Saturday 16 July 2016

Contoh Ayat Perkataan "berkata"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "berkata" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Beliau telah berkata kepada Lam Seng "Tinggallah Lu" sehingga terbitlah nama Tenglu.
  2. Imam Nawawi ketika menafsirkan hadith diatas dengan berkata â€œmabrur adalah baik hajinya.
  3. Azlan Adnan berkata tidak ada satu pun bangunan di Malaysia direka bentuk tahan gempa bumi.
  4. Mantan Presiden Nelson Mandela telah dilaporkan berkata "meskipun ramai yang menganggap En.
  5. Beliau berkata â€œdi seluruh dunia tidak ada lombong bijih timah seperti di Tanah Melayu”.
  6. Seorang panglima Austria pernah berkata bahawa tentera Uthmaniyyah amat "kebal" semasa musim panas.
  7. Abe kemudiannya berkata bahawa Jepun hendaklah membawa isu lancaran ini ke muka Majlis Keselamatan PBB.
  8. Sata berkata caj itu adalah bermotifkan politik, dan di mahkamah dia mengaku tidak bersalah terhadap mereka.
  9. Malaysia berkata yang pemilihan Doha tidak munasabah dan pemilihan Doha telah dipengaruhi oleh kekayaan ekonomi Qatar.
  10. Bekas Perdana Menteri Abdullah Ahmad Badawi berkata beliau sanggup mengorbankan kebebasan rakyat demi kestabilan negara.
  11. Pada tahun 1302, Paus Boniface VIII berkata bahawa kuasa-kuasa politik dunia Kristian melakukan "mengikut kehendak paderi".
  12. Ferguson mengakui bahawa beliau wajar dipersalahkan, dengan berkata beliau seharusnya membuat perubahan pada skuadnya pada perlawanan ulangan.
  13. Jabatan Negara Amerika Syarikat telah berkata yang peluru Taepodong-2 gagal dalam pertengahan udara selepas lebih kurang 40 minit penerbangan.
  14. di lautan Pasifik, berkata bahawa ia adalah "permulaan" bahawa China telah menerima perlawaannya untuk memerhatikan latihan besar-besaran ini.
  15. Tun Razak berkata (terjemahan): "Di kalangan anak-anak muda yang berpotensi, saya telah berniat untuk membawa Tengku Razaleigh ke dalam Kabinet.
  16. Ia kemudiannya disahkan bahawa Schumacher akan kekal bersama Benetton, Peter Sauber berkata bahawa "[Schumacher] tidak mahu memandu bersama kami.
  17. Kita andaikan [bahawa] satu nama sebenar akan keluar dengan cepat, [tetapi] proses terhenti seketika," Mike Brown berkata semasa di dalam temuramah,
  18. Naib Presiden Parti Islam Se-Malaysia Mohamad Sabu berkata terdapat "kebimbangan" mengenai bagaimana pilihan raya umum akan datang bakal dijalankan.
  19. Namun, apabila berkata tentang buah, dari segi masakan, yang dimaksudkan dengan buah ialah hasil daripada pokok-pokok yang boleh dimakan begitu sahaja.
  20. Balotelli kemudian berkata bahawa ibu bapanya hanya mahu dirinya kembali kerana dia telah menjadi terkenal dan menyifatkan mereka sebagai "pemburu kegemilangan".
  21. Sebagai Perdana Menteri yang kemudian, Lord Melbourne berkata: "Tidaklah penting apa yang kita berkata, tuan-tuan, asalkan kita semua berkata perkara yang sama."
  22. Setelah menang melalaui sepak penalti, Steven Gerrard berkata "How can I leave after a night like this?" dan membayangkan hasratnya untuk terus kekal di Liverpool
  23. Selang beberapa hari kemudian, Jose Mourinho berkata beliau tidak ada masalah dengan Benitez, tetapi dia tidak tahun sama Benitez mempunyai masalah dengan beliau.
  24. Nasir Ahmed, seorang ahli Dewan Pertuanan, berkata bahawa beliau diberitahu oleh pihak polis bahawa 21 orang antara mereka yang ditangkap adalah orang Islam British.
  25. Ahmad Zahid berkata demikian ketika berucap pada Seminar Perniagaan Namibia anjuran Pejabat Pesuruhjaya Tinggi Namibia di Malaysia di Hotel Equatorial di sini hari ini.
  26. Pegawai kesihatan persekutuan telah berkata separuh yang dilaporkan sakit telah dimasukkan ke dalam hospital, berbanding daripada 25 hinga 30 peratus dalam wabak sebelum ini.
  27. Pada 30 Jun, Perdana Menteri Chavalit Yonchaiyudh berkata bahwa dia tidak akan menurunkan nilai Baht, tetapi pemerintah Thailand akhirnya menambat mata wang tersebut pada 2 Julai.
  28. Beliau juga berkata Liverpool akan menghadapi masalah keyakinan kalau tewas kepada pasukannya dalam perlawanan Charity Shield 2006 kerana Chelsea akan bermain hanya pada tahap 50%.
  29. Mengikut ahkbar Amerika USA Today, pemerhati ketenteraan China berkata bahawa pemerhatian latihan-latihan ini memberikan mereka lebih kefahaman mengenai senjata dan tindak tanduk A.S.
  30. Presidennya, Datuk Seri Ong Tee Keat berkata MCA menyeru Najib mengekalkan kuota parti itu - rakan komponen kedua terbesar dalam BN - seperti sejak pembentukan gabungan itu pada 1974.
  31. Joe Lieberman (Connecticut) kalah pada pemilihan awal parti Demokrat, tetapi menang apabila bertanding di atas tiket bebas (meskipun dia berkata dia akan bekerjasama dengan Demokrat).
  32. Feynman berkata bahawa beliau juga mempunyai rasa hormat kepada Bohr yang setanding dengan orang-orang lain tetapi apabila membincangkan fizik, beliau akan terlupa perkara-perkara yang lain.
  33. Dimana Nikola II tidak pernah menarik tuntutannya terhadap tahkta dan sememangnya pro-kemerdekaan Montenegro, dia telah baru-baru ini berkata bahawa dia "tidak mahu" ditabalkan sebagai raja.
  34. Sebastian Coe berkata pada Februari 2012, "Games Makers kami akan menyumbangkan sebanyak lapan juta jam kesukarelawanan sewaktu temasya, maka temasya ini tidak boleh dizahirkan tanpa mereka".
  35. Pada tarikh 1 Oktober 1949, Mao Zedong dengan bangganya telah mengistiharkan penubuhan negara baru komunis Republik Rakyat China dengan tangisan air mata dan berkata 'Orang China telah berdiri'.
  36. Rafa benitez sekali lagi enggan mengulas banyak dan berkata I know him and I know how he likes to play these kind of games, but I like the games you play for 90 minutes, not the games before and after..
  37. Abraham Idjirani, iaitu setiausaha-agung Sultan Kiram III, berkata keganasan bermula ketika polis Malaysia sedang memeriksa rumah seorang pendatang tanpa izin Filipina yang disyaki melindungi penceroboh.
  38. Ketua Kampung Long Lellang A, Amat Aran, 71 berkata bahan bakar, makanan, bahan binaan dan peralatan pertanian seperti gergaji rantai dan mesin pemotong semak-samun sukar didapati sejak sekatan jalan 2004.
  39. Contohnya suami berkata kepada isteri, “Jika awak keluar rumah tanpa izin saya, maka jatuhlah talak satu.” Apabila isterinya keluar dari rumah tanpa izin suaminya, maka jatuhlah talak satu secara automatik.
  40. Jika aliran piroklas berlaku, risiko di kampung berhampiran adalah amat tinggi, tetapi ada penduduk yang tetap berani kembali ke kampung, dengan berkata bahawa mereka perlu menjaga binatang peliharaan dan tanaman.
  41. Kedutaan Malaysia di Manila menolak untuk menjawab soalan berkaitan laporan itu dan berkata kedutaan Malaysia tidak menerima sebarang maklumat dari kerajaan Filipina ataupun dari ibu negara Malaysia, Kuala Lumpur.
  42. Pawang Akkanat, salah satu pawang yang terakhir di Siberia Barat serta tokoh utama dalam masyarakat orang asli di Siberia Barat, berkata bahawa Siberia mendapatkan nama daripada Negaranya, iaitu kelompok etnik Sibirga.
  43. Lebih suka daripada menerima kemarahan yang tidak perlu daripada ahlli-ahli astronomi, dengan mudahnya beliau telah berkata bahawa laman sesawang itu dinamakan bersempena anaknya dan menmbuang "Lila" daripada pertimbangan.
  44. Kiraitu Murungi selaku Menteri Tenaga,pada mulanya berkata bahawa KPC akan membayar pampasan kepada mangsa, tetapi kemudian KPC menyatakan bahawa mereka tidak akan berbuat demikian kerana insiden itu di luar tanggungjawab mereka.
  45. Sebaliknya, penyair Roman Ovid memberikan etimologi yang kedua, yang dia telah berkata yang bulan Mei dinamakan sempena maiores, bahasa Latin untuk "warga tua," dan bulan berikutnya dinamakan untuk iuniores, atau "orang muda" (Fasti VI.88).
  46. Predrag Popović, suatu pemimpin parti penyokong kesatuan dengan Serbia menuntut pengiraan semula undi, dan berkata sehari selepas pilihanraya bahawa bloknya akan membuat bantahan kepada pengurusi suruhanjaya pilihanraya, diplomat Slovakia Frantisek Lipka.
  47. Pada tahun 2004, Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi berkata dalam jawapan parlimen bahawa rancangan ini telah menarik 94 ahli sains (24 orang Malaysia) dalam bidang farmakologi, perubatan, teknologi semikonduktor dan kejuruteraan dari tahun 1995 hingga 2000.
  48. Serbia, ahli-ahli Kesatuan Eropah dan anggota tetap Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu telah berkata akan mengiktiraf kemerdekaan Montenegro, dan ini telah memungkinkan jalan tampa halangan kepada Montenegro menjadi negara berdaulat terbaru dunia.
  49. Abdullah Mohd Zain, Menteri dalam Jabatan Perdana Menteri, berkata bahawa "Ia menekankan kebijaksanaan, sifat praktik, dan keharmonian," dan menambah bahawa "Ia menggalakkan kesederhanaan atau pendekatan seimbang terhadap kehidupan, tanpa menyimpang daripada asas-asas al-Quran, serta contoh-contoh dan pepatah-pepatah Nabi Muhammad.
  50. Ketua Penerangan PAS Tuan Ibrahim Tuan Man berkata Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) "telah menyalahgunakan kuasa," serta mendakwa terdapat "salah guna media yang berleluasa." Ahli Parlimen Parti Tindakan Rakyat (DAP) Teresa Kok menuduh kononnya BN "menyempadankan semula" serta "mengagihkan" kawasan pilihan raya.
  51. Namun demikian Jesus digambarkan dekat dengan orang-orang yang disingkirkan oleh masyarakat seperti para pelacur, pemungut cukai, dll. Injil Matius melukiskan demikian: "Kata Jesus kepada mereka: 'Aku berkata kepadamu, sesungguhnya pemungut-pemungut cukai dan perempuan-perempuan sundal akan mendahului kamu masuk ke dalam Kerajaan Allah'." (Matius 21:31)
  52. Sebuah mitos bandar yang dilaporkan secara meluas mengatakan bahawa apabila perkhidmatan disambung semula, juruhebah Leslie Mitchell bermula dengan berkata: "Seperti yang saya berkata sebelum saya diganggu dengan biadab..." Sebenarnya, orang pertama yang muncul apabila siaran disambung semula ialah Jasmine Bligh, dan perkataan-perkataannya ialah: "Selamat petang para penonton.
  53. Mohammad Ali Hosseini, jurucakap bagi Kementerian Luar Iran, telah berkata bahawa resolusi "tidak memberi kesan atau menghadkan aktiviti nuklear Iran, tetapi akan mencemarkan keputusan Majlis Keselamatan, yang mana kuasanya semakin merosot." Oleh kerana resolusi itu di bawah Perkara 41 daripada Bab 7 dari Piagam Bangsa-Bangsa Bersatu, ia tidak boleh dipaksa menerusi penggunaan ketenteraan.
  54. Pada hari yang sama, Presiden George Bush berkata ketika ketibaannya di Wisconsin: "Penangkapan-penangkapan terkini yang warganegara-warganegara kita kini dapat tahu merupakan suatu peringatan sebenar bahawa negara kita adalah dalam peperangan dengan orang-orang Fasis Islam yang akan menggunakan apa jua cara untuk memusnahkan mereka daripada kita yang mencintai kebebasan supaya dapat mencederakan negara kita."
  55. Abraham Lincoln menyimpan satu salinan Elemen di dalam beg pelananya, dan mengkajinya pada lewat malam; kononnya beliau pernah berkata kepada dirinya sendiri, "Anda tidak akan dapat menjadi Peguam jika anda tidak memahami apa yang mendemonstrasikan cara-cara; dan aku tinggalkan situasi di Springfield, pulang ke rumah bapaku, dan kekal di situ sehingga aku mampu memberi sebarang proposisi dalam enam buku Euclid".
  56. Sebelum ini Sata menuduh syarikat asing menjadikan rakyat Zambia sebagai hamba, tidak memperdulikan keselamatan dan budaya tempatan.Menurut Bank Dunia, rizab tembaga selama 70 hingga 75 peratus daripada perolehan eksport, tetapi industri perlombongan secara keseluruhannya menyumbang hanya kira-kira 10 peratus daripada hasil cukai Zambia.Sata telah juga mempersoalkan data eksport tembaga dan beberapa pakar-pakar berkata kebimbangan itu adalah sah.
  57. Universal Studios, satu-satunya studio perfileman utama yang menyokong HD DVD sejak pengenalan, berkata sejurus selepas pengumuman Toshiba itu, "meskipun Universal menghargai persahabtan rapat yang kita berkongsi dengan Toshiba, masanya telah tiba untuk mengalihkan tumpuan kita pada pengeluaran judul-judul baru dan katalog dalam Cakera Blu-ray." Paramount Studios yang mula mengeluarkan filem hanya dalam format HD DVD ketika akhir tahun 2007, juga meluahkan hasratnya untuk memulakan pengeluaran dalam Cakera Blu-ray.
  58. Plato menganggap logistik (aritmetik) sesuai untuk ahli perniagaan dan pemimpin tentera yang "..mesti mempelajari seni nombor, jika tidak mereka tidak akan tahu bagaimana menyusun tentera mereka..", manakala aritmetik (teori nombor) hanya sesuai untuk ahli falsafah "..kerana mereka perlu keluar dari lautan perubahan dan mencari kebenaran." Apabila Euclid dari Iskandariah ditanya oleh salah seorang pelajarnya tentang apa perlunya mempelajari geometri, beliau lantas menyuruh hambanya memberikan pelajar tersebut threepence (wang syiling), dan berkata "kerana dia memerlukan keuntungan untuk setiap apa yang dipelajarinya." Ahli matematik Yunani Apollonius dari Perga pernah ditanya tentang kegunaan beberapa teoremnya dalam Buku IV kitab Konik", dengan bangganya beliau menjawab:

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...