Friday 27 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "berundur"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "berundur" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Mereka kemudian berundur kedalam hutan, meninggalkan kesan kemusnahan dan kematian.
  2. Sebaliknya, dia harus berundur pada tempoh sebegini, dan menunggu untuk "putih" memulih.
  3. Kor Ke-III dan semua pasukan British meninggalkan Tanah Melayu dan berundur ke Singapura.
  4. Pihak komunis akhirnya berundur selepas membakar pejabat kampung dan merompak beberapa kedai.
  5. Setelah dua hari bertempur, pasukan askar Australia berundur melalui Gemas ke Estet Fort Rose.
  6. Hasilnya suatu kekalahan teruk kepada Utmaniyyah, yang terpaksa berundur sehingga ke Istanbul.
  7. Pasukan itu terpaksa berundur ke Jitra sambil memusnahkan jambatan-jambatan utama semasa pengunduran.
  8. PBB berundur setelah mengadakan pihihan raya yang disertai oleh sekitar 90 peratus pengundi berdaftar.
  9. Pada 31 Januari 1942, kesemua pasukan Tentera British dan Australia telah selesai berundur ke Singapura.
  10. British berundur daripada Bahrain pada bulan Ogos 1971, menjadikan Bahrain sebagai sebuah negara merdeka.
  11. Ini menarik untuk kekuatan Eropah, yang semuanya menyarankan Sepanyol untuk berundur dan mengelakkan perang.
  12. Ini telah memberi Raja Ismail kelebihan dan menyebabkan Raja Mahadi berundur dari Kelang pada bulan Mac 1870.
  13. Mejar Jeneral Murray - Lyon yang mengetuai pertahanan British di Kedah mengambil keputusan berundur ke Gurun.
  14. Belanda kemudiannya terpaksa berundur dari Indonesia selepas komuniti dunia mengiktiraf kemerdekaan Indonesia.
  15. Pergerakan ini memaksa Briged Ke-22 berundur dan membolehkan Divisyen ke-5 Jepun menubuhkan pertapakan pantai.
  16. Sejarah Melayu ditulis di Melaka dan dibawa bersama semasa Sultan Mahmud Syah berundur dari Melaka pada tahun 1511.
  17. Sebaik sahaja beliau diangkat sebagai Presiden, dia telah mengarah semua askar segera berundur dari negeri tersebut.
  18. Selepas kematian Duncan, Anderson mengambil pemerintah 45 Briged dan mengarahkan pasukan itu berundur ke Parit Sulong.
  19. Negara Dervish telah berjaya menangkis Emapayar British empat kali dan telah memaksa mereka berundur ke kawasan tepi pantai.
  20. Beliau juga menyatakan bahawa akan terus berada di Lahad Datu dan hanya akan berundur sekiranya dipanggil semula oleh abangnya.
  21. Mahathir berundur dari arena politik, beliau telah menggantikan beliau sebagai pucuk pimpinan parti pemerintah, Barisan Nasional.
  22. Pada 6 Jun, 1944, Tentera Berikat mendarat di Normandy, dan mula memaksa Tentera Jerman berundur kembali ke sempadan asal mereka.
  23. Selepas enam minggu pertempuran yang ganas pada awal 1991, angkatan tentera Iraq terpaksa berundur dari Kuwait pada 26 Februari 1991.
  24. Serangan ini telah ditentang oleh Askar Melayu Diraja Malaya dan menyebabkan sukarelawan perang Indonesia berundur ke sempadan mereka.
  25. Di samping itu, Tentera Laut Diraja turut berundur dari Sarawak, dan British Protectorates bagi Labuan dan Borneo Utara pada tahun 1940.
  26. Selepas pertempuran sengit semasa Pertempuran Muar, 11 Divisyen India terpaksa berundur ke Singapura dan bergabung dengan 9 Divisyen India.
  27. Kemudian, Raden Wijaya menyerang hendap tentera Mongol serta memaksa tentera Mongol untuk berundur keluar dari Pulau Jawa dalam keadaan kelam-kabut.
  28. Selepas percubaan mereka yang berjaya, lanun-lanun tersebut berundur ke sebuah jeti dimana mereka bertembung dengan sekumpulan polis marin Malaysia.
  29. Pada 9 Februari 1942 Taylor mengarahkan 22 Briged Australia berundur dari garisan pertahanan Jurong-Kranji kerana diserang hebat oleh pasukan Jepun.
  30. Akibatnya pasukan British berundur ke selatan dan cuba memperkuatkan kedudukannya di Sungai Bata dan Kelubi dengan menggunakan askar Gurkha dan Punjab.
  31. Kemunculan kelompok Melayu Deutero ini secara tidak langsung menyebabkan kumpulan Melayu Proto dan penduduk asli berundur ke pedalaman dan hulu sungai.
  32. Dalam bulan Januari 1968, kerajaan British mengisytiharkan bahawa tentera Britain akan berundur dari Timur Jauh, khususnya dari Malaysia dan Singapura.
  33. Ketiga-tiga negara diduduki dengan pantas dan kesemua kerajaan dan pemerintahnya berundur ke British, kecuali raja Belgium Leopold III yang kekal di negaranya.
  34. Pilihanraya perlantikan berlaku setaip tiga tahun, dengan satu pertiga daripada hakim berundur setiap kali, untuk memastikan penerusan dalam mahkamah itu sendiri.
  35. Disebabkan keadaan tidak seimbangan, Penghulu Ali Mustafa mengarah anggotanya berundur sementara yang lain diarah mempertahankan kawasan sekeliling bandar Bukit Kepong.
  36. Pada tahun 1967, pihak British berundur selepas tekanan yang semakin meningkat daripada pemberontakan tempatan dan serangan-serangan yang disokong oleh Mesir dari utara.
  37. Ketika Kesultanan Melayu Melaka jatuh akibat serangan Portugal pada tahun 1511, Sultan Mahmud Shah berundur ke Kampar, Riau, dan meninggal dunia di sana dalam tahun 1528.
  38. Pada 27 Januari 1942, panglima Malaya Command Leftenan Jeneral AE Percival mengarahkan pasukan British dan Komanwel meninggalkan semenanjung Tanah Melayu dan berundur ke Singapura.
  39. Kaum Hutu yang malas bertani kemudiannya telah di kurangkan bilangannya oleh Kaum Twa dan mula mengambil alih tempat mereka berburu dan memaksa mereka untuk berundur ke dalam hutan.
  40. Pada 21 januri 1942, Anderson mendapati pasukannya kini sudah terkepung seluruhnya dan menghadapi satu pasukan tentera Jepun yang menghalang laluannya untuk berundur ke arah Parit Sulong.
  41. Beberapa dinasti memerintah Kelantan bermula dari keturunan Maharaja Sriwijaya yang berundur ke Langkasuka (Pattani sekarang) selepas Sriwijaya runtuh diserang Kerajaan Chola pada abad ke-10.
  42. Mejar Jeneral Takumi membantah dan berjaya menegaskan bahawa beliau perlu memperkukuhkan tenteranya di pantai dan hanya pada pukul 06.00, kedua-dua kapal pengangkut dan pengiring berundurke utara.
  43. Satu pertikaian dan kemudiannya perang dengan Tibet tentang penguasaan genting-genting memaksakan Nepal berundur dan membayar ganti rugi yang banyak kepada China yang datang untuk menyelamatkan Tibet.
  44. Akan tetapi, keberkesanan strategi blitzkrieg Tentera Jerman amat berkesan dan memaksa Tentera British berundur ke Dunkirk, di mana pasukan tersebut dipindahkan menggunakan kapal untuk kembali ke Britain.
  45. Penduduk asli mengalahkan orang Sepanyol dan memaksa mereka berundur ke Guatemala, sehingga diperlukan 2 ekspedisi seterusnya - pertama pada tahun 1525, diikuti oleh kumpulan yang lebih kecil pada tahun 1528.
  46. Pertempuran di Kampar pada mulanya menunjukkan bibit kejayaan kepada Tentera British tetapi ketangkasan askar Jepun membolehkan mereka melepasi barisan pertahanan British dan memaksa merekaberundur ke Slim River.
  47. Tentera Jepun yang disokong oleh tentera yang baru mendarat, memaksa tentera India British berundur sehingga ke kawasan Kuala Lipis dan maju ke utara untuk menawan bandar Kota Bharu pada jam 2 petang pada 9 Disember.
  48. Pada abad ke-3 suku-suku pengembara seperti bangsa Goth banyak melakukan penaklukan, sehingga memaksa bangsa Romawi sekitar tahun 271 berundur dari Dacia, dan menjadikannya wilayah pertama yang ditinggalkan oleh Romawi.
  49. Briged ke-22 yang tidak berpengalaman diserahkan sektor seluas 16 kilometer di barat dan Briged ke-27 — tanpa hampir satu batalion yang hilang semasa berundur melalui Tanah Melayu — zon seluas 3,650 meter (4,000 ela) di utara.
  50. Selain itu, terdapat peristiwa penting iaitu sekitar tahun 1511, Bendahara terakhir Melaka, Bendahara Tepok dan para pengikutnya berundur ke Johor setelah kejatuhan Melaka ke tangan tentera Portugis pimpinan Alfonso de Albuquerque.
  51. Jika tentangan musuh terlalu kuat sehinggakan ia tidak dapat dilengahkan, lapangan terbang itu akan dimusnahkan dan keseluruhan pasukan akan berundur ke gunung dan hutan dalam kumpulan kecil dan bertempur sebagai pasukan gerila selama mungkin.
  52. Semasa Penjajahan Jepun di Tanah Melayu, anggota pasukan Division ke 8 Australia dan Brigade Infantri ke-45 India (Indian 45th Infantry Brigade) sedang berundur sambil berjuang apabila mereka dikepong berhampiran dengan jambatan di Parit Sulong.
  53. Muncul kerajaan Tambralinga dan Negara Sri Dharmaraja, tetapi diasak hebat oleh serangan orang Tai dan lama kelamaan orang Melayu berundur ke arah selatan dan diasaskan kerajaan Langkasuka dari keturunan dinasti Mauli Srivijaya yang beragama Buddha.
  54. Walau bagaimanapun jisim migrasi [Kayan | Kayan]] s, diikuti oleh warfaring Iban ke dalam kawasan Rejang dan Balui kira-kira kira-kira 200 tahun lalu, memaksa masyarakat Punan yang tinggal di kawasan berundur ke [Kakus]] dan kemudiannya lembangan.
  55. Resolusi berkenaan juga menyatakan bahawa angkatan tentera Isreal akan berundur pada masa yang sama angkatan ketenteraan Lubnan dan UNIFIL bersama memasuki kawasan konflik dan tiada angkatan paratentera termasuk Hezbollah, akan berada lebih selatan daripada Sungai Litani (OP8).
  56. Selepas kemenagan Komunis di China berikutan berakhirnya perang itu, pemimpinnya Mao Zedong mengistiharkan Republik Rakyat China pada tahun 1949 dan memaksa Republik China bersama kerajaan Kuomintangnya berundur ke pulau Taiwan, yang diperintah ia sejak berakhirnya Perang Dunia II.
  57. Draf berkenaan menyeru "menghentikan permusuhan secara menyeluruh" di antara Israel dan Hezbollah, tetapi ia dikritik keras oleh Lubnan dan Liga Arab kerana tidak memerlukan Israel untuk berundurserta merta daripada Lubnan selatan dan kerana membenarkan Israel menyambung operasinya menentang Hezbollah.
  58. Kedudukan London dan Amsterdam yang rapat dan persaingan sengit antara England dan Belanda mewujudkan konflik antara kedua-dua syarikat, dengan Belanda berjaya menguasai Maluku selepas Inggeris berundur pada tahun 1622 dan Inggeris pula mencapai kejayaan di India, terutamanya di Surat selepas pembinaan sebuah kilang pada tahun 1613.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...