Tuesday 26 April 2016

Contoh Ayat Perkataan "belanjawan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "belanjawan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Namun pada 1999, belanjawan Mexico bagi sektor ketenteraan telah meningkat kepada.9% KDNK pada ASD$4 bilion.
  2. Ia juga mencatat KNDK nominal ke-7 terbesar, KDNK ke-10 terbesar dan belanjawan kerajaan keenam terbesar di dunia.
  3. 85 peratus daripada belanjawan pembinaan, iaitu sebanyak AS$2.1 bilion dibekalkan oleh sektor swasta melalui pembidaan dan tender.
  4. Sewaktu antara tempoh perperangan, strategi tentera British di Timur Tengah dilemahkan oleh kurang perhatian dan belanjawan negara.
  5. China ialah sebuah negara bersenjata nuklear yang teriktiraf dan juga bala tentera tetap terbesar di dunia dengan belanjawan pertahanan kedua termahal.
  6. Ekonomi Colombia mengalami daripada permintaan domestik dan asing yang lemah, belanjawan kerajaan serius, dan konflik-konflik dalaman senjata yang serius.
  7. Bagaimanapun, sejak tahun 2000 dengan peningkatan menguntungkan bahawa negara telah mengalami belanjawan adalah dikurangkan kepada.5% KDNK, dan masa ini perbelanjaan tahunannya adalah ASD$6.062 bilion (2005).
  8. Lembaga ini mengulas permintaan kewangan dan cadangan belanjawan lalu memperuntukkan dana bagi setiap universiti dalam sistem, serta juga meluluskan program pengajaran baru dan juga membatalkan atau mengubah suai program sedia ada.
  9. Jumlah ini ialah empat kali ganda belanjawan asal $12 bilion (berbanding $8 bilion yang dibelanjakan Vancouver bagi Sukan Olimpik Musim Sejuk), dan menjadikan sukan Sochi sebagai Olimpik termahal dalam sejarah, mengatasi anggaran kos $44 bilion Sukan Olimpik Beijing 2008.
  10. GLA terdiri daripada dua komponen yang dipilih umum, iaitu Datuk Bandar London (Mayor) yang memegang kuasa eksekutif, dan Dewan Undangan London (London Assembly) yang meneliti keputusan-keputusan Datuk Bandar serta menerima atau menolak usul belanjawan beliau setiap tahun.
  11. Walaupun begitu, sejak Presiden Calderon menerajui kerajaan Mexico pada bulan Disember 2006, dia telah membuat perundangan untuk menambah belanjawan secara besar-besaran untuk memerangi kartel dan pengedaran dadah diperingkat nasional kerana organisasi jenayah ini telah memanjangkan keganasan mereka disetiap pelusuk negara.
  12. Pada 10 September 2004, Abdullah, sebagai Menteri Kewangan, mengemukakan belanjawan sulungnya yang dianggap oleh orang ramai sebagai berorientasi pengukuhan dan penyelenggaraan berbanding dasar pertumbuhan yang ditekankan oleh Dr Mahathir.Abdullah juga terkenal kerana menekankan keselamatan dalam negeri, selepas menyaksikan pertumbuhan amalan rasuah seperti penyogokan dalam pasukan polis.
  13. Sistem-sistem yang dibentuk ini adalah dengan melibatkan dalam susun atur aktiviti-aktiviti pekerja, menjaga prosedur keselamatan industri dan pekerja,menerangkan tentang kaedah kerja yang lebih konsisten, menyediakan prosedur ramalan, pengurusan dalam belanjawan atau kos bahan mentah, kos pengeluaran, kos masukan (INPUT), dan kos bahan keperluan pekerja, penyediaan skim insentif, MRP dan sebagainya.
  14. Walaupun begitu, sewaktu perjumpaan tahunan yang dihadiri ahli Tabung Kewangan Antarabangsa /Bank Dunia, ketua-ketua IMF, Kesatuan Eropah, Kumpulan Tujuh negara industri dan Institut Kewangan Antarabangsa (IIF) yang diadakan pada Oktober 1-2, Presiden Nxstor Kirchner telah diberi amaran untuk segera mengstrukturkan semula hutang negara, menambah belanjawan surplusnya untuk membayar lebih banyak hutangnya serta mengenakan reformasi struktur "structural reform" untuk membuktikan kepada komuniti kewangan sedunia bahawa Argentina layak menerima pinjaman serta pelaburan daripada mereka.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...