Friday 27 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "bersiap"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "bersiap" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Saat ini Palembang tengah bersiap untuk mejadi salah satu bandar pelaksana pesta sukan sukan dua tahunan se-Asia Tenggara iaitu SEA Games XXVII Tahun 2011.
  2. Hanya Mia yang tahu dari mana dia mempelajari lagu itu dan mengapa dia kerap mengunjungi hutan, iaitu kerana di hutanlah dia bersiap sedia untuk peranan yang amat penting.
  3. Para pegawai kejohanan akan bersiap sedia sejak subuh lagi dengan menampal pelekat pandu arah, menyediakan air batu dan sepan untuk mengesat air kepada pelari yang memerlukan.
  4. Sehubungan itu, kerajaan Malaysia mengerahkan Angkatan Tentera Malaysia termasuk Rejimen Askar Melayu Diraja dan Rejimen Askar Wataniah bersiap sedia untuk menangani ancaman ganas Indonesia, Tentera Laut Diraja Malaysia dikerah untuk mempertahankan perairan Malaysia.
  5. Formasi yang dipertanggungjawabkan untuk operasi ini, Divisyen Infantri Ke-11, yang bersiap sedia menjalankan operasi serangan, terpaksa menjalankan operasi pertahanan dan membuat persiapan pertahanan seperti memasang periuk api, dawai berduri, membina kubu mesingan dan persiapan lain.
  6. Bagi masyarakat Cina dan India pula, mereka bimbang tentang syarat-syarat hak kerakyatan meskipun sebahagian daripada mereka telah bersedia untuk menumpahkan kesetiaan kepada Tanah Melayu.Bagi masyarakat Cina yang terdiri dari golongan yang kaya, bersiap sedia untuk mengambil Tanah Melayu kerana beranggapan bahawa merekalah yang banyak memberikan sumbangan terhadap kemajuan Tanah Melayu, bukannya orang Melayu sendiri.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...