Wednesday 25 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "petani"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "petani" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Rumpai laut juga digunakan oleh petani dan peladang sebagai baja rumpai laut.
  2. Untuk memelihara tanah supaya terus subur, petani digalakkan membuat giliran tanaman.
  3. Gembala menyertai petani sebagai pembekal utama dalam masyarakat menetap dan nomad separa.
  4. Cara tradisional adal proses yang dilakukan keluarga petani diseluruh Europah pada abad lalu.
  5. Roh lahir pada 1946 dalam keluarga petani di Gimhae, berhampiran Busan, di tenggara Korea Selatan.
  6. Mereka adalah petani Indo-Eropah yang memelihara lembu] dan biri - biri selain menjadi nelayan pantai.
  7. Namun begitu, sebilangan besar rakyat Cameroon masih hidup dalam kemiskinan sebagai petani sara hidup.
  8. Kebanyakan mereka ialah gembala lembu dan petani sara diri yang bertumpu di kawasan utara dan timur negara.
  9. Walaupun begitu, dilaporkan pendapatan sebulan petani organik boleh mencecah dari RM3,000 hinggala RM4,500.
  10. Penduduk Melayu tempatan kebanyakannya bekerja sebagai petani dan keberatan untuk menempuhi cabaran-cabaran baru.
  11. Tarian ini ditarikan oleh kaum petani terdiri daripada lelaki dan perempuan dengan memakai pakaian tradisional mereka.
  12. Lebih kurang 20 jenis sayur yang penting dan banyak ditanam oleh petani Malaysia berdasarkan nilai komersial yang ada.
  13. Akhirnya penduduk kawasan ini bergabung dengan petani berbangsa Bantu yang datang dari barat yang dikenali sebagai Kaum Hutu.
  14. Walaupun hak-hak petani pada awalnya diperlemah, perhambaan dihapuskan pada tahun 1816 di Wilayah Estonia dan pada tahun 1819 di Livonia.
  15. Burns menghadapi calon Demokrat; pemenang pemilihan awal Demokrat dan Presiden Senat negeri, Jon Tester, seorang petani organik dari Big Sandy.
  16. Kejadian Dust Bowl pada tengah 1930-an menyebabkan ramai komuniti petani kemiskinan lalu mencetuskan gelombang baru penghijrahan ke arah barar.
  17. Untuk membayar hutang mereka dan mengumpul harta, mereka sering mengenakan cukai yang berat dan ramai petani terpaksa meninggalkan tanah mereka.
  18. Jeanne d'Arc yang lahir dengan nama Jehanne Darc, berasal dari sebuah keluarga petani pada masa Perang Seratus Tahun, sebuah perang antara England dan Perancis.
  19. Mereka bekerja sebagai petani dan nelayan di persisiran pantai barat di samping menunggang kuda dan Bajau di Pantai Timur Ð…abah sebagai nelayan dan penyelam yang mahir.
  20. Satu ahli golongan petani yang bernama Zhu Yuanzhang menggulingkan dinasti Yuan dan menubuhkan Dinasti Ming iaitu pemulihan pemerintahan bangsa Han terhadap negara China.
  21. Walaupun terdapat usaha penciptaan keamanan oleh pemerintahan demokratik, revolusi petani berlanjutan hingga perjanjian perdamaian ditandatangani pada bulan Januari 1992.
  22. Selebihnya ialah campuran Maya, Garifuna, Mennonit petani Belanda / Jerman, Amerika Tengah, kulit putih dari Amerika, dan banyak kumpulan lain yang direkrut membangunkan negeri.
  23. Perhambaan di Rusia dimansuhkan pada tahun 1861, tetapi pemansuhan itu tercapai atas dasar-dasar yang tidak menyebelahi kaum petani dan terus menghangatkan lagi tekanan untuk berrevolusi.
  24. Sesetengah puak samurai berasal sebagai petani yang terpaksa mengangkat senjata bagi mempertahankan diri dari hakim yang dilantik maharaja untuk memerintah dan mengutip cukai di kawasan mereka.
  25. Dalam kebanyakan sejarah Jepun, hanya samurai dibenarkan membawa pedang, dan petani yang membawa pedang boleh dibunuh dan pedangnya dirampas selepas larangan itu dikenakan pada awal tempoh Edo.
  26. Seperti negara Amerika Latin yang lain, ketidakseimbangan ini menimbulkan perlawanan petani pada kaum oligarki, yang menletuskan Perang Saudara El Salvador (1980-1992), sebahagian besar revolusi petani.
  27. Sepanjang sedasawarsa pentadbiran Jiang Zemin, prestasi ekonomi RRC berjaya mengeluarkan 150 juta orang petani dari kancah kemiskinan serta menampung kadar pertumbuhan KDNK purata tahunan sebanyak 11.2%.
  28. Lebih 40 juta petani telah dipindahkan dari tanah masing-masing, atas nama pembangunan ekonomi antara lainnya, sehingga mengundang 87,000 kes tunjuk perasaan dan rusuhan di seluruh China pada tahun 2005.
  29. Apabila petani mampu menghasilkan makanan yang melebihi keperluan keluarga masing-masing, orang lain di dalam masyarakat mereka dibebaskan untuk mengabdikan hidup mereka dalam projek bukan pemerolehan makanan.
  30. Musuh ketat Manchu, Dinasti Ming pula sibuk melawan pemberontakan golongan petani sehingga tidak dapat mengambil kesempatan terhadap kemelut pewarisan istana Qing yang menyaksikan seorang kanak-kanak menjadi Maharaja.
  31. Kaum petani Neolitik mula menggembala kambing liar terutamanya untuk mudah memperoleh susu dan daging, di samping juga tinja yang digunakan sebagai bahan api, tulang, bulu dan urat untuk diperbuat pakaian, bangunan dan peralatan.
  32. Suku kaum Dusun yang tinggal di pantai barat seperti Penampang, Papar, Tuaran, Kiulu, Tamparuli, Tenghilan, Kota Belud dan juga di lembah bukit di Ranau, Tambunan, dan Keningau adalah petanitradisi yang menanam padi sawah dan huma.
  33. Semasa Zaman Pertengahan, para petani di Afrika Utara, Timur Dekat, dan Eropah mula memanfaatkan teknologi pertanian, termasuklah sistem pengairan berdasarkan prinsip hidraulik dan hidrostatik, serta juga mesin noria, mesin penaik air, empangan, dan takungan.
  34. Lama-kelamaan, Parti Komunis melonggarkan kawalan kerajaan terhadap kehidupan peribadi rakyat jelatan, maka dimansuhkannya komun-komun rakyat disusuli pemberian pajakan tanah kepada parapetani yang sungguh banyak meningkatkan galakan dan pengeluaran pertanian.
  35. Peristiwa paling penting adalah huru-hara petani El Savador 1932, biasa disebut sebagai La Matanza (pembunuhan beramai-), dikepalai oleh Farabundo Martx dan pembalasan yang dipimpin oleh kerajaan Martxnez, di mana sekitar 30.000 orang asli dan Tapol dibunuh, dipenjara, atau dibuang.
  36. Tulisan Cina Ringkas merupakan Hanzi (perkataan-perkataan Cina) yang telah dipermudahkan cara penulisannya oleh kerajaan China dengan matlamat untuk mempromosikan kebolehan membaca dan menulis di kalangan rakyatnya, kerana adalah dikatakan bahawa para penduduk miskin seperti petani menghadapi kesukaran mempelajari tulisan tradisional.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...