Saturday 16 July 2016

Contoh Ayat Perkataan "mencari"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "mencari" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Akhirnya, dia mencari Nikmat Abadi itu.
  2. Mereka mencari tanah untuk mendirikan ladang kapas.
  3. Kaedah ini juga boleh digunakan untuk mencari isipadu.
  4. Cara untuk mencari nilai logaritma antara lain dengan menggunakan:
  5. Baginda terpaksa bersabar dan mencari perlindungan untuk pengikutnya.
  6. Mereka sentiasa mencari bantuan daripada alam ghaib untuk kejayaan dalam hidup.
  7. Pelbagai komuniti berlainan keturunan mencari tempat tinggal di merata Kuala Lumpur.
  8. Pendidikan sangat penting di masa yang akan datang dan membantu dalam mencari pekerjaan.
  9. Dengan persetujuan gabenor jeneral, dia dan ekspedisi berangkat untuk mencari markas baru.
  10. Untuk mencari kamiran bagi fungsi garis tadi, luas setiap kepingan dikira dan dijumlahkan.
  11. Syarikat-syarikat ini menekan Kongres dan McKinley untuk mencari menamatkan pemberontakan.
  12. Malah, seorang Hindu juga perlu mengikuti Dharma untuk mencari nikmat duniawi dan kekayaan.
  13. Semasa mencari sebab mengapa hal ini berlaku, beliau telah berjaya mencipta teleskop cermin.
  14. Komunis sentiasa mencari titik lemah anggota tentera yang meronda sempadan Malaysia-Thailand.
  15. Casey berikrar untuk mencari jalan dan bekerja keras untuk menyelesaikan krisis antarabangsa.
  16. Dalam matematik, istilah membilang juga bermaksud mencari bilangan elemen untuk set terhingga.
  17. Sebagai contoh, hantu yang berkeliaran biasanya dikaitkan dengan dendam atau mencari keadilan.
  18. Empayar Khmer Angkor ialah yang terakhir sebelum mereka mencari perlindungan di pelbagai tempat.
  19. Pasukan-pasukan yang lebih inovatif telah mencari ikhtiar untuk memaksimumkan perubahan mendadak ini.
  20. Usaha mencari bantuan kewangan bagi membiayai pembangunan penempatan tersebut gagal lalu ditinggalkan.
  21. Ada juga yang sudah tinggal menetap di bandar-bandar untuk mencari pekerjaan dan sara hidup yang lain.
  22. Mereka amat bergantung hidup dengan mencari makanan, minuman, ubat-ubatan dan pakaian dari dalam hutan.
  23. Kaedah yang hampir sama telah dibina oleh ahli matematik Cina Liu Hui, juga untuk mencari luas bulatan.
  24. Semasa menyelesaikan permasalahan ini, beliau telah menggunakan kamiran untuk mencari isipadu paraboloid.
  25. Aplikasi asas algebra linear ialah untuk mencari penyelesaian sistem persamaan linear dalam beberapa anu.
  26. Baginda mengambil keputusan untuk menjadi sami untuk mencari penyelesaian untuk kesusahan dalam kehidupan.
  27. Abad yang sama, ahli matematik India Aryabhata menggunakan kaedah yang hampir sama untuk mencari luas kiub.
  28. Pada zaman ini, manusia hidup secara nomad atau berpindah-randah dalam kumpulan kecil untuk mencari makanan.
  29. Dalam persamaan bn = x, b dapat dicari dengan mencari punca, n dengan logaritma, dan x dengan fungsi eksponen.
  30. Rusia ingin mencari pelabuhan air suam di Lautan Pasifik, untuk tentera laut mereka selain perdagangan maritim.
  31. Kaedah Liu Hui pula dikembangkan oleh pasangan ayah dan anak Zu Chongzhi dan Zu Geng untuk mencari isipadu sfera.
  32. Makanannya didapati di dalam tanah juga dan sesekali akan mencari makanan dalam bentuk daging manusia atau haiwan.
  33. Sekiranya tuannya mati sebelum sempat mencari pengganti, bajang akan hidup liar dan mengganggu penduduk berdekatan.
  34. Bagaimanapun, pendebunga-pendebunga tertarik kepada tumbuhan, mungkin disebabkan hendak mencari madu bunga untuk makan.
  35. Beliau membuat beberapa sumbangan seperti mengaplikasikan kaedah penyusutan untuk mencari luas kawasan melalui kamiran.
  36. Dengan seribu pengikutnya, beliau menuju ke pantai barat Semenanjung Melayu untuk mencari tempat perlindungan yang baru.
  37. Sekiranya tuannya mati sebelum sempat mencari pengganti, hantu polong akan hidup liar dan mengganggu penduduk berdekatan.
  38. Ketika ini, larva berhenti makan dan mula mencari tempat yang sesuai untuk bertukar menjadi pupa, lazimnya di bawah daun.
  39. Everton merupakan ahli pengasas Liga Perdana Inggeris pada tahun 1992, tetapi bergelut untuk mencari pengurus yang bagus.
  40. Sekiranya tuannya mati sebelum sempat mencari pengganti, hantu pelesit akan hidup liar dan mengganggu penduduk berdekatan.
  41. Orang-orang Eropah yang datang untuk mencari gali minyak di bandar ini secara tidak sengaja menukar nama Miriek menjadi Miri.
  42. Di tempat-tempat sedemikian, anda boleh mencari muzium yang mempamerkan perabot, makanan, dan pakaian tradisi Baba and Nyonya.
  43. Sekiranya tuannya mati sebelum sempat mencari pengganti, hantu penanggalan akan hidup liar dan mengganggu penduduk berdekatan.
  44. Sarjana Zaman Pembaharuan menggunakan kaedah kemanusiaan dalam pembelajaran, dan mencari realisme dan emosi manusia dalam seni.
  45. Ada kalanya, keluarga Peranakan membawa masuk pengantin dari China atau menghantar anak perempuan ke China untuk mencari suami.
  46. Larva kupu-kupu, iaitu beluncas, memakan daun tumbuhan dan menghabiskan seluruh masanya sebagai beluncas untuk mencari makanan.
  47. Ia mewakili satu daripada usaha-usaha pertama Yayasan Perisian Bebas untuk mencari punca sama dengan aktivis sosial aliran utama.
  48. Cubaan untuk mendirikan koloni di Guiana pada tahun 1604 hanya bertahan selama dua tahun dan gagal dalam objektifnya mencari emas.
  49. Kaedah ini digunakan untuk mencari luas kawasan dengan memecahkan kawasan itu kepada kawasan-kawasan kecil yang luasnya diketahui.
  50. Dalam masyarakat di mana kebanyakan orang boleh mencari nafkah dengan bekerja dengan orang lain, pengangguran adalah masalah serius.
  51. Disebabkan itu wanita itu merayau-rayau mengetuk pintu rumah bagi mencari mangsa sambil menyatakan "Kum-Kum" sambil mengenakan jibab.
  52. Polis pada mulanya menyiasat jika perlumbaan drag memainkan peranan, tetapi tidak dapat untuk mencari bukti penglibatan sebuah kereta kedua.
  53. Perkara pertama beliau lakukan selepas dilantik menjadi khalifah ialah mencari pembunuh saidina Uthman mengikut saluran undang-undang Islam.
  54. Dipercayai pelombong-pelombong ini melarikan diri merentas hutan belukar di kawasan Kulim menuju ke Pulau Pinang untuk mencari pendudukan baru.
  55. Di pedalaman Kalimantan juga terdapat etnik Penan, yang beberapa masih mengutamakan amalan pemburu-pengumpul dalam mencari sumber rezeki mereka.
  56. Buat kali pertamanya, kumpulan Hai San tewas dan diusir keluar dari Klian Pauh, dan 10,000 pengikut Hai San mencari perlindungan di Pulau Pinang.
  57. Beberapa abad sebelum penjajahan, Kenya merupakan sebahagian dari kawasan timur Afrika yang digunakan oleh bangsa Arab untuk mencari budak/hamba.
  58. Mengakibatkan para pengimport Barat mencari pengeluar yang lebih murah dan menemukannya di China yang nilai mata wangnya rendah berbanding dolar.
  59. Seseorang yang tidak bekerja tetapi mencari pekerjaan atau diberhentikan sementara dan boleh mengisi sesuatu pekerjaan dikira sebagai menganggur.
  60. Akan tetapi jika ia berhasil, Montenegro kemudiannya boleh mencari pengiktirafan antarabangsa dan satu kerusi di Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.
  61. Ketidakupayaan mendapat keamanan dijelaskan sebagai ada pekerjaan yang belum selesai, seperti mangsa yang mencari keadilan atau dendam selepas mati.
  62. Oleh itu, banyak orang kontraban yang melarikan diri daripada pengabdian semasa Perang Saudara Amerika mencari taraf rasmi untuk perkahwinan mereka.
  63. Satu perniagaan lazimnya dibentuk untuk mencari keuntungan yang akan menambah kekayaan pemiliknya dan membesarkan perniagaan tersebut dengan sendirinya.
  64. Dengan cara ini, arkeologi mempunyai rangka rujukan yang luas untuk kawasan yang telah dilalui manusia, cara mereka mencari nafkah, dan demografi mereka.
  65. Babak dalam filem Gangster berlarutan akhirnya Jamroni memutuskan untuk pergi ke Jakarta untuk mencari Sari dan ibubapa kandungnya yang mungkin masih hidup.
  66. Bila tibanya pagi 31hb Mei, orang ramai akan turun mencari bahan makanan dari hutan atau kebun terutamanya umbut yang sedap dimasak sup dengan daging haiwan.
  67. Pihak FBI telah gagal mencari bukti bahawa beliau pernah terlibat dalam jenayah, tetapi cuba menggunakan rakaman tapes aktiviti seksualnya sebagai blackmail.
  68. Ahli matematik mencari pola, memformulasikan konjektur yang baru, dan menghasilkan fakta dengan deduksi rapi dari aksiom dan definisi yang dipilih dengan baik.
  69. Kadar kematian tertinggi di kalangan harimau jantan berlaku di kalangan harimau jantan muda yang baru meninggalkan kawasan induknya untuk mencari wilayah sendiri.
  70. Toyol mampu menyelip dalam mana-mana bilik berkunci, dan mampu mencari wang tunai yang disorokkan di mana sahaja, kononnya termasuk yang disorok dicelah kitab suci.
  71. Dia seorang pemain pertahanan tengah yang cukup berpengalaman dan mempunyai kebolehan membaca permainan dengan baik, membolehkan beliau mencari kedudukan yang baik.
  72. Rusia mahukan Manchuria kerana politik air panas mereka untuk mencari pelabuhan yang boleh digunakan sepanjang tahun dan terbebas dari ais membeku pada musim sejuk.
  73. Kemudian, pepatung dewasa akan merangkak keluar dari kulit larva yang lama lalu mengembangkan sayapnya dan terbang mencari lalat atau serangga kecil sebagai makanan.
  74. Pedagang Arab berpindah ke pedalaman dari pantai Lautan Hindi Afrika Timur pada 1830-an, diikuti oleh peneroka British pada yang mencari punca Sungai Nil pada 1860-an.
  75. Mackenzie juga mempunyai iman yang kuat dalam agama Baptis, kemudian Mackenzie mencari tempat tinggal di Ontario dan beliau telah terpilih untuk memasuki Parlimen Kanada.
  76. Talak merupakan suatu jalan penyelesaian yang terakhir sekiranya suami dan isteri tidak dapat hidup bersama dan mencari kata sepakat untuk mecari kebahagian berumahtangga.
  77. Semasa peraduan, si anak kerbau yang kelaparan dengan tidak sengaja merodok tanduknya di perut kerbau itu kerana ingin mencari puting susu untuk meghilangkan kelaparannya.
  78. Baginda berjaya mencapai tahap yang tinggi dalam pertapaan tetapi tidak mencari penyelesainya untuk kesusahan dalam kehidupan meskipun kemampuannya sudah melebihi gurunya.
  79. Pada awal permulaan Pertempuran Atlantik, armada Jerman telah mengancam konvoi Atlantik, maka armada perang Britain menumpukan usaha mereka untuk mencari dan memusnahkannya.
  80. Benih-benih akan melekat pada tapak kaki haiwan yang lalu dan dipindahkan ke tempat lain di mana benih ini akan mencari tumbuhan perumah yang boleh dijadikan tempat tinggal.
  81. Sarawak akan menjadi tempat yang akan memberi peluang kepada sesiapa yang ingin mencari kehidupan yang lebih baik.Gelombang kedua pembangunan akan dimulakan secepat mungkin.
  82. Ahli alkimia pada zaman itu sangat berpengaruh meskipun bukan pada asalnya mencari sesuatu yang tiada, tetapi mengkaji sesuatu yang seterusnya menjadi asa kepada kimia moden.
  83. Penyerta-penyerta dalam perkahwinan biasanya mencari pengakuan sosial untuk hubungan mereka, dan banyak masyarakat memerlukan kebenaran rasmi daripada badan agama atau sivil.
  84. Keadaan ini menyukarkan Suruhanjaya sempadan untuk mencari aliran sungai yang sebenar dan tambahan pula sungai di situ mengalir di bawah muka bumi menerusi timbunan batu kapur.
  85. Walaupun hampir menyerupai penghampiran Babylon, analisis berangka zaman moden tidak mencari jawapan yang sebenar, kerana jawapan sebenar adalah mustahil diperolehi dalam praktik.
  86. Pertandingan dikelolakan Jawatankuasa Khas dan dipengerusikan Ketua Setiausaha Negara ketika itu, Sir Alec Newboult dianjurkan bagi mencari lambang kewujudan kerajaan Persekutuan.
  87. Pengangguran geseran atau normal berlaku apabila pekerja berhenti kerja dan mencari pekerjaan tetapi tidak menjumpainya serta merta; dan ketika itu mereka dikira sebagai penganggur.
  88. Kebanyakan masalah ini berjaya diselesaikan, namun sistem bagasi terus menghadapi masalah demi masalah dan kini ia diletakkan sebagai tender untuk mencari pengurusan baru pada 2007.
  89. Pada 1984 sebuah penemuan oleh paleontropologis terkenal Richard Leakey dan Kamoya Kimeu mencari tulang dari kanak-kanak Turkana yang merupakan Homo erectus dari 1.6 juta tahun lalu.
  90. Kegagalan untuk mencari Puteri tersebut telah menyebabkan baginda membuat satu sumpahan iaitu selagi Puteri yang dicintainya itu tidak ditemuinya maka daerah Segamat akan dilanda banjir.
  91. Bagaimanapun permintaan ini tidak dapat ditunaikan dan Sultan Johor telah membenarkan orang-orang Negeri Sembilan ini mencari anak raja dari negeri lain untuk dipertuankan di Negeri Sembilan.
  92. Dikalangan perlaksanaan penting seorang mencari formula jarak, luas dan isipadu, seperti teorem Pythagoras, lilitan dan luas bulatan, luas segitiga, isipadu dari silinder, sfera, dan piramid.
  93. Beberapa ahli fikir berpendapat bahawa adat inilah yang menyebabkan ramai kaum lelaki Minangkabau untuk merantau di serata Nusantara untuk mencari ilmu atau mencari kemewahan dengan berdagang.
  94. Oleh kerana itu orang-orang apabila mencari kawannya, mereka mengatakan: 'Pantas kamu suami seorang pelacur.' Untuk itulah, maka Allah mengharamkan perkahwinan semacam itu kepada orang Islam."
  95. Pengacukan antara kucing-kucing besar, termasuk sekali harimau, mula-mula dikonsepkan pada abad ke-19, ketika pihak zoo berminat untuk mencari haiwan aneh untuk dipamerkan demi mengaut keuntungan.
  96. Pihak Greek dengan mudah melolosi barisan pemanah Parsi yang bersenjata ringan, yang hanya mempunyai masa bagi memanah beberapa panahan sebelum mencari perlindungan di belakang formasi Parsi utama.
  97. Bagi perempuan yang lebih miskin, khususnya mereka daripada kelas buruh, tugas-tugas rumah tangga merupakan impian mereka kerana keperluan ekonomi memaksakan mereka mencari pekerjaan di luar rumah.
  98. Bermula dari zaman pertengahan lagi, ahli alkimia Eropah telah berusaha untuk mencari batu falsafah, bahan kuno yang dikatakan dapat menambahkan secara mendadak pengetahuan seseorang tentang alkimia.
  99. Pada akhir kempen, semasa pengunduran tentera British, akibat kebimbangan penjajahan Iceland sedang berlangsung, Repulse dikeluarkan dari tugas melindungi konvoy Norway bagi mencari pasukan penjajah.
  100. Berikutan kejayaan Portugal dan Sepanyol dalam penjelajahan luar negara, pada tahun 1496, Raja Henry VII mengarahkan John Cabot mengetuai pelayaran untuk mencari laluan ke Asia melalui Atlantik Utara.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...