Friday 27 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "cuba"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "cuba" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Tengku Kudin telah cuba untuk menjadi pendamai.
  2. Rencana ini cuba menjelaskan pelbagai sistem angka.
  3. Pada masa yang sama, mereka cuba meluaskan jajahan Eropah.
  4. Raja-raja pada mulanya cuba memenuhi tuntutan pergerakan ini.
  5. Semasa tahun 1590an, Jepun telah cuba menawan Korea tetapi gagal.
  6. Manusia telah cuba untuk mentakrifkan bahasa daripada beberapa segi.
  7. Orang Islam tidak cuba menggambarkan Allah dalam apa cara sekalipun.
  8. Kerajaan cuba mengawal harga tepung jagung, kerosin dan minyak masak.
  9. Dia cuba bermain dengan pasukan bukan liga, tetapi tidak juga menjadi.
  10. Empayar Bizantium cuba untuk menakluk Rome dan Itali dari orang Jerman.
  11. Raja Abdullah telah cuba untuk menawan semula Kelang tetapi tidak berjaya.
  12. Pihak Amerika Syarikat telah cuba menyumbangkan senjata bagi pihak gerila.
  13. Siddhārtha cuba menyekat hawa nafsunya dan belajar daripada dua orang Brahmin.
  14. Baginda dan sekumpulan teman telah meninggalkan gurunya lalu cuba menyeksa diri.
  15. George III tidak mengiktiraf Konvensyen Elbe dan cuba merekrut askar-askar asing.
  16. Sosiobiologi cuba menjelaskan dan mengkaji tingkah laku sosial dalam konteks tersebut.
  17. Dato' Harun Idris selaku Menteri Besar Selangor ketika itu cuba mententeramkan keadaan.
  18. Kita sudah cuba beritahu mereka kalau bergantung pada subsidi, nanti akan menjadi lemah.
  19. Apabila tibanya Emilia, Othello cuba membela tindakannya dengan menuduh Desdemona berzina.
  20. Bruce cuba meninggalkan kelab itu hanya selepas empat bulan untuk menyertai Birmingham City.
  21. Pihak komunis terus menembak mereka yang cuba lari daripada balai polis yang sedang terbakar itu.
  22. Kebanyakan negara ketika ini cuba menggalakkan penggunaan KBA kerana sistem ini lebih mesra alam.
  23. Mereka cuba mendapatkan pengikut dengan membiayai pembinaan masjid dan madrasah di seluruh dunia.
  24. Ketika pemerintahan baginda, British beberapa kali cuba melibatkan diri dalam kerajaan Terengganu.
  25. Walau bagaimanapun, Rodgers cuba menafikannya dengan menyatakan "fokus sepenuhnya terhadap Watford".
  26. Vanuatu Mobile Force, sebuah kumpulan PGA cuba merampas kuasa pada tahun 1996 kerana pertikaian gaji.
  27. Selepas merdeka, kerajaan baru di bawah pimpinan Robert Mugabe telah cuba untuk mewujudkan pendamaian.
  28. Bahasa manusia yang berbeza-beza menyebabkan manusia cuba untuk menyelesaikannya dengan pelbagai cara.
  29. Brigadier Key cuba menyerang balas dengan segala kekuatannya tetapi apabila gagal, beliau mulai berundur.
  30. Pada 17 Ogos, pasukan payung terjun mendarat di pantai barat daya Johor dan cuba membentuk pasukan gerila.
  31. Berikutan fahaman irredentisme Jerman, Denmark cuba untuk mempertimbangkan wilayah itu melalui pungutan suara.
  32. Beliau cuba membawa kelainan dengan membidas cara pemerintahan Stalin yang mengutamakan kezaliman dan penindasan.
  33. Mengetahui ramai masyarakat Islam merancang meninggalkan Makkah, masyarakat jahiliyah Mekah cuba menghalang mereka.
  34. Ayahnya telah cuba memastikan Siddhārtha tidak akan tidak puas hati dengan kehidupan yang sedia kerana ramalan Asita.
  35. Puak-puak ini melengkapkan diri mereka untuk mematahkan puak dan hakim lain yang cuba mengutip cukai di kawasan mereka.
  36. Dari sini, Kaundinya II dikatakan cuba memperkenalkan ugama Hindu pada Kerajaan Funan di sebelah bertentangan Teluk Siam.
  37. Kerajaan Portugis cuba menjadikan Brazil sebagai jajahan sekali lagi, sekaligus melucutkan pencapaiannya sejak tahun 1808.
  38. Penyokongnya menyanjungnya sebagai pemimpin yang cuba memulihkan keamanan tanpa mengorbankan kepentingan keselamatan Israel.
  39. Manakala dalam mesyuarat kedua, kedua-dua pihak cuba bertolak ansur dengan menghadkan takrifan ini kepada Sistem Suria sahaja.
  40. Apabila syarikat gagal dalam membantu Kedah sewaktu ia diserang oleh Siam, Sultan Kedah cuba mengambil kembali pulau pada 1790.
  41. Namun, usul tersebut ditarik balik, sebaliknya kerajaan cuba mengasimilasikan Orang Asli dengan masyarakat Melayu arus perdana.
  42. Pada awal tempoh Heian, akhir abad ke 8 dan awal abad ke 9, Maharaja Kammu cuba memantap dan meluaskan kuasanya di utara Honshu.
  43. Dinasti Joseon cuba melindungi dirinya daripada pengaruh imperialisme Barat, tetapi akhirnya terpaksa membuka pintu perdagangan.
  44. Ini berbeza dengan astrologi, pseudosains yang cuba untuk meramal takdir seseorang dengan mengikuti pergerakan planet dan bintang.
  45. Penetapan di tempat yang kedua di Kota Burok juga gagal kerana kubu pertahanan yang mereka cuba mendirikan runtuh dengan serta merta.
  46. Kira-kira jam 02:00 pagi pada 8 Disember, lapangan terbang Kuantan menerima isyarat bahawa tentera Jepun cuba mendarat di Kota Bharu.
  47. Menjelang akhir 1810, gabungan faktor luar dan dalam membolehkan kaum elit Amerika Tengah cuba mendapatkan kemerdekaan dari Sepanyol.
  48. 205 RAF yang diketuai oleh Pegawai Penerbangan Bedell, ditembak jatuh oleh pesawat Jepun semasa cuba memantau kemajuan angkatan Jepun.
  49. Kejayaan permainan Space Invaders memulakan trend di mana pengeluar konsol cuba untuk mendapatkan hak eksklusif untuk permainan video.
  50. Makau berkembang sebagai pelabuhan perdagangan antara Portugis dan China dan cuba dikuasai Belanda secara berkali-kali pada abad ke 17.
  51. Selepas Korea dibahagikan oleh PBB, kedua-dua kuasa Korea kedua-duanya cuba untuk mengawal seluruh Korea di bawah kerajaan masing-masing.
  52. Bagaimanapun, anda dinasihatkan agar tidak cuba memaku mana-mana wanita yang dijumpai kerana akhirnya anda mungkin akan dituduh membunuh.
  53. Pada abad ke 18, ramai golongan terpelajar Jepun, terutamanya Motoori Norinaga, cuba untuk mengenali Shinto "sebenar" dari pengaruh asing.
  54. Ketika Hill cuba memintas Schumacher di Grand Prix British, beliau berlanggar dengan Schumacher dan menyebabkan mereka berdua untuk bersara.
  55. Ia mendapat keutamaan dalam keselematan dan keseimbangan Asia tenggara, dan telah cuba untutk meperkukuh hubungan dengan negara-negara Islam.
  56. Divisyen India terlibat dalam kempen selama 10 minggu untuk cuba menyekat kemaraan Tentera Jepun dari bahagian utara Semenanjung Tanah Melayu.
  57. Dalam Perang Tiga Puluh Tahun, Raja Christian Denmark cuba untuk menjadi ketua Lutheran di Jerman tetapi beliau tewas dalam Pertempuran Lutter.
  58. Pada 2008, pasukan tentera pengaman Kesatuan Afrika cuba membawa kestabilan dan keselamatan.Mereka menyediakan bantuan perubatan kepada penduduk.
  59. Banyak diantara karya beliau yang cuba diketengahkan mengandungi unsur pengkritikan terhadap pemimpin Melayu, etika penggunaan bahasa dan budaya.
  60. Beliau cuba menubuhkan sebuah Kumpulan Ekonomi Asia Timur sebagai alternatif kepada APEC, mengecualikan Australia, New Zealand dan benua Amerika.
  61. Biasanya keluarga si pesakit menganggap si pesakit diganggu sesuatu, dan akan berpaling kepada perkhidmatan traditional bagi cuba mengubati pesakit.
  62. Newton cuba mencipta teleskop untuk mengkaji bintang, tetapi mendapati bahawa jika beliau menggunakan kanta, imej yang terang mempunyai tepi bewarna.
  63. Menurut kepada dia, DRM tidak mana ia harus, dan boleh menimbulkan masalah untuk pengguna sah semasa cuba membezakan di antara pengguna sah dan haram.
  64. Hill cuba untuk memintasnya tetapi ketika kereta Schumacher kembali ke litar, mereka berdua berlanggar dan menyebabkan kedua-dua mereka untuk bersara.
  65. Akibatnya pasukan British berundur ke selatan dan cuba memperkuatkan kedudukannya di Sungai Bata dan Kelubi dengan menggunakan askar Gurkha dan Punjab.
  66. Bagaimanapun, teori Einstein mengenai kerelatifan am adalah teori kerana ia cuba untuk melakukan lebih dari sekadar menyesuaikan data kepada perhubungan.
  67. Apabila Divisyen Pengawal Imperial Jepun cuba menyekat laluan pengunduran mereka, Anderson dan Brigadier Herbert Cecil Duncan melancarkan serangan balas.
  68. Beliau akhirnya dipenjarakan dibawah tuduhan lain, diatas tuduhan beliau cuba mempengaruhi penyiasatan polis ke dalam tuduhan beliau seorang homoseksual.
  69. Tanpa dokumen pengenalan, pendatang tersebut mungkin mempunyai lebih masa untuk menyiapkan kesnya sementara pihak berkuasa cuba mengenal pasti identitinya.
  70. Takrifan moden tidak cuba menjawab bagaimana fungsi massa kemungkinan diperolehi; daripadanya ia membina sebuah teori yang menganggapkan kemunculan mereka.
  71. Tambahan pula, emas kini adalah relatif kepada pasaran kecil dan harga emas boleh berubah sangat tinggi jika beberapa bilion dolar cuba untuk membeli emas.
  72. Pihak FBI telah gagal mencari bukti bahawa beliau pernah terlibat dalam jenayah, tetapi cuba menggunakan rakaman tapes aktiviti seksualnya sebagai blackmail.
  73. Moorhead membawa masuk Krohcol ke wilayah Thailand pada jam 3 petang, 8 Disember 1941 untuk cuba sampai ke tempat pertahanan dikenali sebagai ”The Ledge”.
  74. Bangunan setiausaha negeri—Bangunan Sultan Ibrahim—telah siap pada tahun 1940 kerana kerajaan kolonial British cuba untuk menyelaraskan pentadbiran negeri.
  75. Perkataan kimia berasal daripada perkataan Arab ‘al-kimiya’.Orang Yunani ialah bangsa pertama yang cuba menjelaskan mengapa berlaku perubahan kimia terjadi.
  76. Selepas itu, baginda memilih Kota Buruk untuk dijadikan kawasan pentadbirannya, namun gagal kerana kubu pertahanan yang cuba baginda dirikan runtuh serta-merta.
  77. Pada tahun 1666, Jambi cuba membebaskan diri daripada kekuasaan Johor dan di antara tahun 1666 hingga tahun 1673 terjadilah peperangan di antara Johor dan Jambi.
  78. Bangsa Sepanyol cuba menghalang peluasan Portugis ke wilayah milik Sepanyol menurut Perjanjian Tordesillas 1494, lalu berjaya menawan Jalur Timur pada tahun 1777.
  79. Pihak RRC telah banyak kali mengecam mana-mana negara yang menunjukkan tanda-tanda cuba mendekati Taiwan secara diplomatik, atau menjual senjata kepada pulau itu.
  80. Mereka meluru keluar dari balai yang terbakar dan merempuh kedudukan komunis, membunuh sekurang-kurangnya tiga dari kumpulan pengganas yang cuba menghalang mereka.
  81. Akibat tidak berwaspada dengan persediaan tersebut, pada 7 Disember, 1914, lima buah Penjajap Jerman telah cuba menyerang dan juga cuba mengambil alih Port Stanley.
  82. Pada tahun 1966, penduduk cuba mendapatkan lesen untuk mendirikan sekolah swasta di Taipa, satu daripada dua pulau yang merupakan sebahagian daripada wilayah Makau.
  83. Cara sains mengkaji sesuatu perkara adalah dengan melihatnya dengan teliti, mengukurnya, membuat uji kaji, dan dengan cuba menerangkan mengapa sesuatu perkara terjadi.
  84. Di sempadan Kalimantan, telah berlakunya pertempuran dikawasan sempadan; gerila Indonesia dan pasukan separa tenteranya cuba menceroboh Sarawak dan Sabah, tetapi gagal.
  85. Parti Komunis Cina cuba mengelakkan sebarang pertempuran langsung dengan tentera Jepun kerana berharap dapat muncul daripada peperangan lebih kuat daripada tentera Nasionalis.
  86. Puak Taira tidak cuba memperluaskan atau memperkukuhkan kekuatan ketenteraannya, sebaliknya mengahwinkan wanita mereka dengan maharaja dan cuba mengawal melalui kuasa maharaja.
  87. Perkataan bahasa Latin asal universitas yang julung kali digunakan sewaktu kebangkitan minat terhadap tradisi Greek dan Rom Purba, cuba mencerminkan ciri-ciri Akademi Plato ini.
  88. Teknologi-teknologi pengurusan hak digital cuba mengawal penggunaan media digital dengan menyekatkan kemudahan, penyalinan atau penukaran oleh pengguna kepada format-format lain.
  89. Ketika Villeneuve mendekati Schumacher untuk memintasnya, Schumacher cuba untuk menyebabkan sebuah kemalangan tetapi Schumacher sendiri yang bersara daripada perlumbaan tersebut.
  90. Sesetengah pemerhati, seperti Menteri Luar Negeri Australia Alexander Downer, percaya yang Korea Utara akan cuba melancarkan lagi ujian peluru berpandu pada hari-hari akan datang.
  91. Pada awal serangan Jepun di Borneo, pihak British tidak mempunyai keupayaan untuk mempertahankan Borneo namun begitu ada sebahagian kecil cuba mempertahankan Borneo secara gerila.
  92. Beliau melihat bahawa nahu bahasa Melayu yang ditulis oleh orang asing itu hanyalah merupakan pengubahsuaian nahu bahasa mereka sendiri yang cuba dipaksakan ke dalam bahasa Melayu.
  93. Pada bulan Januari 2003, Sandakan Harbour Square, sebuah projek pembaharuan bandar, dilancarkan untuk cuba menghidupkan kembali pusat bandar sebagai pusat komersial utama di Sandakan.
  94. Sebagai bahagian dari pengunduran dari pentadbirannya di Asia Tenggara, British cuba menggabungkan pentadbirannya di Kalimantan dengan Semenanjung Tanah Melayu untuk membentuk Malaysia.
  95. Para elit liberal Sepanyol seperti Cxnovas del Castillo dan Emilio Castelar cuba untuk membuat mentakrifkan semula "empayar" dengan lebih rapi dengan kemnculan konsep nasionalisme Sepanyol.
  96. Korea Utara membalas terikan ini dengan mengancam serangan nukear "bertubi-tubi" jika Amerika Syarikat atau negara lainnya cuba bertindak memusnahkan peluru sebelum atau selepas ia dilancarkan.
  97. Pada kedua-dua hari 6 dan 7 Disember, pesawat Lockheed Hudson yang diterbangkan oleh Skuadron No.1 RAAF, Kota Bharu, dan Skuadron No.8 RAAF, Kuantan, menjumpai dan cuba mengekori kapal-kapal ini.
  98. Bahagian sayap dan tengah Parsi kini berkecai apabila tentera melarikan diri ke pantai dan ke kapal pengangkutan mereka, sementara ramai yang dibunuh oleh tentera Greek ketika cuba melarikan diri.
  99. Jack Tramiel kemudiannya membeli Atari dan cuba untuk membawa Atari kembali ke pasaran konsol permainan video dengan mengurangkan jumlah staf dan menyelesaikan masalah dalaman dengan undang-undang.
  100. Orang-orang Portugis kemudiannya cuba menduduki bandar ini, tetapi tidak berjaya.Hawiye Somalia, bagaimanapun, berjaya mengalahkan Negeri Ajuuraan dan membawa kepada kejatuhan pemerintahan Muzaffar.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...