Saturday 23 July 2016

Contoh Ayat Perkataan "pegawai"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "pegawai" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. E. Percival, Heath dan lain-lain pegawai kanan.
  2. Jeneral,, ialah pegawai tentera yang berpangkat tinggi.
  3. Kolonel (Sementara) dan menjadi pegawai pemerintah Batalion ke-6.
  4. Dapatkan kebenaran terlebih dahulu daripada pegawai Taman Negara.
  5. Ban Ki Moon mula bertugas sebagai pegawai luar di New Delhi, India.
  6. Ramai kenalannya telah dilantikan sebagai pegawai tentera Thailand.
  7. Bapanya telah menyertai komunis selepas tamat sebagai pegawai tentera.
  8. Pertahanan daerah tempatan dipimpin oleh pegawai tertinggi, raja atau ketua.
  9. Imad Mugniyah ialah pegawai perisik kanan yang telah dibuktikan sebagai pengganas.
  10. Bennett mendapat nama sebagai seorang pegawai yang berani dan berkepimpinan tinggi.
  11. Terbukti baginda seorang pegawai yang rajin dan sangat komited terhadap tugas Baginda.
  12. Bekerja sebagai pegawai pendakwah di Bahagian Agama di Jabatan Perdana Menteri Malaysia.
  13. Eisenhower sebagai seorang pegawai pembantu tadbir kepada seorang ahli Congress dari Ohio.
  14. Duhalde kemudiannya bertemu dengan pegawai IMF untuk mendapat pinjaman tambahan $20 bilion.
  15. Tiga hari selepas pengiktirafan Rusia, pegawai Ossetia mahu diserapkan kembali kepada Rusia.
  16. Taylor adalah bekas pegawai Pasukan Tentera Rakyat yang diserap menyertai perkhidmatan tetap.
  17. Namun begitu, pegawai tersebut tidak mempunyai dua buah kotak seperti yang diminta oleh Naismith.
  18. Beliau juga pernah bekerja di negeri Selangor sebagai pegawai daerah untuk Klang dan Kuala Selangor.
  19. Selama lima tahun berikutnya, baginda bertugas sebagai pegawai di Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri.
  20. Pada 13 Oktober 1916, Anderson ditauliahkan sebagai pegawai muda dalam Rejimen King's African Rifles.
  21. Beliau telah menrekrut beberapa pegawai yang telah dilatih dalam peperangan bawah tanah di Indonesia.
  22. Dalam tahun 1910, dia ditukarkan ke batalion ke-3 King's Own Scottish Borderers sebagai pegawai simpanan.
  23. Penahanan telah dibuat dan ini mengakibatkan peninggalan beramai-ramai pegawai tentera kulit putih dari AFZ.
  24. Selepas Perang Dunia I, Simson bertugas sebagai pegawai turus di Jabatan Perang British sehingga tahun 1922.
  25. Mahathir berkhidmat sebagai pegawai perubatan di Alor Setar, Jitra, Langkawi dan Perlis sehingga tahun 1957.
  26. Sistem Pembesar Empat Lipatan terdiri daripada kumpulan pembesar yang menjadi pegawai tadbir Kerajaan Melaka.
  27. 10,625 atlet menyertai, some 600 lebih daripada jangkaan, diiringi oleh 5,501 pegawai pasukan dari 201 negara.
  28. Naismith meminta pegawai penyelenggara bangunan sekolah tersebut untuk menyediakan dua kotak besar sebagai gol.
  29. Ini mengakibatkan pemberontakan dari pihak tentera dan memaksa beberapa pegawai mereka untuk keluar dari negeri.
  30. Dari tahun 1933-21935 beliau menjadi pegawai pemerintah bertanggungjawab kepada pertahanan udara United Kingdom.
  31. Semanjak kurun ke-18, Orang Tamil dibawa hijrah ke Empayar British lain sebagai buruh kasar dan pegawai kerajaan.
  32. Bagi menangani ancaman serangan, unit tempatan berlainan akan digabungkan dibawah pemerintahan pegawai am firaun.
  33. Istilah ini juga digunakan untuk pegawai yang memegang kuasa keatas perkhidmatan tentera atau didalam medan operasi.
  34. Penilaian karangan kertas Bahasa Inggeris SPM diadakan di bawah pengawasan pegawai dari peperiksaan Tahap 'O' British.
  35. Pada 1920-an, negara Brazil dibelenggui oleh beberapa kejadian pemberontakan yang dicetuskan oleh pegawai tentera muda.
  36. Alexander Karchava, pegawai diplomatik Rusia ke Malaysia, telah menyatakan yang Sheikh Muszaphar adalah Angkasawan Matang.
  37. Semua atlet dan pegawai sukan boleh berkomunikasi dalam bahasa Inggeris dalam suasana Sukan Persahabatan yang lebih mesra.
  38. Pengekalan ibu kota dan para pegawai Ming ini mempercepatkan langkah penstabilan negara dan proses penaklukan oleh Manchu.
  39. N.T Lopez iaitu pegawai Tentera Persekutuan yang ulung telah mengambil alih jawatan Ketua Bateri 1st Field Battery dari Mej.
  40. Tidak pertimbangan bagi meninggalkan penduduk bumiputera oleh mana-mana pegawai Eropah yang berkhidmat di bawah Raja Brooke.
  41. Kerajaan Malaysia telah mula menggandakan bilangan polis dan tentera dengan menggerakkan pegawai Rejimen Askar Melayu Diraja.
  42. Kementerian Dalam Negeri Malaysia menerusi polis dan pegawai agama di Jabatan Agama Islam tidak mahu insiden ini berpanjangan.
  43. Akan tetapi, ia telah merisaukan pegawai rasmi China yang bimbang akan disalahertikan sebagai "friendless" atau "friend lies".
  44. Birokrasi Hung Taiji dianggotai sebilangan bangsa han yang di luar jangkaan, kebanyakannya pegawai Ming yang baru menyerah diri.
  45. Ketua profesional Tentera Darat Malaysia digelar Panglima Tentera Darat lazimnya ialah seorang pegawai tinggi berpangkat Jeneral.
  46. Para pegawai di negara jiran sering mengadu bahawa kerajaan Indonesia tidak melakukan apa-apa untuk memberhentikan pembakaran ini.
  47. Harold Payne mengingati keputusan bagi memusnahkan meriam - "satu perkara yang dahsyat yang perlu dilakukan bagi pegawai artileri".
  48. Pada 8 Jun beliau telah melantik anak-anak beliau menjadi lembaga pengarah kepada Manchester United sebagai pegawai bukan eksekutif.
  49. Ia berakhir dengan tragik dalam penyembelihan berdarah dengan penyerang membunuh hampir kesemua pegawai polis yang bertugas di situ.
  50. Kolonel Harrison, pegawai tentera British yang tiba di ladang Cluny selepas kereta kebal Jepun beredar menggambarkan keadaan sebagai:
  51. Di Malaysia, anak bulan akan diperhatikan oleh pegawai bertugas pada sebelah petang hingga waktu maghrib di beberapa tempat strategik.
  52. Melalui perjanjian ini, Johor hanya menerima seorang pegawai British yang bertugas sebagai Konsul British dan bukan Penasihat British.
  53. Bean ingat akan tabiat Bennett yang suka berdendam, iri hati, suka mengkritik pegawai atasan dan pertengkaran sesama pegawai yang lain.
  54. Hart, pegawai pemerintah Angkatan Asia Amerika Syarikat, dan Laksamana Sir Thomas Phillips, pemerintah Tentera Laut British, Timur Jauh.
  55. Selepas menamatkan perkhidmatan sebagai pegawai tentera, Anderson menceburi bidang politik dan dilantik menjadi ahli parlimen Australia.
  56. Leftenan Kolonel Charles Groves Wright Anderson, VC, MC adalah seorang pegawai tentera Australia yang menempa nama dalam Pertempuran Muar.
  57. Pada 14 September 2006, seorang pegawai Jabatan Perikanan dari Terengganu, Malaysia dan seorang penghulu telah ditembak mati di Narathiwat.
  58. Bateri ini menggunakan meriam jenis 25 pounder dan pegawai yang mula menjawat jawatan sebagai Ketua Bateri ialah Maj P Sherston Baker MC, RA.
  59. Jeneral", tanpa awalan atau akhiran, biasanya merupakan pangkat pegawai jeneral yang tertinggi, iaitu lebih tinggi daripada Leftenan Jeneral.
  60. Dalam bidang sivil, Hung Taiji, atas nasihat pegawai Ming yang menyerah diri, mendirikan sistem birokratik asas berdasarkan model kerajaan Ming.
  61. Force Z diletakkan di bawah pemerintahan Laksamana Sir Thomas "Tom" Spencer Vaughan Phillips, seorang pegawai ternama Tentera Laut Diraja British.
  62. ALO adalah pegawai aeronautik yang berkhidmat di luar kokpit sebagai penasihat utama kepada pemerintah darat mengenai keupayaan dan had kuasa udara.
  63. Selepas Perang Dunia I Tentera British dikecilkan dan Murray-Lyon, seperti lain-lain pegawai tetap Tentera British diturunkan pangkat menjadi Mejar.
  64. Dalam surat khabar Asia Raya, 16 Ogos 1945 Sukarno-Hatta menyatakan mereka menemui Leftenan Kolonel Ibrahim Yaakob dan beberapa pegawai Giyugun lain.
  65. Mereka juga telah menukar bahasa pelajaran dari Bahasa Perancis kepada Bahasa Inggeris, dan mengarahkan supaya pegawai kerajaan supaya mempelajarinya.
  66. Pegawai Jeneral", merujuk secara am dan dengan tidak begitu khusus sebagai "Jeneral", mana-mana pegawai tentera yang memegang satu-satu pangkat Jeneral.
  67. Ivan Simson Brigedier Jeneral Ivan Simson adalah seorang pegawai Tentera British yang menjadi Ketua Askar Jurutera di Singapura semasa Penaklukan Jepun.
  68. Laksamana juga sebahagian dari pegawai berbendera kerana berpeluang mengibarkan benderanya tersendiri sama ada ketika pelayaran atau pada kenderaan rasmi.
  69. Setiap kawasan mempunyai pasukan bersenjata sendiri tetapi ia diperintah oleh pegawai am, dan sekiranya dipangil bertugas, ia kebiasaannya bagi kerja awam.
  70. Sir Robert Moore Brooke-Popham, GCVO, KCB, CMG, DSO, AFC, (18 September 1878 – 20 Oktober 1953) adalah seorang pegawai kanan Tentera Udara Diraja British.
  71. Bondanya Cik Menyelara, seorang isteri Sultan Abdul Hamid yang tidak berdarah gahara, ialah anak perempuan Luang Naraborirak, seorang pegawai daerah Thailand.
  72. Bennett sendiri bersama batman nya dan seorang pegawai lain merampas sebuah sampan dan melarikan diri ke Sumatra sebelum mendapatkan pengangkutan ke Australia.
  73. Dalam tahun 1911 Murray-Lyon menjadi pegawai tetap dan ditukarkan bertugas dengan Batalion Pertama Rejimen Highland Light Infantry berpangkalan di Lucknow, India.
  74. Apabila CO bagi Regimen 137, Kolonel Holme, pegawai pemerintah Lt Hartley, diberitahu mengenai pertempuran ladang Cluny, dia berkeras untuk kembali bagi membantu.
  75. Dalam tahun 1916, Bennett dihantar ke medan perang di Perancis dan Belgium di mana dia digilirkan menjadi pemangku panglima briged dan pegawai pemerintah batalion.
  76. Kapten Tristam Speedy sebelum itu adalah Penguasa Polis di Pulau Pinang, dan mempunyai rekod cemerlang sebagai seorang pegawai tentera di India, Ceylon dan Afrika.
  77. Pertelingkahan di antara pegawai awam dan tentera juga meningkat kerana pegawai tentera berada di pangkat yang bawah dari mereka dan tidak diberi gaji yang secukupnya.
  78. Selalunya, panglima tertinggi sebuah negara tidak perlu atau pernah menjadi pegawai bertauliah ataupun seorang veteran; mengikuti prinsip orang awam menguasai tentera.
  79. Pada 9 Disember 1941, Tunku menyorokkan Sultan Abdul Hamid Halim Syah, ayahandanya yang ketika itu berumur 80 tahun, sewaktu pegawai British hendak membawanya ke India.
  80. Semasa Jepun memerintah, Tunku kekal sebagai Pegawai Jajahan Kulim tetapi ditemani oleh Ohata, seorang pegawai Jepun yang pernah menjadi tukang gunting di pekan Alor Star.
  81. 840 orang pegawai dan kelasi daripada kedua-dua kapal berkenaan terbunuh, termasuk Laksamana Tom Phillips yang tenggelam bersama-sama kapal Laksamana, HMS Prince of Wales.
  82. Beliau ialah bekas pegawai tinggi tentera Thailand.Beliau merupakan Ketua Angkatan Tentera Diraja Thailand dan kini sebagai Ketua Majlis Privi kepada Raja Bhumibol Adulyadej.
  83. Ia juga menandakan tempoh kemerosotan dalam kualiti penghasilan pedang, apabila katana secara beransur digantikan dengan gunto: pedang saber murah untuk pegawai tentera laut.
  84. Para pegawai kejohanan akan bersiap sedia sejak subuh lagi dengan menampal pelekat pandu arah, menyediakan air batu dan sepan untuk mengesat air kepada pelari yang memerlukan.
  85. Istilah ini juga digunakan untuk pegawai tentera yang memegang kuasa dan pengaruh berkenaan, bukan melalui pemerintahan diktator, dan sebagai orang bawahan kepada ketua negara.
  86. Bagaimanapun, pangkat ini tidak dianggap oleh angkatan-angkatan tentera tersebut sebagai pangkat pegawai jeneral, meskipun pangkat ini dianggap setaraf bagi tujuan pembandingan.
  87. Payne merakamkan bahawa seorang pegawai Jepun, Leftenan Watanabe, melompat keluar daripada kereta kebal dan menghunus pedang lalu memotong fius bagi peletup pemusnah di jambatan.
  88. Dalam tahun 1914, Bennett bertukar khidmat ke Pasukan Tentera Imperial Australia dan dihantar ke Mesir dalam bulan Oktober 1914 sebagai penolong pegawai pemerintah Batalion ke-6.
  89. Pada hari berikut tapak pendaratan dijadikan tidak sesuai bagi digunakan, dan pada 13 haribulan unit Punjab dan pegawai syarikat minyak meninggalkan Miri melalui laut ke Kuching.
  90. Michael Chilufya Sata dilahirkan dan dibesarkan di Mpika, Zambia.Beliau bekerja sebagai pegawai polis, pekerja kereta api dan kesatuan sekerja semasa pemerintahan penjajah Britain.
  91. Keganasan dan kemusnahan oleh pengunjung ke Bournemouth berterusan pada hujung minggu cuti, menyebabkan kerosakan lebih daripada x1 juta dan kecederaan kepada penyokong dan pegawai polis.
  92. Setelah diberitahu mengenai kehadiran pasukan penjajah beberapa batu di utara landasan pesawat mereka, pegawai kanan tentera udara di Kota Bharu meminta kebenaran untuk melancarkan serangan.
  93. Sebarang pegawai bertauliah boleh meminta CARS tetapi ia paling baik dikendalikan oleh pegawai khas seperti pegawai artileri, pemerhati hadapan atau lebih baik lagi pegawai perhubungan udara.
  94. Henry Gordon Bennett,, adalah seorang pegawai tentera yang menjadi panglima kepada pasukan Tentera Australia yang mempertahankan Semenanjung Tanah Melayu semasa serangan Jepun dalam tahun 1941.
  95. Kegiatan seumpama ini mewujudkan tanggapan bahawa terdapat tentangan yang hebat terhadap Malayan Unionbukan sahaja daripada penduduk Tanah Melayu malahan daripada pegawai dalaman British sendiri.
  96. Onn Jaafar menggantikan tempat Encik Ismail bin Datul Abdullah bin Abdul Rahman, pegawai daerah yang telah dibunuh dengan secara kejam oleh gerila-gerila 'Bintang Tiga' di Benut pada 10 Jun 1945.
  97. Arahan bagi memusnahkan kilang penapis di Lutong dan penafian telaga minyak sampai kepada pegawai memerintah di Miri pada pagi Ke 8 Disember, dan oleh petang hari yang sama tugas itu disempurnakan.
  98. Republik ini telah menghantar delegasi sepuluh orang, termasuk satu pegawai status tinggi dari angkatan tentera laut, darat dan udaranya, dan juga pegawai-pegawai daripada kementerian luar negaranya.
  99. Sebagai anak pegawai bandar yang terkenal, Shakespeare berhak menuntut di Sekolah Menengah King Edward VI di Stratford tengah yang memberikan pendidikan intensif untuk tatabahasa dan kesusasteraan Latin.
  100. Seorang pegawai Tentera Udara Diraja British, Air Commodore A.V.R Johnstone dipinjam khidmat kepada Tentera Udara Diraja Persekutuan untuk mengetuai pasukan tersebut dan menjadi penasihat kepada Kerajaan.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...