Wednesday 25 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "video"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "video" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Sokongan tag audio dan video HTML5 turut dijanjikan.
  2. Wii merupakan konsol permainan video generasi ketujuh dari Nintendo.
  3. Apple menimbangkan DRM di atas kandungan video sebagai isu berlainan.
  4. Baer telah memikirkan idea permainan video untuk pengguna pada tahun 1951.
  5. Pada tahun 1983, pasaran permainan video mengalami krisis yang paling buruk.
  6. Thaksin menggunakan siaran video langsung dan rakaman bagi mengekalkan pengaruhnya.
  7. Konsol TurboGrafx menggunakan kad memori HuCard untuk menyimpan permainan video mereka.
  8. Walau bagaimanapun, Atari menguasai pasaran konsol permainan video pada awal tahun 1980-an.
  9. Perbualan video antara angkasawan dengan pemimpin negara yang bakal disiarkan secara langsung.
  10. Atari juga berjaya mempakej semula komputer rumah XE 8-bit sebagai konsol permainan video XEGS.
  11. Laporan yang sama juga mengatakan bahawa sekurang-kurang sebuah video kesyahidan telah dijumpai.
  12. Watak Mario dari permainan video Super Mario Bros merupakan ikon global bagi permainan video NES.
  13. Permainan video diprogramkan untuk mendapatkan faedah atau ciri-ciri terbaik daripada konsol ini.
  14. Sesetengah mendakwa bahawa permainan video telah membangun menjadi bentuk meida massa yang berbeza.
  15. Beberapa permainan video seperti Castlevania dibangunkan eksklusif untuk versi konsol yang berbeza.
  16. Antara trend bagi konsol generasi keempat ini adalah jumlah permainan video yang eksklusif yang besar.
  17. Pada tahun 1983, Nintendo telah mengeluarkan konsol permainan video Family Computer atau Famicom di Jepun.
  18. Manakala semua pengeluar konsol permainan video di Amerika Utara menamatkan produk mereka pada tahun 1984.
  19. HD DVD mendahului di pasaran video definisi tinggi sementara jualan Cakera Blu-ray mula-mulanya agak lembab.
  20. Individu juga boleh menggunakan perkhdimaan Internet untuk mengedarkan bunyi atau video penstriman atau podcast.
  21. PlayStation 3 ialah sebuah konsol permainan video generasi ketujuh keluaran Sony yang ketiga dalam siri PlayStation.
  22. VES pada mulanya terus mendapat keuntungan selepas kesan penurunan harga pasaran konsol permainan video pada tahun 1977.
  23. Kebanyakan syarikat permainan video memfailkan muflis, atau berpindah ke industri lain dan meninggalkan konsol permainan mereka.
  24. Sebagai contoh, menjadi pertikaian samaada bagi memasukkan telefon bimbit, permainan video dan permainan komputer dalam takrifan.
  25. Konsol permainan video adalah peralatan elektronik interaktif yang memanipulasikan isyarat video bagi memaparkan permainan video.
  26. Pada tahun 1975 beliau telah bekerja di Hewlett-Packard dan menolong kawannya Steve Jobs merekabentuk permainan video untuk Atari.
  27. Hasilnya mereka mengeluarkan konsol permainan video yang lebih kecil dan murah daripada konsol popular mereka iaitu Atari 2600 Jr.
  28. PlayStation 3 mempunyai memori sebanyak 256 MB untuk memori utama serta 256 MB memori video yang terdapat dalam cip mikpemproses RSX.
  29. Ciri-ciri ini membolehkan permainan video yang dimainkan dengan konsol Famicom lebih lama dan mempunyai grafik yang lebih terperinci.
  30. Sega dan Nintendo boleh dikatakan amat berjaya dalam mengeluarkan permainan video yang begitu banyak untuk konsol permainan video mereka.
  31. Nintendo mengambil pendekatan berbeza dengan pengeluar konsol sebelum ini di mana permainan video mereka dibuat oleh pengeluar pihak ketiga.
  32. INTV terus mengeluarkan Intellivision dalam kuantiti yang kecil dan mengeluarkan permainan video baru untuk Intellivision sehingga tahun 1991.
  33. Harga yang dicadangkan ialah AS$3800; namun belum ada lagi piawaian untuk video prarakam dan tiadanya filem yang dikeluarkan untuk pemain ini.
  34. Semasa pertunjukkan ini juga, Sony memperlihatkan sebanyak 27 permainan video yang dimainkan dalam model prototaip terakhir sebelum pelancaran.
  35. Walaubagaimanapun, tayangan video berkenaan dikatakan telah disunting oleh pihak berkuasa untuk menampakkan kumpulan yang diserang sebagai pengganas.
  36. Di Amerika Utara, kesan daripada lebihan dalam pasaran menyebabkan pengeluar permainan video kecil-kecilan rugi dan terpaksa menutup perniagaan mereka.
  37. Penyiaran ialah pengedaran isyarat audio dan/atau video yang memancarkan rancangan kepada audiens, baik orang ramai mahupun golongan-golongan tertentu.
  38. Walaupun permainan video pertama kali muncul pada tahun 1950, permainan video dimainkan dengan menyambungkan komputer yang besar kepada paparan vektor.
  39. Sekumpulan pekerja daripada syarikat Mattel Electronics membentuk INTV Corporation dan membeli hak eksklusif untuk konsol permainan video Intellivision.
  40. Tajuk video Negarakuku mungkin bermaksud "Negaraku-ku", kependekan perkataan -ku merujuk kepada kata ganti nama individu iaitu "Saya" dalam bahasa Melayu.
  41. Saiz kad yang kecil menyebabkan NEC mengeluarkan konsol mereka sekali lagi sebagai konsol permainan video mudah alih (Bahasa Inggeris: handheld game console).
  42. Kekurangan dana menyebabkan kurangnya jumlah permainan video yang dikeluarkan Atari, jumlah pengeluaran konsol yang rendah serta pengedaran yang sangat terhad.
  43. Syarikat pengeluar permainan video di Eropah seperti Hanimex, SECAM, dan Soundic mengeluarkan konsol berasaskan katrij yang tidak mempunyai cip mikropemproses.
  44. Pada tahun 1972 Magnavox telah mencipta Magnavox Odyssey, konsol permainan video khusus untuk pengguna yang pertama yang boleh disambungkan kepada set television.
  45. Permainan video yang dibangunkan khusus untuk NES seperti Mega Man, Shatterhand dan Super Mario Bros 3 dapat dijalankan dengan baik meskipun ada had yang ditetapkan.
  46. Apple yang dituduh menyekatkan kemudahan pengguna kepada muzik dan video dalam jalan sah, dan menggunakan EULA pertentangan dengan penggubalan undang-undang pengguna Norway.
  47. Cip mikropemproses pada konsol generasi keempat ini membolehkan konsol menghasilkan unsur gambar berdasarkan piksel yang popular dalam arked permainan video dan komputer rumah.
  48. Kebanyakkan permainan video menawarkan pemandangan yang cantik, karakter yang mempunyai saiz yang besar, penggunaan palet warna yang lebih banyak serta melebihkan tekstur grafik.
  49. Nintendo memulakan percubaan mereka untuk membawa konsol Famicom dalam pasaran di Amerika Syarikat selepas penurunan pasaran konsol permainan video pada penghujung generasi kedua.
  50. Balai menunggu mempunyai kemudahan paparan teater, video DVD pembinaan menara, panel maklumat, pusat penskrinan barangan, lokar simpanan barangan dan beberapa bahan pameran yang lain.
  51. Jawatankuasa penganjur juga mengumumkan bahawa skrin video akan dipasang pada semua kereta Metro supaya dapat menyampaikan maklumat terkini tentang acara-acara sukan kepada penumpang.
  52. Mereka juga mengeluarkan konsol Atari 7800, konsol yang secara teknikalnya sama dengan konsol NES tetapi mempunyai kebolehan untuk serasi dengan permainan video dari konsol Atari 2600.
  53. dan Pac-man dan peningkatan jumlah pengguna yang menggunakan komputer rumah menyebabkan pengguna dan pengedar permainan video semakin hilang kepercayaan terhadap konsol permainan video.
  54. Penyiaran radio dan televisyen satelit boleh meliputi kawasan-kawasan sebesar seluruh benua, manakala saluran Internet boleh mengedar teks atau audio dan video berstrim ke seluruh dunia.
  55. Konsol NES mencatatkan jualan yang paling tinggi dalam sejarah pasaran konsol permainan video di Amerika Utara dan keadaan ini menyebabkan pasaran konsol permainan video kembali melonjak.
  56. Pendekatan seperti ini membolehkan Nintendo menguasai pasaran konsol permainan video dan menghalang kebanjiran permainan video yang berkualiti rendah yang menyebabkan pasaran Atari jatuh.
  57. Di Eropah dan Amerika Selatan, konsol Master System bersaing dengan NES menyaksikan permainan video baru dikeluarkan meskipun Sega mengeluarkan konsol mereka yang terbaru iaitu Mega Drive.
  58. Komputer mikro baru seperti Altair 8800 dan IMSAI telah memberi inspirasi kepada beliau untuk memasukkan prosesor mikro ke dalam pita video teletype untuk menghasilkan komputer yang lengkap.
  59. Jack Tramiel kemudiannya membeli Atari dan cuba untuk membawa Atari kembali ke pasaran konsol permainan video dengan mengurangkan jumlah staf dan menyelesaikan masalah dalaman dengan undang-undang.
  60. Syarikat NEC mengeluarkan konsol permainan video pertama untuk generasi keempat dikenali sebagai PC Engine selepas syarikat Hudson Soft menawarkan mereka dengan cip mikpropemproses yang lebih maju.
  61. Kebanjiran konsol, permainan video yang berkualiti rendah yang dikeluarkan oleh syarikat permainan video kecil-kecilan, sambutan kurang memuaskan bagi permainan video Atari yang popular seperti E.T.
  62. Tidak seperti permainan komputer yang dimainkan di komputer yang sememangnya mempunyai monitor sendiri, konsol permainan video perlu disambungkan ke televisyen untuk memaparkan imej grafik permainan.
  63. Pengguna internet boleh memuat turun filem, video ataupun lagu berformat MP3 secara percuma dengan mudah melalui beberapa laman web tertentu ataupun melalui perisian rakan-ke-rakan seperti Bittorrent.
  64. Ini memberikan kesan terhadap jualan konsol Genesis dan juga memulakan trend untuk mendapatkan perlesenan permainan video sukan yang perlu bagi menjamin keuntungan dan pasaran kukuh di Amerika Syarikat.
  65. Untuk kali pertama, penyiar utama dibenarkan untuk serve liputan video Olimpik melalui Internet, asalkan mereka mengehadkan perkhidmatan geografi, untuk melindungi kontrak-kontrak penyiaran di kawasan lain.
  66. Pada tahun 1992, Sega telah mendapat lesen penuh permainan video untuk sukan NFL Football yang berjudul NFL Sports Talk Football '93 di mana permainan video ini hanya boleh didapati untuk konsol Genesis sahaja.
  67. Hari ini, boling adalah dinikmati oleh 95 juta orang di lebih daripada sembilan puluh buah negara di seluruh dunia dan terus berkembang melalui media hiburan seperti permainan video untuk konsol rumah dan peranti pegang tangan.
  68. Konsol permainan video yang dikeluarkan oleh Sega, Master System bertujuan untuk bersaing dengan konsol NES, namun begitu konsol ini tidak mendapat pasaran yang luas di Amerika Syarikat atau Jepun dan hampir tidak menguntungkan.
  69. Walau bagaimanapun, kelahiran semula pasaran konsol permainan video pada era ini telah betul-betul dihidupkan apabila Atari melepaskan permainan video mereka berjudul Space Invaders yang dinaik taraf pada tahun 1980 untuk konsol Atari 2600.
  70. Pada tahun yang sama konsol SNES dikeluarkan, Sega menerbitkan permainan video yang berjudul Sonic Hedgehog yang menyebabkan penjualan konsol Genesis terus melonjak naik, sama seperti penjualan permainan video Space Invaders untuk konsol Atari.
  71. Syarikat ini juga mengendalikan kedai dalam talian untuk menjual perkakasan dan perisian, selain daripada iTunes Store, laman webnya yang membekalkan muzik, buku audio, permainan, video muzik, pertunjukan TV, dan filem digital yang boleh dimuat turun.
  72. Pertukaran nama yang menyusul pengumuman Apple tentang smartfon iPhone dan sistem video digital Apple TVnya membayangkan peluasan berterusan syarikat ke dalam pasaran elektronik pengguna, selain daripada tumpuan tradisionalnya dalam komputer peribadi.
  73. Pada awal tahun 1980-an, kebanyakkan syarikat pengeluar konsol permainan video telah mengeluarkan konsol mereka sendiri, dan kebanyakkan konsol yang dikeluarkan pula secara teknikalnya mempunyai ciri-ciri yang lebih tinggi berbanding dengan konsol Atari 2600.
  74. Untuk membezakan produk mereka dengan konsol-konsol yang lebih lama, Nintendo mengeluarkan konsol mereka sebagai Nintendo Entertainment System yang mempunyai slot untuk memasukkan katrij yang berada di depan, sama seperti peranti video VCR termasuk robot plastik.
  75. Antara kontrak yang terkandung bagi Nintendo kepada pihak pembuat permainan video ini ialah kontrak mereka terhad kepada 3 jenis permainan video untuk NES untuk setahun dan melarang pihak-pihak ini membangunkan permainan video untuk konsol permainan video yang lain.
  76. Pada tahun 2007, sebuah video di Youtube telah memaparkan sebuah video parodi lagu Negaraku yang dijadikan bahan utama bagi sebuah lagu rap kontroversi bertajuk Negarakuku oleh seorang pelajar Malaysia berkaum Cina bernama Wee Meng Chee yang ketika itu belajar di Taiwan.
  77. Salah satu reka bentuk ini, yang diberi nama "Brown Box", mempunyai ciri permainan video yang boleh diubah oleh pengguna, telah ditayangkan kepada beberapa pengeluar television yang akhirnya membawa kepada satu perjanjian telah dibentuk di antara Sanders Associates dan Magnavox.
  78. Pada tahun 1975, permainan video Pong yang direka oleh Atari telah mendapat perhatian daripada masyarakat pada ketika itu sehingga Magnavox membatalkan konsol Odyssey dan mengeluarkan konsol Odyssey yang telah diperbuat khusus untuk memainkan permainan Pong dan hoki, yang diberi nama Odyssey 100.
  79. Peristiwa ini dipaparkan melalui tayangan video singkat oleh RTM1., Video ini memaparkan segmen penduduk kampung yang bersenjata parang, lastik dan molotov cocktail menyatakan perasaan tidak puas hati mereka terhadap pihak polis yang mengepung penempatan tempat tinggal mereka selama beberapa bulan.
  80. Permainan video yang dioptimumkan untuk konsol Genesis boleh mendapatkan faedah dari cip mikropemproses yang memproses data yang sangat pantas serta cip bunyi khas, manakala permainan videoyang dioptimumkan untuk konsol SNES pula boleh mendapatkan faedah dari grafik yang menarik dan bunyi yang jelas.
  81. Penting sekali pada tahun 1927, Baird turut mencipta sistem rakaman video pertama di dunia, iaitu "Phonovision" yang mana isyarat output kamera TV-nya dimodulatkan kepada julat audio di mana beliau dapat merakamkan isyarat tersebut pada cakera audio 10 inci dengan menggunakan teknologi rakaman audio biasa.
  82. Selepas syarikat General Instrument mengeluarkan cip mikropemproses murah, di mana setiap satunya mempunyai keseluruhan ciri-ciri konsol pada satu cip, kebanyakkan pengeluar kecil-kecilan mengeluarkan konsol yang di luarnya nampak berbeza antara satu sama lain tetapi pada hakikatnya pengguna memainkan permainan video yang sama.
  83. Dari ruang santai untuk membaca akhbar dan majalah, ruang tontonan video dan audio, ruang untuk kanak-kanak, ruang membaca umum untuk dewasa, ruang untuk buku-buku rujukan, ruangan arkib lama, ruang kemudahan komputer dan internet, kemudahan fotostat, ruang pameran hinggalah kepada Galeri Sejarah Tawau dan Malaysia, semuanya sedia menunggu kehadiran untuk sesiapa yang datang mengunjungi.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...