Wednesday 25 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "rapat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "rapat" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Satu rapat umum di Stockholm, Sweden 1899.
  2. Ecuador sangat rapat dengan Amerika Syarikat.
  3. Beberapa orang rakan rapat Tesla adalah artis.
  4. Pada pihak Pemuda UMNO, satu rapat umum telah diadakan.
  5. Aritmetik berhubung rapat dengan teori nombor matematik.
  6. Konsep Teorem adalah sangat berkait rapat dengan konsep bukti.
  7. Johor Bahru menikmati hubungan ekonomi yang rapat dengan Singapura.
  8. Matematik gunaan sangat berkait rapat dengan sains matematik yang lain.
  9. Pembentukan sesebah negara berkait rapat dengan kenaikan sesuatu tamadun.
  10. Pemanah Jepun (kyujutsu), masih berkait rapat dengan dewa perang Hachiman.
  11. Pembukaan Kluang berhubung rapat dengan usaha pembinaan jalan kereta api Johor.
  12. Bahasa Basque juga turut ditutur, tetapi tidak berkait rapat dengan bahasa Sepanyol.
  13. Nama Iran ini berkait rapat dengan Arya, dan bermaksud "Tanah Arya" dalam bahasa Parsi.
  14. Tradisi dan ajaran agama ini berkait rapat dengan sejarah, masyarakat dan budaya Punjab.
  15. Kekeliruan ini tidak dikehendaki kerana bidang planetologi berkait rapat dengan geologi.
  16. Sinonim astrobiologi berkait rapat dengan perkembangan dan pembangunan astronomi dan biologi.
  17. Kapal Pembinasa HMS Express diarahkan rapat pada Prince of Wales untuk menyelamatkan anak kapal.
  18. Hal ini ialah tamadun Delmon yang mempunyai kait rapat dengan Tamadun Sumeria pada kurun ke-3 SM.
  19. Pada masa yang sama, Tengku Kudin mempunyai hubungan rapat dengan British di Negeri-negeri Selat.
  20. Disebabkan itu pengetahuan mengenai sel amat berkait rapat dengan kemajuan penciptaan mikroskop cahaya.
  21. Logik Matematik adalah sub bidang matematik yang berkait rapat dengan sains komputer dan logik falsafah.
  22. Beliau disenangi oleh Amerika kerana mempunyai hubungan rapat dengan kepimpinan tentera Amerika Syarikat.
  23. Oleh yang demikian Kelantan mempunyai budaya yang unik yang sangat berkait rapat dengan budaya Negeri Patani.
  24. Ekonomi Austria mempunyai hubungan yang rapat dengan ekonomi Kesatuan Eropah yang lain terutama sekali Jerman.
  25. Perkembangannya berhubung rapat dengan sistem pengangkutan, sebab itulah banyak kemudahan infrastruktur dibina.
  26. Tajuk ini mempunyai perhubungan rapat dengan disiplin ekonomi kewangan, yang sangat menitik beratkan dengan teori.
  27. Paling dalam ialah 80 meter dan membolehkan kapal tanker kelapa sawit dan tanker petroleum rapat ke Pelabuhan Bangkok.
  28. Lebih penting lagi, mereka berempat tiada pertalian rapat dengan kerabat diraja, oleh itu tidak boleh menuntut takhta.
  29. Akhir dekad 1970-an memperlihatkan kebangkitan mikrokomputer, diikuti dengan rapat oleh komputer peribadi IBM pada tahun 1981.
  30. Salah satu mukim yang terdapat di dalam Daerah Mersing yang sejarahnya berkait rapat dengan sejarah Mersing ialah mukim Tenglu.
  31. Lazimnya, takson-takson yang bersaudara rapat kurang bezanya berbanding yang lebih jauh bersaudara, tetapi dengan pengecualian.
  32. Planet tersebut amat rapat kepada ekliptik manakala komet dan lingkaran Kuiper kerapkali pada pentingnya sudut lebihan kepadanya.
  33. Oleh kerana beliau seorang berpengetahuan, bijak dan berakhlak mulia, maka dapat membuat perhubungan rapat dengan pembesar negara.
  34. Monaco bukannya salah satu ahli Kesatuan Eropah, tetapi amat rapat dengan Kesatuan itu melalui penyatuan kastamnya dengan Perancis.
  35. New Zealand sudah secara tradisinya bekerja rapat dengan Australia, yang mana polisi luarnya mengikuti arah aliran sejarah yang sama.
  36. Kambing menganggotai keluarga Bovidae dan bersaudara rapat dengan biri-biri kerana kedua-duanya tergolong dalam subkeluarga Caprinae.
  37. Pada pagi 1 Oktober 1965, sebilangan daripada pengawal Sukarno yang paling rapat menculik dan membunuh enam orang jeneral anti komunis.
  38. Sultan-sultan Gerad dan Bari telah membina istana, istana kota dan kubu dan mempunyai hubungan rapat dengan banyak empayar di Timur Dekat.
  39. Kesepadanan yang rapat antara pembahagian etnik dan pekerjaan komuniti India dibayangkan dalam taburan geografi kaum India di Tanah Melayu.
  40. Pallava Bogga boleh dikenal pasti dengan kerajaan Kala di Andhra yang mempunyai hubungan laut dan budaya yang rapat dan awal dengan Ceylon.
  41. Pada tahun tersebut, dia bekerjasama rapat dengan pegawail tentera laut British dalam operasi terhadap lanun Dayak dan Melayu di laut Borneo.
  42. Walaupun rapat dengan Presiden Kenneth Kaunda, tapi kecewa dengan gaya diktator Kaunda lalu dia meninggalkan UNIP dan menyertai JMM pada 1991.
  43. Dalam kajian perhubungan manusia, sosiobiologi berkait rapat dengan bidang anthropologi Darwin, ekologi perlakuan manusia dan evolusi psiklogi.
  44. Bahasa Itali berkait rapat dengan dua lagi bahasa Italo-Dalmatian, iaitu bahasa Sicily and bahasa Dalmatian yang kini sudah tidak digunakan lagi.
  45. Meskipun asal-usul nama Assam yang setepatnya masih tidak jelas, konsensus akademik bersetuju bahawa nama ini berkait rapat dengan kerajaan Ahom.
  46. Fizik berkait rapat dengan sains tulen lain, terutamanya kimia, contohnya mengenai sains molekul dan sebatian kimia yang dihasilkan secara pukal.
  47. Ekonomi Botswana amat rapat diikat dengan ekonomi Afrika Selatan serta didominasi oleh industri perlombongan, penternakan lembu, dan pelancongan.
  48. Dalam masa beberapa jam, kepak itu membentuk kulit ari yang sungguh keras dan terikat rapat pada tubuh supaya pupa boleh dipegang tanpa merosakkan kepak.
  49. Sejak dari zaman awalnya, alkimia telah berkait rapat dengan astrologi-seperti di dunia Islam dan Eropah, yang bermaksud tradisi sekolah astrologi Greek.
  50. Walaupun pada mulanya agak anjal dan rapuh, tetapi ketika pupa memecah keluar dari kulit ari larva, kepak-kepak itu melekat rapat pada kulit ari luaran pupa.
  51. Mereka berkait rapat dengan Orang Austronesia dan bertutur bahasa Cham, sebuah bahasa rumpun Melayu-Polinesia yang termasuk dalam keluarga Bahasa Austronesia.
  52. Ia secara phylogenetikaly berkait rapat dengan Burkholderia mallei yang menyebabkan glanders, jangkitan yang kebanyakannya menyerang kuda, keldai, dan baghal.
  53. Angin bagi perayaan musim luruh ini adalah kegembiraan bagi buah-buahan bercampur-baur dengan kehibaan yang tentunya berkait rapat dengan musim sejuk yang melampau.
  54. Berasa sakit hati atas penuduhan bahawa beliau hendak memilihkan calon-calon yang rapat dengannya, Dr Mahathir enggan mengambil bahagian dalam pilihan raya tersebut.
  55. Punt purba merupakan sebuah negara yang mana masyarakatnya mempunyai hubungan rapat dengan Pharaoh Mesir semasa zaman-zaman Pharaoh Sahure dan Permaisuri Hatshepsut.
  56. Bidang-bidang ini sangat berkait rapat dengan pembangunan fizik Newton, dan hakikatnya ahli matematik dan ahli fizik tidak dibezakan dengan ketara sebelum abad ke-19.
  57. Penyingkiran Anwar dari UMNO dan Kerajaan Persekutuan berkait rapat dengan krisis kewangan yang dialami oleh Malaysia dan negara-negara rantau Asia yang lain pada 1997.
  58. Tidak seperti lembu, kambing tidak berjaya dibiak baka untuk dinyah tanduk betul-betul kerana gen-gen yang menentukan jantina berkait rapat dengan yang menentukan tanduk.
  59. Ini bermakna bahasa Melayu Moden bukanlah merupakan pengembangan daripada dialek Johor-Riau dan bahasa Melayu Moden tidak begitu rapat hubungannya dengan dialek yang lain.
  60. Struktur ekonomi adalah bergantung rapat dengan banyak sumber semulajadi didapati dalam Negeri, menyediakan satu kelebihan bandingan dalam pengekstrakan sumber dan pemprosesan.
  61. Penyakit adalah keadaan tidak normal pada badan atau minda yang menyebabkan ketidakselesaan, disfungsi, atau tekanan/stres kepada orang yang terbabit atau berhubung rapat dengannya.
  62. Penubuhan KMM berkait rapat dengan keadaan di Maktab Perguruan Sultan Idris, yang kini dikenali sebagai Universiti Pendidikan Sultan Idris di Tanjung Malim,Perak pada tahun 1930-an.
  63. Sesetengah genera yang tidak berkait rapat didalam filum ini mampu menjalani fotosintesis dan digelar bakteria ungu (purple bacteria), merujuk kepada pigmennya yang merah kemerahan.
  64. Tragedi ini yang mengakibatkan kehilangan nyawa serta harta benda dan mempunyai kaitan yang rapat dengan "Pilihan Raya Umum 1969" merupakan satu titik hitam dalam sejarah negara Malaysia.
  65. Kehadiran pseudocoelom yang sama tidak lagi dianggap sebagai bukti bahawa phyla pseudocoelomate adalah berkait, tetapi beberapa kumpulan berkemungkinan masih berkait rapat dengan Nematoda.
  66. Steve Jobs dan Steve Wozniak adalah rakan yang rapat sejak 1971, bila pada masa itu Bill Fernandez memperkenalkan Wozniak pada masa itu berumur 21 tahun kepada Jobs pada masa itu berumur 16 tahun.
  67. Beliau turut berkawan rapat dengan editor majalah Century Magazine, Robert Underwood Johnson, yang menggemari puisi-puisi Serbia karya Jovan Jovanović Zmaj dan ianya diterjemahkan oleh Nikola Tesla.
  68. Di Sepanyol, terdapat beberapa bahasa lain digunakan di samping bahasa Sepanyol, seperti bahasa Catalonia dan Galicia, yang berkait rapat dengan bahasa Sepanyol dari segi salasilah famili bahasa Italik.
  69. Sungguhpun retorik Mahathir yang bernama anti-Barat, namun beliau bekerjasama rapat dengan negara Barat, serta melancarkan penentangan terhadap golongan pelampau Islam berikutan serangan 11 September 2001.
  70. Luxembourg secara khusus mempunyai hubungan dagang dan kewangan yang rapat dengan Belgium dan Belanda, dan sebagai ahli Kesatuan Eropah juga menikmati keuntungan-keuntungan dari pasaran Eropah yang terbuka.
  71. Dari 1972-1978 menjadi jurulatih di Sekolah Latihan Perang.Beliau amat rapat dengan Jeneral Prem Tinsulanonda apabila Prem dilantik sebagai Ketua angkatan Tentera Thailand dan kemudian sebagai Perdana Menteri Thailand.
  72. Sama seperti kebanyakan sejarah Eropah Tengah Zaman dikaitkan dengan dan terutamanya berkenaan pelbagai raja-raja pemerintah, jadi adalah tradisi sejarah dan mitos Punan berkait rapat dengan bangsawan ketetapan mereka.
  73. Negara Norway terbahagi kepada daerah dan majlis perbandaran ( kommuner).Walaupun menolak menjadi ahli Kesatuan Eropah menerusi dua referrandum tetapi Norway mengekalkan hubungan rapatdengan EU dan dan Amerika Syarikat.
  74. Banyak nama jalan yang berkait rapat dengan komuniti-komuniti ini seperti Acheen Street, Siam Road, Armenian Street, Burma Road, Rangoon Road, Gottlieb Road, Katz Street dan Jalan Yahudi dimana terdapatnya perkuburan Yahudi.
  75. Oleh sebab piawaian Cakera Blu-ray meletakkan lapisan rakaman data agak rapat pada permukaan cakera, cakera-cakera awal amat terdedah pada pengotoran dan calar dan terpaksa dilitupkan dalam kartrij plastik untuk perlindungan.
  76. Teori persamaan pembezaan adalah berkait rapat dengan teori persamaan perbezaan, di mana koordinat menganggap hanya nilai diskret, dan hubungan melibatkan nilai fungsi yang tidak diketahui atau fungsi dan nilai-nilai di Koordinat berdekatan.
  77. Perubahan besar yang pertama di Siberia ialah Landasan Keretapi Rentas Siberia yang dibina antara tahun-tahun 1891 - 1903 dan yang mengaitkan Siberia dengan lebih rapat kepada Rusia Nicholas II yang sedang mengalami pengindustrian yang pesat.
  78. Kelab ini mempunyai kaitan yang sungguh rapat dengan syarikat Philips, syarikat yang menghasilkan mentol ketika itu sehingga kedua-dua entiti tersebut menjadi identiti kebanggaan bandar di mata dunia.PSV ialah antara gergasi dalam liga Eredivisie bersama Feyenoord dan Ajax.
  79. Spesies katak puru cenderung untuk dipanggil kodok tetapi perbezaan antara katak dan kodok adalah berdasarkan konvensyen penamaan rasmi tumpuan pada ketuat dan bukan pada taksonomi atau sejarah evolusi; beberapa kodok lebih berkait rapat dengan katak berbanding dengan kodok lain.
  80. Alga hijau dan merah, bersama-sama dengan sekumpulan kecil yang digelarkan glaukofit, kelihatan mempunyai hubungan yang rapat dengan tumbuhan yang lain dan oleh itu, sebilangan pengarang mengolahkan kumpulan ini sebagai tumbuhan meskipun kumpulan ini mempunyai organisasi yang sederhana.
  81. Barangkalinya, mereka yang memeluk agama Islam memilih untuk menulis dalam abjad Jawi kerana ia berhubungkait rapat dengan kebudayaan Islam, daripada menggunakan tulisan Jawa yang diterbitkan daripada sistem-sistem tulisan yang digunakan di kawasan-kawasan beragama Hindu atau Buddha di Asia Selatan.
  82. Sambutan ini lebih menumpukan kepada kesyukuran, kepentingan ilmu dan pendidikan, pertalian rapat baginda dengan rakyat jelata, penghargaan kepada mereka yang telah berkhidmat kepada Sultan serta kepada mereka yang berkorban untuk Raja dan negara, penghargaan kepada semangat yang terjalin antara Ketua Negeri dan Kerajaan Pusat.
  83. Kedudukan London dan Amsterdam yang rapat dan persaingan sengit antara England dan Belanda mewujudkan konflik antara kedua-dua syarikat, dengan Belanda berjaya menguasai Maluku selepas Inggeris berundur pada tahun 1622 dan Inggeris pula mencapai kejayaan di India, terutamanya di Surat selepas pembinaan sebuah kilang pada tahun 1613.
  84. Universal Studios, satu-satunya studio perfileman utama yang menyokong HD DVD sejak pengenalan, berkata sejurus selepas pengumuman Toshiba itu, "meskipun Universal menghargai persahabtanrapat yang kita berkongsi dengan Toshiba, masanya telah tiba untuk mengalihkan tumpuan kita pada pengeluaran judul-judul baru dan katalog dalam Cakera Blu-ray." Paramount Studios yang mula mengeluarkan filem hanya dalam format HD DVD ketika akhir tahun 2007, juga meluahkan hasratnya untuk memulakan pengeluaran dalam Cakera Blu-ray.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...