Wednesday 25 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "menteri"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "menteri" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Beberapa forum menteri ASEAN+3 telah terbentuk.
  2. Enam bekas perdana menteri Kanada yang masih hidup.
  3. Beliau bertindak sebagai ketua menteri beberapa kali.
  4. Tun Fuad Stephens telah menjadi ketua menteri Sabah yang pertama.
  5. Barisan Kabinet: 10 menteri dan 7 setiusaha dilantik oleh presiden.
  6. Masing-masing parti juga berhak memilih wakil perdana menteri sendiri.
  7. Beliau kemudian dilantik sebagai timbalan menteri di Jabatan Perdana Menteri.
  8. Dalam sejarah Peru, 13 orang perdana menteri telah dibunuh oleh isteri mereka.
  9. Kuasa eksekutif dilaksanakn oleh perdana menteri dan para lantikan kementerian.
  10. Walaupun perdana menteri biasanya merupakan ahli politik, ini tidak semestinya.
  11. Seorang mantan wakil perdana menteri dikabarkan adalah anak tidak sahnya beliau.
  12. Klik ini termasuk Jiang Zemin, presiden PRC, dan Zhu Rongji, perdana menteri PRC.
  13. Othman Saat kemudian meletak jawatan sebagai menteri besar pada tahun berikutnya.
  14. Sehingga kini, Sabah sudah mempunyai 14 ketua menteri dan 10 Yang di-Pertua Negeri.
  15. Beliau ialah perdana menteri wanita yang pertama dan satu-satunya dalam sejarah India.
  16. Hizbullah mempunyai perwakilan di Parlimen Lubnan dan ada yang menjadi menteri Lubnan.
  17. Kebiasaannya, Yang di-Pertuan Agong melantik semua menteri atas nasihat Perdana Menteri.
  18. Pada tahun 2004, Lee Hsien Loong, anak sulung Lee Kuan Yew, menjadi perdana menteri ketiga.
  19. Umpamanya, pada lewat pemerintahaan Ratu Anne, dua orang menteri Tory, iaitu Harley dan St.
  20. Anwar kemudiannya dilantik menjadi menteri penuh sebagai Menteri Belia, Kebudayaan dan Sukan.
  21. Baginda kemudian singgah di Sening Ujung dan melantik seorang menteri untuk mewakilinya disana.
  22. Ia dirasmikan oleh perdana menteri Malaysia, Dato' Seri Abdullah Bin Ahmad Badawi pada 16 Februari 2007.
  23. Gaji pokok seorang menteri kabinet ialah RM 14,907.20 manakala timbalannya mendapat RM 10,847.65 sebulan.
  24. Mana-mana menteri yang memegang portfolio mestilah merupakan seotang ahli mana-mana dewan atau parliment.
  25. Daniel Tajem, bekas timbalan ketua menteri dan Leo Moggie merupakan perancang utama lain dalam peristiwa ini.
  26. Raja Srivijaya memerintah secara multak dan dibantu oleh menteri yang menjadi perantaraan raja dengan rakyat.
  27. Mantan perdana menteri mengatakan hal ini dalam hubungannya dengan penurunan pengetahuan Islam pada abad ke-20.
  28. Beliau adalah anak lelaki sulung kepada bekas perdana menteri Malaysia yang kedua, Tun Abdul Razak Dato' Hussein.
  29. Setelah Bartholomew Ulufa'alu dipilih sebagai perdana menteri pada 1997, keadaan politik dalam Solomon mula merosot.
  30. Perdana Menteri ialah menteri yang paling kanan dalam kabinet, sebahagian cabang eksekutif dalam sistem berparlimen.
  31. Dalam keadaan-keadaan sebegini, tidak dapat dielakkan bahawa menteri pertama Raja menjadi ketua kerajaan secara de facto.
  32. Raja-raja kekadang memisahkan kuasa antara dua atau lebih menteri untuk mencegahkan seorang menteri menjadi terlalu kuat.
  33. Mahathir Mohamed telah membawa masuk bekas menteri kewangan sebelum ini, iaitu Tun Daim Zainuddin ke dalam barisan kabinet.
  34. Yusof bin Ishak mengangkat sumpah selaku Presiden, manakala Lee Kuan Yew menjadi perdana menteri pertama Republik Singapura.
  35. Gabenor-Jeneral juga memperngerusikan Majlis Eksekutif yang merupakan jawatankuasa formal mengandungi semua menteri kerajaan.
  36. Ekonomi negeri selangor sentiasa bergerak kehadapan dengan kepimpinan menteri besar yang amat memberasangkan dalam bidang ini.
  37. Para menteri kabinet ialah ahli majoriti ParPol di parlimen dan biasanya memegang kerusi terpilih dengan kedudukan kabinetnya.
  38. Di bawah Presiden Frederick Chiluba, Sata menjadi menteri pada tahun 1990-an mewakili Pergerakan Pelbagai Parti Demokrasi (JMM).
  39. Jika Raja tidak suka akan menteri pertamanya, baginda boleh memecatnya, atau lebih teruk lagi, menjalankan hukuman mati ke atasnya.
  40. Titik peralihan dalam evolusi jawatan perdana menteri datang dengan kemangkatan Ratu Anne pada tahun 1714, dan naik takhta George I.
  41. Parti Kongres Nepal memenangi pilihan raya demokrasi yang pertama di negara, dan Girija Prasad Koirala menjadi perdana menteri Nepal.
  42. Tekaan yang popular menunjukkan bahawa pembunuhan-pembunuhan ini tertimbul daripada para perdana menteri itu mempunyai hubungan luar nikah.
  43. Keseluruhan projek itu siap 15 bulan lebih awal daripada perancangan awal dan ia dirasmikan oleh bekas perdana menteri Malaysia, Tun Dr. Abdullah
  44. Najib menjadi timbalan menteri paling muda apabila dilantik sebagai Timbalan Menteri Tenaga, Telekom dan Pos pada tahun 1978 ketika usia 25 tahun.
  45. Semua menteri, sama ada lebih tua dan di Kabinet, atau menteri muda, harus menyokong polisi kerajaan secara awam tidak terkira apa sahaja tempahan peribadi.
  46. Secara sejarah, perdana menteri sering dirujuk sebagai Primus inter pares, sepatah istilah bahasa Latin yang bermaksud Pertama Di Kalangan Tolok Bandingnya.
  47. Golongan Dayak dalam Parti Bansa Dayak Sarawak (PBDS) dikatakan tidak puas hati apabila jawatan ketua menteri tidak diberikan kepada mereka selepas 17 tahun.
  48. Perdana menteri dipilih oleh parlimen secara undi percaya dalam kerajaan dan selalunya merupakan ketua parti politik yang paling banyak kerusinya di parlimen.
  49. Para perdana menteri juga boleh memegang jawatan menteri yang lain — umpamanya, semasa Perang Dunia II, Winston Churchill juga merupakan Menteri Pertahanan.
  50. Walau bagaimanapun, faktor utama yang menyebabkan pengolakan dalam PBDS adalah syak wasangka oleh ketua menteri Taib terhadap Leo Moggie, presiden kepada PBDS.
  51. Berkaitan dengan kerajaan Kabinet adalah gagasannya, sekurang-kurangnya dalam teori, bahawa para menteri adalah bertanggung jawab pada tindakan jabatan mereka.
  52. Setelah berada di sana, beliau melantik seorang menteri untuk mewakili dirinya dan kemudiannya beliau tiba di muara Sungai Bertam (nama lama bagi Sungai Melaka).
  53. Pilihanraya pada Disember 2001 telah melihat perlantikan sebuah perdana menteri baru, Sir Allan Kemakeza yang telah mendapat sokongan dari pelbagai parti politik.
  54. Sejak raja British adalah seorang raja berperlembagaan, baginda mematuhkan nasihat menteri baginda, kecuali apabila melaksanakan kuasa simpanan dalam waktu krisis.
  55. Akhirnya, Singapura menjadi sebuah negeri berkerajaan sendiri dalam Komanwel pada 3 Jun 1959, dengan Lee Kuan Yew mengangkat sumpah sebagai perdana menteri pertamanya.
  56. Presiden pertama Algeria merangkap ketua BPKA, Ahmed Bin Bella, telah digulingkan oleh bekas sekutunya yang juga menteri pertahanan, Houari Boumxdixnne pada tahun 1965.
  57. Salah satu kuasa utama Perdana Menteri di bawah sistem Westminster adalah untuk berkeputusan apabila rakan menteri adalah bertanggung jawab pada tindakan sebuah jabatan.
  58. Walphole mempengerusikan semua sidang Kabinet, melantik semua menteri yang lain, dan mengetepikan naungan raja serta mengisikan Dewan Rakyat dengan penyokong-penyokongnya.
  59. Gabenor-Jeneral menggunakan kuasa prerogatif raja, seperti kuasa untuk melantik dan memecat menteri dan membubarkan parlimen, dan dalam situasi-situasi yang jarang, kuasa.
  60. Singapura diberi kerajaan sendiri sepenuhnya dengan perdana menteri dan jemaah menteri sendiri yang mentadbir segala hal-ehwal kerajaan kecuali pertahanan dan hubungan luar.
  61. Kerajaan berhaluan kanan-tengah pimpinan bekas perdana menteri Josx Marxa Aznar menjayakan usaha memasuki kumpulan negara-negara yang melancarkan matawang euro pada tahun 1999.
  62. Banyak Perdana Menteri Malaysia juga memegang jawatan menteri yang lain, khususnya kementerian-kementerian yang penting seperti Kementerian Dalam Negeri dan Kementerian Kewangan.
  63. Jemputan dihantar kepada 25 negara itu yang dianjur oleh Raja Hassan II Maghribi, dan Malaysia diwakili oleh perdana menteri masa itu, Allahyarham Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj.
  64. Pada ke-34 Persidangan Menteri Luar Negeri Islam, sebuah bahagian OIC, pada Mei 2007, para menteri luar negeri mengistilahkan Islamofobia merupakan bentuk terburuk bagi terrorisme.
  65. Pada Jun 2002, sebuah pemberontakan mendaki oleh militan daripada pulau Malaita mengakibatkan penahanan ringkas perdana menteri Ulufa'alu dan perletakan jawatannya secara mendesak.
  66. Empat menteri tersebut: Sonin, Ebilun, Suksaha, dan Oboi, dilantik bukan sahaja kerana lama berkhidmat untuk maharaja, bahkan juga dengan tujuan mengimbangi pengaruh sesama sendiri.
  67. Sultan Iskandar menyempurnakan pembukaan Kompleks Kastam, Imigresen dan Kuarantin Sultan Iskandar pada 1 Disember 2008, dengan kehadiran Tunku Mahkota dan beberapa menteri jemaah utama.
  68. Majlis pula merupakan badan utama yang bertanggungjawab membuat keputusan dan forum bagi mempertimbangkan isu yang berkaitan dengan D8, dan terdiri dari menteri luar negeri setiap negara.
  69. Anak lelaki Taib, iaitu Sulaiman Abdul Rahman Taib telah berkahwin dengan Anisa, iaitu anak perempuan kepada Timbalan ketua menteri Sarawak Datuk Patinggi Tan Sri Dr George Chan Hong Nam.
  70. Walaupun pengurusan Parlimen merupakan salah satu kemahiran yang wajib dalam pemegangan jawatan yang tinggi, para perdana menteri tidak bergantung kepada majoriti parlimen untuk kuasa mereka.
  71. Pegawai-pegawai tinggi Jepun, termasuk Setiausaha Ketua Kabinet Shinzo Abe dan ketua Agensi Pertahanan Fukushiro Nukaga berjumpa di rumah rasmi perdana menteri untuk membincangkan respons Jepun.
  72. Selepas melepaskan jawatan perdana menteri dan presiden UMNO, beliau berehat sebentar di luar negara dan pada 1 September 2009, beliau dilantik menjadi pengerusi Institut Kefahaman Islam Malaysia.
  73. Selain daripada merupakan Ketua Kerajaan, perdana menteri mungkin mempunyai peranan atau gelaran yang lain — umpamanya, Perdana Menteri United Kingdom juga merupakan Lord Perbendaharaan Pertama.
  74. Perdana Menteri Vietnam Nguyen Tan Dung ialah ketua kerajaan mengetuai sebuah majlis menteri-menteri yang terdiri daripada 3 timbalan perdana menteri dan ketua-ketua 26 kementerian dan suruhanjaya.
  75. Walaupun maharaja masih merupakan pemerintah, puak-puak berkuasa disekeliling Kyoto mengambil kedudukan sebagai menteri dan sanak-saudara mereka membeli kedudukan sebagai hakim bagi mengumpul cukai.
  76. "Kami melihat mereka dengan jijik dan cemuhan, " kata Kementerian Luar Negeri AS, dan menteri luar negeri Itali, mewakili Kesatuan Eropah, yang menyebut bahawa insiden ini merupakan "satu serangan serius".
  77. Pada April 2006, terdapat beberapa tuduhan yang mengatakan bahawa perdana menteri yang baru, Snyder Rini, telah menggunakan wang rasuah daripada usahawan-usahawan Cina untuk membeli undi dari ahli Parlimen.
  78. Ketua negara akan sering memegang mesyuarat dengan ketua kerajaan dan kabinet, sebagai cara mengekalkan polisi kerajaan dan sebagai suatu cara menasihat, men dan memberi menteri amaran pada tindakan mereka.
  79. Dalam sistem-sistem parlimen seperti sistem Westminster United Kingdom, perdana menteri ialah ketua kerajaan, manakala ketua negara yang mungkin secara rasmi merupakan ketua eksekutif memainkan peranan istiadat.
  80. Ketika naik takhta, Henry menghadapi berbagai-bagai masalah dengan Richard Empson dan Edmund Dudley, dua orang menteri pemerintahan Henry VII yang mengenakan banyak cukai yang sembarangan pada golongan bangsawan.
  81. Menjelang lewat abad ke-20, kebanyakan negara-negara di seluruh dunia mempunyai seorang Perdana Menteri atau menteri yang serupa yang memegang jawatan di bawah sistem negara Raja berperlembagaan atau presiden istiadat.
  82. Perdana Menteri dipilih oleh Parlimen dan hanya boleh dilucutkan jawatan jika penggantinya dipilih serentak.Perdana menteri ini memilih mentri-menteri Kabinet serta memegang hak eksklusif untuk melucutkan jawatan mereka.
  83. Pihak berkuasa eksekutif dalam sebuah sistem Westminster adalah secara asas dilatih oleh Kabinet, bersama dengan lebih menteri yang pangkat bawah, meskipun ketua kerajaan biasanya mempunyai peranan dominant dalam jabatan.
  84. Presiden Finland bertanggungjawab terhadap hal ehwal luar negeri sedangkan kekuasaan eksekutif dijalankan oleh kabinetnya, Valtioneuvosto atau Statsrxdet, yang terdiri dari Perdana Menteri dan menteriuntuk berbagai jabatan.
  85. Namun begitu, Sharon masih lagi merupakan tokoh penting dalam parti Likud, serta memegang pelbagai jawatan kanan dalam jemaah menteri dan parti, lalu menjadi pemimpin parti pada tahun 1999 dan Perdana Menteri pada tahun 2001.
  86. Ia tidak lagi dianggap suatu isu letakan jawatan jika tindakan para ahli jabatan mereka, ke atas mana menteri tidak mempunyai kawalan lanjut, membuat kesilapan atau merumuskan tatacara yang tidak menurut dengan polisi disetujui.
  87. Secara praktikalnya ia merujuk kepada kecekapan tentera yang berada didalam kepimpinan eksekutif sesebuah negara; samada ketua negara, ketua kerajaan, menteri pertahanan, kabinet kerajaan atau beberapa badan keserakanan yang lain.
  88. Sistem berparlimen merupakan sejenis sistem kerajaan yang mana para menteri cabang eksekutif dipilih dari cabang perundangan dan bertanggungjawab kepada badan perundangan, sehingga terjalinnya cabang-cabang eksekutif dan perundangan.
  89. Perdana menteri sekarang ialah bekas datuk bandar Ä°stanbul, Recep Tayyip ErdoÄŸan, dari parti AKP yang memenangi majoriti mutlak kerusi parlimen di pilihan raya umum 2002 yang diadakan ekoran krisis ekonomi tahun 2001, dengan 34% undian.
  90. Semasa menyambut ulang tahun ke-28 sebagai ketua menteri Sarawak pada 26 Mac 2009 di Dewan Suarah Bintulu, Taib membayangkan Sarawak sebagai sebuah negeri yang paling kaya di Malaysia menjelang tahun 2030 ketika menyampaikan ucapan beliau.
  91. Dalam sebilangan pemerintahan beraja, perdana menteri juga mempunyai kuasa eksekutif (dikenali sebagai Prerogatif Diraja) yang terletak pada takhta kerajaan oleh perlembagaan dan boleh dipergunakan oleh perdana menteri tanpa kebenaran parlimen.
  92. Suatu majoriti dua pertiga seperti yang saya nikmati ketika saya merupakan perdana menteri adalah cukup tetapi suatu majoriti sebanyak 90% adalah terlalu kuat... Kami memerlukan parti pembangkang untuk mengingatkan kami jika kami membuat kesilapan.
  93. Sekembalinya ke jawatan perdana menteri pada tahun 1980, belaiu semakin banyak terlibat dalam satu konflik menjadi-jadi menentang golongan pemisah di Punjab yang akhirnya menagkibatkan beliau dibunuh oleh penjaga keselamatan sendiri pada tahun 1984.
  94. Walpole menetapkan bahawa tiada menteri selain daripada dirinya boleh mempunyai sebarang urusan peribadi dengan Raja, dan juga ketika Kabinet bersetuju dengan sesuatu dasar, semua menteri harus mempertahankanya di khalayak ramai atau meletakkan jawatan.
  95. Jika, contohnya Perdana Menteri British minta untuk membubarkan parlimen supaya suatu pilihanraya umum mengambil tempat, Perdana menteri adalah secara perlembagaan terpaksa meminta keizinan dari sovereign supaya dapat mendapat suatu permintaan seperti itu.
  96. Ketua kerajaan biasa digelar perdana menteri atau premier, akan secara bergagasan mendapatkan sokongan suatu majoriti dalam dewan bertanggung jawab, dan seharusnya dalam mana-mana khusus dapat memastikan kewujudan bukan majoriti keseluruhan terhadap kerajaan.
  97. George II dan George III berusaha dengan bersungguh-sungguh untuk menuntut semula kuasa raja, tetapi kerumitan dan belanja kerajaan yang semakin bertambah bermakna bahawa seorang menteri yang dapat memperoleh kesetiaan ahli-ahli Dewan Rakyat semakin diperlukan.
  98. Maksud harfiahnya membayangkan konsep asal bahawa perdana menteri ialah menteri pertama atau menteri yang paling kanan kepada raja dan bukannya menteri pengerusi atau menteri yang paling berkuasa, satu peranan yang diambil alih oleh perdana menteri di banyak negara.
  99. Jika seseorang pengganti raja itu menaiki takhta apabila raja sebelumnya mangkat dan pengganti itu masih belum berumur 21 tahun, hendaklah Jumaah Majlis Diraja mengadakan seorang pemangku dari kalangan menteri kerajaan yang tidak kira sama ada berdarah raja atau tidak.
  100. Demi mengelakkan berulangnya pembolotan kuasa maharaja oleh Dorgon selaku pemangku, Maharaja Shunzhi yang ketika di ambang kemangkatan dengan terdesaknya melantik empat orang menterijemaah kanan untuk mentadbir negara bagi pihak anakandanya yang masih belum cukup usia itu.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...