Saturday 23 July 2016

Contoh Ayat Perkataan "perkembangan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "perkembangan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Tempoh ini bersamaan dengan perkembangan pantas angiosperms.
  2. Kaedah-kaedah ini muncul mulanya kerana perkembangan dalam fizik.
  3. Ukiran di Alta di Finnmark menandakan perkembangan kemajuan di Norway.
  4. Pada awal abad ke-17, terdapat dua perkembangan penting dalam geometri.
  5. Strategi perkembangan kerajaan berpusat pada pelaburan dari luar negara.
  6. Pergeseran ini menimbulkan pelrbagai perkembangan evolusi penting lainnya.
  7. Dalam organisma multisel, zigot merupakan tahap perkembangan terawal embrio.
  8. Penggolongan perkembangan Bahasa Cina adalah subjek pembahasan yang akademik.
  9. Trimester kedua ialah semasa perkembangan fetus boleh mula dipantau dan didiagnosis.
  10. Angkasawan ini telah mengkaji perkembangan penyakit barah tropika dan mikrob tempatan.
  11. Bagaimanapun, ini telah amat menjejaskan infrastruktur dan perkembangan modal Shanghai.
  12. Genetik molekul terbit daripada penemuan kod genetik dan perkembangan teknik pengklonan.
  13. Komputer ini merupakan pencetus kepada perkembangan komputer peribadi sehingga ke hari ini.
  14. Sinonim astrobiologi berkait rapat dengan perkembangan dan pembangunan astronomi dan biologi.
  15. Malah perkembangan populasi hidupan akuatik menyebabkan Zaman Devon dikenali sebagai Zaman Ikan.
  16. Konsep rekapitulasi tidak mutlak, tetapi diakui memainkan peranan dalam perkembangan embro manusia.
  17. Ini adalah prakursor diperlukan kepada perkembangan kalkulus dan sains kuantitatif tepat dari fizik.
  18. Salah satu perkembangan yang nyata semasa itu dapat dilihat dalam sektor perdagangan dan perlombongan.
  19. Embrio dipanggil janin pada tahap perkembangan yang lebih lanjut sehinggalah kelahiran atau penetasan.
  20. Zaman kontemporari telah memperlihatkan perkembangan perbendaharaan bahasa pasar dalam Bahasa Malaysia.
  21. Dua perkembangan dalam geometri pada abad kesembilanbelas mengubah cara ia telah dipelajari sebelumnya.
  22. Aspirin juga adalah dadah sintetik pertama di dunia dan penyebab utama perkembangan industri farmaseutikal.
  23. Semasa pemerintahan Dinasti kedua belas terdapat perkembangan dalam keadilan masyarakat dan pencapaian pemikiran.
  24. Industri makanan berasaskan minyak sawit di Malaysia telah mengalami perkembangan pesat sejak tiga dekad yang lalu.
  25. Bagi haiwan, perkembangan zigot kepada embrio diteruskan melalui peringkat-peringkat blastula, gastrula, dan organogenesis.
  26. Industri teknologi tinggi memainkan peranan penting dalam perkembangan ekonomi dan mewujudkan peluang pekerjaan dalam negeri.
  27. Dalam perkembangan seterusnya, pecahan "kasar" atau pecahan biasa telah dibangunkan dan ia masih digunakan sehingga hari ini.
  28. Kerajaan Islam di Melaka ini dipercayai memainkan peranan penting dalam perkembangan Islam di sekitar Semenanjung Tanah Melayu.
  29. Lihat The Emergence of Probability Ian Hacking untuk suatu sejarah pada perkembangan awal pada konsepnya kebarangkalian matematik.
  30. Ketika hayatnya, beliau dapat mengikuti pelbagai perkembangan ilmu pengetahuan, baik di bidang ilmu dan politik mahupun ilmu agama.
  31. Meskipun agama Hindu tidak ada pengasas, terdapat beberapa orang tokoh utama yang memainkan peranan dalam perkembangan agama Hindu.
  32. Zigot sentiasa dizahirkan daripada percantuman dua gamet, dan menjadi peringkat pertama dalam perkembangan sesebuah organisma individu.
  33. Majlis Ekonomi dan Sosial PBB membantu Perhimpunan Agung untuk mempromosikan kerjasama dan perkembangan ekonomi dan sosial antarabangsa.
  34. Pengenalan penulisan pada abad ke 5 dan Buddha pada abad ke 6 memberikan kesan besar pada perkembangan system kepercayaan Shinto tunggal.
  35. Beliau berkhidmat di bawah empat Sultan dan merupakan tulang belakang kepada perkembangan Melaka ke mercu kekuasaannya di Kepulauan Melayu
  36. Walaupun tidak merbahaya, virus ini dipercayai menyebabkan perubahan kepada sel di pangkal rahim ( cervix ), menyebabkan perkembangan barah.
  37. Kewujudannya dua jantina mungkin merupakan hasil perkembangan berbilang yang berasingan dalam keturunan-keturunan evolusi yang berbeza-beza.
  38. Pada Zaman Pertengahan, Ahli matematik Muslim menyumbangkan kepada perkembangan geometri, terutamanya geometri Algebra dan Algebra geometri.
  39. Dalam soal perkembangan perdagangan, beberapa aspek yang berkaitan seperti sistem pengangkutan, perkapalan dan sebagainya telah dibincangkan.
  40. Satu tempoh yang penting dalam perkembangan politik, sosial, dan ekonomi Kuwait ialah kejatuhan pasaran saham Souk Al-Manakh pada tahun 1982.
  41. Beliau mengemukakan teori kerelatifan dan membuat banyak sumbangan utama kepada perkembangan mekanik kuantum, mekanik statistik dan kosmologi.
  42. Kedua-dua puluh sembilan ahli Dewan dipilih rakyat maksimum 5 tahun masa jabatan dan mengenalkan perUUan yang mempengaruhi perkembangan Belize.
  43. Dalam praktik, perkembangan ini menyebabkan penyimpangan yang besar dari fizik, terutamanya seperti yang terjadi antara tahun 1950 hingga 1980.
  44. Zaman Neolitik merupakan zaman perkembangan teknologi daripada batu kepada tembikar, mula bercucuk tanam, dan mula memelihara binatang ternakan.
  45. Setelah kemerdekaan Indonesia dan Tanah Melayu (1957), perkembangan Bahasa Melayu mengambil halatuju yang tersendiri dikedua-dua negara tersebut.
  46. Salah satu sistem pemahaman mengenai perkembangan bahasa Cina pertama direka oleh pakar linguistik Sweden, Bernhard Karlgren pada awal abad ke-20.
  47. Menurut teori terbaru tentang perkembangan mentalnya, beliau dianggap menghidapi sindrom Asperger, sejenis penyakit yang berkaitan dengan autisme.
  48. Bagi manusia, peringkat janin dalam perkembangan pranatal bermula pada awal minggu ke-11 dalam umur gestasi, iaitu minggu ke-9 selepas pensenyawaan.
  49. Akibat daripada perkembangan ini, jangka hayat hidup manusia telah meningkat, kematian bayi telah menurun, dan infrastruktur telah banyak dimajukan.
  50. Sedangkan perkembangan haiwan dimulai dari invertebrate, ikan, amfibia, reptilia, burung dan terakhir mamalia, kemudian terakhir kali muncul manusia.
  51. Haiwan juga boleh 'diragut', misalnya: nyamuk betina menghinggapi perumahnya sekejap untuk menyedut protein yang cukup untuk perkembangan anak-anaknya.
  52. Pencapaian ekonomi dari tahun 2000 hingga 2004 mengakibatkan perkembangan ekonomi yang pesat dan masalah pengangguran meningkat kepada 10.2% pada 2003.
  53. Idea ini memainkan peranan penting dalam perkembangan kalkulus pada abad ketujuhbelas dan membawa kepada penemuan banyak sifat baru dari datar lengkung.
  54. Di samping perkembangan di Anatolia pada 5000 SM, ia dikembangkan di China sebelum 2800 SM, Amerika Tengah sekitar 600 TM, dan Afrika Barat sekitar 900 TM.
  55. Abdullah juga mengemukakan Islam Hadhari, satu tafsiran Islam yang mengatakan bahawa perkembangan ekonomi dan teknologi adalah secocok dengan ajaran Islam.
  56. Apa yang menarik tentang perkembangan agama Hindu ialah agama ini tidak pernah disebarkan dengan penaklukan, penjajahan, peperangan atau sebarang keganasan.
  57. Walaupun demikian, ia mengandungi gen SRY yang akan menghidupkan pengeluaran androgen pada tahap kemudian yang membawa kepada perkembangan jenis badan lelaki.
  58. Selain itu, kerajaan British juga berusaha untuk mewujudkan suasana yang menyenangkan kepada perkembangan perusahaan bijih timah swasta kepunyaan orang Eropah.
  59. Tambahan pula, lembaga ini merancang untuk pembangunan berkoordinasi lanjutan dan perkembangan pelbagai institusi pengajian tinggi di dalam negeri atau negara.
  60. Eric Zaslow mencanangkan istilah "fizimatik" untuk menerangkan perkembangan ini, meskipun ia mungkin hanya dilihat sebagai sebahagian dari fizik matematik juga.
  61. Pada tahun 2012, Batu Pahat menjadi bandar ke-16 di seluruh Malaysia yang pesat membangun, akibat limpahan perkembangan perindustrian dan juga bidang pendidikan.
  62. Walau bagaimanapun, perkembangan perindustrian di Johor Bahru yang begitu pesat telah menjadikannya sebagai salah satu pusat perindustrian yang terbesar di negara.
  63. Akan tetapi, perkembangan terbaru dalam ubat berasaskan antibodi monoklon mengesyorkan bahawa bioteknologi kini telah mempunyai fungsi dalam penjualan farmaseutikal.
  64. Semasa penubuhan dan perkembangan Empayar Uthmaniyyah, karakteristik empayar ini tidak boleh disoal lagi lebih-lebih lagi semasa pemerintahan Sultan Muhammad al-Fatih.
  65. Dalam perkembangan terbaru, berlaku pertembungan di antara teori rentetan dengan cabang-cabang utama matematik seperti geometri Algebra, topologi dan geometri kompleks.
  66. Beliau bukan sekadar memperlihatkan perkembangan bahasa Melayu tersebut melalui karya kesusasteraan malahan juga ia menyedari betapa pentingnya buku nahu bahasa Melayu.
  67. Satu mercu tanda terkemudian dalam matematik India adalah perkembangan pengembangan siri bagi fungsi trigonometri oleh ahli-ahli matematik aliran Kerala pada kurun ke-15.
  68. Newton bukan sahaja paling cerdas otak diantara barisan mereka yang pintar, tetapi sekaligus dia merupakan tokoh yang paling berpengaruh di dalam perkembangan teori ilmu.
  69. Pendidikan merupakan fokus utama kerajaan Qatar yang mana telah mencetuskan perkembangan organisasi-organisasi seperti Yayasan Qatar, yang mengendalikan Bandar Pendidikan.
  70. Polisi kewangan dan fiskal kerajaan yang berkuasa yang bersifat ekspansioner, bermula pada September 1998, menimbulkan perkembangan KDNK 6.4% pada 1999 dan 10.5% pada 2000.
  71. Sebagai balasan terhadap perkembangan ini, pelbagai jenis hak mempunyai tanah diperkenalkan, dengan manusia menuntut jenis milikan berlainan terhadap tanah beberapa kawasan.
  72. Sejak dua puluh tahun lalu, fenomena ini menjadi semakin penting disebabkan perkembangan dalam kajian teori rentetan, yang meliputi kajian bidang-bidang baru dalam matematik.
  73. Salah fungsi pada perkembangan saraf semasa embrionik pada otak mampu disebabkan oleh faktor genetik, penggunaan dadah, kekurangan zat pemakanan, dan penyakit semasa kehamilan.
  74. Sebagai hasilnya, Doha kini mengalami perkembangan ekonomi, dengan pembangunan bandar yang begitu pesat - kebanyankkannya hasil dari program pemodenan Sheikh Hamad bin Khalifa.
  75. Pertanian telah memainkan peranan yang utama dalam perkembangan tamadun, dengan sebahagian jumlah penduduk yang amat besar mengerjakan pertanian sehingga Revolusi Perindustrian.
  76. Satu perkembangan yang penting dalam sejarah angka ialah perkembangan satu sistem tempat dan serupa dengan sistem perpuluhan moden, dapat mewakili nombor-nombor yang amat besar.
  77. Sesuai dengan perkembangan tata pemerintahan, maka dengan Undang-undang Darurat Nomor 3 Tahun 1953, bentuk Pemerintahan Landschap Gemeente, ditingkatkan menjadi kota praja Pontianak.
  78. Kaedah pertanian dan penangkapan ikan yang baharu ini bersama-sama memulakan ledakan kelahiran manusia yang mengerdilkan semua perkembangan dahulu dan masih berterusan pada hari ini.
  79. Pembinaan ompleks perniagaan di Pusat Bandar Kluang, pembangunan taman-taman perumahan baru dan pembukaan kawasan perindustrian menjadi penyumbang utama kepada perkembangan Bandar Kluang.
  80. Omar Khayyxm (1048-1131) menemui penyelesaian geometrik kepada persamaan kubik, dan penyelidikan besarannya dari penganggapan sejajar menyumbang kepada perkembangan geometri bukan Euclid.
  81. Oleh itu, tempoh yang berikutnya iaitu tempoh janin, diperikan mengikut organ demi organ dari satu segi, dan berasaskan perkembangan utama mengikut minggu umur gestasi dari segi yang lain.
  82. Pada abad ke-16, William Shakespeare dan tokoh-tokoh yang sezaman dan seumpama dengan beliau tinggal di London ketika perkembangan seni pementasan berdepan dengan tentangan pihak berkuasa.
  83. Sewaktu organogenesis, interaksi molekul dan sel sesama lapisan germa, digabungkan dengan potensi perkembangan sel, ataupun kecekapan untuk membalas, melanjutkan pembezaan jenis sel mengikut organ.
  84. Sifat-sifat di atas menjadikan pengiraan dengan eksponen menjadi lebih mudah, dan penggunaan logaritma sangat penting, terutama sebelum kewujudan kalkulator sebagai hasil perkembangan teknologi moden.
  85. Sepanjang tahun 1990-an, Kuantan menyaksikan perkembangan pesat apabila pusat komersial di tengah bandar dibina dengan banyaknya, dan jumlah penduduk di sekitar bandar dan dalam daerah Kuantan meningkat.
  86. Dalam zaman moden misalnya, Adi Sankara, Madhvacharya, Ramanujacharya, Sri Krishna Caitanya, Sri Ramakrishna dan Swami Vivekananda memainkan peranan penting dalam pembaharuan danperkembangan agama Hindu.
  87. Berikutan perkembangan ini, pada 19 Februari 2008, Toshiba mengumumkan penamatan pengeluaran peranti HD DVD, sekaligus membolehkan Cakera Blu-ray menjadi piawaian industri untuk cakera optik definisi tinggi.
  88. Dalam perkembangan haiwan, istilah zigot juga digunakan secara am untuk memaksudkan kelompok sel yang terbentuk oleh beberapa proses pembahagian sel yang terawal, namun ini sebenarnya dikenali sebagai morula.
  89. Zaman pertama boleh dikatakan semasa berlakunya penaklukan dan perkembangan kuasa; iaitu bermula daripada penawanan Constantinople pada tahun 1453 sehinggalah kemangkatan Sultan Sulaiman al-Qanuni pada tahun 1566.
  90. Thābit ibn Qurra (dikenali sebagai Thebit dalam Latin) (836-901) mengendali dengan pengendalian arimetikal yang diberikan kepada ratio kuantiti geometrikal, dan menyumbangkan kepadaperkembangan geometri analitik.
  91. Ia merupakan perkembangan utama yang membawa kepada kebangkitan tamadun, dengan penanaman dan penternakan mewujudkan lebihan makanan dan seterusnya membolehkan pembangunan masyarakat yang lebih padat dan berstrata.
  92. SSNVR ditubuhkan untuk membantu Tentera Laut Diraja British mempertahankan kawasan perairan Tanah Melayu ekoran perkembangan dan pergolakan politik di Asia di mana Empayar Jepun sedang meluaskan kuasa dan pengaruhnya.
  93. Angiosperms adalah kumpulan tumbuhan terakhir muncul, ketika tempoh Jurassik, dengan perkembangan radiation utama dalam tempoh Cretaceous yang menyebabkan Angiosperms menjadi tumbuhan darat utama dalam kebanyakan biome.
  94. Skop sains komputer masih tidak dapat dipisahkan dengan jelas memandangkan bidang ini meliputi aspek yang amat luas dalam kehidupan manusia dan skopnya akan terus berkembang selari denganperkembangan kemajuan teknologi.
  95. Pengenalan kepada koordinat oleh Descartes dan perkembangan sejajar kepada algebra menandakan peringkat baru untuk geometri, sejak rajah-rajah geometri, seperti lengkungan datar, kini boleh dipersembahkan secara analitik.
  96. Beliau bertanggungjawab mencorakkan rancangan perkembangan dan pengukuhan Tentera Udara Diraja Persekutuan berserta dengan pengambilan dan latihan kakitangan, aset penerbangan, organisasi dan peraturan-peraturan berkaitan.
  97. Sejak kemerdekaan pada tahun 1968, Mauritius telah berkembang daripada ekonomi berasaskan pertanian yang berpendapatan rendah kepada ekonomi yang lebih bercampur dengan perkembangan sektor industri, kewangan, dan pelancongan.
  98. Dekad 1980-an juga menyaksikan perkembangan yang pesat dalam banyak sektor teknologi yang mentakrifkan dunia konsumer moden, khasnya di bidang elektronik seperti komputer peribadi, sistem permainan dan pelbagai teknologi audio.
  99. Dalam takrif-takrif perubatan dan sah dalam masyarakat, kehamilan insani adalah agak secara arbitrari terbahagi kepada tiga tempoh trimester, sebagai satu cara untuk memudahkan rujukan kepadaperkembangan janin daripada pelbagai peringkat.
  100. Pergerakan janin seakan-akan bernafas adalah perlu untuk merangsang perkembangan paru-paru, bukannya menerima oksigen.Jantung, tangan, kaki, otak dan organ-organ lain sudah tumbuh, tetapi baru mula berkembang dan fungsinya di tahap minimum.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...