Tuesday 24 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "halus"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "halus" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Pemeliharaan makhluk halus ini dikenali sebagai saka.
  2. Jin merupakan makhluk halus yang boleh berubah bentuk.Rujukan:
  3. Pemeliharaan makhluk halus seperti ini turut dikenali sebagai saka.
  4. Hantu polong adalah sejenis makhluk halus yang dipelihara oleh manusia.
  5. Hantu bajang adalah sejenis makhluk halus yang dipelihara oleh manusia.
  6. Hantu pelesit adalah sejenis makhluk halus yang dipelihara oleh manusia.
  7. Placozoa yang halus juga begitu, tetapi tiada kebuk pencernaan yang kekal.
  8. Jirim yang sangat halus itu dianggarkan berdiameter kurang daripada 10-9m.
  9. Hasil kraftangan yang halus ini turut dipamerkan dan dijual di kompleks ini.
  10. Jin'ﻦﻲﺟ @(genie) merupakan sejenis makhluk halus yang dicipta dari api.
  11. SBDJ memaparkan kisah hantu, jin dan makhluk halus dalam kehidupan masyarakat Melayu.
  12. Terdapat satu garisan halus memisahkan air tawar dengan air masin di muara sungai ini.
  13. Jin Tanah dalam budaya Melayu, merujuk kepada sejenis makhluk halus dan perkara tahyul.
  14. Hantu kopek boleh dikelaskan dalam kumpulan makhluk halus yang tidak dipelihara / liar.
  15. Hantu Raya dalam budaya Melayu, merujuk kepada sejenis makhluk halus dan perkara tahyul.
  16. Langsuir adalah sejenis makhluk halus penghisap darah dalam kepercayaan masyarakat Melayu.
  17. Teori zarah jirim menyatakan bahawa jirim terdiri daripada zarah-zarah halus yang diskrit.
  18. Hantu puaka adalah sejenis makhluk halus yang hidup bebas dan tidak dipelihara oleh manusia.
  19. Hantu keramat adalah sejenis makhluk halus yang hidup bebas dan tidak dipelihara oleh manusia.
  20. Jembalang tanah merujuk kepada semangat atau makhluk halus yang terdapat dikawasan hutan dara.
  21. Darah mengedarkan oksigen keseluruh badan melalui saluran halus darah yang dipanggil kapillari.
  22. Jembalang tanah adalah sejenis makhluk halus yang hidup bebas dan tidak dipelihara oleh manusia.
  23. Salur falopia ataupun oviduktus merupakan dua tiub halus yang menghubungkan ovari dengan uterus.
  24. Kini kayu getah amat menarik perhatian kerana berwarna putih cerah dan garisan halus yang timbul.
  25. Di sini mereka membahagi banyak kali bagi menghasilkan sejumlah besar sporozoite halus memanjang.
  26. Sejenis makhluk halus umumnya tinggal di hutan belantara dan juga dengan manusiaberbentuk manusia.
  27. Pada prokaki ini ada gegelang cangkuk halus iaitu krusye yang membantu beluncas menggenggam substrat.
  28. Ia juga dikaitkan dengan rawatan akibat gangguan makhluk halus yang tidak kelihatan secara mata kasar.
  29. Hantu air merupakan sejenis makhluk halus digelar mambang atau jin yang terdapat di dalam kawasan berair.
  30. Makhluk halus ini yang dikenali sebagai jin,golongan ini dianggap mendiami alam yang berbeza dengan manusia.
  31. Apa yang ada cumalah tisu-tisu yang kelihatan seperti tiub-tiub halus yang panjang memasuki tumbuhan perumah.
  32. Imam Malik adalah seorang yang dipercayai, adil dan kuat ingatannya serta cermat dan halus memilih rawi-rawi hadis.
  33. Hantu Keramat merujuk kepada semangat atau makhluk halus yang terdapat disuatu tempat tetapi tidak mengganggu orang.
  34. Hantu Galah merujuk kepada sejenis makhluk halus dalam kepercayaan Melayu, kemungkinannya dari golongan jin/shaitan.
  35. Syaitan yang juga tergolong dalam kelompok jin, dan jin dikenali sebagai mahkluk halus yang tinggal di dalam alam lain.
  36. Orang Bunian ialah sebarang makhluk halus dari golongan jin dalam legenda Melayu, mirip dengan elf dalam legenda Eropah.
  37. Bagaimanapun, dalam kes melampaui terhingga ω, ordinal mempunyai perbezaan yang lebih halus dengan kardinal berdasarkan maklumat tertibnya.
  38. Pari-pari merujuk kepada sejenis makhluk halus dalam kepercayaan Melayu, kemungkinannya dari golongan jin/syaitan, yang terdapat dalam hutan.
  39. Kemudahan pendidikan dan budaya yang terdapat di Bangkok termasuk beberapa buah universiti, akademi seni halus dan panggung dan muzium negara.
  40. Hantu Kopek merujuk kepada sejenis makhluk halus dalam kepercayaan Melayu, kemungkinannya dari golongan jin/shaitan, yang suka menganggu manusia.
  41. Toyol merujuk kepada sejenis makhluk halus dalam kepercayaan Melayu, kemungkinannya dari golongan jin/syaitan, yang dipelihara bagi tujuan mencuri.
  42. Serupa juga, adanya perbezaan-perbezaan yang lebih halus antara konsep pensenyawaan dengan keadaan hamil yang sebenar yang bermula dengan implantasi.
  43. Dipercayai bahawa hantu air berasal daripada ilmu dan makhluk halus yang dibuang, dihanyutkan melalui sungai mengalir ke laut dengan menggunakan acak.
  44. Hantu Polong merujuk kepada semangat atau makhluk halus belaan yang dipelihara oleh seseorang, biasanya lelaki, bertujuan untuk tujuan memudaratkan musuh.
  45. Sekarang, tugas utama ALO dalam peranan perhubungan, iaitu perincian halus dalam merancang sesuatu misi, ditugaskan kepada "Pihak Kawalan Udara Taktikal".
  46. Kedatangan agama Islam mengajar bahawa tidak terdapat mambang ataupun hantu dan yang ada hanyalah mahkluk halus yang tidak dapat dilihat dengan mata kasar.
  47. Semasa era Ghaznavid, Ghurid dan Timurid, rantau ini melahirkan ramai monumen banyak monumen halus seni bina Islam dan banyak kerja-kerja sains dan sastera.
  48. Telur juga turut menjadi medium perawatan dalam sesetengah penyakit mistik seperti saka yang berkaitan dengan serangan makhluk halus seperti Jin dan syaitan.
  49. Lebuh-lebuh raya itu diturap dengan simen halus yang dapat juga dilihat dengan jelas dari udara di antara hutan-hutan hujan dara tropika yang meluas di Mesoamerika.
  50. Air batu kering juga digunakan sebagai pembersih: menembakkan serpihan halus air batu kering kepada permukaan menyejukkan kotoran dan menyebabkan ia melantun keluar.
  51. Jerangkung merujuk kepada sejenis makhluk halus dalam kepercayaan Melayu, kemungkinannya dari golongan jin/shaitan, yang dipelihara bagi tujuan menginiaya orang lain.
  52. Pada pintu masuk rumah penganut Hindu hiasan "kolam", hiasan bungaan halus yang dilakarkan di atas tanah yang biasanya dibuat daripada bijiran pelbagai warna akan diletakkan.
  53. Kepercayaan animisme atau kepercayaan kepada makhluk halus dan roh dipercayai merupakan asas kepercayaan agama yang mula-mula muncul dalam kalangan manusia primitif purba kala.
  54. Hantu Puaka merujuk kepada sejenis makhluk halus dalam kepercayaan Melayu, kemungkinannya dari golongan jin/syaitan, yang dikatakan sering berkeliaran bersama-sama cuaca buruk.
  55. Islam mengajar bahawa makhluk halus atau jin ini tidak dapat memudaratkan manusia kecuali dengan keizinan Allah, Islam mengajarkan agar hanya takut dan mengesakan Allah semata-mata.
  56. Kasut manek ialah alas kaki buatan tangan yang memerlukan kemahiran dan kesabaran tinggi untuk menghasilkannya dari jalinan manik kaca bersegi-segi halus yang dijahit pada kain terpal.
  57. Atau mungkin juga disebabkan oleh pengambilan makanan yang telah tercemar oleh bakteria, virus, parasit, batuan halus dan kasar samada secara segaja atau tidak sengaja tanpa dijangkakan.
  58. Abdomen dan sefalotoraks dihubungkan oleh pinggan yang halus dikenali sebagai pedikel atau somit pragenital, satu ciri yang membenarkan labah-labah menggerakkan abdomennya pada semua arah.
  59. Hantu Bidai atau juga dikenali sebagai hantu balong bidai merujuk kepada sejenis makhluk halus dalam kepercayaan Melayu, kemungkinannya dari golongan jin/shaitan, yang suka menganggu manusia.
  60. Tudung kecil separuh tinggi dengan corak anyaman yang indah atau penutup kepala daripada kain berwarna warni dengan sulaman manik halus adalah pelengkap hiasan kepala wanita masyarakat Bidayuh.
  61. Sarang ini diperbuat daripada sutera labah-labah, seutas benang protein yang halus dan kukuh yang dihasilkan oleh labah-labah daripada spineret yang pada kebiasaannya terdapat pada hujung abdomen.
  62. Sarung senjata scabbard bagi katana dikenali sebagai saya, dan kepingan pelindung tangan, yang direka halus sebagai hasil seni yang unik terutama pada akhir tempoh Edo, yang dikenali sebagai tsuba.
  63. Seni tari yang halus ini memungkinkan ia digunakan sebagai persembahan dalam sesuatu majlis keramaian, malah hampir setiap aliran mempunyai 'tari sembah' termasuklah aliran yang tidak mempunyai bunga.
  64. Pelacur-pelacur berpangkat tinggi sering kali berpakaian menurut fesyen terulung pada waktu itu, dengan kimono sutera yang berwarna-warni dan terang serta hiasan kepala yang mahal dan halusbuatannya.
  65. Kepak atau anak kepak tidak kelihatan di luar larva, tetapi apabila larva dibedah, kelihatannya cakera kepak yang halus dan berkembang pada segmen toraks kedua dan ketiga di tempat spirakel yang kelihatan pada segmen abdomen.
  66. Kadazan percaya kepada makhluk halus dan dipercayai terdapat lima makhluk halus: Kinoringan, Rusod(semangat semua benda hidup kecuali manusia), Koududuwo (semangat manusia), Tombiruo (semangat orang yang telah meninggal), dan Rogon (semangat jahat).
  67. Bagi Kaum wanita masyarakat Bidayuh, pakaian lengkap adalah termasuk baju berlengan pendek atau separuh lengan dan sepasang kain sarung berwarna hitam paras lutut yang dihiasi dengan manik manik halus pelbagai warna disulami dengan kombinasi warna utama iaitu putih, kuning dan merah.
  68. G. lebih tepat boleh diperolehi dengan menggunakan kaedah lain untuk anggaran daerah B, seperti mendekati lengkung Lorenz dengan kuadrat fungsi di seberang pasang selang, atau membina pendekatan tepat halus dengan fungsi edaran yang mendasari yang berpadanan dengan data yang dikenali.
  69. Telur kupu-kupu dilindungi oleh kulit berabung keras yang dipanggil korion ditutupi dengan salutan lilin yang melindungi telur daripada terjemur sebelum larva sempat berkembang sepenuhnya., Setiap telur mengandungi liang-liang berbentuk corong yang halus di satu hujungnya, iaitu mikropil yang bertujuan membolehkan kemasukan sperma untuk mensenyawakan telur.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...