Tuesday 24 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "diterbitkan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "diterbitkan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Buku teks klasik, diterbitkan sebelum skema:
  2. Pada awalnya, akhbar itu diterbitkan setiap minggu.
  3. Filem Orang Minyak diterbitkan dalam bentuk filem warna.
  4. Piawai ISO 693-2 diterbitkan buat pertama kali pada tahun 1998.
  5. Pengemaskini yang menrangkumi penyelidikan terkini diterbitkan sebagai APG.
  6. Filem Sumpah Pontianak diterbitkan dalam bentuk filem hitam putih tanpa warna.
  7. Bahasa Parsi Lama turut diperkenalkan dan diterbitkan di dalam inskripsi diraja.
  8. Orang Minyak merupakan sebuah filem Melayu yang diterbitkan di Malaysia pada 2007.
  9. Ia dikeluarkan pada Mei 2000, dan diterbitkan oleh Random House Audio Publishing Group.
  10. Euclid's Elements - Kesemua 13 buku dalam satu jilid, diterbitkan oleh Green Lion Press.
  11. Filem Orang Minyak ini diterbitkan oleh Malay Film Productions Ltd dan diarahkan oleh P.
  12. Majalah Mastika merupakan sebuah majalah berbahasa Melayu yang diterbitkan secara bulanan.
  13. Ia tidak memberikan kesan, walau bagaimanapun, sehingga ia diterbitkan dalam gazet kerajaan.
  14. Salah satu kaedah yang terkenal dipanggil kamiran Lebesgue yang diterbitkan oleh Henri Lebesgue.
  15. Perairan sekitar batuan ini pertama kali mempunyai rekod pelayaran yang diterbitkan seawal 1953.
  16. Filem Sumpah Pontianak merupakan sebuah filem Melayu yang diterbitkan di Malaysia pada tahun 1958.
  17. Peraturan-peraturan ini diterbitkan dalam surat khabar sekolah, The Triangle pada 15 Januari 1892.
  18. Kerelatifan am merupakan teori geometri tentang kegravitian yang diterbitkan oleh Albert Einstein pada 1915.
  19. Brunei Times, sebuah akhbar bebas dalam bahasa Inggeris juga telah diterbitkan oleh syarikat Brunei Times Sdn.
  20. Satu senarai baru tujuh masalah penting, bertajuk "Masalah anugerah milenium" telah diterbitkan pada tahun 2000.
  21. Majalah Mastika diterbitkan oleh Utusan Melayu Berhad yang beralamat di Bandar Baru Bangi, Selangor Darul Ehsan.
  22. Tiada pembuktian yang berjaya diterbitkan sehingga tahun 1995 meskipun percubaan dibuat oleh ramai ahli matematik.
  23. Lapuran yang diterbitkan buat kali pertama mengenai wanita dengan 45,X karyotaip adalah pada 1959 oleh Dr. Abdullah
  24. Prinsip kamiran telah diterbitkan oleh Isaac Newton dan Gottfried Leibniz secara berasingan pada lewat kurun ke-17.
  25. Filem Anak Pontianak diterbitkan di Singapura pada tahun 1958, dalam format hitam putih oleh Malay Film Productions.
  26. Geometri moden merupakan judul dari buku teks popular oleh Dubrovin, Novikov, dan Fomenko pertama diterbitkan pada 1979.
  27. Buku tersebut tidak diterbitkan sehingga John Colson berjaya menerbitkannya dalam versi Bahasa Inggeris pada tahun 1736.
  28. IMF Economic Indicators diterbitkan pada September 2006, menjangkakan GDP Colombia untuk mencapai US$156.69 bilion pada 2008.
  29. Ketetapan Kota Vatican diterbitkan dalam Bahasa Itali; dokumen rasmi daripada Holy See dikeluarkan terutamanya dalam Bahasa Latin.
  30. Semasa di universiti, beliau menjadi editor tabloid 'Mahasiswa Negara' yang diterbitkan oleh Persatuan Mahasiswa Universiti Malaya.
  31. Lesen GNU yang diterbitkan oleh yayasan ini merupakan lesen yang paling popular bagi projek-projek perisian bebas, termasuklah Linux.
  32. Edisi karya-karya Heron yang paling menyeluruh diterbitkan dalam lima jilid di Leipzig oleh balai penerbitan Teubner pada tahun 1903.
  33. Pada tahun 1990, akhbar itu telah diterbitkan setiap hari dan menjadi sumber utama maklumat tentang hal ehwal tempatan dan luar negara.
  34. Selain itu, banyak buku telah diterbitkan untuk pelajaran peringkat rendah dan perlembagaan dan undang-undang negara telah dilengkapkan.
  35. Jurnal dinilai sebaya ini, mula diterbitkan pada 1880, diedarkan setiap minggu dan mempunyai pangkalan pelanggan bercetak sekitar 130,000.
  36. ISO 639-3 diterbitkan pada 5 Februari 2007 dan bertujuan untuk pelbagai penggunaan, khususnya sistem komputer yang mendokong banyak bahasa.
  37. Rencana ini mengandungi bahan-bahan daripada Buku Teks Peringkat Permulaan Sains yang diterbitkan oleh Pusat Maklumat Bioteknologi Nasional.
  38. Selain Borneo Bulletin, terdapat juga akhbar Media Permata yang merupakan akhbar tempatan berbahasa Melayu yang diterbitkan pada setiap hari.
  39. Menurut tatabahasa Arab, perkataan "Allah" ini tidak boleh diumum, dikecil, dilelaki, diperempuan atau diterbitkan nama-nama lain daripadanya.
  40. Baahsa Inggeris juga menguasai perhubungan bidang sains dan teknologi, dan semua jurnal sains utama di dunia diterbitkan dalam bahasa Inggeris.
  41. Antologi 'The Mersey Sound" oleh Adrian Henri, Roger McGough dan Brian Patten mencapai jualan 500,000 naskhah sejak diterbitkan dalam tahun 1967.
  42. Melalui teori asas kalkulus, yang juga diterbitkan oleh mereka berdua, kamiran dikaitkan dengan pembezaan, satu konsep yang diketahui umum ketika itu.
  43. Di banyak negara, kadar pertukaran untuk mata wang yang umum dan yang kodnya dikenali ramai diterbitkan di dalam akhbar atau dipaparkan di dalam bank.
  44. Sehelai peta yang diterbitkan di Chicago pada tahun 1914 tertera perkataan Malaysia yang memaksudkan beberapa wilayah tertentu di dalam Kepulauan Melayu.
  45. Sir Isaac Newton merupakan ahli fizik Inggeris terkenal yang menulis buku Philosophiae Naturalis Principia Mathematica yang diterbitkan pada 5 Julai 1687.
  46. Anggaran India purba ini merupakan jujukan ketujuh bagi anggaran tepat untuk jujukan nombor Pell, yang boleh diterbitkan dari kembangan pecahan lanjar untuk
  47. Akhbar bercetak pertama diterbitkan pada 1605, dan masih bertahan hingga kini meskipun mendapat saingan dari teknologi seperti radio, televisyen dan internet.
  48. Buku ini diterbitkan di Fano, Itali di dalam tulisan Jawi dan mengandungi beberapa petikan daripada Alkitab Vulgata yang diterjemahkan dari bahasa Latin ke bahasa Melayu.
  49. Simson menulis pengalaman perangnya di Singapura dan Melaka dalam buku “Singapore, Too Little Too Late” yang diterbitkan dalam tahun 1970, setahun sebelum kematian beliau.
  50. Bermula 24 Jun 2010 buku terbitan Malaysiakini, 1Funny Malaysia dan Perak Datul Kartun yang diterbitkan syarikat Zunar, Sepakat Efektif Sdn Bhd - dilarang daripada dipamerkan.
  51. Atas permintaan pengeluar peranti terawal, termasuk Toshiba, Pioneer dan Samsung, diterbitkan satu piawaian sementara yang tidak merangkumi beberapa ciri-ciri, seperti salinan terurus.
  52. Persaingan untuk menerbit dalam Science sangat hebat, kerana rencana yang diterbitkan dalam jurnal yang sebutannya tinggi ini boleh membawa kepada perhatian umum dan kemajuan kerjaya para penulis.
  53. Itulah fungsi trogonometri yang paling penting; fungsi lain boleh diterbitkan dengan mengambil nisbah bahagian yang lagi satu bagi segi tiga tegak yang masih boleh dinyatakan dalam bentuk sin dan kosin.
  54. Tuan Yang Terutama Gabenor Koloni Mahkota British Borneo Utara adalah jawatan tertinggi yang diterbitkan oleh Kerajaan British keatas penaklukan Borneo Utara dari Syarikat Berpiagam Borneo Utara British.
  55. Istilah "petroleum" pertama kali digunakan di dalam karya bertajuk De Natura Fossilium, diterbitkan pada tahun 1546 oleh seorang pakar mineralogi berbangsa Jerman bernama Georg Bauer, juga dikenali sebagai Georgius Agricola.
  56. Bukunya bertajuk "Mengenai Asal Spesies Melalui Pemilihan Semula Jadi" yang diterbitkan pada tahun 1859 mengasaskan evolusi melalui keturunan yang sama sebagai teori pempelbagaian di alam semula jadi yang paling berpengaruh.
  57. Wawasan luas dari subjek geometri telah kemudian diluahkan oleh Riemann dalam syarahan rasminya xber die Hypothesen, welche der Geometrie zu Grunde liegen (Pada hipotesis yang diasaskan geometri), diterbitkan hanya selepas kematiannya.
  58. Kertas putih diterbitkan oleh Microsoft pada akhir Ogos 2007 menjelaskan tujuan pek servis, mengecamkan tiga kawasan kemajuan major: kebolehpercayaan dan pencapaian, pengalaman pentadbiran dan penyokong untuk perkakasan dan piawai baru.
  59. Penilaian major dalam teori ini adalah kumpulan-kumpulan mudah kelas terhad, kebanyakannya diterbitkan di antara tahun 1955 dan 1983, telah difikirkan mengkelaskan kesemuanya kumpulan-kumpulan mudah terhad ke dalam kira-kiranya 30 jenis asas.
  60. Dalam setiap garisan, lajur bahagian kiri mengandungi satu proposisi, sementara lajur bahagian kanan mengandungi penerangan ringkas tentang samada proposisi itu adalah aksiom, hipotesis, atau boleh secara logik diterbitkan dari proposisi sebelumnya.
  61. Senarai semua negara mengikut Indeks Pembangunan Manusia ini, sebagaimana yang terangkum dalam Kemas Kini Statistik Pembangunan Manusia Program Pembangunan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu yang diterbitkan pada 14 Mac 2013, disusun berdasarkan data 2012.
  62. Alkitab Ende (1968) yang diterbitkan oleh Gereja Katolik Rom Indonesia dan Alkitab Terjemahan Baru (1974) yang diterbitkan oleh Lembaga Alkitab Indonesia antara usaha yang pertama untuk menyemak dan menerbitkan penterjemahan Alkitab di dalam Bahasa Indonesia moden.
  63. Mengikut kajian yang dilakukan oleh Fxdxration Internationale de Football Association, badan pentadbir bola sepak, yang diterbitkan dalam musim bunga 2001, lebih daripada 240 juta orang biasanya bermain bola sepak dalam lebih daripada 200 negara di seluruh pelusuk dunia.
  64. Pada 1893, Badminton Association of England diterbitkan sebagai set peraturan pertama mengikut ketetapan, seakan-akan menyamai peraturan ketika ini, dan secara rasmi dilancarkan sebuah peraturan iaitu "Dunbar" di 6 Waverley Grove, Portsmouth, England pada 13 September tahun yang sama.
  65. Perkataan Biologi itu sendiri telah dikatakan dicipta pada 1800 oleh Karl Friedrich Burdach, tetapi ia muncul pada judul Jilid 3 buku Michael Christoph Hanov Philosophiae naturalis sive physicae dogmaticae: Geologia, biologia, phytologia generalis et dendrologia, diterbitkan pada 1766.
  66. Salah satu pencapaian matematik yang paling penting pada abad ke-20 adalah kajian bersama ahli-ahli matematik yang dimuatkan dalam 10,000 halaman jurnal yang sebahagian besar diterbitkan antara tahun 1960 dan 1980, yang menghasilkan klasifikasi lengkap untuk kumpulan ringkas terhingga.
  67. The Tragedy of Othello, the Moor of Venice adalah sebuah tragedi karya William Shakespeare yang dipercayai dikarang sekitar tahun 1603, dan berasaskan karya cerpen Itali Un Capitano Moro ("Nakhoda Moor") oleh Cinthio, seorang anak didik Boccaccio yang mula-mula diterbitkan pada tahun 1565.
  68. Barangkalinya, mereka yang memeluk agama Islam memilih untuk menulis dalam abjad Jawi kerana ia berhubungkait rapat dengan kebudayaan Islam, daripada menggunakan tulisan Jawa yangditerbitkan daripada sistem-sistem tulisan yang digunakan di kawasan-kawasan beragama Hindu atau Buddha di Asia Selatan.
  69. Perkataan Islam merupakan kata nama kerjaan berasal daripada kata akar tiga konsonan s-l-m, dan diterbitkan dari kata kerja bahasa Arab Aslama, yang bermaksud "untuk merelakan, menyerah atau tunduk." Satu lagi perkataan yang diterbitkan daripada akar yang sama ialah salam (سلام) yang bermaksud 'sejahtera'.
  70. Setelah penghancuran Maine, penerbit surat khabar William Randolph Hearst dan Joseph Pulitzer sampai pada kesimpulan bahawa Sepanyol adalah untuk menyalahkan, dan mereka diterbitkan teori ini sebagai fakta di surat khabar mereka di New York City dengan menggunakan akaun sensasional dan menakjubkan daripada "kekejaman "yang dilakukan oleh Sepanyol di Cuba.
  71. UEFA, Badan pentadbir bola sepak Eropah, telah mengangkat sekatan terhadap kelab-kelab Inggeris dalam tahun 1990-an untuk bermain dalam pertandingan di Bolasepak Europah dan Laporan Taylor berkenaan dengan piawai keselamatan on stadium, yang mana dicadangkan untuk menaiktaraf kepada keseluruhan tempat duduk mahal, yang telah diterbitkan di dalam bulan Januari tahun itu.
  72. Anthropologi biologi tertarik dengan kedua-dua kepelbagaian manusia dan kemungkinan wujudnya kemungkinan manusia sejagat Mereka menggunakan pelbagai kaedah penyelidikan, tapi genetik penduduk moden, peserta pemantauan dan teknik lain sering menggunakan antropologi "ke lapangan " yang bererti mengembara ke masyarakat dalam persekelilingnya sendiri, untuk melakukan apa yang dikenali sebagai "kajian lapangan." Di sebelah biologi atau fizikal, pengukuran manusia, sampel genetik, data zat dapat dikumpul dan diterbitkan sebagai buku atau monograf.
  73. Bagaimanapun pada tahun 1930-an, kajian penting dalam logik matematik telah menunjukkan yang matematik tidak boleh diturunkan ke tahap logik, dan Karl Popper membuat kesimpulan yang "kebanyakan teori matematik adalah sama seperti teori fizik dan biologi yang diterbitkan dari hipotesis: jadi matematik tulen sebenarnya lebih dekat dengan sains semula jadi di mana hipotesisnya dibuat dengan rambang, berbanding dengan apa yang diperhatikan sekarang." Pemikir lain yang terkenal seperti Imre Lakatos, telah mengaplikasikan satu versi pemalsuan kepada matematik itu sendiri.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...