Tuesday 24 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "lapisan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "lapisan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Lapisan ini berada di atas lapisan jernih.
  2. Lapisan ini berada di atas lapisan granul.
  3. Lapisan ini merupakan lapisan penebat haba.
  4. Lapisan ini berada di atas lapisan germinatif.
  5. Lapisan yang keluar ini merupakan lapisan granul.
  6. Ia terbina daripada dua lapisan lipid dan protein.
  7. Sel-sel lapisan germinatif mempunyai banyak granul.
  8. Lapisan ini merupakan lapisan yang kaya dengan lemak.
  9. Letupan senyap menyebarkan lava basaltik dalam lapisan rata.
  10. Lapisan paling bawah kulit merupakan lapisan lemak subkulitan.
  11. Sel-sel lapisan germinatif merupakan sel yang aktif membahagi.
  12. Sel-sel lapisan granul merupakan sel-sel yang sukar diwarnakan.
  13. Gas asli ialah gas yang terbentuk dalam lapisan magma di dalam bumi.
  14. Voyager 1 kini berada dalam heliosalut, iaitu lapisan terluar heliosfera.
  15. Untuk mendapatkan ton warna gelap, warna ditindihkan lapisan demi lapisan.
  16. Peralihan antara lapisan yang satu dengan yang lain berlaku secara bertahap.
  17. Myokardium adalah lapisan yang paling tebal dan terdiri daripada otot jantung.
  18. Bagi buih sabun, dua ekalapisan sabun meliputi lapisan air di antara kedua-duanya.
  19. Lapisan dermis merupakan lapisan yang mempunyai bekalan darah atau kapilari darah.
  20. Molekul-molekul kecil dan bahan larut lipid dapat melalui lapisan lipid dengan mudah.
  21. Martabak ini terdiri daripada tiga lapisan segi empat sama dengan inti daging atau ayam.
  22. Susunan ini menghasilkan dua "lembaran"; setiap satu lembaran ialah satu lapisan molekul.
  23. Bagi organisma triploblasti, tiga lapisan germa ialah endoderma, ektoderma, dan mesoderma.
  24. Oleh itu, lapisan ini tidak boleh dilihat oleh mata manusia, tidak juga oleh mikroskop cahaya.
  25. Biasanya, para arkeologi dikaitkan dengan "penggalian," atau pembongkaran lapisan tapak purba.
  26. Sebenarnya ia merupakan haiwan triploblastik yang terdiri daripada tiga lapisan sel dan bersegmen.
  27. Mulakan dengan lapisan yan nipis dan ditindih berperingkat-peringkat dengan ton yang semakin gelap.
  28. Seperti yang ditunjukkan, kedua-dua struktur melibatkan dua lapisan molekul tunggal bahan amfifilik.
  29. Oleh itu jika dikunyah lapisan ini akan hancur dan penyerapan ubat yang berkesan tidak dapat dicapai.
  30. Atmosfera Bumi ialah suatu lapisan gas yang melitupi bumi, dikekalkan di tempatnya oleh graviti bumi.
  31. Endokardium merupakan lapisan terdalam yang terdiri daripada sel epitelium leper dan tisu penyambung.
  32. Pemacu ini merakam kedua-dua cakera BD-R lapisan tunggal dan ganda serta cakera BD-RE dan berharga AS$699.
  33. Dwilapisan lipid ialah satu lapisan membran berkutub nipis yang terdiri daripada dua lapisan molekul lipid.
  34. Hasil pembahagian sel-sel germanitif ini akan tersesar keluar ke arah permukaan di atas lapisan germinatif.
  35. Atmosfera terdiri daripada beberapa lapisan, yang dinamai menurut fenomena yang terjadi di lapisan tersebut.
  36. Di sini, ia akan tiba di uterus melalui bantuan silia yang terletak di lapisan dalaman tiub yang menolakkannya.
  37. Mendakan lapisan ini membentuk gunung berapi lebar dangan sisi landai yang dikenali sebagai gunung berapi perisai.
  38. Perikardium boleh dibahagikan lagi kepada dua lapisan iaitu fibrous pericardium (luar) dan serous pericardium (dalam).
  39. Hanya ada dua lapisan germa yang utama, iaitu ektoderma dan endoderma, dengan hanya sel-sel yang terserak di antaranya.
  40. Ia terdiri daripada lapisan luar yang berisi dan berminyak, dengan biji tunggal (isirung) yang juga kaya dengan minyak.
  41. Lapisan kulit atau lapisan dermis yang mempunyai banyak reseptor, membolehkan kulit peka terhadap perubahan persekitaran.
  42. Setiap sel mikrovilus diliputi dengan sempadan berus iaitu protein yang berfungsi untuk menyerap molekul nipis lapisan air.
  43. Satu cakera Blu-ray dapat memuatkan sejumlah 25 GB data pada satu lapisan atau 50 GB dwi lapisan berbanding 4.7 GB data untuk DVD.
  44. Kedudukan dan susun atur lapisan germa adalah amat khusus kepada spesies demi spesies, bergantung pada jenis embrio yang dihasilkan.
  45. Steno berhujah bahawa lapisan batu (atau strata) terbaring dalam kaedah penyesaran, dan setiap satu lapisan merupakan "kepingan" masa.
  46. Tubuhnya adalah triploblas, iaitu ketiga-tiga lapisan germa berkembang sepenuhnya, dan tisu-tisu membentuk organ-organ yang berlainan.
  47. Virus kebiasaannya terdiri daripada lapisan protin sebagai pelindung, teras protin yang menyimpan gen virus, dan gen virus itu sendiri.
  48. Sel-sel lapisan ini sama seperti kepingan nipis yang sentiasa digugurkan dan diganti dengan sel-sel dibawahnya dalam lapisan terkematu.
  49. Penemuan lapisan timah yang terkaya di dunia pada 1824 menarik pemasukan pendatang secara besar-besaran, terutamanya orang Cina Tionghoa.
  50. Teknik ini juga boleh menggunakan warna yang basah dan disapukan ke atas lapisan warna yang telah kering bagi mendapatkan kesan lut sinar.
  51. Sesetengah bakteria juga mengandungi kapsul atau lapisan lendir yang memudahkan pembentukan biofilem dan pelekatan bakteria kepada permukaan.
  52. Biasanya teknik yang diaplikasikan ialah disapu mengikut lapisan yang nipis, jalur sapuan diselang-selikan supaya kesan warna rata dan licin.
  53. Sesetengah ubat makan terdapat satu lapisan di atasnya, di mana lapisan ini akan hancur dan ubat dapat diserap sebaik sahaja sampai ke perut.
  54. Seperti kala geologi yang lebih awal, lapisan batuan yang membezakan zaman ini adalah jelas, tetapi waktu awal dan akhirnya sukar dipastikan.
  55. Lapisan epidermis atau lapisan terkematu merupakan lapisan perlindungan daripada kemasukan bakteria, ini merupakan perlindungan tahap pertama.
  56. Kebiasaannya, zarah-zarah ini membawa asid nukleik samaada DNA atau RNA yang dilindungi dengan lapisan pelindung daripada protin atau protin-lipid.
  57. Apabila fosfolipid didedahkan kepada air, ia bersusun membentuk helaian dua lapisan dengan setiap ekor molekul menghala ke arah tengah helaian ini.
  58. Secara perubatan, kehamilan ditakrifkan sebagai permulaan apabila embryo yang berkembang melekat pada lapisan endometrial pada dinding uterus wanita.
  59. Pada Januari 2005, TDK mengumumkan pengembangan polimer lapisan kerasnya untuk Cakera Blu-ray, maka kartrij-kartrij perlindungan tidak diperlukan lagi.
  60. Lapisan terluar dikenali sebagai perikardium, lapisan tengah dipanggil myokardium (myocardium), dan lapisan terdalam dipanggil endokardium (endocardium).
  61. Pembentukan tanah, atau pedogenesis, merupakan kesan gabungan proses fizikal, kimia, biologi dan antropogen pada bahan asal geologi yang menghasilkan lapisan tanah.
  62. Pada tahun 1834, ahli geologi Jerman, Friedrich August von Alberti menamakan zaman ini sempena tiga lapisan geologi yang wujud dalam deposit enapan di seluruh bahagian utara Eropah.
  63. Apabila lapisan kulit ini terdedah kepada sinaran ultraungu, sinaran ultraungu ini akan diserap oleh kulit dan bertindak ke atas prekursor, seterusnya menukarkannya kepada vitamin D.
  64. Bumi mempunyai lapisan udara dan medan magnet yang dipanggil magnetosfera yang melindung permukaan Bumi daripada angin suria, sinaran ultra merbahaya, dan radiasi dari angkasa lepas.
  65. Ketika penggastrulaan, sel-sel blastula menjalani proses-proses pembahagian, serangan dan/atau perpindahan sel yang terlaras untuk membentuk dua atau tiga (triploblasti) lapisan tisu.
  66. Membran sel hampir setiap organisma hidup dan banyak jenis virus, serta membran yang menyelubungi nukleus sel dan struktur sub-selular lain dibentuk oleh satu lapisan dwilapisan lipid.
  67. Untuk membuat sagol, ikan yu, pari atau buntal dicelur dahulu sehingga mudah membersihkan 'langnges' iaitu lapisan kasar pada kulit yu dan pari, atau 'iting' iaitu 'duri' pada ikan buntal.
  68. Sewaktu organogenesis, interaksi molekul dan sel sesama lapisan germa, digabungkan dengan potensi perkembangan sel, ataupun kecekapan untuk membalas, melanjutkan pembezaan jenis sel mengikut organ.
  69. Bahasa Melayu dalam tulisan Jawi merupakan bahasa perantaraan seluruh lapisan masyarakat, baik para raja, bangsawan, ilmuwan agama mahupun orang keramaian, di samping menjadi lambang tradisi kebudayaan dan tamadun Melayu.
  70. Lapisan epidermis menghasilkan lapisan kutikle "cuticle" yang melindungi tubuhnya daripada kekeringan, daripada cecair penghadaman, atau dari persekitaran sukar yang lain, juga dalam bentuk unjuran yang membantu pergerakan.
  71. Oleh sebab piawaian Cakera Blu-ray meletakkan lapisan rakaman data agak rapat pada permukaan cakera, cakera-cakera awal amat terdedah pada pengotoran dan calar dan terpaksa dilitupkan dalam kartrij plastik untuk perlindungan.
  72. Contohnya, Mollicutes atau mikooplasma, langsung tidak mempunyai dinding sel dan oleh itu tidak boleh diwarnakan oleh pewarnaan Gram, tetapi masih tidak mempunyai lapisan membran kedua yang terdapat didalam bakteria Gram-negatif yang sebenar.
  73. Faktor-faktor tersebut secara bersamanya bererti bahawa muatan haba lapisan yang terlibat dalam kitaran musim adalah lebih besar di atas lautan berbanding di atas daratan, dengan hasilnya iaitu udara di atas daratan lebih cepat memanas berbanding udara di atas lautan.
  74. Menjelang akhir setiap instar, larva menjalani proses yang dipanggil apolisis, yang mana kulit ari, iaitu lapisan luaran keras yang diperbuat daripada campuran kitin dan protein-protein khusus, dikeluarkan dari epidermis yang lembut di bawahnya, maka epidermis membentuk kulit ari yang baru di bawah.
  75. Tropika lembap nisbi, suhu di antara 220-320 celcius, curah hujan 22-428 mm / tahun, pengaruh pasang surut antara 3-5 meter, dan ketinggian tanah rata-rata 12 meter dpl. Jenis tanah kota Palembang berlapis alluvial, liat dan berpasir, terletak pada lapisan yang paling muda, banyak mengandungi minyak bumi, yang juga dikenali dengan lembah Palembang - Jambi.
  76. Bakteria yang positif Gram mempunyai dinding sel yang terdiri daripada lapisan peptidoglikan yang tebal (digelarkan "Murein" dalam sumber yang lebih lama) serta asid teikoik, sedangkan bakteria negatif Gram mempunyai selaput luar yang mengandungi lipopolisakarida serta selapis peptidoglikan yang nipis yang terletak di dalam periplasma (kawasan antara selaput luar dan selaput sitoplasma).

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...