Tuesday 24 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "lepas"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "lepas" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Sebuah kerajaan lepas merdeka telah ditubuhkan pada Ogos 1980.
  2. 3 dari 4 atol koral di Hemisfera Barat juga terletak lepas pesisir Belize.
  3. Kerajaan Montenegro yang lepas dan kini sedang menjalankan dasar pro-merdeka.
  4. Pasukan utama Borussia Dortmund merupakan juara Bundesliga untuk musim lepas 2011/2012.
  5. Angkasawan yang akan dihantar ke angkasa lepas harus menjalani latihan di ISS terlebih dahulu.
  6. Mulai 1995 dengan STS-71, Atlantis menjalankan tujuh misi ke pangkalan angkasa lepas Rusia Mir.
  7. Tradisi juga pasti tidak lepas daripada kesenian yang disajikan dalam upacara-upacara tradisi tersebut.
  8. Ookinetes menembusi dan lepas dari perut tengah, kemudian membenamkan diri mereka pada membran perut luar.
  9. Namun demikian, pemisahan ini jarang-jarang boleh dilakukan untuk kawanan ternak lepas yang diurus meluas.
  10. Setakat 2013[update], peneroka angkasa lepas ini bergeraka dengan kelajuan relatif Matahari sebanyak 17kms.
  11. Ia merupakan kuar angkasa lepas pertama menangkap imej terperinci dua planet terbesar Sistem Suria dan bulan mereka.
  12. Hanya setelah diselubungkan dengan kain batik lepas baru boleh digigit ibu jari Orang Minyak itu untuk menghapuskannya.
  13. Fungsi Stesesn Angkasa Antarabangsa adalah untuk menjalankan ujikaji serta penyelidikan dalam angkasa lepas serta memantau angkasa lepas.
  14. Untuk menangkap Orang Minyak, apabila Orang Minyak itu telah dikepong, ia harus diselubungkan dengan kain batik lepas untuk melemahkannya.
  15. Bagaimanapun pemain bermain dengan baik, dan tidak pernah kalah dalam perlawanan liga sejak Disember dan menamatkan musim lepas di tangga kedua.
  16. Apa? Anda baru lepas makan mi segera? Mesti sedap kan? Tapi anda kena ingat, mi segera merupakan makanan segera yang tidak elok diamalkan sebagai makanan harian.
  17. Kapal angkasa lepas Voyager 1 ialah kuar angkasa lepas 722 kilogram yang dilancarkan oleh NASA pada 1977, untuk mengkaji Sistem Suria luar dan medium antara najam.
  18. Pelancaran pertama muncul beberapa minit selepas kejayaan pelancaran bolak-balik angkasa lepas Discovery di negeri Florida (2:37 PM EST, 1937 UTC), pada Hari Kemerdekaan A.S.
  19. Bolak-balik angkasa lepas Atlantis adalah kapal angkasa lepas aktif terakhir dalam armada bolak-balik angkasa lepas yang dimiliki oleh Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa (NASA).
  20. Antara tugas-tugas terakhir Feynman sebagai profesional ialah pelantikannya kepada Suruhanjaya Rogers yang menyiasat bencana bolak-balik angkasa lepas Challenger pada tahun 1986.
  21. Di bahagian Barat, Palestin terletak di sebelah perairan lepas antarabangsa dari Laut Tengah dengan jarak sekitar 250 km dari Ras El-Nakoura di belah selatan hingga Rafah di bahagian selatan.
  22. Sungguhpun angkasa lepas disamakan dengan hampagas, teori awal mengenai sifat cahaya bergantung kepada kewujudan bahan perantaraan halimunan, aetherial yang mampu menyampaikan gelombang cahaya.
  23. Bolak-balik angkasa lepas Atlantis sudah melaksanakan 33 penerbangan, menghabiskan 306.59 hari di angkasa, menyudahkan 4,848 orbit, dan telah terbang 125,935,769 batu keseluruhannya, setakat Julai 2011.
  24. Inilah salah satu sebab penternakan kambing paling selalu dilakukan secara ternak lepas kerana penternakan kambing secara ternak kurung melibatkan penyelenggaraan yang banyak dan jarang berdaya komersil.
  25. Bolak-balik angkasa lepas Atlantis telah membuat penerbangannya yang pertama dalam bulan Oktober 1985 dengan misi STS-51-J, melakukan aktiviti-aktiviti ketenteraan sulit, satu daripada lima penerbangan yang sama.
  26. Seorang komentator dari Australia, Michael Backman, telah menyuarakan komennya dengan mengatakan Malaysia telah membuang duit untuk seorang rakyat Malaysia ke angkasa lepas dengan membazirkan wang sebanyak RM 105 juta.
  27. Itu pun jika kita membeli peralatan dan prasarana dari Russia atau Amerika.Tetapi negara maju tidak mungkin menjual teknologi ini kerana pelancar kapal angkasa lepas ini boleh diubahsuai menjadi pelancar peluru berpandu atau roket nuklear.
  28. Trajektori Voyager 1 yang melibatkan penerbangan lalu melintasi Titan menyebabkan pemesongan graviti yang menghantar peneroka angkasa lepas tersebut terkeluar daripada satah ekliptik, dan dengan itu menamatkan misi penerokaan angkasa lepasnya.
  29. Sebagai sebahagian daripada program Voyager, bersama dengan kapal kembarnya Voyager 2, kapal angkasa ini dalam misi lanjutan, ditugaskan mencari dan mengkaji sempadan Sistem Suria, termasuk lingkaran Kuiper, heliosfera dan ruang angkasa lepas antara najam.
  30. Sheikh Muszaphar Shukor Al Masrie bin Sheikh Mustapha merupakan doktor bedah ortopedik dari Malaysia dan merupakan angkasawan Malaysia yang pertama ke angkasa lepas setelah diumumkan oleh Dato' Seri Abdullah bin Haji Ahmad Badawi (kini bergelar "Tun") pada 25 September 2007 (Selasa) tepat jam 12.00 tengah hari.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...