Wednesday 25 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "perjanjian"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "perjanjian" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Iran dan Rusia menandatangani perjanjian pada 25 Ogos 1992.
  2. Ia menuduh Hastomo relah melanggar perjanjian antara mereka.
  3. Taklik adalah perjanjian yang ditandatangani semasa pernikahan.
  4. Berdasarkan perjanjian itu, Surinam menjadi wilayah kekuasaan Belanda.
  5. Raja Ismail tidak mengiktiraf perjanjian tersebut tetapi nasi sudah menjadi bubur.
  6. Acak biasanya digunakan semasa memenuhi perjanjian dengan saka, bagi memberi jamuan.
  7. Pada 29 Ogos 2008, dia menandatangani perjanjian baru tiga tahun bersama the Saints.
  8. Setahun selepas itu, satu perjanjian damai telah dibuat dengan puak pemberontak EZLN.
  9. Persempadanan cara barat bermula dengan perjanjian dan kemudiannya kepada penandaan sempadan.
  10. Pada Julai 14, dia secara rasmi menyertai Manchester City, menandatangani perjanjian lima tahun.
  11. Internet dikuatkuasa oleh perjanjian komersil dwi- atau berbilang pihak dan spesifikasi teknikal.
  12. Antara isi kandungan dalam perjanjian ini ialah jawatan Konsul ditukar kepada jawatan Penasihat Am.
  13. Pada tahun 1980-an perjanjian ZEE diadakan yang membolehkan nelayan kedua-dua negara menangkap ikan.
  14. Di bawah perjanjian itu, presiden akan melantik menteri-menteri kabinet dari kedua- dua PNU dan ODM.
  15. Pemimpin-pemimpin dunia memuji perjanjian ini sementara menyatakan bahawa ia bukan penghujung krisis.
  16. Di bawah perjanjian British-siam pada tahun 1948 demografi pemerintahan selatan Siam telah dipisahkan.
  17. British dan Siam jelas mementingkan status dan keuntungan masing-masing dalam mewujudkan perjanjian ini.
  18. Tetapi dalam tahun 1940, pihak British dan Thailand telah menandatangani satu perjanjian tiada kekerasan.
  19. Pada 1977, Sadat menandatangani perjanjian damai dengan Israel untuk mendapatkan balik Semenanjung Sinai.
  20. Berikutan dengan perjanjian ini, Inggeris terlibat secara langsung dalam urusan pentadbiran negeri Melayu.
  21. Sungguhpun telah ada perjanjian tetapi perselisihan dan tangkap menangkap masih berlaku dari semasa ke semasa.
  22. Itali menandatangani perjanjian dengan Perancis untuk membina sebanyak empat buah loji nuklear pada tahun 2009.
  23. Ayahnya Hastomo telah melakukan perjanjian dengan Amsar (Dwi Sasuno) dan mahu menjodohkan adiknya dengan Retta.
  24. Walaupun begitu, perjanjian ini telah dicabuli oleh pihak Nazi yang menceroboh Kesatuan Soviet bermula pada Jun 1941.
  25. Pada 21 Disember, setiap Sultan atau Pemangku Raja telah memeterai perjanjian yang baru dengan Sir Harold MacMicheal.
  26. Keputusan baik berbanding dengan anggaran dari berlipat dengan perjanjian meningkatkan dengan peningkatan saiz sampel.
  27. Pasukan negara kini mempunyai perjanjian penyiaran dengan TF1 Group, yang mengawal saluran TV utama di negara ini, TF1.
  28. Kekerasan berakhir pada bulan Jun, dan perjanjian perdamaian ditandatangani pada 11 Ogos dan dirasmikan dua hari kemudian.
  29. Pendapatan utama lain termasuk pengiklanan, yuran langganan, perjanjian penyiaran dengan syarikat lain dan jualan kandungan.
  30. Pada 23 Mac 2005, satu perjanjian Perkongsian Keselamatan dan Kemewahan Amerika Utara telah ditandatangani oleh Vicente Fox.
  31. Pada tahun 1870, pemerintah Belanda menandatangani perjanjian dengan Inggeris untuk mendatangkan pendatang asing ke Suriname.
  32. Di bawah perjanjian ini, Norway mengamalkan perlembagaan liberal dan institusi bebas, berkecuali dan pengasingan perkhidmatan.
  33. Dengan perjanjian itu China melepaskan klaimnya atas Korea, dan menyerahkan Taiwan dan Lxshunkou (sering disebut Port Arthur).
  34. Sebaliknya, perjanjian ini ditandatangani Perdana Menteri Korea Lee Wan-Yong dan Residen Jeneral Count Terauchi Masatake Jepun.
  35. Pengiktirafan ini juga memberikan sesebuah negara hak untuk memasuki perjanjian dengan negara lain pada peringkat antarabangsa.
  36. Tetapi pada 12 Mei 1914, Sultan Ibrahim ibni Sultan Abu Bakar telah menandatangani satu perjanjian dengan Sir Arthur Henderson.
  37. Undang-undang ini menjadi punca perdebatan dan asas kepada Amerika Syarikat' kembali menggantung perjanjian dengan New Zealand.
  38. Ia menyaksikan KL PRT Sdn Bhd membatalkan perjanjian pakatan dengan Hitachi Ltd sebagai pembekal sistem teknologi monorel KL PRT.
  39. Hotel Lee Garden pernah digunakan untuk menandatangani perjanjian damai antara kerajaan Malaysia dengan Parti Komunis Malaya 1989.
  40. Abkhazia telah membuat Sosialis Soviet Republik dengan status yang kabur yang perjanjian republik yang berkaitan dengan Georgia RSS.
  41. Menurut syarat-syarat perjanjian itu, Belanda secara rasmi menarik balik penentangan mereka terhadap kehadiran British di Singapura.
  42. Hanya pada tahun 1923 barulah Sultan Abdul Hamid membuat perjanjian dengan British bahawa Kedah secara rasmi menjadi naungan British.
  43. Tanpa disedari oleh sultan-sultan ini ialah semua perjanjian terdahulu yang mengakui hak kedaulatan sultan-sultan Melayu dimansuhkan.
  44. Walaupun begitu, sejak 1904 Orcadas Base, sebuah bes saintifik milik Argentina, kekal di bawah negara itu melalui perjanjian bersama.
  45. Dalam perjanjian keamanan berikutnya, Denmark berjaya untuk mengekalkan kemerdekaannya dan dibenarkan mengawal Trxndelag dan Bornholm.
  46. Melalui perjanjian ini, Johor hanya menerima seorang pegawai British yang bertugas sebagai Konsul British dan bukan Penasihat British.
  47. Oleh itu, suatu perjanjian bersama antara Overback dan Sultan Sulu telah diadakan bagi mengambil wilayah tersebut pada 22 Januari 1878.
  48. Disebabkan perjanjian tidak diiktiraf oleh Sultan dan Bendahara, orang Melayu tidak memberi memperhatikan setiap tindakan kuasa penjajah.
  49. Perjanjian Inggeris-Siam 1909, dikenali juga sebagai Perjanjian Bangkok 1909, ialah perjanjian antara United Kingdom dan Thailand pada 1909.
  50. Namun perjanjian ini ditandatangani diam-diam tanpa sepengetahuan bangsawan tempatan termasuk Sultan dan kerananya legitimasinya dipertanyakan.
  51. Banyak negara seperti Monaco dan Andorra mempunyai perjanjian khas dengan kesatuan ini membolehkannya mengguna dan menghasilkan mata wang Euro.
  52. kedudukan Temenggong Abdul Rahman, di sisi lain, diperkuatkan sebagai penandatanganan perjanjian yang mengasingkannya dari pengaruh Raja Ja'afar.
  53. Tanpa pengetahuan Sultan Muhammad Jiwa, Light telah membuat perjanjian pemberian perlindungan askar tanpa kebenaran Syarikat Hindia-Timur British.
  54. Sir Robert brooke Popham, Panglima Besar Timur Jauh, memutuskan bahawa ia adalah bijak bagi menghormati perjanjian pertahanan 1888 dengan Sarawak.
  55. Selepas menandatangani perjanjian dengan cif di kawasan Tanganyika pada 1884-1885, Jerman menuntut Tanganyika, Rwanda dan Burundi sebagai jajahannya.
  56. International Centre adalah sebuah pertubuhan perantaraan kerajaan dicipta pada 1974 melalui suatu perjanjian di antara UNESCO dan kerajaan Perancis.
  57. Kajayaan perjanjian ini sebenarnya diusahakan dan dimulakan bersungguh-sungguh oleh Edward Henry Strobel Penasihat Hal Ehwal Luar Negeri Kerajaan Siam.
  58. Menurut perjanjian itu, ketujuh-tujuh pulau Bombay, bandar strategik Bassein yang berdekatan dan wilayah-wilayah tanggungannya ditawarkan pada Portugis.
  59. Pada mulanya perjanjian ANZUS telah disepakati di kalangan kerajaan New Sealand, Australia dan Amerika Syarikat, namun kini ini bukan lagi kes tersebut.
  60. Penandatanganan perjanjian yang menubuhkan negara baru terjadi di gedung yang terkini, sehingga menimbulkan nama pakta Lateran, di mana mereka dikenali.
  61. Selanjutnya melalui perjanjian London pada tarikh 13 Ogos 1814 dan diratifikasi dalam perjanjian Vienna, Suriname dikembalikan lagi kepada pihak Belanda.
  62. Pada 1909, penguasaan Siam terhadap Pattani diperkukuhkan dan diakui oleh British secara rasmi akibat perjanjian yang dimeteraikan dengan Empayar British.
  63. Adalah ketika itu bahawa kuasa-kuasa besar Perancis, Britain dan Itali meletakkan kewangan Tunisia di bawah kuasa pentadbiran melalui perjanjian antarabangsa.
  64. Adolf Hitler membelakangi perjanjian selepas Perang Dunia I, dia membangunkan semula tentera Jerman melalui perlembagaan demokratik yang kemudiannya diketepikan.
  65. Pada 21 Jun 2013, ianya telah dilaporkan bahawa Liverpool telah bersetujun dengan perjanjian untuk menandatangani pemain itu dengan yuran perpindahan sekitar x9j.
  66. Suatu perjanjian telah ditandatangani antara Syarikat Afrika Selatan British dengan Raja Lobengula pada 1888 untuk membenarkan syarikat ini melombong emas di sini.
  67. Schumacher mengatakan bahawa tindakan yang merosakkan nama pasukan tersebut pada tahun 1994 menyebabkannya memilih untuk menarik diri daripada perjanjian tersebut.
  68. Pada 18 Disember 2009, Majlis Persekutuan dalam Persekutuan Bola Sepak Perancis bersetuju untuk melanjutkan perjanjian penyiaran eksklusif dengan saluran tersebut.
  69. Dalam satu perjanjian yang termeterainya pada 22 Januari 1878, Kesultanan Sulu menyerahkan kawasan di persekitaran Tawau yang wujud masa kini kepada pihak Inggeris.
  70. Sebanyak 24 perjanjian dan kontrak bernilai RM4.271 bilion membabitkan industri pertahanan ditandatangani dalam Pameran Udara dan Maritim Antarabangsa Langkawi 2013.
  71. Penempatan terawal British di Malaysia bermula dengan pendudukan Pulau Balambangan pada tahun 1769 hasil dari perjanjian dengan Kesultanan Brunei dan Kesultanan Sulu.
  72. Pada tahun 1651 Suriname diserang oleh Inggeris dan sejak ketika itu, menjadi wilayah kekuasaan Inggeris hingga menandatangani perjanjian perdamaian Breda tahun 1667.
  73. Kesahihan perjanjian ini amat diragui dan ditolak oleh Korea sejak itu, dan kemudiannya oleh kuasa-kuasa Berikat yang menduduki Jepun pada penghujung Perang Dunia II.
  74. Persekutuan itu akan menerima € 45000000 semusim, penurunan 10000000 € dari € 55000000 mereka yang diterima daripada perjanjian sebelum mencapai pada tahun 2006.
  75. Walau bagaimanapun, dalam satu perjanjian dengan pihak UK, mereka bersetuju untuk tidak meneruskan tuntutannya terhadap Bahrain jika tuntutan Iran yang lain dipersetujui.
  76. Pada tahun 1855, di bawah perjanjian di antara British di Singapura dan Sultan Ali dari Johor, kuasa memerintah Johor diserahkan kepada Raja Temenggung Tun Daeng Ibrahim.
  77. Walaupun terdapat usaha penciptaan keamanan oleh pemerintahan demokratik, revolusi petani berlanjutan hingga perjanjian perdamaian ditandatangani pada bulan Januari 1992.
  78. Melaka kekal di tangan Belanda selama tujuh tahun berikutnya, sehinggalah perjanjian London 1824, apabila mereka menukarkan Melaka dengan Bangkahulu (Bencoolen) di Sumatra.
  79. Seringnya, perubahan-perubahan ini disebabkan oleh kerajaan baharu, perjanjian antara negara yang menstandardkan mata wang, atau penilaian semula mata wang, akibat inflasi.
  80. Kerajaan Georgia dan pertubuhan pemisah Ossetia Selatan membuat perjanjian untuk mengelak penggunaan kekerasan.Georgia bersumpah tidak mengenakan sekatan di Ossetia Selatan.
  81. Kawasan ini pernah dijadikan sebahagian Syria, tetapi pihak Damsyik bersetuju untuk mengiktiraf kedaulatan Turki sebagai sebahagian perjanjian damai dalam sedekad yang lalu.
  82. ini mengheret baginda sultan untuk membantah secara terbuka terhadap cara yang digunakan oleh MacMichael untuk memperoleh tandatangan baginda-baginda untuk perjanjian baru itu.
  83. Setelah diundang untuk melawat tempat latihan, Mignolet menandatangani kontrak lima tahun bersama kelab Liga Perdana, Sunderland pada 17 Jun 2010 dalam perjanjian bernilai x2j.
  84. Sebuah persetujuan keamanan tahun 1998 telah menghapuskan ancaman bersenjata, dan kini dua buah negara menyusun kembali operasi di sempadan mengikut sebuah perjanjian pada 2004.
  85. Pada tahun 1893, Mortimer Durand dibuat Amir Abdur Rahman Khan menandatangani perjanjian kontroversi di mana etnik Pashtun dan Baloch wilayah telah dibahagikan oleh Baris Durand.
  86. Sebagai contoh, Turboatom Ukraine yang membekalkan turbin, tetapi perjanjian dibatalkan selepas Setiausaha Negara Amerika Syarikat Madeleine Albright melawat Kiev pada 6 Mac 1998.
  87. Pada asasnya dalam perjanjian ini, Finland mesti kekal sebagai sebuah negara neutral sewaktu Perang Dingin dan membendung sebarang serangan terhadap Kesatuan Soviet melalui Finland.
  88. Oleh kerana Charles Vyner Brooke tidak mampu mempunyai pasukan tentera bersenjata yang lengkap, dia bergantung kepada perjanjian yang dimenterai dengan Great Britan pada tahun 1888.
  89. Pada tahun 1986 Amerika Syarikat telah mengumumkan bahawa ia telah memansuhkan perjanjian keselamatan dengan New Zealand sehingga kebenaran menggunakan pelabuhan tersebut dikembalikan.
  90. Pada 28 Februari 2008, Presiden Kibaki dan Perdana Menteri Odinga menandatangani perjanjian mengenai pembentukan pakatan kerajaan di mana Odinga akan menjadi Perdana Menteri kedua Kenya.
  91. Dalam wasiat terakhir baginda pada tahun 1926, Maharaja Yung-hui berikrar bahawa perjanjian itu ditandatangani di bawah paksaan oleh menteri-menteri yang diugut dan dirasuah oleh pihak Jepun.
  92. Oleh itu pada 1948, negara ini terpaksa menandatangani perjanjian Finno–Soviet iaitu Perjanjian Persahabatan, Kerjasama, dan Bantuan secara Mutual, yang juga dikenali sebagai Perjanjian YYA.
  93. Oleh itu satu perjanjian telah ditandatangani pada 1939 iaitu Nazi-Soviet Nonaggression Pact, yang membolehkan kerajaanya mengambil bahagian timur Poland, wilayah-wilayah Baltik, dan Bessarabia.
  94. ASEAN ditubuhkan oleh lima negara pengasas; Indonesia, Malaysia, Filipina, Singapura dan Thailand di Bangkok semasa proses penandatanganan satu perjanjian yang dikenali sebagai Deklarasi Bangkok.
  95. Pada 7 Oktober 2012, Presiden Filipina, iaitu Benigno Aquino telah mengumumkan bahawa rangka kerja perjanjian damai yang melibatkan antara kerajaan Filipina dan Barisan Utama Pembebasan Islam Moro.
  96. Pada 1885, perjanjian Protokol Madrid antara Britain, Jerman dan Sepanyol dimeterai untuk mengiktiraf kedaulatan Sepanyol ke atas Arkipelago Sulu dan pengaruh Sepanyol hanya terhad di bahagian itu.
  97. Semenjak tahun 1699 mereka telah banyak menemui kekalahan dan di dalam perjanjian damai Karlovitz, Uthmaniyyah dipaksa bersetuju untuk menyerahkan wilayah-wilayahnya kepada Austria, Venice dan Poland.
  98. Perjanjian pada tahun 1985 memjanjikan pemulangan Hong Kong kepada China, dan perjanjian pemulangan Makau turut ditandatangani pada tahun 1987 dengan status Makau sebagai Kawasan Pentadbiran Khas RRC.
  99. Malaysia tidak terlibat dalam perjanjian sendi antara syarikat minyak kebangsaan Republik Rakyat China, Filipina dan Vietnam pada Mac 2005 dalam menjalankan kegiatan seismos marin di Kepulauan Spratly.
  100. Pada Ogos 2008, pihak lagi berjuang semasa Perang Ossetia Selatan, yang diikuti oleh pengiktirafan rasmi Abkhazia oleh Rusia, pembatalan perjanjian 1994 gencatan senjata dan penamatan misi PBB dan OSCE.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...