Wednesday 25 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "pertubuhan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "pertubuhan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. India menyertai pertubuhan ini pada 1936.
  2. Itali juga menganggotai pertubuhan G8, G20 dan NATO.
  3. Kesatuan Eropah ialah pertubuhan serantau yang terbesar di dunia.
  4. Pada April 2004, sebanyak 191 negara telah menyertai pertubuhan ini.
  5. Argentina adalah ahli kepada beberapa pertubuhan antarabangsa, antaranya:
  6. Hizbullah merupakan merupakan sebuah pertubuhan Islam Syiah yang pro Iran.
  7. Beliau memainkan peranan utama dalam pertubuhan Hospital Mata Tun Hussein Onn.
  8. Kesatuan Afrika merupakan sebuah pertubuhan menggabungkan 53 negara benua Afrika.
  9. Pembiayaan dan pertubuhan universiti amat berbeza mengikut negara di seluruh dunia.
  10. KMM merupakan pertubuhan politik bersifat kebangsaan yang pertama di British Malaya.
  11. Israel terus-terusan melabelkan Hizbullah sebagai pertubuhan pengganas atau 'teroris'.
  12. Sebaliknya Kesatuan Eropah tidak menafikan Hizbullah sebagai pertubuhan pengganas, kecuali Imad Mugniyah.
  13. ParPol tambahan terbentuk, toko media massa berkembang, organisasi dan pertubuhan bukan kerajaan pun begitu.
  14. Matlamat pertubuhan ini ialah mengukuhkan kerjasama ekonomi, sosial, komunikasi, pasport, visa, dan kesihatan.
  15. Itali merupakan negara pengasas pertubuhan yang kini dikenali sebagai Kesatuan Eropah dan sebahagian Eurozone.
  16. Untuk perbadanan awam, tanggungjawabnya jauh lebih ketat dan rumit, berbanding dengan pertubuhan jenis yang lain.
  17. Slovenia telah menyertai pertubuhan NATO pada 29 haribulan Mac 2004 dan Kesatuan Eropah pada 1 haribulan Mei 2004.
  18. Ia telah dianjurkan oleh pertubuhan BERSIH yang turut disertai pelbagai parti pembangkang, NGO dan pertubuhan lain.
  19. Sebenarnya tafiah-tafiah Taoisme pada zaman dahulu lebih merupakan persatuan seni silat, berbanding pertubuhan agama.
  20. Selepas perang dan menyusul kematian Woolfall, pertubuhan itu diambil alih oleh Carl Hirschmann, seorang anak Belanda.
  21. Pertubuhan sebegini juga disebut mafia Jepun, kerana ada persamaan dengan bentuk pertubuhan yang asalnya dari Itali tersebut.
  22. hanya pertubuhan politik yang bergabung dengan atau didukung oleh Parti Komunis dibenarkan untuk bertanding dalam pilihanraya.
  23. Golongan-golongan ini membawa dan mengembangkan kemahiran pertukangan besi dan ide-ide baru untuk pertubuhan sosial dan politik.
  24. Majlis Eropah merupakan sebuah pertubuhan antarabangsa yang mengandungi 47 negara di benua Eropah kecuali Belarus dan Kazakhstan.
  25. Kemudiannya, KMM dan beberapa pertubuhan Melayu yang lain telah mengaturkan satu kongress Melayu di Kuala Lumpur pada Ogos, 1939.
  26. Tentera Republikan Ireland dan banyak lagi pertubuhan bersenjata mengakhiri kegiatan mereka dan menghapuskan persenjataan mereka.
  27. Parti Komunis Malaya atau singkatannya PKM ialah sebuah pertubuhan yang diasaskan di Tanah Melayu (sekarang Malaysia) pada tahun 1930.
  28. Hamas merupakan satu pertubuhan Islam Palestin yang ketika ini (sejak pilihanraya Januari 2006) parti berkuasa Pihak Berkuasa Palestin.
  29. International Centre adalah sebuah pertubuhan perantaraan kerajaan dicipta pada 1974 melalui suatu perjanjian di antara UNESCO dan kerajaan Perancis.
  30. Pergerakan Demokrasi dan Pembangunan Kebangsaan (satu lagi pertubuhan kebangsaan Hutu) telah diharamkan, dengan kebnyakan pemimpinnya telah ditangkap.
  31. Pada tahun 1973, beliau telah meninggalkan Washington DC untuk berkhidmat sebagai duta besar Amerika Syarikat kepada pertubuhan NATO di Brussel, Belgium.
  32. Gabungan Bola Sepak Antarabangsa lazimnya dikenali dengan singkatan FIFA, adalah badan pentadbiran bagi bola sepak dan pertubuhan sukan terbesar di dunia.
  33. Kebanyakannya terus menyertai Negara-negara Komanwel, sebuah pertubuhan bebas yang terdiri daripada negara-negara yang merdeka yang pernah dijajah British.
  34. Pada separuh pertama abad ke-20, satu perjuangan kemerdekaan peringkat kebangsaan dilancarkan oleh Kongres Kebangsaan India dan pertubuhan politik yang lain.
  35. Cuti umum kebangsaan dipatuhi oleh semua badan kerajaan dan kebanyakan pertubuhan swasta, manakala cuti umum negeri hanya dipatuhi di negeri-negeri terbabit.
  36. Keputusan ini tidak dipersetujui oleh ibu bapa dan pergerakan pendidikan Cina yang diwakili oleh Don Zong, Jiao Zong dan pertubuhan masyarakat Cina yang lain.
  37. Parti-parti pembangkang serta pertubuhan awam telah lama mendakwa dengan mengatakan BN telah memanipulasikan keputusan pilihan raya supaya berpihak kepadanya.
  38. Anggaran yang dibuat pada 2005 adalah daripada x2.7 billion kepada x3.1 billion, termasuk cawangan-cawangan dan pertubuhan universiti yang bersekutu dengannya.
  39. Perhimpunan Agung PBB terdiri daripada kesemua ahli-ahli pertubuhan ini dan bertemu setiap tahun di bawah seorang presiden yang dipilih daripada wakil-wakilnya.
  40. Di sebabkan pemikiran Eurosentrisme, pertubuhan antarabangsa seperti Pertubuhan Bangsa Bersatu, menggantikan Timur Tengah dan Timur Dekat dengan istilah Asia Barat.
  41. Perjanjian Maastricht 1992 melihatkan banyak perubahan dalam pertubuhan ini, terutamanya dalam hal ehwal kewangan dan politik dan juga pengenalan nama "Kesatuan Eropah".
  42. Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu atau PBB ialah sebuah pertubuhan antarabangsa yang dibentukkan di San Francisco, California pada 24 Oktober 1945 selepas Perang Dunia II.
  43. Penyiasatan Liga menerbitkan Laporan Lytton yang mengutuk Jepun untuk serangan Manchurianya, dan mengakibatkan Jepun menarik diri daripada pertubuhan antarabangsa tersebut.
  44. Pada 27 Februari 2006, Gabenor Assam memulakan proses menukar nama negeri ini kepada Asom, dalam satu langkah kontroversi yang ditentang oleh rakyat dan pertubuhan politik.
  45. Kerajaan Georgia dan pertubuhan pemisah Ossetia Selatan membuat perjanjian untuk mengelak penggunaan kekerasan.Georgia bersumpah tidak mengenakan sekatan di Ossetia Selatan.
  46. Pertubuhan Kerjasama Islam atau OIC ialah satu pertubuhan antarabangsa di kalangan negara-negara Islam yang mempunyai delegasi tetap ke Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).
  47. Mahathir meyakinkan ahli-ahli UMNO bahawa disebabkan keputusan ini didasarkan pada "keteknikan" yang kecil, parti UMNO boleh dipulihkan menjadi pertubuhan yang sah dengan mudah.
  48. Di dalam sesebuah pertubuhan yang mempunyai anggota pengundi, misalnya sebuah persatuan profesional, lembaganya bertindak bagi pihak perhimpunan agung pertubuhan dan dikuasainya.
  49. Persidangan Pihak Berikat di Bretton Woods dan Yalta menggariskan sistem pertubuhan antarabangsa baru yang meletakkan AS dan Kesatuan Soviet sebagai tumpuan utama hal ehwal dunia.
  50. Undang-undang perlawanan pada awamnya dikemaskini setiap tahun oleh induk pertubuhan bola sepak antarabangsa, yang juga menganjurkan Piala Dunia FIFA setiap-tiap 4 (empat) tahun sekali.
  51. Selepas Jepun menyerah kalah, Parti Komunis Malaya telah mengambil kesempatan untuk berkuasa menerusi gerila-gerila MPAJA dan melalui beberapa pertubuhan seperti Min Yuen, MRL dan sebagainya.
  52. Tujuan asal pertubuhan ini adalah untuk mereka satu set aksara fonetik berbeza bagi setiap bahasa, yang mana sesuatu aksara itu melambangkan bunyi yang berlainan antara satu bahasa dengan satu bahasa lain.
  53. Dari segi sejarahnya pula, mereka adalah orang-orang Melayu yang pernah bersatu di bawah satu pertubuhan lama, Persatuan Kebangsaan Melayu Tawau pada tahun 1945 selepas tamat Perang Dunia dan pendudukan Jepun.
  54. Selain itu, Malaysia juga menganggotai pelbagai lagi pertubuhan antarabangsa seperti Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, Kerjasama Ekonomi Asia-Pasifik, 8 Negara Membangun dan Pergerakan Negara-Negara Berkecuali.
  55. Peroksida ini berkait dengan aseton peroksida yang merupakan satu tunggu sedia lama bagi berbagai-bagai pertubuhan terorisme kerana bahan letupan ini boleh diperbuat daripada barang-barang rumah yang agak biasa.
  56. Sebilangan pertubuhan perlumbaan Grand Prix telah merangka peraturan bagi satu Kejohanan Dunia sebelum perang, namun akibat penggantungan acara lumba ketika perang, Kejohanan Pelumba Dunia tidak dirasmikan sehingga 1947.
  57. Struktur pertubuhan Parti musnah dalam Revolusi Kebudayaan lalu segera dibina semula oleh Deng Xiaoping yang kemudiannya melancarkan "sosialisme kecinaan" serta mengembalikan segala sistem negeri kepada pengawalan Parti.
  58. Tidak ada pertubuhan pengawalan bahasa yang rasmi untuk memastikan kebetulan dan kepiawaian penggunaan Bahasa Inggeris Malaysia, kerana selepas kemerdekaan, Bahasa Melayu menggantikan Bahasa Inggeris sebagai bahasa rasmi.
  59. Oleh itu, Switzerland dijadikan tuan rumah kepada pelbagai pertubuhan antarabangsa seperti Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu yang, meskipun ibu pejabatnya di Bandaraya New York, namun banyak mendirikan jabatan di Switzerland.
  60. Mahkamah Tinggi Malaysia mengarah Hishammuddin untuk memperjelas sama ada Bersih merupakan pertubuhan haram atau tidak, lebih-lebih lagi memandangkan kenyataan terbaru beliau tentang Bersih adalah tidak sejajar sesama sendiri.
  61. Sebagai alat PBB tunggal yang diwakili oleh kesemua ahli, Perhimpunan ini bertindak sebagai forum untuk ahli-ahlinya membincangkan persoalan undang-undang antarabangsa serta membuat keputusan tentang pengendalian pertubuhan ini.
  62. Kemudian Taixue dan Guozijian berfungsi sebagai penubuhan pendidikan tahap tertinggi sementara academies menjadi amat laris sebagai pertubuhan bukan kerajaan yang mengajar ajaran Confucius dan kesusasteraan Cina antara yang lain.
  63. Pada 8 Oktober, Jawatankuasa Bertindak Bersama, merangkumi 15 buah pertubuhan utama masyarakat Cina, parti MCA, Gerakan, dan Parti Tindakan Demokratik (DAP) ditubuhkan dalam satu perjumpaan tergempar di Dewan Perhimpunan Cina Selangor.
  64. Pada 7 Julai 1892, Andrxs Bonifacio, seorang penjaga gudang dan juru cata dari Manila, menubuhkan Katipunan, sebuah pertubuhan rahsia yang bertujuan untuk mendapatkan kemerdekaan daripada penjajahan Sepanyol dengan cara revolusi bersenjata.
  65. Perkembangan AFA bermula pada tahun 1886, apabila sekumpulan guru bahasa dari Perancis dan United Kingdom yang diketuai pakar bahasa dari Perancis bernama Paul Passy, memebentuk satupertubuhan yang bakal digelar Persatuan Fonetik Antarabangsa.
  66. Akhirnya, Harun membuang kes itu, dan menyebut Perkara 41 dalam Akta Pertubuhan 1966 yang mengatakan bahawa mana-mana satu pertubuhan akan menjadi "tidak sah" secara automatik jika mana-mana satu cawangannya tidak berdaftar dengan Pendaftar Pertubuhan.
  67. Selepas Jerman dan sekutu-sekutu Paksinya menyerang Yugoslavia pada April 1941, pihak Nazi membenarkan UstaÅ¡e, pertubuhan sayap kanan terlampau yang disokong dan dianjur oleh penyokong-penyokong fasisme Itali, untuk mengasaskan "Negara Merdeka Croatia".
  68. Pada hari yang sama, Dong Jiao Zong dan beberapa buah pertubuhan lain mengadakan pertemuan di Dewan Perhimpunan Cina Selangor dan memutuskan untuk mengemukakan satu bantahan, yang dianggotai ibu bapa dan guru sekiranya isu itu tidak diselesaikan dalam masa dua minggu.
  69. Perbincangan ini dan perbincangan yang kemudian menghasilkan cadangan-cadangan yang menggariskan tujuan-tujuan pertubuhan itu, keahlian dan alat-alatnya, serta pengurusan untuk memeliharakan keamanan dan keselamatan antarabangsa serta kerjasama ekonomi dan sosial antarabangsa.
  70. Menara Berkembar Petronas memegang gelaran bangunan tertinggi dari tahun 1998 hingga 2004 dari segi ukuran dari aras pintu masuk utama hingga atas struktur, iaitu rujukan ketinggian asli yang digunakan oleh pertubuhan antarabangsa Majlis Bangunan Tinggi dan Habitat Bandar sejak tahun 1969.
  71. Walaupun setiap pertubuhan diwujudkan dengan pentadbiran dan gaya tersendiri, hampir semua universiti ada satu lembaga amanah, seorang presiden, canselor atau rektor, sekurang-kurangnya seorang naib presiden, maib canselor atau naib rektor, dan dekan-dekan pelbagai bahagian dalam universiti.
  72. Rusia masih melaksanakan komitmen antarabangsa KRSS dan mengambil alih kerusi tetap KRSS dalam Majlis Keselamatan PBB, dan juga keanggotaan dalam pelbagai pertubuhan antarabangsa yang lain, hak-hak dan kewajipan mengikut perjanjian antarabangsa, dan harta-harta dan hutang-hutang Kesatuan Soviet.
  73. Yayasan Perisian Bebas ialah sebuah pertubuhan bukan untung yang diasaskan oleh Richard Stallman pada 4 Oktober 1985 untuk menyokong gerakan perisian bebas, khususnya projek GNU, gerakan berasaskan copyleft yang bertujuan menawarkan kebebasan untuk mengedar dan mengubahsuai perisian komputer tanpa halangan.
  74. BBC merupakan syarikat awam separa berautonomi yang beroperasi sebagai syarikat penyiaran awam yang ditubuhkan di bawah Piagam Diraja yang dikaji semula setiap 10 tahun; maka secara teknikal BBC merupakan separa pertubuhan bukan kerajaan dan perbadanan awam tidak berjabatan, sungguhpun jarang dianggap sedmikian kerana perbadanan ini ditubuhkan lama sebelum wujudnya istialh ini.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...