Tuesday 24 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "erti"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "erti" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Dalam erti kata lain, konjektur ini menyatakan:
  2. Bahasa Jawa juga sangat mempunyai erti yang luas.
  3. Kebanyakkan ayat-ayatnya mempunyai erti yang jelas.
  4. Untuk erti kata lain bagi perkataan ini, sila lihat Nombor.
  5. Dalam erti kata lain, penyakit ini adalah penyakit dalam fikiran.
  6. Dalam erti ini, virus adalah serupa dengan jirim yang tidak bernyawa.
  7. Perkataan lain yang membawa erti perempuan adalah wanita, gadis, dara, betina.
  8. Walau bagaimanapun, bahasa manusia merupakan erti utama yang dikaitkan dengan "bahasa".
  9. Dalam erti kata lain, sifat deterministik sistem ini membuatkannya tidak boleh diramal.
  10. Istilah Perdana Menteri dengan erti moden berasal daripada United Kingdom pada abad ke-18
  11. Dalam erti kata lain, aliran menerusi x mesti ditentukan pada setiap masa untuk setiap elemen.
  12. Dalam erti kata lain, di dalam sebuah kawasan, biasanya terdiri dari keluarga dari satu keturunan.
  13. Bagaimanapun, sejak permulaan abad ke-20, istilah ini telah digunakan dengan tekal dalam erti modern.
  14. Asal perkataan Allah dari dua perkataan Arab; (Al-) yang memberi erti khusus dan (-ilaah) memberi erti Tuhan.
  15. Ekonomi di sini tidak juga merujuk kepada konsep kewangan tetapi kepada "peruntukan" dalam erti kata yang luas.
  16. Dalam erti kata lain sesuatu anggota badan yang wajib ditutup dan disembunyikan dan haram orang bukan mahram melihatnya.
  17. Dalam erti kata yg lain, jika nilai awal porfolio yg diterima kosong, V(0)=0, maka V(1)=0 mempunyai nilai 'pobability' 1.
  18. Dalam erti kata yang lain, ahli alkimia tidak pernah berpendapat memisahkan aspek kimia fizikal mereka dari pandangan metafizik.
  19. Dalam erti biasa Imam adalah individu yang dilantik bagi memimpin golongan para jemaah ketika melakukan ibadah solat atau amal kebaikan.
  20. Walaupun Deepavali dikenali ramai sebagai "perayaan cahaya", namun erti esoteriknya yang terpenting ialah "kesedaran akan cahaya dalaman".
  21. Dalam zaman sekarang, HindÄ« dalam erti sedemikian kian kurang diterima; sebaliknya maksudnya hanya merupakan bahasa yang membawa nama ini.
  22. Selain bidang botani, istilah "malar hijau" juga memaksudkan sesuatu yang sentiasa memperbaharui dirinya, dalam erti kata lain kekal malar.
  23. Orang-orang Cina dan pencerap awal, terutamanya orang Mesir Purba, berpuas hati mengumpulkan rekod mereka tanpa bimbangkan erti pelbagai fenomena.
  24. Kadātuan boleh membawa erti kawasan dātu, tempat tinggal bini hāji, tempat disimpan mas dan hasil cukai (drawy) sebagai kawasan yang mesti dijaga.
  25. Dalam erti kata lain, pariti kuasa beli ialah jumlah bakul barang keperluan yang boleh dibeli di dalam negara berkenaan dengan wang yang dihasilkannya.
  26. Teori evolusi ini merupakan asas kepada ilmu biologi moden; dalam erti kata lain, tiada apa dalam ilmu biologi yang membawa erti tanpa pemahaman evolusi.
  27. Hukum ini adalah deterministik; dalam erti kata lain, untuk setiap selang masa yang diberi, hanya satu keadaan masa depan yang berlaku akibat dari keadaan masa kini.
  28. Bagi masyarakat Yogyakarta, setiap tahap kehidupan mempunyai erti tersendiri, dengan tradisi merupakan sesuatu hal yang penting yang masih diamalkan sehingga ketika ini.
  29. Hasil dari Kongres Tahunan Pertama mengenai Sejarah India Selatan turut mencatatkan: Perkataan Tondai bererti pokok menjalir dan istilah Pallava membawa erti yang serupa.
  30. Malah istilah ini boleh digunakan dalam erti lebih meluas bagi menggambarkan keseluruhan kaedah, yang silam atau moden, bagi memanipulasi organik bagi memenuhi kehendak manusia.
  31. Paradoks Banach–Tarski ialah satu teorem dalam teori ukuran yang menjadi paradoks dalam erti kata ia bertentangan dengan intuisi biasa tentang isipadu dalam ruang tiga dimensi.
  32. Dalam erti kata lain, kedua-dua operasi mesti memenuhi senarai aksiom yang dipilih untuk menyamai sifat penambahan dan pendaraban skalar vektor Euclid dalam koordinat ruang-n Rn.
  33. Pada zaman Yunani kuno, istilah ini mempunyai erti yang lebih luas, yang mencakupi seluruh Afrika Utara di sebelah barat Mesir, dan kadang-kadang juga ditujukan untuk seluruh benua Afrika.
  34. Dari segi etimologi Perkataan Taosime adalah berasal dari kata akar “Tao” yang diterjemahkan dari perkataan Bahasa Cina “Dao” yang erti hurufiahnya bermaksud “jalan” atau “cara”.
  35. Perkataan ini kekadang juga digunakan dalam erti kata yang lebih lemah untuk membezakan dengan hegemoni yang merupakan kawalan sebuah negara secara tidak langsung oleh sebuah negara yang lebih kuat.
  36. dalam erti kata lain, Unicode melambangkan sesuatu aksara secara abstrak lalu menyerahkan pengemukaan visual (saiz, bentuk, fon atau gaya) kepada perisian lain, seperti pelayar web atau pemproses kata.
  37. Tema yang menyatukan semua jenis pemangsaan ialah tindakan pemangsa mengurangkan kesihatan pemangsanya, atau dalam erti kata lain, mengurangkan peluang mangsa untuk bermandiri atau membiak, atau kedua-duanya sekali.
  38. Walaupun istilah "Nusantara" sememangnya digunakan untuk merujuk kepada wilayah-wilayah Indonesia, istilah ini secara amnya kini dipergunakan dengan erti kata yang sebenarnya dari segi konsep kebudayaan yang dihuraikan di atas.
  39. Bagaimanapun institusi-institusi kuno ini tidak layak digelar "universiti" dalam erti kata zaman sekarangnya semata-mata kerana simply institusi-institusi tersebut didak menawarkan 'ijazah' seperti universiti-universiti Eropah.
  40. Dengan kemunculan era romantik pada awal abad ke-19, isu perempuan simpanan menimbulkan masaalah, dalam erti hubungan seksual tanpa perkahwinan boleh kadang-kadang dianggap sebagai lambang kebebasan wanita dan pilihan lain yang baik.
  41. Perkataan Melayu berasal daripada perkataan malaiur atau malayadvipa dalam bahasa Sanskrit yang mungkin membawa erti "tanah bergunung"; perkataan tersebut digunakan oleh para saudagar India sebagai gelaran untuk Semenanjung Tanah Melayu.
  42. Pada suatu masa, taksonomi hanya merujuk kepada sains pengelasan organisma hidup tetapi kemudian, perkataan itu digunakan untuk erti yang lebih luas, dan boleh juga merujuk kepada pengelasan barang-barang, atau prinsip-prinsip pengelasannya.
  43. Peniskalaan, pemujaradan, pengabstrakan, atau abstraksi dalam erti utamanya ialah proses konsep yang dalamnya peraturan-peraturan dan konsep-konsep umum diturunkan daripada penggunaan dan pengelasan contoh-contoh spesifik, penanda harfiah, prinsip-prinsip pertama, atau kaedah-kaedah lain.
  44. Dengan tiadanya undang-undang dan kemudahan infrastruktur, dan kuasa diamalkan secara ikut suka sendirinya, sesetengah ahli teori politik dan sejarahwan tidak menggangap negara-negara awal ini sebagai negara yang tulen dalam erti sebenar negara; kadang-kala mereka dirujuk sebagai proto-negara.
  45. Mengikut sejarah, Syria pernah juga menakluki wilayah Lubnan, Israel, Tebing Barat, Semenanjung Gaza dan bahagian-bahagian Jordan, tetapi terkecuali rantau Jazira di timur laut kawasan Syira moden. Dalam erti kata sejarah, kawasan ini dikenali sebagai Syria Besar atau nama Arabnya Bilad al-Sham.
  46. Sungguhpun ia bukanlah perang kuman, yang membawa erti penyebaran kuman secara sengaja terhadap musuh, penyebaran penyakit berjangkit secara tidak sengaja yang menyeberangi lautan Atlantik semasa dunia era penjelajahan Eropah mengakibatkan kerosakan teruk kepada penduduk pribumi Amerika Utara dan Selatan.
  47. Ia dilihat sebagai satu kewajaran kerana pihak British telah pun menandatangani Piagam Atlantik pada 14 Ogos 1941 yang mengisytiharkan bahawa semua negara-negara dunia berhak untuk menentukan dan memerintah negara sendiri dalam erti kata lain 'Merdeka', Maka, pihak Britain terikat untuk memberikan kemerdekaan kepada Tanah Melayu.
  48. Salleh, Alor Setar merupakan satu Bandar yang istimewa dalam erti kata bahawa ia cepat mengalami pembangunan yang pesat meskipun ia merupakan Bandar kecil, disamping masih dapat mengekalkan ciri-ciri warisan budaya asing dalam pembangunannya khususnya bangunan-bangunan yang moden binaannya tetapi mempunyai ukiran yang cukup berseni dan bercorak asli.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...