairan tinggi, seperti silikat, besi atau nikel, iaitu yang kekal pejal di bawah hampir semua keadaan dalam nebula protoplanet.
  75. Objek-objek lingkaran dalaman dijangka lebih berjisim secara umumnya daripada objek-objek luar lingkaran., dan supaya ahli astronomer lebih menemukan objek-objek Eris di orbit-orbit berkecondongan lebih tinggi, yang mana kebiasaannya tidak dipedulikannya.
  76. Walaupun kecondongan orbitnya di luar kebiasaan di kalangan SDO-SDO yang dikenali, model-model teori mencadangkan bahawa objek-objek yang asalnya berdekatan dengan pinggir dalamanlingkaran Kuiper telah diserakkan kepada orbit-orbit berkecondongan tinggi daripada objek-objek luar lingkaran.
  77. Salah sebuah negerinya yang utama, Songhai, kemudian menjadi Empayar Songhai, dan mengatasi pendahulu-pendahulunya dari segi kawasan dan kekayaan, tetapi ia juga menjadi mangsa kepada pertengkaran dalaman dan perang saudara, dan akhirnya digulingkan dalam Pertempuran Tondibi pada tahun 1591.
  78. Menurut laman web The Register, Novell, salah satu pemilik WordPerfect pada satu ketika, mendakwa Microsoft menggunakan pengetahuan dalaman mengenai inti-inti DOS dan Windows dan ciri-ciri antara muka pengaturcaraan aplikasi yang tidak didokumentasikan untuk mempertingkat prestasi Office berbanding pesaingnya.
  79. Selepas zaman Sultan Hassan, Brunei memasuki zaman kejatuhan berpunca dari pergolakan dalaman disebabkan perebutan kuasa antara waris diraja dan juga disebabkan timbulnya pengaruh kuasa penjajah Eropah di rantau sebelah sini yang telah menggugat corak perdagangan tradisi serta memusnahkan asas ekonomi Brunei dan kesultanan Asia Tenggara yang lain.
  80. Orang yang tahu di mana hantu Penanggalan tinggal boleh menunggu pada waktu malam ketika Penanggal terbang meninggalkan tubuhnya dan terbang keluar, ia boleh dimusnahkan dengan menuang serpihan kaca dalam lubang tengkuknya, yang akan mencederakan organ dalaman Penanggal apabila ia kembali bersambung dengan tubuhnya; atau dengan membakar tubohnya, dengan itu menghalang Penanggal dari kembali bercantum dengan tubohnya pada siang hari.
  81. Dalam sesetengah ayat, kualiti Islam sebagai kepercayaan dalaman ditegaskan: "Barangsiapa yang Allah kehendaki untuk memberi panduan kepadanya nescaya Dia melapangkan dadanya kepada Islam." Ayat lain menghubung islām dan dÄ«n (lazimnya diterjemahkan sebagai "agama" atau "cara hidup"): "Hari ini Aku telah sempurnakan bagi kamu agamamu (dÄ«n) dan Aku telah cukupkan nikmatKu kepada kamu dan Aku telah redakan Islam itu menjadi agama kamu." Manakala ada pula yang menggambarkan Islam sebagai perbuatan kembali kepada Allah—lebih dari hanya penyataan pengesahan keimanan.
  82. Lebih jauh daripada ini, selama keruwetan penyerahan tanah Amarnath 2008, kutukan OIC terhadap "penggunaan kekuatan berlebihan dan berterusan yang tidak berasas terhadap orang-orang Kashmir" disambut oleh tindakbalas India sebagai berkata: "OIC telah sekali lagi memilih untuk mengulas Jammu dan Kashmir dan urusan dalaman India yang mana tidak mempunyai locus standi... Untuk menyeru penglibatan antarabangsa dalam urusan dalaman India yang berdaulat adalah tidak berasas, haram dan hanya mencerminkan pengembalian kepada pola fikiran yang telah menimbulkan keputusan yang tidak baik bagi Pakistan pada masa lalu.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...